Echtscheiding en erna

Moiraine
09-09-2016 om 18:57
Omgangsregeling wijzigen, hoe?
Een paar jaar geleden ben ik gescheiden en hebben we een omgangsregeling afgesproken. Echter sinds mijn dochter naar het voortgezet onderwijs is gegaan, is er een en ander gewijzigd.
Tot op heden hebben we dat in goed overleg kunnen afspreken en waren er geen problemen. Echter de laatste tijd zijn we het een paar keer niet eens geweest over een paar onderwerpen. Daarbij heeft mijn ex meerdere keren gedreigd en op enig moment ook daadwerkelijk uitgevoerd, om terug te keren naar de oorspronkelijke omgangsregeling, per direct. Dit heeft zeer negatieve gevolgen voor mijn dochter en indirect ook voor mij.
Ik wil daarom dat we alle wijzigingen nu zodanig vastgelegd worden, dat hij dit niet meer als stok achter de deur kan gebruiken om mij te dwingen zijn zin te doen. Hij is geneigd om dingen die officieel vastgelegd zijn te honoreren.
Nu is mijn vraag, als ik de omgangsregeling wil wijzigen hoe gaat dat in zijn werk? Het gaat alleen om aanvullende afspraken rondom de vakanties/vrije dagen en om de verdeling van de dagen dat ze bij hem of mij zijn. Geen grote wijzigingen, maar vooral verduidelijkende afspraken. Het heeft geen gevolgen voor de alimentatie (zijn salaris is in de tussentijd flink gestegen, het mijne niet, maar ik wil geen herberekening, ook al zou dat gunstig uitpakken voor mij).
Mocht ik ooit uitvoering van de omgangsregeling willen afdwingen (ik hoop niet dat het zover komt!) is een document met zijn en mijn handtekening voldoende?
Alvast bedankt!
Groet,
Moiraine

Leen13
09-09-2016 om 19:09
Naar de rechter?
Wil je daar op deze leeftijd nog mee naar de rechter?
Heb jij net een passende regeling afgesproken gaat dochter het weer anders invullen.
Ik zou vader gewoon laten dreigen en dochter laten doen waar ze zin heeft. OP een gegeven moment zijn ze te oud om in een vastgestelde regeling te passen.

Emine
09-09-2016 om 19:17
Dubbel
Ik snap jouw antwoord AnneJ, maar ik denk dat je wel moet uitkijken dat het nu niet volledig het pakkie-aan van het kind wordt. Het is zwaar voor een kind om zelf tegen pa te moeten zeggen dat ze niet komt.
Je kunt natuurlijk altijd bij een advocaat informeren of hier een wijziging of beter gezegd nieuwe vastlegging gevraagd kan worden.
Wat betreft de dreigementen zou ik proberen daar neit van onder de indruk te zijn. Hoezo terugkeren naar de oorspronkelijke regeling? Wie wil hij daarvoor meebrengen?

Leen13
09-09-2016 om 19:23
O zeker Emine
Ik sta mijn kinderen nog steeds bij. Toch zou ik proberen om zaken op te lossen onafhankelijk van vader. Hoe kan dat nou nogal negatief uitpakken? Dan ben je blijkbaar te kwetsbaar, daar zou ik als eerst van af willen. Geen zaken waarop je chantabel blijkt te zijn.
Het is niet alleen de plicht van vader om voor zijn kind te zorgen maar ook zijn recht en verantwoordelijkheid. Gaat hij dreigen om die niet meer te nemen, dan laat je je daar niet door intimideren.
Hopelijk kun je hem tot rede brengen door daar de onredelijkheid van aan te geven. Maar je laat je niet chanteren, dan zorg je dat je niet meer chantabel bent.

Moiraine
09-09-2016 om 22:17
Begrijpelijk
Ik vind jullie reacties heel begrijpelijk, maar het punt is dat dochter naar vader wil en dat vader dingen van mij afdwingt (zoals op een datum mijn dochter opvangen terwijl ik andere afspraken heb) door de afspraak dat ze extra bij hem komt in te trekken. Dit communiceert hij gelijk ook naar haar.
Deze afspraak is niet officieel vastgelegd, waardoor hij denkt dat hij daar het recht toe heeft.
En er sprake van gediagnostiseerde ADHD en ASS. Bij zowel vader als dochter. Het is heel belangrijk dat deze afspraken wel degelijk op papier komen, zodat zowel vader als dochter weten waar ze aan toe zijn en er geen manipulatie/chantage ruimte meer is.
Het punt is dat ze dus wél naar hem toe wil, maar hij gewoon zorgt dat hij niet thuis is. En zodra hij wil dat ik haar op enig moment opvang, dreigt hij terug te keren naar de vroegere (minder uitgebreide) omgangsregeling en zorgt op het betreffende moment gewoon niet thuis te zijn. Ik vind dat intriest voor mijn dochter.
Ik weet zeker dat als er een officieel papier is waarop de afspraken zijn vastgelegd, dat hij zich daar dan aan houdt.

