Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

klavertje

klavertje

18-01-2020 om 21:07

Niet terugbrengen kind door vader, kort geding

Ex en ik hebben ruzie gehad over dit weekend. Ik had op tijd aangegeven dat er een familiefeest was op zaterdagavond. Hij vond dat hij laatst benadeelt was en wilde nu wraak nemen. Hij wilde haar nu vrijdagmiddag al hebben zei hij vrijdagmiddag breng haar. Ik ben er niet op in gegaan. We hadden dit al besproken. De afspraak was ook steeds, mocht je zaterdags vrij zijn dan hoor ik dat en kan ze naar je toe mits ik niks gepland heb.
Ex heeft afgelopen jaren kind alleen op de zondagen gezien en wat dagen met kerst en oud en nieuw. Dat was overigens zn eigen keus steeds.

Nu stond hij vanochtend op de stoep nadat hij op alle manieren contact heeft proberen te zoeken om zn zin te krijgen/dreigen enz. Ik heb gezegd ik breng haar zondag gewoon naar jouw. Hij woest.
Heeft politie gebeld. Wilde haar mee hebben vandaag. Om wraak te nemen.

Politie gedoe gelukkig buitenom kind kunnen houden.
Ex is oa boos dat ik een procedure start om eindelijk eens wat op papier te krijgen en deze situaties te kunnen voorkomen. Heb haar niet meegeven, hij was niet voorrede vatbaar.

Ik breng haar morgen ook gewoon naar haar vader.
Hij zei toen ie onverrichtte zaken weer naar huis ging: als je haar morgen brengt krijg je haar niet terug.

Dus ik ga ervan uit dat ze idd niet terug komt....
Maar als ik haar niet breng ben ik de schuldige en anders komt het volgend weekend wel weer aan bod.

Ex gaat ook aangifte van mishandeling doen zegt ie.. op basis waarvan?
En aangifte dat ik hem het ouderlijk ontzag ontrek.

Als ze morgen niet terug komt span ik een kort geding aan. Ze woont bij mij en vader doet dit uit wraak en gaat voorbij aan wat goed is voor zn kind.
Iemand hier ervaring mee???

Verder hebben we beide gezag en wil hij nergens aan meewerken. Mijn advocaat start maandag zowieso procedure op voor een omgangsregeling . Ex heeft al 2 brieven gehad van mn advocaat. Geeft aan nergens aan mee te werken.
Medition heeft ook niks opgeleverd omdat meneer belachelijke eisen heeft die niks met de omgang te maken hebben.

Nog tips????? Ik vrees echt dat ie nu woord gaat houden.


Waarom

Rare vraag misschien, maar waarom ga je ervanuit dat hij het kind morgen niet terugbrengt? Hij dreigt al jaren en ziet zijn kind al jaren alleen op zondag. Bij de politie heeft hij blijkbaar geen gelijk gekregen, anders had hij wel met agenten op de stoep gestaan. Best kans toch dat het nu weer bij dreigen blijft?

V@@s

V@@s

18-01-2020 om 21:27

ik zou de rechtszaak maar afwachten

en tot die tijd de omgang opschorten. Niet meegaan in gedreig dat kind niet terugkomt. Wacht maar op een duidelijk uitspraak van de rechter zodat je ook iets in handen hebt als kind niet terugkomt.

Laten gaan

Je hebt al een procedure gestart. Vader zal hooguit kind een dagje langer houden na dit dreigement. Iemand die kind zo onregelmatig ziet is hoogst waarschijnlijk niet van plan om haar voortaan volledig te verzorgen. Houdt je advocaat goed op de hoogte van dit incident.

Weet je zeker dat je zelf niet bijdraagt aan dit getouwtrek? Vanwege je melding dat vader 'wraak' wil nemen vanwege een eerdere situatie.

Draag zelf niet bij en goed dat er nu een procedure is. Hopelijk komt er wel een strakke afspraak met geen of weinig ruimte voor gedoe. Zorg dat je met je advocaat goed in beeld hebt hoe een eventuele omgangsregeling met de vader wel goed kan verlopen. Maak realistische afspraken.

