Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Nieuwe berekening partneralimentatie vanaf 1 januari 2023

Misschien handig voor sommigen om dit te weten, voor zover het bij jullie nog niet bekend was.

Den Haag, 25 november 2022Rechters gaan met ingang van volgend jaar op een andere manier berekenen hoeveel partneralimentatie mensen kunnen betalen na een echtscheiding. De Expertgroep alimentatie van de Rechtspraak komt 1 januari met nieuwe aanbevelingen (pdf, 163,2 K, die de verschillen tussen kinder- en partneralimentatie zoveel mogelijk beperken. Daarvoor wordt een nieuw begrip ingevoerd: het woonbudget. Aan de hand daarvan wordt de financiële draagkracht van partijen bepaald.

Zie verder:
Nieuwe berekening partneralimentatie geldt vanaf 1 januari 2023 (rechtspraak.nl)

Peiling

Wist je dit al?
19 stemmen
0%
21%
79%
0%

Ik ben benieuwd hoe het gaat uitpakken.
Wat ik wel jammer vind is dat nog steeds geen rekening gehouden wordt met het feit dat de zorgtaken anders worden, waardoor het wellicht voor de betalende partij mogelijk zou moeten worden om een dag minder te werken voor die zorgtaken.

ik vind die wijziging van het woonbudget ( van werkelijke kosten naar 30% van je netto inkomen) in de huidige woningmarkt wel een beetje gek. Jan Modaal mag dan voor een woning rond de 700 euro huur/hypotheek betalen, de rest is telt niet mee. Succes om daar überhaupt een woning voor te vinden.

Ik snap de intentie, ze willen voorkomen dat dwarsliggende exen een dure woning huren en dan roepen " Ik heb geen geld meer over om alimentatie te betalen". Maar dat hadden ze misschien beter anders in kunnen vullen dan deze regeling. 

Er is wel ruimte om af te wijken van die 30%. Idem voor kosten van de kinderen. De termen 'niet verwijtbaar en niet vermijdbaar' doen dan opgang.

Tsjor

En het staat je nog steeds vrij om met je as. ex andere afspraken te maken. Als die in het convenant staan dat gezamelijk wordt ingediend kijken ze helemaal niet naar deze berekening en alleen naar de afspraak die de exelieden gemaakt hebben.

Ysenda schreef op 14-02-2023 om 13:19:

En het staat je nog steeds vrij om met je as. ex andere afspraken te maken. Als die in het convenant staan dat gezamelijk wordt ingediend kijken ze helemaal niet naar deze berekening en alleen naar de afspraak die de exelieden gemaakt hebben.

Uiteraard. Maar ik denk dat we allemaal weten dat die afspraken vaak niet lekker gaan in overleg toch? Ik ken gelukkig van onze leeftijd nog niet veel scheidingen, maar als ik naar de ouders van vrienden ed van vroeger kijk, waren dat allemaal dramascheidingen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.