Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Mara

Mara

01-01-2019 om 11:06

Nieuw leven opbouwen na uit elkaar gaan


Nuances....

Ik zou met je mee kunnen in je redenering, Tsjor, maar ik denk dat het voor mij een tweetrapsraket is. Eerst moet zij voldoende op poten staan en dán kan Mara handelen.
Maar jeetje, nu ben ik al te veel over iemands hoofd aan het bedenken.

Ik voel dat slachtofferschap niet op de manier waarop jij het steeds benadrukt. Ik zie vooral de verlamming. Hopelijk tijdelijk.
Dat was het bij mij in elk geval wel. Maar inderdaad, Mara is niet moederziel.

De spotlight

Mara heeft de spotlight wel op haar en haar kinderen staan, maar dan vooral op de behoeftes en niet zozeer op de praktische aspecten ervan: wat moet je doen om die behoeftes te realiseren.

Wat zijn nu op dit moment de risico's voor Mara?

Er is nog geen ouderschapsplan. Mara heeft een voorstel ingediend, waarvan ze eigenlijk ook al weet dat het afgewezen zal worden. Als je het niet eens bent met die afwijzing zou ze ervoor kunnen kiezen om zelf naar de rechter te stappen, maar de vraag is of haar dat zal helpen.

Bovendien kost het tijd. En al die tijd zal vader geen kinderalimentatie betalen. Mara heeft gelukkig meer werk gevonden dus meer inkomen, maar ze heeft de kinderalimentatie nodig om boodschappen te kunnen doen, aangezien ze de volle lasten van de woning zal moeten gaan dragen.

Mara wil en kan ex op dit moment niet uitkopen. Ze kan in de woning blijven, omdat ze de hypotheek wel betaalt. De bank zal dus niet overgaan tot ver koop en uitzetting. Ex zal dan naar de rechter moeten stappen. Daar zijn dan verschillende mogelijkheden , zie:
https://www.echtscheidingswinkel.nl/woning/partner-weigert-medewerking-overdracht-woning.

Mara vindt een andere woning, een koopwoning. Dan zal de oude woning verkocht moeten zijn en zal ze bij de bank een hypotheek moeten afsluiten. Als de oude woning nog niet verkocht is zit ze met dubbele lasten. Ex ook. Als beiden niets betalen gaat de bank over tot verkoop.

Mara rekent op een bepaald bedrag aan kinderalimentatie, maar dat bedrag is nog niet afgesproken en oudste kind is bijna 18.

Hoe langer het proces duurt, hoe ongeduldiger ex wordt en hij gaat zelfstandig beslissingen nemen. Niet terecht, dat moet dan weer teruggedraaid worden via de advocaten. Kost weer tijd, veel tijd.

Tsjor

Idem

Die verlamming zie ik ook. als een ree, dat stil blijft staan voor de aandenderende auto. Maar ik zie niet zo goed hoe je daaruit komt als je zegt: ze moet eerst voldoende op poten staan en dan gaan handelen. Dan is het alsof je tegen de ree zegt: komt eerst eens goed tot jezelf en ga dan eens kijken wat je kunt doen. Maar tegen die tijd is de ree al lang overreden.
Ik roep dus steeds: handel eerst, zorg dat je grond onder je voeten hebt en dan kun je weer op je eigen poten gaan staan. Eerst wegspringen dus.

Tsjor

Oke, dus praktisch

Uitgaande van de heldere lijst van Tsjor, moet er dus gebeuren:
1. een brief naar ex dat per 1 feb de helft van de hypotheek moet worden overgemaakt op rekening XXX
2. een brief naar ex dat per 1 feb de uitschrijving van het oude adres zal worden ingezet bij de gemeente, desnoods via een adres-onderzoek
3. een brief naar ex dat gezien de opzegging van het samenlevingscotnract per 31-1-2019 ex een bijdrage aan de kosten levensonderhoud betaalt van XXX
4. een brief dat je hebt gezien dat het spaartegoed is opgenomen en het verzoek dit tegoed per direct maar uiterlijk op XXX weer terug te storten.
5. Dat gezien de inmiddels feitelijke scheiding omgansgregeling XXX wordt voorgesteld.