En goed is binnen zijn mogelijkheden en die van jou en jullie gezamenlijke kind. Stel geen eisen die hij niet kan waarmaken om wat voor reden dan ook en houdt in gedachten dat het de vader van je kind is als het van jou vraagt om kalm te blijven bij iemand met dit soort uitdagend gedrag.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-01-2020 om 21:37

Wat V@@s zegt

Zou ik ook overwegen. En dan vooral zorgen dat je morgen niet thuis bent.
Als ie niet zou bluffen tenminste, maar dat kun je zelf waarschijnlijk beter inschatten.

V@@s

V@@s

18-01-2020 om 21:39

kind zit vader nauwelijks

Dus kan in afwachting van rechtszaak die de zaken duidelijk regelt beter bij moeder zijn. Wellicht kun je regelen dat vader kind onder begeleiding van een vertrouwd iemand kan zien in de tussentijd.

Lou

Lou

18-01-2020 om 21:42

Niet brengen

Ik zou je kind niet brengen morgen. Je vreest dat hij nu echt woord gaat houden, dat zou voor mij al reden genoeg zijn. Hij lijkt ook zo weinig voor rede vatbaar, dat klinkt ook niet alsof je kind een gezellige tijd tegemoet gaat met hem.

klavertje

klavertje

18-01-2020 om 21:49

Getouwtrek

Ik kom zo goed als mogelijk mn afspraken na. Skype 2x per week. Hij ziet haar elk weekend.

Hij doelt met wraak op 1ste kerstdag. We waren afgesproken dat hij haar dan eind v d dag terug zou brengen. Ging akkoord met alle afspraken rondom kerst en oud en nieuw. Dit staat ook zwart op wit en ook nog eens benoemt in de brief van de advocaat.
Hij wilde haar die dag niet terugbrengen en haar pas de volgende ochtend terug brengen. Ik heb dit geweigerd want dit was niet de afspraak. Wat later geen probleem. Maar niet de volgende dag. Ze was ook al 5 dgn achtereen bij hem voor het eerst sinds jaren.
En bij deze man moet je duidelijk blijven en niet gaan veranderen. Hij neemt namelijk geen vinger maar gelijk de hele hand.

Elk weekend probeert hij het weer met gedreig en eisen om mij in een bepaalde hoek te drukken.

Ik denk dat hij haar houdt omdat hij ook vraagt slaapspullen mee te geven endergelijke.
Dit ga ik niet meegeven. De mondelijke afspraak is dat ze altijd zondags terug komt.

Verder stel ik geen gekke eisen ofzo qua omgangsregeling.
Voorstel is: elke zat 17.00 tm zondag 17.00 tm 4 jarige leeftijd. Dan 1x per 14 dgn vrij/zat/zon. Zodat ik dan ook mijn weekend heb met haar als ze schoolgaand is.
2 x per week skype en vakanties splitten....

Vakanties

Maak de vakanties en de feestdagen zeer specifiek zodat er geen overleg noodzakelijk is.

klavertje

klavertje

18-01-2020 om 22:00

Niet brengen

Als ik haar niet breng en de omgang opschort dan ben ik schuldig aan ontrekken ouderlijk gezag. Dat kan tegen mij gebruikt worden in de zaak die nu gaat komen. Voordat de voorlopige voorziening is vastgesteld zijn we 3 a 4 maand verder gok ik.

Ook krijgen we dan weer de situatie dat hij op de stoep staat of haar van de peuter/ opvang gewoon gaat ophalen. Hij is het type dat doordramt en alle andere mogelijkheden gaat aangrijpen haar te krijgen als ik haar niet breng.

Het blijft gokken natuurlijk of hij haar echt houd of het dreigen is.

V@@s

V@@s

18-01-2020 om 22:11

daar zou ik niet zo bang voor zijn

Ik ken weinig voorbeelden waar op deze manier ontrekken van ouderlijk gezag een negatieve invloed heeft op de procedure over omgang. Rechters houden vaak gewoon de status quo in stand.

