Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Mediationtraject verloopt traag

Hoi,

Omdat ik er klaar mee was (voor de tweede keer affaire, egoïstisch gedrag en nors naar mij en zoon) heb ik aangegeven te willen scheiden.
Ik heb hem een paar weken tijd gegeven en daarna opties voor mediation besproken. Kennismakingen ingepland.

Bij de eerste beide goed gevoel en daar zijn we dan ook gestart.  Nu is het zo dat we huiswerk krijgen en zodra we dit beide hebben ingeleverd wordt een nieuwe afspraak gepland. Na 3 weken meldt de mediatior zich als nog niet alles binnen is.

Inmiddels irriteer ik me eraan dat ik binnen 2 weken mijn deel af en ingeleverd heb, en hij na 3 weken nog moet beginnen. In de tussentijd is er thuis ook geen overleg mogelijk, wel koetjes/kalfjes maar als het over ouderschapsplan gaat is hij moe, nu geen zin, geen tijd enz.

Een deel van mijn irritatie is ook dat ik het onze zoon in de zomervakantie wil vertellen, omdat hij dan tijd heeft om er over na te denken en vragen kan stellen.  En dat ontwijkt hij. Ook heb ik behoefte om mijn Facebook aan te passen, het te kunnen delen maar hij heeft het zijn ouders nog niet gezegd. 

Het speelt sinds eind april. Zijn er tips hoe ik hiermee om kan gaan? Dwingen, pushen zal de 'relatie' niet ten goede komen vrees ik maar om nou in de wintermaanden pas definitief klaar te zijn zie ik ook somber in. 

Doe in elk geval jou huiswerk op een realistische manier rekening houdend met de huidige situatie en met de positie van ex. Zodat je ex daar alleen ja en nee op hoeft te zeggen.
Dan kun je beoordelen of je samen verder kunt met de mediator of dat je toch een eigen advocaat moet regelen.
Vul zelf een keer een convenant en een ouderschapsplan in. De laatste zo miniem mogelijk. Heel gedetailleerd de omgangsregeling, de alimentatie, maar verder geen zaken waar je elkaar toch niet aan kunt houden.
Houdt het realistisch.
Zelf heb ik tot twee keer toe niet geregeld gekregen dat het pensioen bij de scheiding al verdeeld werd en niet meer later opeisbaar. Dat is mij gek genoeg steeds niet gelukt, ondanks dat ik zelf meeschreef, werd het er op een voor mij onzichtbaar moment toch weer uitgehaald door de advocaat. Geef ik maar even mee.
JIj wil scheiden, je geeft je aanstaande ex niet teveel ruimte om te 'dwalen' omdat hij er niet volledig achter kan staan.
Maar verwacht ook geen zaken die je partner nu al niet laat zien.

Noopes

Noopes

18-07-2021 om 20:50 Topicstarter

Dank je AnneJ, ik kan inderdaad geen ander gedrag verwachten. Hij heeft eerder nooit iets hoeven doen of regelen. Dan kan ik nu ook niet verwachten dat hij het wèl gaat doen. 

Goede tip over de advocaat. Betekend dus dat je altijd de stukken volledig door moet nemen begrijp ik? Ivm dit soort verrassingen. 

Noopes schreef op 18-07-2021 om 20:50:

Dank je AnneJ, ik kan inderdaad geen ander gedrag verwachten. Hij heeft eerder nooit iets hoeven doen of regelen. Dan kan ik nu ook niet verwachten dat hij het wèl gaat doen.

Goede tip over de advocaat. Betekend dus dat je altijd de stukken volledig door moet nemen begrijp ik? Ivm dit soort verrassingen.

Inderdaad, ook elke laatste check weer volledig doen. Dan dacht ik dat er alleen nog iets toegevoegd was of zo, maar dus ook weggelaten zonder dat ik het wist. Achteraf had ik het ook de laatste check helemaal moeten doorlezen, ook al zat er tijdsdruk of iets achter.

Noopes

Noopes

18-07-2021 om 21:10 Topicstarter

Zijn jullie met mediation gestart en daarna over gegaan op advocaat? Woonden jullie in de tussentijd wel samen in de bestaande woning?

We hadden aanvankelijk samen een advocaat maar vader wilde co-ouderschap en dat leek me niet geschikt voor hem en niet voor de kinderen. Dus toen heb ik een eigen advocaat gezocht. Vader raakt over zijn toeren van de drukte in een gezin. We waren getrouwd en woonden samen. Maar het werd een dagelijks drama in tig bedrijven. Om niets, nou ja voor vader zaten er allemaal angsten, paniek en dwang achter.
Ik ben uit huis gegaan met de kinderen. Gelukkig kon ik bij mijn ouders terecht. Tot de vader van de kinderen, bijna een jaar later, een huis in de buurt vond en we terug konden.
Het was allemaal heel vreemd want we maakten al zo'n anderhalf jaar convenanten.
Ex begon mij namelijk te chanteren, als ik niet dit of dat dan gingen we scheiden. Nou prima, laten we dat doen, dus bood ik aan om dan een convenant in te vullen. Ik dacht nog dan krijgt hij een beter beeld bij wat hij zegt.
Dus tijdens de 'echte' scheiding lagen er al een stuk of 10 convenanten. Waarvan ex er ook een paar tevoorschijn toverde met mijn handtekening er op -gekopieerd- tijdens de rechtzaak. Gelukkig ging de rechter daar niet in mee.