Kan allemaal in 1 brief, beleefd en vriendelijk, maar zakelijk. Mara schrijft die brief vandaag nog, stuurt m voor de volledigheid naar de advocaat en gooit m in de brievenbus.
Reactie blijft uit of volgt. Termijnen voor reactie noemen is handig (14 dagen). En aankondiging dat bij uitblijven reactie een zaak aanhangig zal worden gemaakt om verder misverstanden te voorkomen. Maar daar weet de advocaat vast een goede formulering voor.

Zit dieper denk ik

Wegspringen, ja. Ik zeg je eerlijk, Tsjor, dat ik dat niet kon toen ik er middenin zat. Dat is wat verlamming doet, freeze. Overdonderd door de onrechtvaardigheid en de bruutheid van de situatie.

Natuurlijk moet Mara handelen. Gisteren nog. Daarin ben ik anders geweest dan Mara: ik ben uiteindelijk gas gaan geven in het mediationtraject en dat maakte de zaken eerste heel veel erger maar uiteindelijk kwam er rust. maar ik móest gas geven omdat ik met één been in de schuldsanering stond. Ik had geen keus meer.

Fransien

Fransien

04-02-2019 om 15:21

Mara

We zitten hier soms een beetje teveel te discusieren.
Gaat het weer een beetje vandaag?
Is het gelukt om de uitschrijving/adresonderzoek in gang te zetten?
Is het gelukt om de advocaat te pakken te krijgen?
Vergeet niet te proberen om de toeslagen aan te vragen!

Yanea

Yanea

04-02-2019 om 16:17

Het lastige is

Dat Mara nog steeds vasthoudt aan de saamhorigheid van de relatie. En niet snapt dat zijn gevoel van 'samen' er nog steeds is, maar dan tegenwoordig in de relatie met de buurvrouw en niet meer richting Mara en het gezin.

Sas

Sas

04-02-2019 om 17:19

Natuurlijk verkoopt de bank het huis niet gelijk

Mara kan de bank informeren over het beëindigen van de relatie door ex. En dat zij vanaf nu de helft van de hypotheek over zal maken omdat zij niet meer kan betalen. Dat zal ze doen vanuit haar rekening ......
De andere helft kunnen ze verrekenen met ex. Die kunt u vinden op adres.........
Ex is nog steeds voor de helft aansprakelijk voor de woning. Of hij er woont of niet. Er zijn immers nog geen financieel afspraken gemaakt.

Zorg dat de automatische incasso eraf gaat. Dat kun je zelf doen.

Flavia

Flavia

04-02-2019 om 17:26

Sas

fout: beiden zijn voor het hele bedrag aansprakelijk, dat is de hoofdelijke aansprakelijkheid.

Zelfs als je afspreekt dat de 1 de volledige hypotheek betaald heeft de bank daar niets mee te maken die heeft een contract met beiden tot 1 van de 2 geheel of gedeeltelijk uit de hoofdelijke aansprakelijkheid wordt ontslagen door de bank.

Sas

Sas

04-02-2019 om 17:56

Flavia, je hebt gelijk

Eigenlijk bedoelde ik dat zij beiden aansprakelijk zijn. En dat daarom Mara echt niet het hele bedrag hoeft te betalen. Ze kan de beëindiging van de relatie doorgeven en zorgen dat de hypotheek niet meer automatisch betaald wordt.
Als de bank daarop reageert, zal er bij hem meer te halen zijn dan bij haar. Denk ik zo.
In ieder geval hoeft zij niet passief mee te gaan in het idee dat zij vanaf deze maand de hypotheek moet betalen.

