Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Nieuwe liefde na scheiding


Niet lang na mijn scheiding trouwden twee gescheiden collega's van mij met elkaar. Beiden midden-vijftigers, overduidelijk dolgelukkig met elkaar. Dat gaf mij als pasgescheiden prille veertiger inderdaad hoop: het kan nog.  Nu, tien jaar later, zijn ze nog steeds samen.

Zelf heb ik een paar keer mijn neus gestoten, maar ook ik ben weer gelukkig in de liefde.
 
Wat iedereen hier zegt klopt: pas als je gelukkig bent met jezelf, kun je weer een gezonde, gelijkwaardige relatie aangaan. 
Je zit nu in de lastige periode waarin je je leven opnieuw vorm moet geven. Maar vergeet niet dat je alle vrijheid hebt om dat te doen! Niemand kan je meer zeggen dat je iets niet mag of kunt. Bedenk waar jij blij van wordt, en doe dat! Zelfs als je een reboundliefde wilt, mag dat. Jij beslist.

Mijn zus heeft een hele lieve vriend gevonden na haar scheiding. Natuurlijk heeft ook deze man zijn makken, en is het soms wat schipperen omdat ze allebei kinderen hebben en een eigen huis en eigen leven. Maar ze zijn erg gelukkig samen en ze zijn ook erg welkom in elkaars familie. Aan beide kanten zijn ze een aanwinst. Dus het kan zeker.
Ik denk dat mijn zus een ruim jaar alleen was toen ze hem leerde kennen via Tinder. Ze heeft eerst een echte reboundrelatie gehad, met een man die ook net gescheiden was, maar daar waren ze zich beiden van bewust. Dat was leuk zolang het duurde. Daarna een paar dates via Tinder en toen kwam ze dus haar huidige vriend tegen.

Mijn verhaal ken je al uit een andere topic van je. Natuurlijk kun je weer gelukkig worden met een nieuwe liefde. Wel hebben mijn nieuwe lief en ik het wat zakelijker aangepakt dan bij onze eerste liefdes: omdat je jezelf inmiddels beter kent en meer bent gevormd dan in je jongere jaren, kun je ook gewoon zeggen dat bepaalde dingen er bij jou niet inzitten en wat je fijn vindt bij een partner. We hebben het daar over gehad en bepaalde afspraken gemaakt. Werkt bij ons heel goed en we zijn allemaal gelukkig. Heus ook wel eens met een dipje door vermoeidheid of stress bijvoorbeeld, maar we vinden elkaar weer vlug omdat we nooit te ver afdwalen van elkaar. 

Hoop doet leven, dus wel blijven dromen en tegelijk met beide benen op de grond blijven en aan jezelf werken. Wonden likken en weer verder gaan met je leven 🤗

O ja, en ik heb ook een kort rebound-liefje gehad tussen scheiding en nieuwe lief in. We wisten allebei dat het maar voor eventjes zou zijn, en werkte heel goed voor mijn zelfvertrouwen. Dat was een goede 'reset' om weer verder te kunnen.

De grote vraag is waar vind je een leuke en betrouwbare partner. Heeft iemand tips buiten Tinder en al die andere meuk om. Als vrouw moet je oppassen dat je niet alleen maar neukertjes tegen komt en als man moet je perfect zijn. 

Ruud1971! schreef op 15-11-2022 om 11:42:

De grote vraag is waar vind je een leuke en betrouwbare partner. Heeft iemand tips buiten Tinder en al die andere meuk om. Als vrouw moet je oppassen dat je niet alleen maar neukertjes tegen komt en als man moet je perfect zijn.

Zou je niet ook eerst even je scheiding gaan inzetten, doorstaan, verwerken eer je daarin een zoektocht gaat starten? Een fase alleen en compleet worden is best leerzaam. 

