Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Omgang na scheiding met thuiswonende jongvolwassenen


Jij en je kinderen moeten jullie huidige levensstandaard loslaten. Je ex hoeft daar niet meer in mee te gaan. Dat jij zoveel wilt betalen prima maar dat hoeft hij echt niet. Dit zijn volwassenen. Ze moeten zichzelf redden. En 1000 euro per maand is echt gigantisch veel. Dat kunnen veel mensen niet eens missen. 

Wat jij moet doen is de scheiding formeel regelen. Vraag de advocaat om jouw kinderen te helpen als ze dat willen. En anders laat het los. 

Ysenda schreef op 03-08-2023 om 21:13:

[..]

Ik denk dat je je er op verkijkt:

Collegegeld 2500 per jaar, studieboeken 400 per jaar, vervoer 70 per maand want ja die ov kaart is niet 24/7 geldig, sport 50 per maand (goedkope schatting, mijn zoon zit alleen al aan training aan 100 per maand, heb je nog geen toernooi of competitie gespeeld)

Ziektekosten verzekering 125 per maand

Voeding, kleding, uitgaan, telefoon,

het tikt behoorlijk snel aan.

Die 1000 euro is waar de overheid van uitgaat dat een gemiddelde student nodig heeft. Dat us wat anders dan dat de ouders dat allemaal moeten betalen. Er is studiefinanciering in de vorm van een basisbeurs, aanvullende beurs en lenen. De ouders worden geacht een bijdrage te doen financieel of in natura, en ook zorgtoeslag natuurlijk. En als het kan een bijbaan.

Een 9 jarige is echt een koopje tov een studerende jong volwassene.

Ook als studerende jong volwassene kostte ik noch m’n zusje echt geen 250 euro per week. En jongeren ontvangen vaak meer aan zorgtoeslag dan hun verzekering kost. En vervoer buiten hun studenten ov-kaart om kunnen jongvolwassenen ook zelf betalen. Blijkbaar is de overheid ervan overtuigd dat iedereen bakken met geld binnenhaalt dus.

Nick90 schreef op 03-08-2023 om 21:26:

[..]

Ook als studerende jong volwassene kostte ik noch m’n zusje echt geen 250 euro per week. En jongeren ontvangen vaak meer aan zorgtoeslag dan hun verzekering kost. En vervoer buiten hun studenten ov-kaart om kunnen jongvolwassenen ook zelf betalen. Blijkbaar is de overheid ervan overtuigd dat iedereen bakken met geld binnenhaalt dus.

Beter lezen, ik zeg niet dat ouders dit allemaal moeten betalen.

Wel wat ze ongeveer aan budget nodig hebben/verbruiken.

Alleen het collegegeld komt al op 210 euro per maand.

Maar die studiekosten kunnen ze gewoon lenen. Dat hoeven TO/Vader niet te betalen. Ze kunnen collegegeld/boekengeld lenen.
Voor kleding/uitjes kunnen ze werken (of ook bijlenen). 
Zorg heb je zorgtoeslag en de rest kan eventueel ook geleend worden. 
Werken kan in de zomer als het tijdens het jaar niet lukt en dan heb je na 2 maanden toch wel een paar duizend euro wat dan weer genoeg is voor kleding en verzorgingsspullen voor tijdens het jaar. 
Dus dan hou alleen de kosten in natura (energie, eten, drinken) over en dat zal vast geen 1000 per maand zijn.
Natuurlijk is lenen niet ideaal maar de meeste studenten lenen in elk geval een deel van de kosten (en de basisbeurs is nu ook weer terug.)

Kyana schreef op 04-08-2023 om 01:31:

Maar die studiekosten kunnen ze gewoon lenen. Dat hoeven TO/Vader niet te betalen. Ze kunnen collegegeld/boekengeld lenen.
Voor kleding/uitjes kunnen ze werken (of ook bijlenen).
Zorg heb je zorgtoeslag en de rest kan eventueel ook geleend worden.
Werken kan in de zomer als het tijdens het jaar niet lukt en dan heb je na 2 maanden toch wel een paar duizend euro wat dan weer genoeg is voor kleding en verzorgingsspullen voor tijdens het jaar.
Dus dan hou alleen de kosten in natura (energie, eten, drinken) over en dat zal vast geen 1000 per maand zijn.
Natuurlijk is lenen niet ideaal maar de meeste studenten lenen in elk geval een deel van de kosten (en de basisbeurs is nu ook weer terug.)

Lezen!

Dat schrijf ik ook!

Studerenden zijn duurder in onderhoud. 