Mara

Mara

04-02-2019 om 18:46

Update

Wat een hoop reacties weer, ik heb ze echt allemaal gelezen, maar het is onmogelijk om op iedereen te reageren,ik heb vandaag niet zoveel tijd maar wil wel graag een update geven

Gisteren al een spoed mail naar mijn advocaat gestuurd, toen ik die vanochtend wilde gaan bellen, belde die zelf, net nadat de mail van ex zijn advocaat was doorgestuurd. De toon van de mail was ronduit onvriendelijk. Hij gaat nergens op in, legt het ouderschapsplan ongelezen naast zich neer en geeft alleen een verdeling van het saldo door.
Mijn advocaat heeft direct een mail teruggestuurd dat dit echt niet kan, de onderhandelingen nog lopen en dat dit geen goed heeft gedaan aan de zaak. Het geld moet terug, de kinderalimentatie (voorschot) moet betaald en hij moet zich uitschrijven.

Natuurlijk is geen van drieën gebeurd...
Verder heb ik de belastingdienst gebeld, het verhaal uitgelegd en zij gaan kijken wat ze voor me kunnen doen.
Ook het adresonderzoek is opgestart.

Dit is alles even voor nu.

Mara

Sas

Sas

04-02-2019 om 18:54

Mijn advies is om ook de bank te bellen

Is de hypotheek al betaald voor februari? Storneren. Niet alleen van jouw geld de hypotheek betalen.!
Daar zijn nog geen afspraken over met handtekeningen en jij hoeft je niet te houden aan voornemens. Niet zolang je ex dat ook niet doet. Probeer niet om zelf netjes te zijn als hij dat ook niet doet.

Mara

Het klinkt misschien vreselijk ongepast, maar ik ben blij met je bericht. Er gebeurt iets, het gaat in beweging nu.

Mara

Mara

04-02-2019 om 19:02

Sas

Ik heb de hypotheek al betaald. Hij gaat echt niet betalen en ik wil niet op straat komen te staan.
Ik weet dat ik in dit geval te netjes ben maar wil geen risico nemen.
Ik heb het wel bij mijn advocaat neergelegd hoe hier mee om te gaan.

Mara

Sas

Sas

04-02-2019 om 19:13

Zucht..... Wanneer ga jij terugslaan als je geslagen wordt?

Het is voor je ex veel gunstiger om hypotheek te betalen in plaats van KA. Hypotheek kan hij aftrekken, in ieder geval de komende tijd.
En je komt echt niet op straat te staan als je één maand de hypotheek niet betaalt. Zeker niet als je wel de helft betaalt en netjes contact opneemt met je bank.

Ik vraag me af of je advocaat wel voldoende verstand heeft van financiele zaken.

Alison

Alison

04-02-2019 om 22:10

Mara

Als je de aflossing/rente niet betaald, krijg je een herinnering, dan een aanmaning, gevolgd door steeds strengere brieven. Als je een (spaar-)rekening hebt bij dezelfde bank halen ze daar het geld vanaf. Ja, dat mogen ze. Hier gaan maanden overheen en eer je echt met een gedwongen verkoop te maken krijgt ben je zeker een jaar verder.
Bel je bank, zeg dat je het hypotheekbedrag niet alleen kunt betalen en laat dat probleem bij hen en bij je ex.
Stop met netjes zijn, alles goed willen regelen en je fatsoenlijk te gedragen. Het heeft je niks opgeleverd en het gaat je alleen nog meer ellende opleveren.
Zolang je ex zijn financiële verplichtingen niet nakomt heb jij nergens geld voor. Punt.
Tot nu toe heb je niet veel gedaan om jezelf te beschermen en dat wordt wel tijd. Je hebt gezien dat je ex er zelfs niet voor terugschrikt om je te bestelen. Dus handel naar wat je nu weet.