Leen13
09-09-2016 om 22:56
Wijzigen via de rechtbank, dan heb je een advocaat nodig
http://www.advocaten.nl/conflicten-rond-de-omgangsregeling-naleven-en-afdwingen/

Moiraine
12-09-2016 om 10:46
Aanvullende vragen
Dank je AnneJ, die link had ik idd ook al gevonden, maar beantwoordt nog niet alle vragen.
Kun je een omgangsregeling opnieuw bij de rechter laten vastleggen, of maak je alleen een document met aanvullende afspraken.
En kun je naar een advocaat gaan met alles al op papier en dan vragen of hij/ zij dit bij de rechtbank wil indienen?
Wat kost dat dan ongeveer aan leges bij de rechtbank?
Mijn ex claimt geen geld te hebben voor een advocaat en ik heb geen zin om hem op kosten te jagen, omdat dat alleen maar heibel gaat geven. De afspraken die nu staan, wil ik officieel vastgelegd hebben. Dus ik verwacht geen problemen van zijn kant met de inhoud van het document.

Paddington
12-09-2016 om 11:44
Opnieuw vastleggen
Dus gewoon duidelijk op papier zetten hoe de omgangsregeling er volgens jou uit moet zien. Dochter zal gevraagd worden of hoe zij het het liefste wil en als iedereen het er mee eens is, dan is de zaak snel beslecht.
Wel is het zo dat als alle partijen het met iets eens zijn, de tussenkomst van een rechter niet nodig is. Wellicht kan een notaris hierin ook wat betekenen. Als hij de door jullie gezamenlijk overeengekomen omgangsregeling officieel vastlegt is dat net zo rechtsgeldig als een beschikking van de rechtbank. Voordeel is dat het vaak goedkoper is (geen advocaat nodig) en dat jullie er met 'n 3-en naartoe zouden kunnen gaan.

Moiraine
12-09-2016 om 11:50
Kijk dat is fijn om te weten
We kunnen dus ook zonder advocaat, direct naar de notaris.
En dan is het net zo rechtsgeldig, dat is fijn!
Hiermee kan ik aan de slag! Bedankt voor het meedenken en antwoorden.
Groet,
Moiraine

Emine
12-09-2016 om 13:50
Hmmm.....
....mijn ex zegt geen geld te hebben voor een advocaat en ik wil hem niet op kosten jagen.....
1. wiens probleem is het dat hij daar geen geld voor zou hebben? Juist.
2. voor wie echt geen geld heeft bestaat er zoiets als gefinancierde rechtsbijstand.
3. hij kan er ook voor kiezen om de omgang onderling vast te leggen. Je kan niet niks willen en vervolgens eisen dat er geen rechtszaak komt omdat je daar geen geld voor hebt.

Moiraine
12-09-2016 om 15:11
Emine
Helemaal mee eens!!! Maar de financien zijn telkens al een punt en aangezien we genoeg strijd hebben over andere punten, pick ik deze battle maar even niet.
Ik wil het nu vastgelegd hebben, en het hoeft niet onnodig duur te worden. Neemt niet weg dat als hij toch dwars gaat liggen ik gewoon een advocaat in de arm neem.
Punt is niet dat hij geen geld genoeg heeft (zijn salaris is hoog genoeg), alleen dat hij dat al aan andere dingen uitgeeft en dan mij de schuld geeft dat het geld op is !
Niet mijn probleem, maar ik wil ook niet dat het mijn probleem wordt, snap je wat ik bedoel?

Emine
12-09-2016 om 15:47
...laat het dan ook niet jouw probleem worden....
...leuk dat hij jou de schuld geeft, maar jij bepaalt of je de schuld ook accepteert. Maar ik snap dat het geen gemakkelijke man is.