Niet zo

" De afspraak was ook steeds, mocht je zaterdags vrij zijn dan hoor ik dat en kan ze naar je toe mits ik niks gepland heb."

Met deze vader kun je dit soort afspraken niet maken. Dat is vragen om gehaal en getrek.

Je spreekt tijden af en houdt je daaraan en zorgt ook dat er geen 'lucht' tussen de afspraken zit.

Een vakantieafspraak is inclusief het weekend vooraf, de dag vooraf of geeft niet wat, als het maar precies is en je vooraf kunt zien hoe het dan toegaat.

Feestdagen idem. Het is de dag vooraf of niet, het wisselt per jaar, of niet.

Tenzij er een begrafenis is aan zijn kant van de familie, dan ga jij daar heen met je dochter en andersom is het afwachten of vader dan komt met dochter, want dan is dat zijn tijd, en hij gaat er over.

klavertje

klavertje

18-01-2020 om 22:40

Afspraken

Ja ik moet duidelijke afspraken maken idd.
Probleem is dat hij ivm met werk nooit wist hoe en wat. En hij veranderd per uur soms zeg maar.
Gewoon soms ook om mij dwars te zitten. Ik probeer altijd duidelijke afspraken te maken.

Ik ga in de omgangsregeling idd nog specifieker zijn met wanneer en welke dgn. Bedankt voor de tip.

En mocht ie haar houden dan maar een kortgeding. Moet dat maar gokken.
dat zal ook niet in zijn voordeel zijn en pluspunten scoren in de omgangsregeling die ik nu aanvraag.

Niet brengen zorgt ook voor problemen.... en dan haalt ie haar wel van school...

Ik kan nu mn advocaat ook niet om advies vragen
...

Beschrijven

Laat je advocaat ook goed beschrijven hoe de huidige afspraak: kind mag gehaald mits moeder en kind al een andere afspraak hebben, vanwege het onregelmatige rooster van vader, hoe dat helemaal niet werkt en conflicten in de hand werkt.
Vaste afspraken zijn hier noodzakelijk, andersom, mits vader kan, kan de afspraak doorgaan en houd je je daarvoor beschikbaar. Dat is al onzekerheid genoeg, want je kunt nooit zeker zijn of hij komt en het is maar de vraag of hij je dat tijdig gaat meedelen.

Maar

'Verder stel ik geen gekke eisen ofzo qua omgangsregeling.'

Maar als hij gewoon gezag heeft, kun jij de omgangsregeling niet in je eentje bepalen.

'Dan 1x per 14 dgn vrij/zat/zon. Zodat ik dan ook mijn weekend heb met haar als ze schoolgaand is'

Waarom niet gewoon de helft van de tijd bij hem?

klavertje

klavertje

19-01-2020 om 08:39

Helft

Hij werkt veel en ik ben overdag thuis.
Ook wilde hij geen co ouderschap, niet haalbaar.
We wonen 60 km uit elkaar.

Meneer ligt nu dwars omdat hij mij verbied kind in de buurt van een (eventuele) nieuwe partner te laten komen.

