Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

omgang na 3 jaar weer opstarten???

Na ruim 3 jaar geen enkel contact wil ex man de omgang weer opstarten.
Kind heeft nu eindelijk een beetje rust in zijn leven en wil eigenlijk liever niet.
Kind is 9 jaar.( ik probeer ivm de veiligheid niet te herkenbaar te zijn)
We hebben jaren te maken gehad met huiselijk geweld en omgang is uiteindelijk ook gestopt omdat kind zich niet veilig voelde. overigens op verzoek van vader want zijn leven had even geen plek voor een kind.
Wat is wijsheid? ja, kind heeft recht op omgang met beide ouders, ja een vader is ook belangrijk in het leven van een kind.Ik weet het allemaal. En gun vader enerzijds ook wel contact. Maar niet ten koste van de veiligheid van kind. Iemand ervaring met opstarten omgang na zo'n lange tijd.


Jo Hanna

Jo Hanna

26-06-2020 om 12:53

korte ontmoetingen

Ik heb geen ervaring met zo'n situatie maar wat in mij opkomt is dat je niet (onmiddellijk) hoeft te denken in termen van 'omgangsregeling' maar je eerst eens kunt richten op ontmoetingen. Laat vader eens een uurtje langskomen, met kind een ijsje eten op een terras, samen naar een verjaardag in vaders familie, een middagje minigolf, vader als toeschouwer bij een sportwedstrijd enzovoorts enzovoorts. Vader zou ook via andere kanalen belangstelling kunnen tonen voor kind, laten zien dat hij weet als er iets belangrijks is in het leven van kind. Ik zou denken dat het aan vader is om op geleide van kind het vertrouwen te herstellen en kind te laten voelen dat vader er inspanning en geduld voor over heeft om de beschadigde band weer op te bouwen. Als dit soort ontmoetingen leuk en gewoon zijn geworden, kan 'een keer logeren' de volgende stap zijn. Van daaruit kan dan gekeken worden of daar regelmaat in kan komen. Zo ontstaat dan 'vanzelf' een omgangsregeling.