Eddeped
14-09-2016 om 08:17
Zeker niet het kind
Een van de eerste reacties, van Anne waarin ze zegt dochter laten doen waar ze zin in heeft, hoe fout! Deze situatie is bij mij gaande en dat loopt gewoon niet. Of zoals de raadsmederwerker het in de rechtzaal vertaalde: "het kind voert de regie over de eigen opvoeding, en dat kan gewoon niet!" Dochter wordt nu door rechter verteld dat ze toch "verplicht" 1 dag naar vader moet, en we zijn allen bang ( behalve moeder dan) dat dit heel veel weerstand op gaat leveren.
Dus zeker niet het kind laten oplossen, pas als ze 16 zijn, dan kunnen ze wat inbrengen.
Het is voor sommigen wel makkelijk om zich achter "de wil van het kind" te verschuilen of nog erger komt "de wil van het kind" sommigen wel goed uit.
Je bent ouder, geen BFF, dat vergeten sommigen wel eens.

vlinder72
14-09-2016 om 08:52
Eddeped
Huh?
Heb je wel verder gelezen. Dochter wil juist naar vader toe maar die is er dan gewoon niet.
Niet altijd alles op je eigen problemen betrekken.

Leen13
14-09-2016 om 09:36
Ik snap Ed wel hoor
Tot ze 16 jaar zijn moeten kinderen gewoon doen wat afgesproken is bij de rechter. Nou ja, volgens Ed dan.
Ik vraag me dan af wie je daarvoor meebrengt als dat niet in gemoede kan. Ik heb zelf niet veel talent voor buigen of barsten.

vlinder72
14-09-2016 om 09:47
nou zo, annej
Een veertien jarige die van dinsdag tot woensdag naar zijn vader of moeder hoort te gaan maar niet wil want verder fietsen van school, niks daar te doen, teveel huiswerk, spullen missen of weet ik veel wat voor puber reden. Dat kind haal je dan op met de auto van school natuurlijk. Je sleept dat kind dan van het schoolplein naar je auto. Wurmt hem erin. Net als vroeger met tegenstribbelende peuters. Rijdt naar huis. Kind weer uit de auto. Wel alle deuren op slot doen anders gaat hij misschien wel weer terug. En dan samen een gezellige dag maken.
eddeped. Je kan een kind vanaf een bepaalde leeftijd niet meer dwingen als het echt niet wil. De meeste kinderen blijven na een scheiding beide ouders zien. Zij blijven zich aan de omgangsregeling houden of zoals annej zegt passen het zelf aan.
Soms willen pubers het niet meer. Dat kan ook komen door een v echtscheiding. Het doet er voor kinderen niet toe wie er schuldig is. Zij willen rust.

Ginny Twijfelvuur
14-09-2016 om 09:54
Flauw hoor
Jullie snappen toch ook wel dat het feit dat de rechter dit zegt miscchien nog wel verschil kan maken. En dat je daar als vader of moeder ook ondersteunend aan kunt zijn. Of juist niet.
Dat heeft niks met dwingen te maken, laat staan met in de auto sleuren.
Dat krijg ik ook niet meer voor elkaar bij mijn pubers, die tillen hun moeder op. Maar dat wil nog niet zeggen, dat ik niks te zeggen heb.
Als ze chips willen voor het eten en ik vind dat geen goed idee staan we ook niet vechtend voor de chipstrommel....

vlinder72
14-09-2016 om 10:13
ginny
Absoluut. En zo gaat het natuurlijk ook meestal. Mijn pubers moeten ook mee op familiebezoek. En dat doen ze ook. Ondanks een hoop gemopper zijn ze behoorlijk meewerkend.
Helaas is er bij Eddeped geen sprake van enige medewerking bij ex. In dat geval wordt dwingen erg lastig. Dus in het specifieke geval van eddeped zal afdwingen waarschijnlijk niet gaan werken.
Maar daar is bij TO gelukkig helemaal geen sprake van. Ik hoop dat het lukt om de omgangsregeling via de notaris aan te passen.

Leen13
14-09-2016 om 12:52
Kwetsbaar
Ik vind het kwetsbaar. Hopelijk klopt het idee dat vader zich aan de omgangsregeling gaat houden die dan vastgesteld wordt. De consequentie kan zijn dat er geen afwijkingen mogelijk zijn. Maar dat is nog tot daaraan toe. Als vader, door eigen innerlijke dynamiek of uitwendige factoren, zich niet aan de regeling kan houden, en jij houdt vast aan jou tijd, dan heb je een probleem.
En zo klinkt het wel. Je kunt niet op vader rekenen. Het is nog maar de vraag of dat gaat verbeteren als het op papier staat.
Niet dat ik het je niet gun, en meegenomen is meegenomen, maar ik zou toch uitgaan van jou eigen beschikbaarheid, je gaat niet over een ander, zeker niet over iemand met wie je niet op een overlegvoet in een zelfde huishouding staat. Dus kwetsbaarheden kun je beter alternatieve scenario's voor bedenken voor als het vader niet lukt of dochter niet.
Dat geeft jezelf meer rust. Anders sta je onder druk zodra er zich weer een situatie voor kan doen waar je dochter tussen wal en schip valt.
Daar zou ik zelf altijd de achterwacht van willen zijn.

