Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ots dreiging


Het feit dat de vader niet aanwezig was, zegt iets over zijn betrokkenheid. Dit kan voor rechter van invloed zijn op zijn besluit.

Maar de besluiten worden vaak achteraf genomen; heb geduld. Misschien zit je je nu op te vreten terwijl straks mogelijk een bevrijdende brief op de mat valt. 

Zo tjee waar te beginnen? Ik was bezig en floep telefoon leeg, opnieuw 


Rechter begon met samenvatting stukken (verzoek g i en ons verweerschrift) en punt 1, waar is vader? 

Ik wordt vrolijk van hier lezen want ik hoef weinig te zeggen jullie zeggen het allemaal al.
Gezinsvoogden hadden van vader post ongeopend retour had de rechter al uit de stukken (duidelijk een rechter die zich meer dan ingelezen had) begrepen en vader had volgens hen enkel gezegd via mijn advocaat. Advocaat had zich niet gesteld dus deze had gezegd ik zeg niets voor ik mijn cliënt heb gesproken. Geen van beide dus inderdaad spreekt voor zich

Rechter heeft eerste ronde vooral aanval gericht op hoe en wat dan in die verlenging wat is jullie plan? Tussendoor aan mij hoe het nu in de huidige situatie is en dat ik het schijn op te pakken waar het voor school niet gaat. Ik uitleggen dat het voor nu een oplossing is maar niet DE oplossing. Ik voelde dat er een rechter zat die begreep hoe dit moet zijn en juist hoe zorgelijk en het steeds verder piept omdat ik geen regie heb. 
de gezinsvoogden hadden in hun verzoek over nog een traject complexe echtscheiding bij de ggz maar gezien dit nieuw was en nooit in deze drie jaar Ots eens is aangedragen wat ze daar van verwachten? Nou eigenlijk dat die instantie dan rapport schrijft met onmogelijk verhaal. En deze weg zou dan het laatste redmiddel zijn dus rechter vroeg en wat gaat u dan doen? Wat is het plan dan en gezien nu geen omgang en vader uit contact is 

Regelmatig stiltes en euh ja nou kwam nog (naar mijn idee terplekke bedacht) dan kunnen wij nog dreigen met gezagswijziging en wellicht dat vader dan wel normaal meewerkt. Het gezag wijzigen was meer iets wat ik en mijn advocaat voorzichtig hadden benoemd maar nu kwamen zij er mee, anders Ots half jaar verlengen en dan dreigen en hopen dat hij weer in contact met ons is en meewerkt. Hun reden omdat geen omgang wrang is en hun eerst in gesprek willen 
lastig uit te leggen! Komt neer op, moet naar ons luisteren voor we omgang weer hervatten dus dan kan dreigen met gezag afpakken wellicht vader doen luisteren en zich gedragen 
Daar vonden ik en mijn advocaat hetzelfde van, dat wij allemaal en vooral kind zelf op vader wacht en zolang hij niet wil staan we stil. Een mes op de keel om met gezag afpakken te dreigen terwijl elk besluit waar zijn toestemming nu voor nodig is vertraagt en kind geen hulp krijgt. Hij heeft alle macht over ons momenteel dus hoe krom is dit? 

Rechter liet tussendoor al weten ik zeg niet dat ik niet verleng maar niet vandaag. Zij wil gezien de huidige ots net voor half juli eindigt haar tijd nemen en dat is heel goed. Duidelijk dat zij niet direct een overtuiging had dat er binnen een verlenging vertrouwen was tot verbetering. De zorgen is geen twistpunt tussen allen, dat dwang een dood paard niet tot leven brengt was wel helder. 
Stel vader is geraakt dat hij zijn zeggenschap verliest, twee weken later vervalt hij weer in moeilijk doen na een akkoord geven. Of hij trekt het weer doodleuk in.


ik ben voldaan dat zoals hier op oo ook benoemd er twee keerzijden zijn en dit niet vandaaf heeft geleid tot ik beslis nu maar eventjes. Ik heb wel hoop dat het niet zonder meer een verlenging wordt maar ik wil niet te ijdel zijn en alvast juichen.


En tsjor en temet, ik had tijdsgebrek maar jullie reacties heb ik zeker meegenomen.
Het meeste wat jullie schreven vanochtend is min of meer wat advocaat en ik al in verweer uitleggen. Precies dat waarom als het niet helpt en schaadt en berg geld kost toch doen 


Mijn advocaat zegt het zo: als dwang een beetje helpt en dat is meer dan zonder dwang, ok dan is het een stijgende lijn. Kost nog veel maar dan helpt het iets 

Jouw situatie is niet helpen maar verzwarend vertragend en kind is veel verder van huis dus omgekeerde van wenselijk en dus baat het niet maar schaadt wel.


ik heb zinnen uit jullie reacties nog voorgelezen in de 10 min voor de zitting in de rechtbank, het hielp me bij de les te blijven. Dank daarvoor. 
Advocate vroeg wel en wie zegt dat? 

