Echtscheiding en erna
Marlies88
22-07-2026 om 21:32
Moeilijke scheiding met advocaten
goedenavond,
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die in een soort gelijke situatie als mij zitten.
Kort uitgelegd: ik heb zoontje van net 1 jaar. mijn ex wilde scheiden, reden blijft vaag, hij zit zo hoog in emotie dat hij geen normaal gesprek kan voeren. Mediation pakte hij niet op, maar dreigde onze zoon mee te nemen en niet te zeggen waar heen. Op politie advies toen begonnen met een advocaat. Er is al een soort van zorgregeling opgesteld dat hij di en do in mijn huis voor onze zoon komt zorgen. Ivm cannabis gebruik (deels medicinaal voor darmziekte) wil ik niet dat hij gaat rond rijden met onze zoon in een auto. Hij zegt inmiddels gestopt te zijn.
Nu heeft hij een appartement toegewezen 2 uur rijden van mijn koopwoning.. hij zegt hij niet anders kon ivm hij zich bij mij moest uitschrijven. Wat natuurlijk zijn probleem is en niet de mijne. Maar nu eist hij dat onze zoon elke week van ma tm woe bij hem is. Ik vind het veel te intensief voor zn kleintje. Daarbij door ziekte heeft hij nog nooit een nacht voor hem gezorgd en nu zou hoj ineens 2 nachten en 3 dagen voor hem kunnen zorgen inclusief zn lange rit...
Maar wat nu? Ik vind er een soort opbouw moet komen. Want voor mn zoon is die omgeving nieuw.. mja even een middagje wennen zit er niet echt in met 2 uur heen en 2 uur terug rijden. Al lijkt mij dat wel een optie want wil hem ook niet zomaar in het diepe gooien.
Zijn er mensen die in een soort gelijke situatie zitten. Hoe doen jullie dat? Ik kan er niet echt veel over vinden en instanties zeggen allemaal elke week zo heen en weer rijden is geen doen, maar komen niet echt met ideeën. En ik wil er liever met mn ex zo uit komen dan dat het allemaal in de rechtbank moet worden besproken.
Ik hoop iemand tips of ideeën heeft.
Dankjulliewel!
Liefs
IMI-x2
11-08-2026 om 07:03
"Ja ik check mijn huis elke keer al ben ik daar niet perse bang voor dat hij afluistert want dan worden zijn dingen ook afgetapt en als hij ergens een bloed hekel heeft zijn het al die dingen."
Ik raad je aan niet naïef te zijn. Hij zou zichzelf opnemen, dat is wat heel anders.
Toen ik de apparatuur heb gevonden, heb ik luid en duidelijk een afspraak met de politie gemaakt en daarna ook mijn vader gebeld om te zeggen dat ik naar de politie zou gaan. Daarna de spullen pas weggehaald. Hopelijk is hij flink geschrokken!
tsjor
11-08-2026 om 08:48
Marlies88 schreef op 10-08-2026 om 10:23:
We zijn getrouwd. Maar huis is en blijft van mij. En schulden zijn van voor ons huwelijk en volgens hem af betaald. Dus is gewoon geregeld zeg maar.
Gaat enkel om inboedel verdelen waar hij ook al spullen van mee heeft genomen (deels met en deels zonder overleg). Ik heb al lijst liggen voor verdeling maar hun reageerde dus nergens op...
Ja klopt minimum bedrag Kinder alimentatie. Eigenlijk is t idee om in gesprek te komen over de zorgregeling van onze zoon maar zoals je begrijpt wordt dit haast onmogelijk. Hij heeft al paar keer afgezegd om voor zn kind te komen zorgen. Dus ben zeker benieuwd of hij dit gaat volhouden. Want naast deze 2 dagen kreeg hij ook wekelijks pijnbestrijding in Gent wat vanaf hier 3kwartier rijden is maar vanaf daar 2 uur enkele reis. Dus ik geloof nooit dat hij dit lichamelijk maar ook financieel kan volhouden want hij heeft net nieuwe auto gekocht (hoe?) Die mega veel slurpt. Ook twijfel ik steeds meer hoe t zal gaan met onze zoon. Ik weet hij kan zorgen, maar of hij het op deze manier gaat volhouden. Hij gebruikt / gebruikte wiet. Maar alleen puur.
Ik heb geen idee wat hij gaat doen. Hij is zo anders geworden. Ik hoop dat hij interesse in mij gaat verliezen maar eigenlijk gaat het continu over mij ipv onze zoon. En dat vind ik zo bijzonder want hij wilde scheiden dus hoezo nu zoveel haat en nijd ri mij. Je bent toch van mij af zoals je wil?