Eddeped
14-09-2016 om 22:36
Beeld van pubers
Wat een beeld hebben jullie van pubers zeg, zijnjullie het zelf wel geweest? Tegenstribbelend, dwars weet ik het allemaal wat jullie verzinnen.
Ik heb nu laats weer een zitting gehad en m'n ex redeneert net als jullie, als dochter niet wil.... Maar ik vermoed dat dat ook bij jullie is dat dat heel selectief gebruikt word en dat ook jullie net als m'n ex moeite hebben om met een opgroeiende puber om te gaan. Als het maar vooral leuk, lief en gezellig is. Je bent niet de beste vriendin van je kind, je bent een moeder, een ouder.
En weet je wat de raadsmederwerker hierop zei? Het lijkt er op dat kind regie voert over haar eigen opvoeding. Dat dat niet kan. Ouders bepalen, ouders sturen.
En bij jullie is het net zo, dat gewouwel over luisteren naar wat een puber wil, jullie zijn gewoon bang voor je eigen kind!

Eddeped
14-09-2016 om 22:40
Dwingen
En de rechter gaat na overleg met raadsmederwerker dochter verplichten om minimaal 1 dag per week naar vader te gaan, enkel maar om wat duidelijkheid en structuur te brengen, ondanks dat we weten dat het weerstand gaat opleveren. Moeder heeft de opdracht gekregen dit te begeleiden en te regelen.
Soms heeft een kind gewoon te doen wat er gezegd word.

Taruh
14-09-2016 om 23:05
Dus Ed
De rechter gaat dat kind dan persoonlijk elke week hhen en weer brengen?
Of jij gaat dat kind elke keer in de auto dwingen?
Hoe snel wil je een band kapot maken. De dag dat ze 18 zijn hoeven ze niet meer en komen ze voorlopig ook niet meer maar mag jij wel alimentatie betalen en is de stap om dat ook te eisen kleiner dan wanneer er gewoon een normale en geen gedwongen band is.
Ik weet wel wat mijn voorkeur heeft.

Leen13
14-09-2016 om 23:35
Popi Eddeped
"En weet je wat de raadsmederwerker hierop zei? Het lijkt er op dat kind regie voert over haar eigen opvoeding. Dat dat niet kan. Ouders bepalen, ouders sturen."
Die hebben al net zulke ouderwetse en onhaalbare ideeën over opvoeding als jijzelf. Vaak kinderloze adolescenten zonder eigen ervaring die uit de losse onderbuik wat populaire quotes over opvoeding uiten.
Dat heeft niets met opvoeding te maken Eddeped. Dat is popi borrelpraat dat het niveau van een verjaardag, wat zijn we het toch lekker eens, pak ze maar aan die kinderen, niet ontstijgt.
In de praktijk niet haalbaar en zelfs contraproductief. Garantie om het conflict in stand te houden. Meer is het niet.

Eddeped
15-09-2016 om 07:11
Anne
W
Geef jij wel eens toe dat jij er ook wel eens naast kan zitten, of heb jij gewoon altijd gelijk? Als het zo zou zijn wat jij beweert dan zou zo'n iemand ook de jaren 50. Opvatting moeten hebben dat kinderen beter af zijn bij n moeder en dus voor het grote deel bij een moeder moeten zijn omdat die gewoon het beste kunnen zorgen.
Terug en Anne, jullie gaan ook alleen maar uit van jullie aannames, mijn dochter komt wel bij mij maar doordat ze het zo druk heeft schiet het er telkens bij in, weet je wat voor borrelpraat raat die medewerker daarover had?
Hij zei, kinderen die het zo druk hebben moeten ergens de tijd vandaan halen. Dat doen ze als eerste bij school. En dat klopt want ***** staat er heel slecht voor op school. Het volgende is de andere ouder waar de tijd word weggehaald, dat klopt ook want de afgelopen 7 weken maar 2x geweest. Het is de task van de zorgende ouder om dit te begeleiden, daar hebben beide ouders winst bij en beide ouders moeten daar energie in steken. Mijnheer doet dat wel, kan daar ook winst uit halen maar mevr niet. Het lijkt er op dat mevr zelfs winst haalt als kind niet naar vader gaat, en dat kan niet.
Populaire borrelpraat, hoe durf je! Alleen maar recht lullen wat krom is, dat is wat je doet!
En wat betreft die allimentatie, ik betaal €25,33 per maand. Als ze 18 is krijgt ze het hele bedrag in een keer van mij wat ze zal krijgen tot aan haar 21ste, zijn we allemaal klaar.