Oh euh een paar mensen met ervaring enzo stamelde ik🤓

Flanagan ik zit me al jaaaren op te vreten 

Nooit een schriftelijke aanwijzing maar maanden rekken en afwachten 

We hebben ook lang gesproken over het getreiter rondom de omgang en wat vader niet doet of juist wel uitvreet.

Maar je reactie klopt, ook jaaaren denk ik ok en nu aanpakken dus. Maar niets hoor.

Wij vinden dat het wat zegt, wat zegt het voor de rechter, welke invloed het heeft??

Ik heb me kiezen geduldig op elkaar, ik blijf hopen. Maar alle voorgaande jaren, binnen 20 minuten verlengd en tot ziens. Anderhalf uur bijna gehaald vandaag. Gezien de complexiteit niet vreemd maar wel onvergelijkbaar met hoe snel ik vorige keren alweer buiten stond.

Moe ben ik zeker maar opgeven ken ik niet.

Misschien kun je wel geluk hebben en heeft de rechter er geen zin in om doelloze maatregelen voort te zetten. Hopen we maar. En kan een rechter een ouder het gezag ontnemen ook als niemand daar om vraagt? 

Nou ja, het is afwachten. Best spannend. Maar je hebt er nu geen invloed op dus hopelijk kun je je wat afleiden.

Ik vroeg me overigens ook af of je niet een onderwijsconsulent nodig hebt? Gelukkig denkt school met je mee en daar zou ik ook nogal tevreden mee zijn maar als er geen oplossing komt zou ik al is het ter informatie toch eens advies inwinnen bij de onderwijsconsulenten.

https://www.onderwijsconsulenten.nl/

Of bij In1school

https://www.in1school.nl/kennis-ondersteuning/ondersteuning-voor-ouders

Ze hakken dagelijks met het bijltje van scholen voor kinderen die niet in een vakje passen en hebben meer ervaring en kennen de scholenkaart en de mogelijkheden en onmogelijkheden beter.

Ze hebben soms wel wachtlijsten.

Gelukkig maar Temet, ik ben altijd blij te horen dat er ook nog mensen zijn die gewoon met gezond verstand nadenken.

Tsjor

Kleine jongen, ik hoop voor jou dat er een goede uitslag komt. Mooi dat het geholpen heeft om hier te schrijven.

Tsjor

@annej 

Goeie vraag!

Google komt het dichtst bij het antwoord via link advocatensite;

Wie kan verzoeken om het gezag te wijzigen?

  • Een van de ouders kan verzoeken om eenhoofdig gezag.
  • Een minderjarig kind vanaf 12 jaar kan verzoeken om gezagswijziging, tijdens of na de echtscheidingsprocedure. Ook een jonger kind kan daarom verzoeken als hij de situatie goed kan begrijpen.
  • Beide ouders kunnen samen verzoeken om invoering gezamenlijk gezag
  • Een ouder kan verzoeken om herstel van gezamenlijk gezag
  • Een biologische vader kan zelfstandig verzoeken om invoering gezamenlijk gezag

M i kan de rvdk of een g i het wel adviseren maar nooit zelfstandig verzoeken. Een rechter kan het denk ik ook niet zomaar ambtshalve bepalen 

Leuke vraag voor mijn advocate. 

Onderwijsconsulenten is tweedelijns (heb eerder geconsulteerd bij de vorige school). Samenwerkingsverbanden is de eerste lijn. Gesprek met leerplicht dat aangehaald en zij zou bezien of ze die erbij betrekt. Met haar heb ik voor de laatste keer dat zoon naar school is geweest (vorige weeK maandag uiteindelijk gedaan) uitgelegd dat ik ivm veiligheid liever kies voor zelf thuis lesgeven. En dat diagnostiek opspande termijn ook wenselijk is maar voor nu een oplossing moet komen. 
Waar ik dan aan dacht is of een uur/dagdeel naar school en de rest thuis of een andere zorgverlener/boerderij waar hij tussen schooltijden educatief geholpen is en als tussenoplossing voor terugkeer. Iets! 
Via het minsterie kreeg ik het nummer van ouders en onderwijs. Een onafhankelijk adviesorgaan uit potje van de staat, daar heb ik fijn gesprek mee gehad. Ze kunnen je niet individueel helpen maar het advies lag wel steunend in waar ik zelf aan dacht. Vooral het luisterend oor en je op weg helpen had ik op dat moment nodig. 

