Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Omgang na scheiding met thuiswonende jongvolwassenen


Foetsie

Foetsie

12-08-2023 om 14:58 Topicstarter

tsjor schreef op 12-08-2023 om 14:55:

'Er is op zijn verzoek een aantal taxaties gedaan door makelaars die hij heeft uitgezocht. Die taxaties liggen niet ver uit elkaar, maar het gemiddelde ervan vindt hij te weinig dus hij wil meer of in de toekomst een percentage van een evt waardestijging. En dat is maar 1 punt, zo zijn er nog veel meer dingen die gewoon niet redelijk zijn.'
Ik zou het gemiddelde pakken van jouw taxatie en zijn hoogste taxatie. Als dat niet acceptabel is, as hij toekomstige waardestijging wil krijgen, dan zijn dat onzinnige eisen die geen juridische basis hebben, dus daarmee kun je naar de rechter. Ik hoop dat je advocaat dat ook duidelijk weet te maken aan zijn advocaat.

Tsjor

Ja, dat moet gaan gebeuren helaas. Zit niks anders op. 

Beter dan dat je het via het gevecht over eventuele alimentatie van de kinderen uitvecht.
Ik neem aan dat je zelf ook een taxatie hebt laten doen, dus je kunt dan een beetje inschatten wat de overwaarde zal zijn die jij moet uitkeren. Mocht het zo zijn dat de woning voor jou te duur is, dus dat je niet rondkomt met jouw inkomen of teveel moet interen op je spaargeld, dan kun je altijd iets anders overwegen met betrekking tot de woning. Bijvoorbeeld: hij gaat erin, jij gaat over een paar jaren verkopen of jullie gaan beiden nu verkopen. Er zijn veel wegen die naar Rome leiden.

Tsjor

Ik mis ook wel wat doortastendheid van de advocaat in dit verhaal eerlijk gezegd

Verder begrijp ik vader’s gevoel wel vwb het minimale bezoek van zijn kinderen, maar hij heeft ook een groot gebrek aan inlevingsvermogen gezien hun leeftijden en huidige levens. Nogal flauw om eea over hun rug uit te spelen. 

Wel ben ik het grotendeels eens met Tsjor, zij hebben nu een leeftijd dat ze zelf eea met vader kunnen bespreken, hoe lastig dit mss ook is. En ik vind ook dat je het bedrag van Nibud moet loslaten, het is wellicht een mogelijke richtlijn, maar geen afdwingbare harde eis natuurlijk. Echt niet heel vreemd om jongvolwassenen hun steentje te laten bijdragen in de maandelijkse lasten of zelf te laten werken om hun studie (deels) te bekostigen.

RoodVruchtje schreef op 12-08-2023 om 15:37:

Ik mis ook wel wat doortastendheid van de advocaat in dit verhaal eerlijk gezegd

Verder begrijp ik vader’s gevoel wel vwb het minimale bezoek van zijn kinderen, maar hij heeft ook een groot gebrek aan inlevingsvermogen gezien hun leeftijden en huidige levens. Nogal flauw om eea over hun rug uit te spelen.

Wel ben ik het grotendeels eens met Tsjor, zij hebben nu een leeftijd dat ze zelf eea met vader kunnen bespreken, hoe lastig dit mss ook is. En ik vind ook dat je het bedrag van Nibud moet loslaten, het is wellicht een mogelijke richtlijn, maar geen afdwingbare harde eis natuurlijk. Echt niet heel vreemd om jongvolwassenen hun steentje te laten bijdragen in de maandelijkse lasten of zelf te laten werken om hun studie (deels) te bekostigen.

Precies dit! Ik mis dat een beetje in het verhaal; er wordt vooral heel rechtlijnig gesproken over het kostenplaatje van de kinderen aan de ene kant en vader de boze wolf met het moeilijke karakter die niet wil betalen aan de andere kant. 

Tuurlijk heeft vader bepaalde plichten bij een scheiding. Als ze daar samen niet uitkomen kan de rechter hier een uitspraak over doen. Dat hij een " moeilijk" karakter heeft kan hij ook niks aan doen en verander je ook niet. De kinderen willen maar heel beperkt contact met hem dus ik snap zijn gevoel hier in ook wel.

Foetsie

Foetsie

12-08-2023 om 15:51 Topicstarter

tsjor schreef op 12-08-2023 om 15:31:

Beter dan dat je het via het gevecht over eventuele alimentatie van de kinderen uitvecht.
Ik neem aan dat je zelf ook een taxatie hebt laten doen, dus je kunt dan een beetje inschatten wat de overwaarde zal zijn die jij moet uitkeren. Mocht het zo zijn dat de woning voor jou te duur is, dus dat je niet rondkomt met jouw inkomen of teveel moet interen op je spaargeld, dan kun je altijd iets anders overwegen met betrekking tot de woning. Bijvoorbeeld: hij gaat erin, jij gaat over een paar jaren verkopen of jullie gaan beiden nu verkopen. Er zijn veel wegen die naar Rome leiden.