Eens met moederziel

in #284. Tsjor

Sas

Je vergist je echt. Hoofdelijk aansprakelijk betekent dat jij zelf voor de hele hypotheek verantwoordelijk bent. Niet voor de helft. Voor alles.
De bank gaat er niet over wie wat betaalt. Dat maakt de bank niets uit. Mara is verantwoordelijk voor de hele hypotheek. Daar heeft ze voor getekend. Dat kan oneerlijk aanvoelen, maar dat is waar je voor tekent als je een hypotheek afsluit. Haar ex is ook verantwoordelijk voor de hypotheek. Ook helemaal. Maar als hij niet betaalt en jij woont in het huis, dan heb jij er last van als er niet betaald wordt.
De bank gaat geen huishoudpotje spelen: ik kom dit bij jou halen en dat bij jou.

Tsjor

Gelukkig

Banken hebben ook een zorgplicht. Door contact op te nemen en de situatie zakelijk uit te leggen, kan de bank meedenken over een oplossing. Zoek contact Mara, met de hypotheekbank, banken waar nog een lening of gezamenlijke creditcard loopt, en leg uit dat er nog geen financiële afspraken zijn.
Het duurt minimaal 3 maanden voor je in de gevarenzone komt bij je hypotheekbank. Overleg met ze, pro-actief. Een briefje van de bank aan je ex kan zomaar helpen. De hypotheekbank komt niet graag voor verrassingen te staan, dus handelen.

Watervrouw

Watervrouw

05-02-2019 om 00:57

Testament

Mara, ik heb niet alles onthouden dus hoop dat dit niet al benoemd is maar wat ik nog even als tip wil aangeven is: laat je eventuele testament ook spoedig aanpassen en benoem daar iemand die de kinderen ondersteunt mocht er iets gebeuren. En mocht je toch het huis willen aanhouden, wat ik voor je hoop, ga in gesprek met meerdere financiële adviseurs en hypotheekverstrekkers, ik kreeg overal nee te horen totdat ik uiteindelijk iemand vond die het kon regelen, was nog heel gedoe maar is uiteindelijk wel gelukt.

Sas

Sas

05-02-2019 om 09:06

Ik weet het Tsjor

Maar daaarom kun je nog wel zorgen dat de strenge brieven van de bank ook naar ex gaan. En dat hij sowieso alle post krijgt van de bank, op zijn nieuwe adres.
Als Mara alles alleen betaalt, komt de bank niet in actie.

De helft

Als Mara n iets betaalt zal de bank naar ex gaan. Als Mara de helft betaalt, dan weet ik niet of de bank naar ex gaat om daar de andere helft te claimen. Ik denk dat ze eerst kijken of Mara de andere helft ook niet kan betalen.
Ik heb het in elk geval nog nooit gezien, dat de bank je huishoudboekje gaat regelen. Meestal zijn ze drastisch: als Mara geld heeft (spaarrekening van kinderen bijvoorbeeld), ze woont in het huis en ze betaalt de helft, dan zal de bank eerst kijken of daar de helft gehaald kan worden. Als Mara niet betaalt gaat de bank naar ex. Voor ex is het geen probleem om niet te betalen.

Tsjor

Niet mijn ervaring

Mijn ervaring is een andere. De hypotheekbank die op de hoogte werd gebracht van de veranderde situatie, wilde met ons beiden in gesprek over hoe wij de toekomst dan zagen en hoe het met naleving van alle plichten zou gaan. Dat gesprek hebben we gezamenlijk gevoerd (had ook apart gekund) en daarin werden harde afspraken gemaakt over de maandbetalingen.
Banken gaan inderdaad niet op eigen houtje je huishoudpot beheren, maar ze laten je ook niet over aan de goden. Het is in het belang van alle partijen om de zaken goed af te spreken.
Maar die samenwerking kan alleen tot stand komen als de bank van de hoed en de rand weet. Iemand moet ze inlichten over de veranderde situatie/scheiding. De bank komt dan vanzelf met een hoop vragen aan beide hypotheeknemers.

Huis

Mara, staat je woning al te koop en is er al enig zicht op wat dat gaat opleveren en op welke termijn?

Tsjor

Sas

Sas

05-02-2019 om 17:23

Tsjor, waarom zouden ze eerst naar Mara gaan ?