O ja, mediation is toen niet aan de orde geweest, dat begon toen net zo'n beetje denk ik. Toch al gauw zo'n 16 jaar geleden.

Imi

Imi

20-07-2021 om 17:20

Waarschijnlijk heeft je bijna-ex wat meer tijd nodig om alles te laten bezinken. Het is ook best een bom die barst. Heeft het zin om te vragen of hij wil dat je hem helpt met zijn "huiswerk"?
Verder zou ik de mediator vragen toch alvast een volgende afspraak in te plannen, een beetje een stok achter de deur lijkt me in dit geval wel handig.

Noopes

Noopes

20-07-2021 om 21:18 Topicstarter

Helpen met huiswerk heb ik al aangeboden, ook om samen naar een aantal punten te kijken. Maar dan is hij moe, geen tijd, extra gewerkt, geen zin... 
 Ik zou idd wel al om een afspraak kunnen vragen bij de mediator.  Ook ivm vakanties. 

Wellicht een idee om bij hem aan te geven: ik geef je tot datum x de tijd om het aan je ouders te vertellen. Na die datum is het voor jou vrij om dingen te delen zoals jij het wilt. Op die manier geef je hem nog een kans om het te regelen.
Daarnaast wat betreft zijn huiswerk. Dat is een lastige. Misschien is dat iets om bij mediation te bespreken. Wees heel duidelijk dat het voor jou echt klaar is. Vooral die 'scheidingsmelding' komt niet altijd goed door. Voor jou is het klaar en wees daar heel duidelijk in, zonder boos te worden of vervelend te gaan doen.
In mijn ogen hoef je niet te 'pushen' maar het gewoon te zien als een zakelijk geschil. Jij geeft jouw grens aan, maar wees daar wel realistisch in. Dus niet: morgen moet je het je ouders vertellen, maar meer van. Vanaf die datum ga ik mijn facebook veranderen en op die datum ga ik het onze zoon vertellen. Over dat laatste zou ik ook aangegeven dat je het vertellen aan jullie zoon graag samen met hem doet.

Heel veel sterkte, want makkelijker zal de komende tijd zeker niet worden.

Als het dan toch traag gaat, kan het niet terplekke bij de mediator ingevuld worden (n.a.v wat jij hebt ingevuld?) Hier heeft de mediator waar bij samen bij zaten de alimentatie gezamelijk berekend. Ging heel overzichtelijk, op papier, twee rijtjes, zijn uitgaven en inkomsten en die van mij, zo is het niet 'ineens' een bedrag wat later uitgelegd moet worden. 
Misschien kost het bij de mediator dan een uurtje meer, maar dan is het maar klaar. Ik ben ook wel eens bij de mediator beland en toen was er door mijn ex ook niets gebeurd en was het eigenlijk een klein beetje een onzin afspraak geweest. Bel de mediator eens, die heeft neem ik aan wel vaker clienten die het lastig vinden, en heeft misschien wat ideeen.

Jullie hebben 3 weken de tijd gekregen voor je huiswerk. Jij hebt in twee weken af en nou ga je je ergeren, omdat hij nog niet begonnen is. En omdat hij niet wil overleggen thuis. Nou nee, dat huiswerk is juist bedoeld om het gesprek niet onderling plaats te laten vinden, maar dat ieder voor zich, denk ik, eerst de dingen op een rijtje zet.
Dus ik vind dat je echt teveel pusht. In theorie en wellicht ook in de praktijk zou hij zijn huiswerk nog binnen 1 week af kunnen krijgen, of anders kunnen overleggen met de mediator als die belt en vraagt waarom hij het nog niet af heeft. Vraagt aan hem! Jij klaagt dat hij nooit iets regelde, maar je loopt er nu ook op vooruit en je laat hem niet zijn eigen ervaringen daarmee opdoen.
Je hebt het hele proces al uitgetekend, wanneer je kind het hoort, wanneer het op facebook komt etc.
Stop daarmee. Het is geen ramp als het zo winter wordt en jullie zijn nog bezig. Wellicht komt er dan ook tijd voor een goed gesprek, zodat je allebei weet waarom de relatie niet goed gaat. Jij hebt nu de gemakkelijke analyse: hij is vreemd gegaan, hij is nors en hij is egoïstisch.
Als je de scheiding goed wil doorkomen heb ik drie tips voor je:
- neem tijd voor de eerste fase, waarin het moet bezinken dat er een einde aan de relatie komt. Als die stap eenmaal gezet is wordt het regelen van praktische zaken veel gemakkelijker;
- bekijk ook je eigen aandeel in de relatie, dat voorkomt dat je straks weer in dezelfde valkuilen trapt;
- scheiding is altijd verlies, bedenk dus welk verlies je bereid bent om te nemen.
Jullie zijn samen getrouwd, dus het proces van scheiden zul je ook tot een gezamenlijk proces moeten maken.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.