Maar ook jongere kinderen zijn duurder dan iedereen denkt want alle verborgen kosten worden gewoon vergeten omdat ze niet zo duidelijk toegeschreven kunnen worden. Denk aan vervoer, veel ouders brengen de kinderen weg met de auto bv naar kdv die km zijn wel extra want zou je niet maken zonder kind, verjaardagskadootjes voor vriendjes, zwemles is ook zo 50-60 euro per maand, keertje zwemmen de kosten voor het kaartje van de begeleider komen ook bij de kindkosren want kind kan niet alleen. Het kadootje voor de juf, het meubilair dat je voor ze koopt, beddengoed, handdoeken, wassen,  koken allemaal verborgen kosten. Het lijkt of dat niet extra is maar ik moest toch echt vaker wassen in de weken dat zoon bij mij was dan wanneer ik alleen was. 

Mijn ouders zijn gescheiden toen ik jongvolwassen was. Ik woonde op kamers. Mijn ouders hadden ook een bedrijf en het duurde uiteindelijk 6 jaar voordat de scheiding geregeld was.

Vanuit mijn ervaring zou ik zeggen: regel het en zorg dat er een eind aan komt, links- of rechtsom. Want pas dan komt er rust. Misschien is het dan niet de ideale situatie, maar iedereen weet dan wel waar hij/zij financieel aan toe is en kan verder. Dan hoeft dat ook niet meer zoveel mentale ruimte te kosten over wat eerlijk is of niet of wat verwend is of niet, want dan is het gewoon afgesproken en moet iedereen het daarmee doen.

Izza schreef op 03-08-2023 om 21:20:

Jij en je kinderen moeten jullie huidige levensstandaard loslaten. Je ex hoeft daar niet meer in mee te gaan. Dat jij zoveel wilt betalen prima maar dat hoeft hij echt niet. Dit zijn volwassenen. Ze moeten zichzelf redden. En 1000 euro per maand is echt gigantisch veel. Dat kunnen veel mensen niet eens missen.

Wat jij moet doen is de scheiding formeel regelen. Vraag de advocaat om jouw kinderen te helpen als ze dat willen. En anders laat het los.

Ik dacht dat er juist voor gezorgd moest worden dat kinderen zoveel mogelijk de levenstandaard zoals die was tijdens het huwelijk moet worden behouden.

Vader heeft gewoon onderhoudsplicht. Dus daar zou ik zeker achteraan gaan. En inderdaad mijn kinderen laten meeliften met mijn eigen rechtzaak.

Zelfs het duo gaat uit van een bijdrage van beide ouders. Als je een aanvullende beurs aanvraagt en (beide of 1) ouders willen geen bijdrage doen , kan je dit ook aangeven.

Als jongere kan je werken tijdens de school- en zomervakanties. Daarnaast inkomen vanuit Duo (lenen) en zorgtoeslag. Vervoerskosten buiten het ov heb ik echt zelden tot nooit over gehoord tenzij je in een enorme uithoek zonder ov woont. En daarnaast is er ook gewoon een fiets. Ik heb het niet over normale kosten (energie, voeding, wassen etc) van het thuiswonen. Dat zijn nu eenmaal kosten die je maakt met kinderen en grotendeels zelf ook hebt. 

Als je wilt kan je je als thuiswonende jongere echt prima redden! Uitwonend is natuurlijk wat anders maar ook dat is voor massa's jongeren gewoon een optie. Het is maar net wat je wilt betalen als ouders en hoelang je daarmee doorgaat (stel ze gaan doorstuderen tot 25 betaal je dan nog steeds??)

En ik weet uit ervaring dat een bijdrage in de kosten vreselijk moeilijk is vast te stellen laat staan af te dwingen voor meerderjarigen. Ook de rechter gaat uit van bovenstaande en van volwassenheid. Al zou iemand 1000 euro kosten dan is dat nog niet op iedereen van toepassing en er staat nergens dat ouders dat moeten betalen.

Foetsie

Foetsie

04-08-2023 om 09:33 Topicstarter

Die 1000 euro is gewoon berekend volgens de normen, die heb ik niet zelf bedacht. Daar zit echt alles in, dus inderdaad ook de boodschappen en bv douchen. Kosten vervoer zijn er hier zeker, we moeten met de auto naar de trein. Voor de student geldt dat dagelijks. Bovendien is gratis ov alleen doordeweeks. Er wordt veel gesport en dus veel gewassen en gedouched. En vooral heel veel gegeten. Als je niet gescheiden bent let je denk ik niet zo op dit soort normale huishoudelijke kosten, ik zag ze pas toen ik de berekeningen ging checken of ze klopten met mijn uitgaven in de praktijk. 