Klopt dat ik eerst wat rust wil als ze hier uit huis is. Zoek ook niet gelijk een relatie maar iemand waar je 1x per week mee wat gaat doen. Naar een stad, bos, strand of terras. Zaterdagavond uitgaan of gezellig een filmpje op de bank. Nee wil mezelf ook echt niet gelijk in een reboudrelatie stoppen. Gewoon een soort lat relatie. Niet morgen maar bv over 2 maanden

" Zoek ook niet gelijk een relatie maar iemand waar je 1x per week mee wat gaat doen. Naar een stad, bos, strand of terras. Zaterdagavond uitgaan of gezellig een filmpje op de bank"

Dat soort dingen kan je ook gewoon met vrienden doen hè? Vrouwen hebben daar vziw in elk geval meestal vriendinnen voor, misschien gaan ze niet elke week de hort op of zitten ze met elkaar op de bank, maar leuke dingen doen samen is toch vaak een groot onderdeel van vrouwenvriendschappen. Bij mij(n vriendinnen) tenminste wel. 

Ruud1971! schreef op 15-11-2022 om 12:13:

Klopt dat ik eerst wat rust wil als ze hier uit huis is. Zoek ook niet gelijk een relatie maar iemand waar je 1x per week mee wat gaat doen. Naar een stad, bos, strand of terras. Zaterdagavond uitgaan of gezellig een filmpje op de bank. Nee wil mezelf ook echt niet gelijk in een reboudrelatie stoppen. Gewoon een soort lat relatie. Niet morgen maar bv over 2 maanden

Maar over 2 maanden is die scheiding er nog niet door he?  Vrouwen doen dat soort dingen meestal met vriendinnen..met een man vaak alleen om een evt relatie te laten groeien ( even chargeren). Een LATrelatie is zeker gewoon een relatie.

Wat ik bedoel is, handel alles wat er speelt af, leef eens alleen je als je je dan prima voelt, dan neem je tenminste niet zoveel ballast mee in een nieuwe relatie.

Mensen zijn bang om alleen te zijn  maar dat is echt zo eng niet. 

Ik zou zelf nooit in zee gaan met mensen die nog niet koud gescheiden zijn voor ze alweer verder gaan puur om niet alleen te hoeven zijn. Alleen is niet mijn ideaalbeeld, maar na 9 jaar ben ik er absoluut niet bang meer voor, terwijl jij voor de scheiding al wat zoekende bent. Van bed naar bed is meestal achteraf niet zo handig. Je kunt het zelf ook, dat is super leerzaam.

Ruud1971! schreef op 15-11-2022 om 12:13:

Klopt dat ik eerst wat rust wil als ze hier uit huis is. Zoek ook niet gelijk een relatie maar iemand waar je 1x per week mee wat gaat doen. Naar een stad, bos, strand of terras. Zaterdagavond uitgaan of gezellig een filmpje op de bank. Nee wil mezelf ook echt niet gelijk in een reboudrelatie stoppen. Gewoon een soort lat relatie. Niet morgen maar bv over 2 maanden

Mijn therapeut gaf me de nuttige tip om te rekenen op minstens (!) een maand herstel per jaar dat de relatie geduurd had. Dus reken zelf maar uit.

Als je na 2 maanden alweer in een lat-relatie stapt, is dat een rebound. Die zal naar alle waarschijnlijkheid geen stand houden. Zoek liever je vrienden op, jank, tier, lach, land stevig op de eigen twee benen. Zorg dat je een leuk leven hebt in je eentje (pak je oude hobby's weer op) en dat je zonder boos of verdrietig te worden kunt terugkijken op je scheiding. Als dat langere tijd lukt en goed voelt, ben je weer klaar voor een relatie. Succes!

Ruud1971! schreef op 15-11-2022 om 12:13:

Klopt dat ik eerst wat rust wil als ze hier uit huis is. Zoek ook niet gelijk een relatie maar iemand waar je 1x per week mee wat gaat doen. Naar een stad, bos, strand of terras. Zaterdagavond uitgaan of gezellig een filmpje op de bank. Nee wil mezelf ook echt niet gelijk in een reboudrelatie stoppen. Gewoon een soort lat relatie. Niet morgen maar bv over 2 maanden

En waarom denk jij dat een vrouw geinteresseerd is in een LATrelatie met iemand die nog maar net gescheiden is? En hoezo is een LATrelatie geen relatie?

In de tijd dat ik nu gescheiden ben (ruim 10 jaar) heb ik ze meermaals voorbij zien komen, de mannen bij wie de scheidingspapieren nog nat van de inkt waren en die dan "eens in de week iets leuks" wilden doen. Vrijwel zonder uitzondering waren ze gewoon op zoek naar een nieuwe vriendin zonder eerst eens even alleen geleefd te hebben. En vrijwel zonder uitzondering zaten ze nog vol boosheid en bitterheid naar hun ex. Brrrrr.