Tsjor

Ik heb alle taxaties. De woning is geen probleem, die kan ik behouden. Heb alle toetsen van de bank al doorstaan.

Foetsie

Foetsie

12-08-2023 om 15:58 Topicstarter

Gingergirl schreef op 12-08-2023 om 15:48:

[..]

Precies dit! Ik mis dat een beetje in het verhaal; er wordt vooral heel rechtlijnig gesproken over het kostenplaatje van de kinderen aan de ene kant en vader de boze wolf met het moeilijke karakter die niet wil betalen aan de andere kant.

Tuurlijk heeft vader bepaalde plichten bij een scheiding. Als ze daar samen niet uitkomen kan de rechter hier een uitspraak over doen. Dat hij een " moeilijk" karakter heeft kan hij ook niks aan doen en verander je ook niet. De kinderen willen maar heel beperkt contact met hem dus ik snap zijn gevoel hier in ook wel.

Kip en het ei natuurlijk. De eerste maanden wilden de kinderen heel graag bij hem eten en dingen samen doen. Ze hebben allerlei initiatieven genomen, maar het was allemaal niet goed genoeg, hij loog over dingen, deed moeilijk, zeurde, toonde nul interesse, was er niet op belangrijke momenten, beantwoordde hun appjes niet. Ze zijn juist heel loyaal geweest, maar hebben het gevoel niet meer belangrijk te zijn voor hem. 

Foetsie schreef op 12-08-2023 om 15:58:

[..]

Kip en het ei natuurlijk. De eerste maanden wilden de kinderen heel graag bij hem eten en dingen samen doen. Ze hebben allerlei initiatieven genomen, maar het was allemaal niet goed genoeg, hij loog over dingen, deed moeilijk, zeurde, toonde nul interesse, was er niet op belangrijke momenten, beantwoordde hun appjes niet. Ze zijn juist heel loyaal geweest, maar hebben het gevoel niet meer belangrijk te zijn voor hem.

Dat is hartstikke sneu, maar niet jouw zaak. Het enige wat jij kunt doen is je deur open houden voor je kinderen. Ze moeten zelf de relatie met hun vader vormgeven. Daarin is geen rol of taak voor jou weggelegd.

Foetsie schreef op 12-08-2023 om 15:58:

[..]

Kip en het ei natuurlijk. De eerste maanden wilden de kinderen heel graag bij hem eten en dingen samen doen. Ze hebben allerlei initiatieven genomen, maar het was allemaal niet goed genoeg, hij loog over dingen, deed moeilijk, zeurde, toonde nul interesse, was er niet op belangrijke momenten, beantwoordde hun appjes niet. Ze zijn juist heel loyaal geweest, maar hebben het gevoel niet meer belangrijk te zijn voor hem.

Met alle respect; dat zijn jouw zaken toch niet om over te oordelen. Laat dit tussen vader en de kinderen. Hun vader zit ook in een fase waarin zijn leven opnieuw vorm moet krijgen; financieel, emotioneel en in de omgang met de kinderen. En ook hij mag zijn eigen mening en gevoel hierin hebben; je kinderen " vinden" dat ze heel loyaal zijn geweest, hij " ervaart" dat duidelijk anders. Hierin heeft de ene partij niet " meer" gelijk dan de ander; het gaat immers om gevoelskwesties die iedereen anders ervaart. Dingen ondernemen met je vader of er een keer eten maar er niet willen wonen komt op hem waarschijnlijk niet loyaal over. En dat begrijp ik wel een beetje.

Vooral (denk ik) voor nu belangrijk dat je kinderen de zakelijke kant met hem bespreken en afhandelen en dat jij je daar niet                        ( goedbedoeld) mee bemoeit. En ik begrijp best dat, dat lastig is.

Foetsie schreef op 12-08-2023 om 15:51:

[..]

Ik heb alle taxaties. De woning is geen probleem, die kan ik behouden. Heb alle toetsen van de bank al doorstaan.

Maar dan zul je toch moeten weten wat uiteindelijk de helft van de overwaarde is die je moet betalen aan je ex. Of heb je dat ruim berekend?

Tsjor

Foetsie

Foetsie

12-08-2023 om 16:40 Topicstarter

Gingergirl schreef op 12-08-2023 om 16:29:

[..]