Eddeped
15-09-2016 om 07:22
Voor het weer verder over mij gaat
Ik denk werkelijk dat jullie maar eens beter over jullie kinderen en jezelf eens moeten gaan nadenken. Altijd maar je kind(eren) pleasen gast niet werken, wat voor mensen zet je daar mee neer.
Ik weet niet hoe jullie zelf opgevoed zijn, ik ben vrij opgevoed maar er waren wel duidelijk afspraken. Daarnaast denk ik echt dat de meesten van jullie net als mijn ex hun ex partner maar lastig vinden omdat ze overleg moeilijk vinden. Slechte raadgevers.

Taruh
15-09-2016 om 07:39
mee groeien met kind
ik zie het niet als pleasen maar als meegroeien met het kind en de zelfstandigheid die bij de leeftijd van het kind hoort.
Ik ben het met je eens dat de zorgouder het contact/bezoek aan de andere ouder ook zeker moet stimuleren en niet alleen in af en toe een opmerking maar actief.
Daarentegen ben ik mijn ex nu wel aan het voorbereiden dat de omgangsregeling over een jaar of 2 waarschijnlijk wel anders zal gaan omdat dochter dan naar het vo gaat. Daar moeten we nu al met z'n 2 over na denken. Dan kunnen we later dat ook met dochter bespreken. Wat wil zij, wat is mogelijk in combinatie met school en sport en later mogelijk bijbaantjes.
Ik vind mijn ex niet lastig, hij zou wat meer initatief mogen nemen in overleggen met mij ipv alle initatief door mij te laten nemen maar verder is het een prima vader waar goed mee te overleggen valt. Als dochter een 2 daags toernooi heeft dan ben ik best bereid om mijn weekend op te offeren om 2 dagen in de sporthal te zitten terwijl ze bij hem zou zijn en het eigenlijk zijn taak zou zijn. Zouden we bij elkaar geweest zijn acht ik de kans groot dat ik dat ook zou doen. Dan moet er wel een weekend zijn dat ze dan wel naar haar vader gaat.
Dat valt nu allemaal nog te regelen met een basisschool kind, maar een vo-er lijkt me toch al anders. En zo groei je mee in dat process. Wij hebben de overgang baby-peuter-schoolkind al gedaan en ik denk dat deze ook wel in goed overleg en aanpassingen van beide kanten gaat lukken.

Leen13
15-09-2016 om 07:54
Jeugdzorg
Omdat de raadsmedewerker jou gelijk lijkt te geven en bevestigd wat jij van moeder vind, kind moet doen wat de ouders willen, moeder steekt geen energie in de omgangsregeling, lijk je je zin te gaan krijgen.
Dat geeft de burger moed nietwaar Eddeped?
Om straks weer fijn moeder zwart te gaan maken want het spoort nog steeds niet met de omgangsregeling en dat ligt aan moeder.
Ondertussen steek jij nog steeds meer energie in je eigen gelijk dan in je kinderen.

Paddington
15-09-2016 om 08:03
Druk
Als dat de reden is dat ze niet naar jou toekomt, dan is dat niet goed. Er moet in je leven, dus ook in dat van kinderen, ook genoeg rust zijn.

Eddeped
15-09-2016 om 20:06
Anne j
Nee man, de erkenning dat ok het 3 jaar niet mis had os al voldoende.
Ik weet nu al de de omgangsregeling voor oudste dochter niet veranderd zal worden, niet verlengd zal worden met 1 dag, ik wil dat ook niet meer omdat dat nu heel veel onrust bij dochter zal geven en het maar voor een paar maanden zal zijn want volgend jaar vo.
En ik hoef moeder niet zwart te maken want dat deed ze zelf al in de rechtszaal met de domme opmerkingen en antwoorden die ze gaf, het enige wat de rechter bij mij deed was mij laten zwijgen.
Op de een of andere manier blijf jij in je zwart-wit denken, vind je stiekem de moeder gewoon de enige en beste ouder die kan zorgen en vind je dat de moeder het zowiezo beter weet, dat denkt m'n ex ook alleen werd het nu onderuit gehaald, de rechter en raadsmedewerker waten niet op mijn hand, die waten op de hand van de kinderen.
Het verschil oa nu dat ik niet meer 3 jaar blijft doorploegeren met deze moeder, ik weet nu gewoon dat wat ik denk en voorstel helemaal niet zo onredelijk is, en als zij daar niet over wilt communiceren dan is dat prima maar dan kan ze dat beter in de rechtszaal te horen krijgen, maar niet meer pas na 3 jaar.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.