Ik begrijp het niet

'Ex en ik hebben ruzie gehad over dit weekend. Ik had op tijd aangegeven dat er een familiefeest was op zaterdagavond. Hij vond dat hij laatst benadeelt was en wilde nu wraak nemen.'
Met andere woorden: eigenlijk zou het kind op zaterdag al naar hem toe gaan? Maar verderop zeg je: 'Ex heeft afgelopen jaren kind alleen op de zondagen gezien en wat dagen met kerst en oud en nieuw.'
Dus waarom begin je dan over het familiefeest op zaterdag?
Als de afspraak is dat het kind op zaterdag naar vader gaat en jij hebt een familiefeest op zaterdag, dan kan het ook zo zijn dat je zonder kind naar het familiefeest gaat, om de simpele reden dat je gescheiden bent en kind dan bij vader is.
'Hij wilde haar nu vrijdagmiddag al hebben zei hij vrijdagmiddag breng haar. Ik ben er niet op in gegaan. We hadden dit al besproken.'Nou ja, besproken, ik lees een wat eenzijdige monoloog. De tegenpartij heeft weinig in te brengen. Het voorstel dat de tegenpartij doet (vrijdagmiddag halen) wordt meteen van tafel geveegd en daar wordt niet op gereageerd.
'De afspraak was ook steeds, mocht je zaterdags vrij zijn dan hoor ik dat en kan ze naar je toe mits ik niks gepland heb.' Mits.... Dus je hebt prioriteit, het kind is van jou en als hij braaf is mag hij haar zien. een ongezonde houding. Omgekeerd zal bij een betere omgangsregeling ook voor hem gelden, dat hij oplossingen moet zoeken als hij werkt en het kind is bij hem.
'Meneer ligt nu dwars omdat hij mij verbied kind in de buurt van een (eventuele) nieuwe partner te laten komen' Hij lag niet echt dwars, maar had een ander voorstel (vrijdagmiddag halen) waar jij niet op in bent gegaan.
Het kan best zijn dat voor de vader de situatie kind-bij-moeder acceptabel is (zeker als jij blijkbaar volledig thuis bent en dus de zorg voor kind geclaimd hebt), terwijl de situatie kind-bij-moeder-en-nieuwe-vader niet acceptabel is. Zijn angst is dan dat hij buiten beeld verdwijnt. een niet onterechte angst, aangezien de basis van de bewegingen rond het kind is, dat jij bepaalt of hij het kind mag zien.
Helaas, als jullie er niet samen uitkomen zal dat betekenen dat er een afspraak via de rechter moet komen. Maar om te voorkomen dat er nog veel meer rechtszaken gaan volgen zul jij ook moeten beseffen dat je kind nu nog maar voor de helft van jou is.
Je kunt ook naar een familiefeest gaan zonder kind.

Tsjor

Voor het kind

Het belangrijkste is niet zozeer of het kind vandaag bij jou terugkomt, maar of het kind morgen op school is.

Tsjor

Eens met Tsjor

'Hij werkt veel en ik ben overdag thuis.'

Dat boeit een rechter niet. En terecht. Hoe eerder jij beseft dat het kind niet jouw eigendom is dat je naar believen aan de vader uitleent, hoe beter. Kind heeft recht op beide ouders. Even veel en even vaak.

klavertje

klavertje

19-01-2020 om 11:48

Helft

Ik begrijp dat hij zijn kind wil zien en recht heeft op de helft. Ik ben altijd heel meewerkend geweest tot het moment dat ik een vriend kreeg en hij ging steigeren en verbood dat deze man in de buurt mocht komen.
Met meewerkend bedoel ik: in mijn huis komen. Langskomen wanneer ie wilde. Enzo.

Hoe kan ik dan een leven opbouwen?
Afspraken maken lukt al sinds de geboorte niet.

Nu gooit hij het op mishandeling. (Niks aan de hand) verzint hij. Ze is 3.5
Ik heb net een brief gekregen toen ik mn dochter bij vader bracht dat hij zich zorgen maakt en hij haar dus nu bij zich houd totdat ik naar mn dochter luister en naar hem. Hij zegt dat politie en veiligthuis hebben gezegd dat hij haar bij zich mag houden.
En totdat alles volledig uitgezocht is blijft ze bij hem en tot ik naar hem luister...

Hij houd haar dus.
Ik kan langskomen wanneer ik wil zegt ie.
Nou is mijn relatie allang voorbij. Weet hij niet. En er is niks gebeurd. Ik was erbij als zij er ook was.

Wat hij doet is op deze manier afspraken proberen te maken over het hoofd van onze dochter en zn zin te krijgen.