Het gaat er dus niet om dat de kinderen zelf 1000 euro krijgen, heel veel kosten worden door mij gemaakt omdat ze onderdeel zijn van mijn huishouden. Die blijf ik maken natuurlijk, ik ga niet zeggen na twee weken, jullie budget is op, zie maar dat je de komende weken aan eten komt, of de rest van de week koud douchen svp. Het is eigenlijk vergelijkbaar met een weekendvader bij jongere kinderen. Die betaalt vaak wat meer van de andere kosten, omdat de andere ouder de verblijfskosten draagt. Zo zou ik het bij ons ook logisch vinden, maar dan aan de kinderen. Dan kunnen zij daar hun eigen kosten mee betalen zoals collegegeld en boeken, extra medische kosten en eigen risico,  maar ook bv een keertje tanken of zo. Wettelijk werkt dat ook zo tot 21.

Ik heb ook begrepen dat het in principe de norm is dat kinderen er bij een scheiding niet op achteruit moeten gaan. Dus daar is ook vanuit gegaan bij deze berekeningen. En bij ons is dat ook helemaal niet nodig. Het is echt onwil. Ik zou het niet juist vinden als er nu ineens extra geleend moet worden omdat wij gaan scheiden. Onze inkomens zijn hoog genoeg om deze kosten samen te dragen en we waren het daar ook altijd over eens. Natuurlijk verandert er als partners van alles in de mindset tegenover elkaar, maar om je kinderen daar de dupe van te laten worden vind ik beneden alle peil.

Erg bedankt voor jullie inzichten, heeft mij geholpen om het scherper te zien en het uit de emotie te halen. Denk dat ik weet wat ik ga doen. Temet had denk ik een goede oplossing.

Daglichtlamp, bedankt voor je tip over de extra tegemoetkoming studiekosten bij medische beperking. Die kende ik nog niet en daar ga ik zeker naar kijken met mijn zoon.

Foetsie schreef op 04-08-2023 om 09:33:

Die 1000 euro is gewoon berekend volgens de normen, die heb ik niet zelf bedacht. Daar zit echt alles in, dus inderdaad ook de boodschappen en bv douchen. Kosten vervoer zijn er hier zeker, we moeten met de auto naar de trein. Voor de student geldt dat dagelijks. Bovendien is gratis ov alleen doordeweeks. Er wordt veel gesport en dus veel gewassen en gedouched. En vooral heel veel gegeten. Als je niet gescheiden bent let je denk ik niet zo op dit soort normale huishoudelijke kosten, ik zag ze pas toen ik de berekeningen ging checken of ze klopten met mijn uitgaven in de praktijk.

Het gaat er dus niet om dat de kinderen zelf 1000 euro krijgen, heel veel kosten worden door mij gemaakt omdat ze onderdeel zijn van mijn huishouden. Die blijf ik maken natuurlijk, ik ga niet zeggen na twee weken, jullie budget is op, zie maar dat je de komende weken aan eten komt, of de rest van de week koud douchen svp. Het is eigenlijk vergelijkbaar met een weekendvader bij jongere kinderen. Die betaalt vaak wat meer van de andere kosten, omdat de andere ouder de verblijfskosten draagt. Zo zou ik het bij ons ook logisch vinden, maar dan aan de kinderen. Dan kunnen zij daar hun eigen kosten mee betalen zoals collegegeld en boeken, extra medische kosten en eigen risico, maar ook bv een keertje tanken of zo. Wettelijk werkt dat ook zo tot 21.

Ik heb ook begrepen dat het in principe de norm is dat kinderen er bij een scheiding niet op achteruit moeten gaan. Dus daar is ook vanuit gegaan bij deze berekeningen. En bij ons is dat ook helemaal niet nodig. Het is echt onwil. Ik zou het niet juist vinden als er nu ineens extra geleend moet worden omdat wij gaan scheiden. Onze inkomens zijn hoog genoeg om deze kosten samen te dragen en we waren het daar ook altijd over eens. Natuurlijk verandert er als partners van alles in de mindset tegenover elkaar, maar om je kinderen daar de dupe van te laten worden vind ik beneden alle peil.

Erg bedankt voor jullie inzichten, heeft mij geholpen om het scherper te zien en het uit de emotie te halen. Denk dat ik weet wat ik ga doen. Temet had denk ik een goede oplossing.

Daglichtlamp, bedankt voor je tip over de extra tegemoetkoming studiekosten bij medische beperking. Die kende ik nog niet en daar ga ik zeker naar kijken met mijn zoon.

