Echtscheiding en erna

double4
09-12-2008 om 21:32
Na scheiding huurcontract huurhuis vrije sector
Ik lig in scheiding. Ik woon in een huurhuis in de vrije sector. Mijn man heeft destijds het huis gehuurd, het huurcontract staat op zijn naam. Hij is ergens anders gaan wonen en wil hier niet meer wonen. Nu wil ik eigenlijk wel graag het huurcontract op mijn naam hebben. Maar op de site van de verhuurder staan de eisen vermeld om voor een woning in aanmerking te komen: je moet zoveel keer de huur verdienen om in aanmerking te komen voor het huis. Nu heb ik dat in mijn eentje niet meer (ook niet met de alimentatie, ik heb kinderalimentatie en geen partneralimentatie) maar breng wel de huur op.
Iemand hier ervaring mee? Doen ze er moeilijk over als je dit wil laten wijzigen en zou je er dan eigenlijk uit moeten? Wat is wijsheid...?
Double4

Sancy
09-12-2008 om 21:57
Een mogelijkheid
is om te overleggen met de verhuurder of die akkoord gaat met een bankgarantie als je salaris niet toereikend is. Dan leen je bijvoorbeeld 3 maanden huur bij een bank, die dat op een geblokkeerde rekening zet waar de verhuurder de huur van kan ontvangen als je de betalingsverplichting niet nakomt.

double4
09-12-2008 om 22:05
Slapende honden
Ik vraag me ook af of ik slapende honden wakker moet maken. Ik kan het zo laten (er zijn er meer hier in de buurt waar ik het van weet die het zo gelaten hebben na de scheiding) en ik betaal al een jaar de huur alleen. Zouden die eisen ook van toepassing zijn als je er al woont (woon er nu al 13 jaar) en het huurcontract wil wijzigen of alleen als je nieuwe huurder bent? Of zetten ze het contract niet zomaar over en betekent dat dan dat je er uit moet of dat je inderdaad je inkomen moet gaan overleggen? Ik wil hier wel blijven wonen (heb mijn buurt hard nodig met het een en ander) en ik wil niet het risico nemen dat ik er uit zou moeten. Maar ik vind het ook onprettig dat het huurcontract op naam van mijn man blijft staan.
Double4

Temet
10-12-2008 om 10:03
Double4
Ben je getrouwd? Zo ja, dan ben je volautomatisch ('van rechtswege' in jargon) medehuurder, en moet er door de rechter worden vastgesteld bij de scheiding wie van jullie tweeën het huurrecht van de echtelijke woning krijgt. De verhuurder heeft daar vziw niets over te zeggen. Die is namelijk geen partij in de procedure.
Als jullie het erover eens zijn dat jij in de woning blijft, dan zal de rechter dit ook beslissen. Als julie het er niet over eens zijn zal de rechter de knoop doorhakken, en ook dan kan het best in je voordeel uitpakken. Maar nogmaals: de verhuurder heeft het maar te doen met het eindresultaat, en kan je er niet uitzetten omdat je te weinig verdient, zolang jij de huur maar betaalt.
Als je samenwoont is er een andere situatie.
Groeten,
Temet

amk
10-12-2008 om 10:25
laat het huis nu nog op twee namen zetten, en dan als de scheiding bijna rond is, hem er weer af halen. Daar kunnen ze geen bezwaar tegen hebben.
Angela

double4
10-12-2008 om 12:01
Huurrecht
Ik ben getrouwd (op huwelijkse voorwaarden, vanwege de zaak van mijn man. In het (concept) convenant hebben we vastgelegd dat mijn man afziet van de woning en de huurrechten aan mij overdoet. Ik vroeg me alleen af of de verhuurder daar ook enige "boodschap" aan heeft zeg maar. Mijn man woonde net in dit huis toen ik er bij kwam, en sta dan ook al 13 jaar ingeschreven op het adres bij de gemeente. In juli heeft mijn man zich uit laten schrijven bij de gemeente. En moet ik het melden bij de verhuurder of gewoon zo laten zitten?
Double4

Temet
10-12-2008 om 21:26
Getrouwd, hoera!
Ik ben geen enorme voorstander van het huwelijk, maar hier heb je nu een situatie waarin het grote voordelen biedt.
Je bent van rechtswege, dus volautomatisch, medehuurder van de echtelijke woning. Of je een halve ton verdient of niks, of je tien jaar getrouwd bent of tien weken, het dondert niet. En de verhuurder heeft daar niets over te zeggen. Hij had een huurder, nu heeft hij er twee, en wel met gelijke status. Als éen van de twee huurders de huurovereenkomst beëindigt zet de andere (mede)huurder die in principe voort.
In dit geval: rechter beslist conform het convenant dat jij het huurrecht krijgt van de echtelijke woning. De verhuurder wordt hier niet in gekend. De verhuurder heeft hier niets over te zeggen. De verhuurder kan hier niets aan doen, en kan pas gaan piepen als jij de huur niet meer op tijd zou betalen. Maar tot die tijd zit jij goed. Jij hebt, kortom, door je huwelijk t.o.v. de verhuurder precies evenveel rechten gekregen als je man.
Na de scheiding brengen jullie de verhuurder op de hoogte (wat iets heel anders is dan instemming vragen) en dat is dan dat.
Overigens: blijven de kinderen bij jou wonen? Dan gaat het bij jullie zoals denk ik de meeste scheidingen: man verlaat de woning, vrouw en kinderen houden de woning - en het huurrecht. Ook als de vrouw fors minder verdient.
Groeten,
Temet

Mieke
26-02-2014 om 18:15
Update
Beste Double 4,
Het is al lang geleden en wellicht kom je niet meer op dit forum, maar aangezien mijn moeder zich nu in exact dezelfde situatie zit ben ik toch erg benieuwd hoe het is afgelopen. Alvast bedankt.
Groetjes, Mieke
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.