Ja ik check mijn huis elke keer al ben ik daar niet perse bang voor dat hij afluistert want dan worden zijn dingen ook afgetapt en als hij ergens een bloed hekel heeft zijn het al die dingen. Daarom trekt dus ook de deurbel eruit hij vind die dingen niks. Maar ergens anders zorgen voor onze zoon gaat niet. In het begin was er iemand bij zoals ik of mijn ouders. Maar zorgde juist voor nog meer drama. Mn ouders zijn niet tegen hem opgewassen en heeft het bij al mn vrienden etc verpest. Door hun ook berichten te sturen etc. En zelf heeft hij geen netwerk. En wat er aan netwerk zit, woont mega ver weg en hier allemaal geen tijd voor dusja in het kader van denken in het belang van je kind kwam het idee om hem hier in huis te laten zorgen voor zoon. Maar je begrijpt wel dat dit dus steeds meer tegen gaat staan. Na laatste mail van mijn advocaat aan hem dat hij normaal moet doen is het wel stuk rustiger. Eigenlijk alleen op de dagen hij hier in huis zit krijg ik nare berichten. Dus ipv hele dagen is dat echt een verademing. Ik stuur op verzoek vab mijn advocaat nog 2x in de week foto's/ filmpjes door om hem erbij te betrekken. Maar 0 reactie krijg ik daar op.
tsjor
11-08-2026 om 09:01
Ik lees veel signalen, op basis waarvan je kunt hopen dat de ergste kantjes er in de loop van de tijd wel van af zullen gaan. De nare berichten worden minder, de zorg wordt lastiger.
Zijn jullie op dit moment wel al formeel gescheiden of nog niet? Als hij een auto koopt op afbetaling bijvoorbeeld, is dat dan ook een schuld voor jou? Bijvoorbeeld.
Gebruikt hij wiet als medicijn tegen de pijn? Wel bijzonder dat hij pijnbestrijding krijgt via een centrum in Gent. Het zou een tijdelijk traject kunnen zijn van een half jaar.
Misschien, als er geen rare financiële of juridische dingen om de hoek komen kijken simpelweg even afwachten en de tijd laten passeren. Jullie zijn nu 3 maanden bezig?
Marlies88
11-08-2026 om 21:30
we zijn officieel nog niet gescheiden. Wel is afgesproken we financieel al gescheiden zijn via advocaten zegmaar. Ja klopt hij gebruikt wiet tegen de pijn klachten. Dat werkt eigenlijk het beste is de ervaring. Hij is onder behandeling in uz gent. Hij is er al veel mee opgeschoten ipv in Nederland. Dus was nu behandeling wekelijks mja ik geloof nooit Hij nog gaat. Ja klopt 3 maanden bezig. Dus is afwachten of hij nieuwe advocaat neemt en waar die dan weer mee komt. Vandaag is hij weer niet komen opdagen voor zorgdag van zn zoon. Zijn auto was kapot...
tsjor
13-08-2026 om 11:40
Marlies88, ik zou zeggen: wacht het rustig even af. De oplossingen die hij bedenkt blijken voor hem toch lastiger te zijn, de scherpste kantjes gaan ervan af. Als hij behandeling krijgt in het pijncentrum uz Gent (is dat het, ben ik om andere reden wel benieuwd naar) is dat wel bijzonder, want zij laten maar beperkt mensen toe. En ja, wiet als medicatie schijnt te helpen tegen pijn, ik vind dat iets anders dan iemand zie verslaafd is 'voor de fun'.
Financieel zijn jullie gescheiden. Als alimentatie berekend moet worden kan het zijn dat hij 25 euro KA moet betalen, maar jij waarschijnlijk meer aan PA. Dus echt haast zou ik daarmee niet hebben. Hij kan een eigen huis huren en jij kunt in je eigen woning blijven. Ik neem aan dat hij niet aansprakelijk is voor de hypotheek.
Spullen waarvan je vind dat die van/voor hem zijn en die je niet meer in huis zou willen kun je altijd naar zijn nieuwe huis sturen, of opslaan tijdelijk en aangeven dat je ze na 3 maanden weg definitief opruimt.
Tijdelijke afspraken over de zorg voor jullie kind zijn gemaakt, maar het lijkt erop dat dat praktisch nog wel problemen gaat geven vanwege vervoer (nieuwe auto en nu al kapot?). Als dat probleem zich gaat herhalen of als er andere 'excuses' komen waarom hij niet komt oppassen kun je zelf gaan nadenken over alternatieven. Zoek dan oplossingen in de richting waarin jullie allebei je ouderschap zo optimaal mogelijk kunnen uitvoeren, zodat de grootste angel voor een vechtscheiding (ruzie over het kind) eruit gehaald wordt.
Met andere woorden: stuur je advocaat op vakantie, laat het proces even rusten. Hij moet een nieuwe advocaat zoeken, dus je hoeft niets te doen. Het is te hopen dat over een half jaar (winter...) de praktische zaken wat duidelijker worden.