Persephone schreef op 15-11-2022 om 15:36:

[..]

En waarom denk jij dat een vrouw geinteresseerd is in een LATrelatie met iemand die nog maar net gescheiden is? En hoezo is een LATrelatie geen relatie?

In de tijd dat ik nu gescheiden ben (ruim 10 jaar) heb ik ze meermaals voorbij zien komen, de mannen bij wie de scheidingspapieren nog nat van de inkt waren en die dan "eens in de week iets leuks" wilden doen. Vrijwel zonder uitzondering waren ze gewoon op zoek naar een nieuwe vriendin zonder eerst eens even alleen geleefd te hebben. En vrijwel zonder uitzondering zaten ze nog vol boosheid en bitterheid naar hun ex. Brrrrr.


Ja snap je best maar wat moet je dan. Wachten totdat je ex een nieuwe vriend heeft en jij nog zielig in het verleden leeft en naar oplossingen zoekt. Want je moet herstellen zegt men. Het leven is daar te kort voor. Rusten doe ik wel als ik oud/ dood ben. Wat is er mis met snel een nieuw vriendje/vriendinnetje. Heb iemand nodig voor te "zorgen". Krijg ik energie van en wil lief/aantrekkelijk/gewaardeerd gevonden te worden. Is toch menselijk?

Ruud1971! schreef op 15-11-2022 om 15:42:

[..]

Ja snap je best maar wat moet je dan. Wachten totdat je ex een nieuwe vriend heeft en jij nog zielig in het verleden leeft en naar oplossingen zoekt. Want je moet herstellen zegt men. Het leven is daar te kort voor. Rusten doe ik wel als ik dood ben. Wat is er mis met snel een nieuw vriendje/vriendinnetje. Heb iemand nodig voor te "zorgen". Krijg ik energie van en wil lief/aantrekkelijk/gewaardeerd gevonden te worden. Is toch menselijk?

Dan zou ik een huisdier nemen. Die moeten verzorgd worden. 

Ik vind het persoonlijk heel onaantrekkelijk als iemand 'verzorgd' wil worden en hoogst irritant als iemand me behandelt alsof ik dat nodig heb en ik niks zelf kan.

Zorg eerst eens dat je aan jezelf genoeg hebt, voordat je je van de ene in de andere relatie stort zonder je huwelijk te verwerken. Dan ben je straks tig exen en minstens zoveel illusies verder en dan heb je nog niks.

Mensen kunnen je ook een leuke kerel vinden en je waarderen om wie je bent buiten een relatie. 

Ruud1971! schreef op 15-11-2022 om 15:42:

[..]

Ja snap je best maar wat moet je dan. Wachten totdat je ex een nieuwe vriend heeft en jij nog zielig in het verleden leeft en naar oplossingen zoekt. Want je moet herstellen zegt men. Het leven is daar te kort voor. Rusten doe ik wel als ik oud/ dood ben. Wat is er mis met snel een nieuw vriendje/vriendinnetje. Heb iemand nodig voor te "zorgen". Krijg ik energie van en wil lief/aantrekkelijk/gewaardeerd gevonden te worden. Is toch menselijk?

Wel menselijk misschien, maar misschien is eerst een scheiding verwerken slimmer.

Haha MamaE, ik wist dat er iemand over verzorgd zou vallen haha. Zo niet bedoeld. Ach je weet nooit of je gelijk de juiste tegenkomt. Tuurlijk moet ik het verwerken en krijg ook hulp maar over 2 maanden hoop ik wel dat ik weer lol kan hebben en iemand vindt die mij op nr.1 zet in een relatie. Voor mannen is het gewoon moeilijker om weer iemand te vinden. 


Pfff Ruud, je moet er maar zin in hebben. Ik zit in het zelfde schuitje als jij, maar moet er echt niet aan denken dat er zo snel alweer iemand anders is die aandacht van mij nodig heeft. Ik blijf lekker alleen. Misschien wel altijd. Hooguit ooit latten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.