Met alle respect; dat zijn jouw zaken toch niet om over te oordelen. Laat dit tussen vader en de kinderen. Hun vader zit ook in een fase waarin zijn leven opnieuw vorm moet krijgen; financieel, emotioneel en in de omgang met de kinderen. En ook hij mag zijn eigen mening en gevoel hierin hebben; je kinderen " vinden" dat ze heel loyaal zijn geweest, hij " ervaart" dat duidelijk anders. Hierin heeft de ene partij niet " meer" gelijk dan de ander; het gaat immers om gevoelskwesties die iedereen anders ervaart. Dingen ondernemen met je vader of er een keer eten maar er niet willen wonen komt op hem waarschijnlijk niet loyaal over. En dat begrijp ik wel een beetje.

Vooral (denk ik) voor nu belangrijk dat je kinderen de zakelijke kant met hem bespreken en afhandelen en dat jij je daar niet ( goedbedoeld) mee bemoeit. En ik begrijp best dat, dat lastig is.

Dat is niet mijn oordeel. Dat is wat ze tegen mij zeggen. En daar zijn ze heel verdrietig over. En boos.

Kinderen zijn er niet voor de vervulling van het leven van hun ouders. Je bent er voor je kinderen en als ze opgroeien gaan ze hun eigen weg en steun je ze daarin. Door er te zijn als het nodig is en ook financieel als het mogelijk is. Een scheiding maakt daarin geen verschil. Ze hebben zelf een druk leven, we zitten niet bepaald de hele dag spelletjes met elkaar te doen. Ik vind niet dat je kan verwachten dat ze hun leven omgooien omdat hun ouders gaan scheiden. 

Foetsie

Foetsie

12-08-2023 om 16:41 Topicstarter

tsjor schreef op 12-08-2023 om 16:33:

[..]

Maar dan zul je toch moeten weten wat uiteindelijk de helft van de overwaarde is die je moet betalen aan je ex. Of heb je dat ruim berekend?

Tsjor

Ja daar zit nog ruimte. Maar ik ga hem niks extra's geven. Gewoon netjes waar hij recht op heeft. En anders mag de rechter dat bepalen. Ben wel klaar met dat gedram. 

Foetsie schreef op 12-08-2023 om 14:51:

[..]

... hij wil meer of in de toekomst een percentage van een evt waardestijging.

Je kunt hem hier best gedeeltelijk in tegemoetkomen. Ik heb destijds ook mijn ex uitgekocht. We hebben op papier gezet dat als ik het huis binnen 3 of 5 jaar zou verkopen (weet ik niet meer), hij de helft van de eventuele waardestijging zou krijgen. Maar ook dat bij een waardervermindering hij de helft daarvan aan mij zou betalen. Gelijk oversteken, toch? Dat laatste zou in de huidige markt nog wel eens in je voordeel kunnen werken.

Foetsie

Foetsie

12-08-2023 om 17:02 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 12-08-2023 om 16:47:

[..]

Je kunt hem hier best gedeeltelijk in tegemoetkomen. Ik heb destijds ook mijn ex uitgekocht. We hebben op papier gezet dat als ik het huis binnen 3 of 5 jaar zou verkopen (weet ik niet meer), hij de helft van de eventuele waardestijging zou krijgen. Maar ook dat bij een waardervermindering hij de helft daarvan aan mij zou betalen. Gelijk oversteken, toch? Dat laatste zou in de huidige markt nog wel eens in je voordeel kunnen werken.

Dit zou ik best willen doen mits de uitkoop nu voor de laagste taxatiewaarde gebeurt. Niet èn een hogere waarde nu èn een deel van de waardestijging. Bovendien zijn er nog veel meer punten waar zoiets speelt.

Foetsie schreef op 12-08-2023 om 17:02:

[..]

Dit zou ik best willen doen mits de uitkoop nu voor de laagste taxatiewaarde gebeurt. Niet èn een hogere waarde nu èn een deel van de waardestijging. Bovendien geldt dat flink verbouwd moet worden en die investering komt voor mijn rekening. Dus ook een eventuele waardestijging (ben niet van plan te verkopen trouwens).

Ik woon er na ruim 10 jaar ook nog steeds. 

Natuurlijk trek je bij de berekening van de waardestijging/daling de kosten van verbeteringen aan de woning van een eventuele verkoopprijs af. Zet dat ook maar zwart op wit.

Maar het belangrijkste is een eindige periode. Het is niet redelijk dat hij daar tot in lengte van dagen aanspraak op zou kunnen maken, dat snapt iedereen. Het is dan niet meer zijn woning!

IMI-x2, een creatieve oplossing, zeker in een tijd waarin de huizenmarkt zo fluctueert.
Foetsie, als het gaat om de waardebepaling en je wil het overlaten aan de rechter, dan zul je toch moeten accepteren wat de rechter zegt. Dus niet bij voorbaat al zeggen: ik doe zoiets alleen als de uitkoop voor de laagste taxatiewaarde gebeurt. Dan leg je weer een claim neer, waarvan je weet dat er een kans is dt die niet gehonoreerd word, dus geen afspraken over eventuele verkoop binnen een bepaalde periode, dus weer geen stap verder.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.