En hoe ga je dan alles betalen na hun 21ste?  Of moeten ze dan wel kostgeld betalen?

Nick90 schreef op 04-08-2023 om 09:49:

[..]

En hoe ga je dan alles betalen na hun 21ste? Of moeten ze dan wel kostgeld betalen?

Je kunt ook in de scheidingsafspraken vastleggen dat je doorbetaald tot ze afgestudeerd zijn en hun eerste baan hebben.

Hebben wij 17 jaar geleden ook gedaan, dus mijn ex betaald straks gewoon door aan zoon tot hij afgestudeerd is. Dat duurt tot ruim na zijn 21e. Er moet wel echt full-time gestudeerd worden.

En ondanks dat zoon bij mij woont betaal ik hem ook een deel. En van dat totaal wat hij dan heeft kan hij zelf beslissen: op kamers gaan, of kostgeld betalen bij mij of zijn vader mocht hij daar willen wonen. We doen dit om het financiële plaatje heel helder te hebben al lijkt het nodeloos heen en weer schuiven. 

Foetsie

Foetsie

04-08-2023 om 10:52 Topicstarter

Ysenda schreef op 04-08-2023 om 10:48:

[..]

Je kunt ook in de scheidingsafspraken vastleggen dat je doorbetaald tot ze afgestudeerd zijn en hun eerste baan hebben.

Hebben wij 17 jaar geleden ook gedaan, dus mijn ex betaald straks gewoon door aan zoon tot hij afgestudeerd is. Dat duurt tot ruim na zijn 21e. Er moet wel echt full-time gestudeerd worden.

En ondanks dat zoon bij mij woont betaal ik hem ook een deel. En van dat totaal wat hij dan heeft kan hij zelf beslissen: op kamers gaan, of kostgeld betalen bij mij of zijn vader mocht hij daar willen wonen. We doen dit om het financiële plaatje heel helder te hebben al lijkt het nodeloos heen en weer schuiven.

Ja dat is de bedoeling. Bijdragen tot einde studie. Klinkt goed zoals jullie het geregeld hebben. 

Foetsie schreef op 04-08-2023 om 10:52:

[..]

Ja dat is de bedoeling. Bijdragen tot einde studie. Klinkt goed zoals jullie het geregeld hebben.

Wij hadden een goede mediator/advocaat en ik had dit forum om op terug te vallen.

Zo veel goede tips gehad over wat wel en wat niet vast te leggen of hoe de omgangsregeling met onze 1 jarige toen en in de toekomst vast te leggen.

En grote voordeel: mijn ex wilde echt van mij af maar is een heel fatsoenlijke vent die zich gewoon aan afspraken houdt en die mij het goede gunt en zijn zoon ook. Zeker met een heel jong kind weet je ook dat je nog heel lang samen zult moeten overleggen en geven en nemen en als je dat kunt voor je kind maar ook nog naar elkaar kunt ben je echt spekkoper. 

Ysenda schreef op 04-08-2023 om 10:48:

[..]

Je kunt ook in de scheidingsafspraken vastleggen dat je doorbetaald tot ze afgestudeerd zijn en hun eerste baan hebben.

Hebben wij 17 jaar geleden ook gedaan, dus mijn ex betaald straks gewoon door aan zoon tot hij afgestudeerd is. Dat duurt tot ruim na zijn 21e. Er moet wel echt full-time gestudeerd worden.

En ondanks dat zoon bij mij woont betaal ik hem ook een deel. En van dat totaal wat hij dan heeft kan hij zelf beslissen: op kamers gaan, of kostgeld betalen bij mij of zijn vader mocht hij daar willen wonen. We doen dit om het financiële plaatje heel helder te hebben al lijkt het nodeloos heen en weer schuiven.

Maar dan moet je kind dus wel kostgeld betalen? Ik heb nooit kostgeld hoeven betalen dus geen idee van de hoogte  van bedragen maar is 1000 euro per kind,zoals in TO haar geval, kostgeld per maand dan niet heel veel? 

Foetsie

Foetsie

04-08-2023 om 11:57 Topicstarter

Nick90 schreef op 04-08-2023 om 11:16:

[..]

Maar dan moet je kind dus wel kostgeld betalen? Ik heb nooit kostgeld hoeven betalen dus geen idee van de hoogte van bedragen maar is 1000 euro per kind,zoals in TO haar geval, kostgeld per maand dan niet heel veel?

Dat is geen kostgeld dat de kinderen moeten betalen aan mij,  daar zit alles in, ook voor de studie, kleding enzv. Officieel zou de vader moeten betalen aan de kinderen en zij dan weer een deel aan mij, als je het echt 50/50 wil doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.