Volgens mij kan ik maar 1 ding en dat is een kort geding opstarten nu.
De afspraken waar hij mij tot wil dwingen zijn: geen nieuwe partner, alle weekenden, elke dag contact . En haar naar de kinderpsycholoog sturen om uit te zoeken of er echt iets gebeurd is.
Pas als duidelijk is dat er niks aan de hand is en wij afspraken hebben gemaakt komt ze weer naar mij.
Dat is toch niet in belang van onze dochter...

Maar klavertje

'Hij houd haar dus.
Ik kan langskomen wanneer ik wil zegt ie.'

Hij doet nu dus precies hetzelfde als wat jij deed de afgelopen periode.

Hete soep

De soep wordt erg heet opgediend. Ik snap dat het lastig is, maar ik denk dat het goed is om het allemaal even te laten afkoelen. Ik dacht dat je dochter al naar school ging, maar als dat niet zo is zal hij voor komende week met zijn werk een oplossing moeten zoeken.
Geen idee of je een kort geding gaat winnen, maar ik kan me voorstellen dat je je niet lijdzaam wil laten manipuleren.
Staan afspraken op papier?
Je loopt het risico dat de raad voor de kinderbescherming wordt ingeschakeld om een advies uit te brengen. Dat kan je van de drup in de regen brengen.
Een paar hete kolen zullen niet zo heet blijken te zijn. De beschuldiging van mishandeling bijvoorbeeld. Laat maar gebeuren wat er in in gang gezet wordt, je kent de uitkomst (niet waar). Hij mag afspraken gaan maken met de kinderpsycholoog en je dochter daar naartoe brengen (knap lastig te combineren met werk).
De eis dat er geen nieuwe relatie komt zal niet worden geaccepteerd door een rechter.
Zijn eisen (elke dag kontakt en elk weekend) kun je nu gaan omzetten naar 50/50, want hij zal nu toch een oplossing moeten vinden voor de combinatie van werk en zorg. Dat kan dus straks ook, rekening ermee houdend dat ze straks wel naar school gaat.
Ondertussen wordt wel steeds duidelijker dat jullie om de tafel zullen moeten gaan zitten met een goede, bekwame advocaat/mediator, die om kan gaan met wat volgens jou onzinnige eisen zijn van hem. Een kort geding is daarvoor niet de aangewezen weg.
Als ik jou was zou ik twee dingen doen:
- rustig blijven en zeggen: oké, maak maar afspraken met een kinderpsycholoog en Veilig thuis, ik werk daaraan mee. Eventueel eraan toevoegen wanneer je haar wil bezoeken en dat je haar in het weekend wil ophalen en haar ook zult terugbrengen.
- advocaat inlichten en zoeken naar mogelijkheden om ofwel in onderling overleg ofwel via de rechter afspraken op papier te krijgen.

Begin niet over 'het belang van je dochter' want dat belang heeft vele gezichten. Het grootste belang is nu dat jullie eruit komen, zonder dat er olie op het vuur wordt gegooid.

Tsjor

Fransien

Fransien

19-01-2020 om 12:21

Ik herinner me iets

Volgens mij ligt de situatie iets genuanceerder.
Vader en moeder hebben nooit samengewoond, vader woont een flink aantal kilometers verderop wegens eigen bedrijf en wilde zijn kind max 1 dag per week in de praktijk.
Nu heeft moeder een andere relatie (gehad) en komt hij met eisen over dingen waar hij niets over te zeggen heeft. Tot overmaat van ramp neemt hij dochter in gijzeling tot moeder naar zijn pijpen danst.
Hij heeft zijn dochter nog nooit weken achter elkaar gehad, dochter gaat in de woonplaats van moeder naar opvang/peuterspeelzaal, heeft altijd hoofdverblijfplaats bij moeder gehad en dat wil hij nu per direct omdraaien. Moeder mag dochter alleen onder toezicht zien, mag geen relatie hebben, en een kinderpsycholoog moet onomstotelijk bewijzen dat er geen misbruik heeft plaatsgevonden voordat moeder misschien weer eens een dagje haar dochter zonder toezicht mag zien.
De relatie is al lang over en meneer wenst over zijn graf heen te regeren met inzet van het kind als machtsmiddel.