Ex staat nog ingeschreven op het oude adres.
Hij is net zo goed eigenaar van het huis.
Zodra ze weten dat ze uit elkaar zijn (en dat is al wel geregeld), zullen ze beide eigenaren aanschrijven.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-02-2019 om 18:00

Ik zou dat nooit durven

Wij hebben de bank altijd in het ongewisse gelaten van de komende scheiding. Volgens mij is het nooit in je voordeel dat ze weten dat er ‘problemen’ zijn. Toen mijn ex stopte met betalen heb ik dat dus even zelf moeten opvangen. Destijds vond ik hem een eikel maar inmiddels begrijp ik wel dat hij er na een jaar betalen voor een huis waar hij niet woonde, genoeg van had. Blijft een rotstrreek, dat wel.
Gewoon de helft betalen lijkt me erg dom. Straks krijg je een BKR-notering en 5 jaar geen hypotheek meer.

Pennestreek

Pennestreek

05-02-2019 om 19:17

Moederziel

Jouw ervaring ís ook echt een andere. Jullie huis stond (staat) flink onder water, en jullie hebben een tophypotheek waarop volgens mij nog niet veel was afbetaald. Dus bij gedwongen verkoop zou ook de bank zelf flink erbij in schieten. Dát is hun drijfveer om jullie zo lang als mogelijk zelf de hypotheek te laten betalen. Voor Mara ligt dat heel anders, daar is overwaarde, dus gedwongen verkoop is voor de bank de meest zekere methode om in ieder geval hun investering veilig te stellen.
Ik zou als ik Mara was toch ook voor verkoop van de huidige woning gaan. Hoe vervelend voor de kinderen ook. Pak maar ineens alle shit en ga van daaruit weer opbouwen. Dan ben je in ieder geval echt los van ex, dat scheelt emotioneel echt een slok op een borrel volgens mij.

Mara

Mara

05-02-2019 om 22:02

Hypotheek

Ik heb de bank al gebeld of zij iets kunnen regelen. Dat kunnen zij niet.
Ik ga niet het risico lopen dat ik de helft betaal en ex niet en daardoor straks gedwongen mijn huis uit moet.
Ex gaat echt niet betalen, hij heeft daar geen belang bij. Hij is inmiddels wel uitgeschreven. Maar heeft dat gewoon niet aan mij of mijn advocaat doorgegeven.

Het huis staat nog niet te koop. Ik ben aan het zoeken naar een ander huis. Dat valt niet mee.

Mara

Twee huizen?

Niet eerst het huis verkopen? Dan zit je straks met 2 hypotheken of koop en huur?
Kan hoor als je genoeg inkomsten hebt. Ik zou er niet aan moeten denken, in mijn eentje van 2 huizen de vaste lasten ophoesten.

Ik zou ook de hypotheek hebben betaald Mara, idd, zou het risico van gedwongen verkoop niet willen.

Beiden verantwoordelijk

Pennenstreek, daar zou je zomaar gelijk in kunnen hebben. De situatie is inderdaad anders.

Mara, ik bedoelde niet dat de bank iets voor jullie moet ‘regelen’. Je kunt ze het nieuwe adres van je ex doorgeven voor alle correspondentie.
Maargoed, in de situatie die nu voorligt, bouw jij een vordering op op je ex. Die is immers als mede-eigenaar ook nog altijd door jou voor 50% aan te spreken op de lasten. Ook als jij netjes in je eentje alles aan de bank betaalt.
Voordeel is dat je nu de verkoop op jouw manier kunt gaan regelen. De door jou opgebrachte helft van de lasten die je ex niet betaalt, breng je in mindering op zijn deel van de overwaarde. Net als 50% van de onderhoudskosten, de eigenaars-WOZ en de premie van de opstalverzekering, makelaarskosten etc. Kortom, 50% van alle eigenaarslasten.
Samen de lasten en straks de opbrengst delen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.