Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Mijn man wil scheiden


vlinder72

vlinder72

28-07-2020 om 10:32

gefortuneerden??

"ik ben niet zo thuis in de wereld van de gefortuneerden. Je moet dan een spaarrekening hebben die 2 keer de overwaarde vertegenwoordigt. Of iemand die schenkt ....."

Gefortuneerden kunnen zonder problemen hun hypotheek verhogen en de uitkoop bijlenen. Het zijn juist de minder gefortuneerden die een andere oplossing vinden. Ook heeft nog steeds lang niet iedereen een overwaarde op de woning of slechts een klein bedrag.

En een taxatierapport is heel verstandig als je er samen niet uitkomt. Hoewel ik ook wel eens een zaak heb gezien waarbij er wel 4 taxaties waren uitgebracht omdat de aanstaanden exen het maar niet eens konden worden over de taxatiewaarde (en uiteindelijk de rechter een besluit moest nemen).

ElenaH

ElenaH

28-07-2020 om 10:47

Inderdaad

'Je moet dan een spaarrekening hebben die 2 keer de overwaarde vertegenwoordigt. Of iemand die schenkt .....'

En dan moet de schenking ook nog ná de scheiding plaatsvinden, anders was de helft toch al van 'de ander'.

ElenaH

Bij schenkingen en erfenissen kan degene die schenkt (of die een testament opmaakt) vastleggen dat het bedrag buiten de gemeenschap van goederen valt.

Verder: ik vind dat Tsjor gelijk heeft. Geef nu wat geld uit voor een goede taxaties, dat voorkomt een hoop ""had ik maar" in komende jaren.

Groeten,

Temet

Er samen uitkomen

Bij 'er samen goed uitkomen' op het moment van de scheiding kunnen allerlei zaken een rol spelen, die bepalen wat op dat moment goed is, maar een paar jaar later niet zo goed blijkt te zijn. Zaken als de wens om er snel doorheen te gaan, of juist te traineren, of de ander een hak te zetten, of vermeende rechten, of je gevoel van gekwetstheid of schuldgevoel.
Daarom is het goed om, als de beslissing eenmaal gevallen is, het eerst eens te worden over het proces: hoe gaan we afspraken maken. Waarbij het advies zou zijn om zoveel mogelijk 'objectieve' criteria aan te houden.
Je kunt vooraf afspreken om één taxatie te laten maken en afspreken wie de makelaar kiest. Je kunt ook afspreken om twee taxaties te laten doen, ieder kiest een eigen makelaar (voor eigen rekening) en dan te middelen. In al die zaken komt er een beslissing en hoeft de rechter niet te beslissen.
Maar je kunt ook overal ruzie over maken. Dat los je niet op met de afspraak 'er samen goed uit te komen'.

Tsjor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-07-2020 om 12:23

Flavia (ot)

Heb je een tiny house gekocht?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.