Maandag

Je kunt met je advocaat maandag regelen dat je een kort geding start. Ik adviseer je wel om zeer beheerst met je ex, Veilig thuis, gerecht, om te gaan. Niets van: hij dit of hij dat of 'het belang van het kind'.

Houdt het concreet, feitelijk en chronologisch. Inderdaad, lees Fransien, hoe was de situatie en hoe is het nu. Wat wil je bereiken en hoe maakt vader dat lastig of onmogelijk.
Stel samen met je advocaat een omgangsregeling voor. Degene die je hierboven beschrijft maar dan nog wat preciezer.

Veilig thuis

https://www.stichtingkog.info/

Adviezen van de stichting KOG hoe je met Veilig Thuis en de Kinderbescherming omgaat.

Verder

Zorg dat je huis en jezelf er verzorgd uitzien. Mocht het tot een 'onderzoek' komen licht dan de school en je huisarts in en vraag of ze zaken eerst aan jou melden voor ze dit aan VT melden, je krijgt het toch te horen. En leg ze uit dat je kind niets heeft aan 'algemene' zorgen maar alleen als er feitelijk iets mis is. Algemene zorgen hebben de neiging om als 'feiten' in de rapporten te verschijnen.
Ontvang deze mensen niet alleen en liever niet bij jou thuis, maar neem altijd een vertrouwd iemand, bij voorkeur een man, mee. Alleen al om jou kalm te houden en mee te luisteren wat er besproken wordt. En laat je niet 'uithoren'.

Politie

Ik heb een keer de politie gebeld, omdat vader een kind (niet mijn kind) vast hield in een andere woonplaats. Politie ging naar vader, vader schrok zo erg dat hij het kind onmiddelijk meegaf.
Nu is het heel goed mogelijk dat vader al enige reputatie had bij de politie, dus dat hij bang was voor wel meer dingen waar justitie bij kon komen kijken.
Maar het is nog een optie: als kind niet terugkomt politie bellen.
Probleem is wel dat je verder alleen maar mondelinge afspraken hebt, vader ook ouderlijk gezag heeft en hij nu in feite dezelfde omgangsregeling praktiseert als wat je zelf hebt aangehouden in de afgelopen periode. Het kan dus zijn dat de politie zegt: daar kunnen we niets mee. Maar dan weet je ook dat. En dan ligt er wel een melding (denk ik).

Tsjor

V@@s

V@@s

19-01-2020 om 15:51

ik wil je veel sterkte wensen

Al heeft het waarschijnlijk niet veel zin, ik zou toch contact opnemen met de politie, wellicht dat ze toch wat voor je willen doen. Verder zul je het nu van je advocaat moeten hebben. Maar niet laten gaan totdat je een uitspraak van de rechter had was gewoon verstandiger geweest. Nu zul je een spoedprocedure moeten aanspannen, maar dat kan zomaar weken duren en de uitkomst is ongewis. Een dergelijke procedure is gewoon gemakkelijker (en kansrijker) als het kind bij jou is.

Heel veel sterkte in elk geval de komende periode.

V@@s

'Maar niet laten gaan totdat je een uitspraak van de rechter had was gewoon verstandiger geweest. '

Op grond waarvan dan? Dan was zij toch fout geweest in de ogen van een rechter?

klavertje

klavertje

19-01-2020 om 17:00

Het klopt precies zoals Francien zegt....

Hij heeft me nu alweer gemaild en zegt dat hij haar thuis brengt als ik morgen met hem ga praten en hem serieus neem en er afspraken gemaakt worden rondom de veiligheid van het kind.
Maar ik kan hem niet serieus nemen als hij met onredelijke eisen komt en er niks aan de hand is. Ik moet naar zijn pijpen dansen...

Hij wil absoluut geen rechterlijke uitspraak.

Klavertje

Als je paniek is dus voor niets geweest. Misschien iets om te onthouden voor de volgende keer? De rampen spelen zich alleen in jouw hoofd af.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.