Ik hoorde de gezinsvoogden vandaag dus exact zeggen tegen de rechter wat de leerplicht had bedacht. Laat dat nou zijn wat ik tegen de leerplicht heb gezegd.

(voorbeeld van weglopen met de zogenaamde eer) waarna ik wel even heb vermeld dat ik zelf de leerplicht had ingeschakeld. 
Mooi is dat ze dan wel meegaan in wat mij het beste voorkomt.

School zelf wil trouwens graag mee in de mogelijkheden en werken aan terugkeer. Ze noemen het probleem handelingsverlegen met een mooi woord dus het moet gewoon een degelijk plan worden en inzet hulp (maar wie en de welke vorm moet blijken). Zolang ze dat niet rond hebben stuur ik geen tikkend tijdbommetje naar school, dat handel ik dan zelf tot ze het wel weten.


Mijn enorme excuses de draad compleet met mijn zaak te besmeuren 


ik ben echt enorm benieuwd ook hoe het met tripleDmoeder gaat en of ze er goed vanaf gekomen is inmiddels?

Mag boerenverstand ook? Dat past nog beter gezien de streek waar dit zich afspeelt.
Gezien mijn Nick is het heel treffend gezegd, kleine jongen ik hoop dat voor JOU goede uitslag komt. Klinkt beter dan in belang van de jongere geblablaat. Doe mij maar liefst in simpele woorden. 
Nu ga ik extra goed slapen na een energievretende spannende dag. Welterusten

Welterusten KJ.

KJ, de Raad voor de Kinderbescherming kan wel beëindiging van het gezag van een ouder vragen, een GI kan dat niet.

Als de GI vindt dat het beter is het gezag van een ouder te beëindigen dan dient de GI een verzoek in bij de Raad om dit te onderzoeken. Als de Raad het dan met de GI eens is, dient de Raad een verzoek tot gezagsbeëindiging in.

Jij zelf kan ook een verzoek tot eenhoofdig gezag indienen. Nu is, zoals je zult weten, gezamenlijk gezag na scheiding de norm. Dus zeker kort na een scheiding maakt een verzoek om eenhoofdig gezag vaak niet zo heel veel kans. Maar als duidelijk is dat gezamenlijke gezagsuitoefening echt niet werkt dan wordt zo'n verzoek wel toegewezen, en die situatie zie je nog wel eens als is gebleken dat er om de haverklap vervangende toestemming moet worden gevraagd om dingen te regelen die nodig zijn voor een kind, omdat een ouder dwars ligt of niet thuis geeft. 

Je moet de beslissing over de ots maar even afwachten en daarna met je advocaat overleggen, maar los van de vraag of de ots verlengd wordt of niet, is het misschien zinnig om een verzoek om eenhoofdig gezag in te dienen. Als de GI dit moet gaan doen moet er eerst een raadsonderzoek komen. Gelet op de achterstanden bij de Raad schiet dat waarschijnlijk niet zo heel erg op.

De info die jij citeert is trouwens niet helemaal juist, zie ik. De biologische vader kan alleen vragen om gezamenlijk gezag als hij ook de juridische vader is. Maar goed, dat is voor jouw verhaal niet van belang.


Groeten,

Temet

' is het misschien zinnig om een verzoek om eenhoofdig gezag in te dienen.' Met als risico dat dit escalerend werkt. Het is afwegen: wat is de winst en wat is het risico.

Tsjor

Hangt ervan af. Ik heb vaak wat moeite het verhaal van KJ helemaal te volgen maar ik krijg de indruk dat ex nu ofwel dwars ligt bij alles ofwel helemaal geen contact onderhoudt. Dat levert praktische problemen op als er iets geregeld moet worden als inschrijving op een school, medische behandeling, reis naar het buitenland of een paspoort. Als dat soort problemen zich regelmatig voordoen kan het zinnig zijn om eenhoofdig gezag te vragen.

Heb je in de praktijk van dat gezamenlijk gezag geen last en verwacht je dat een verzoek eenhoofdig gezag alleen maar slapende honden wakker maakt, dan kan je er inderdaad maar beter niet over beginnen.

Groeten,

Temet

Ttv advies ots van de rvdk 3 jaar geleden liep al jaren vraag om eenhoofdig gezag vanuit mij in eerste aanleg. Rechtbank had dit afgewezen (redenen geef je al beetje hierboven). Hoger beroep is ingediend maar jaar of anderhalf aangehouden omdat er constant van alles en procedures door elkaar liepen. De raad was ook van mening dat die juridische strijd moest stoppen. I i g is dat na de eerste toewijzing ots afgewezen. Op mijn aanvraag dus en in hoger beroep bekrachtigd. 
dat was naar mijn idee dus uitgespeeld en niet meer mogelijk.


advocaat heeft afgelopen gehamerd bij de g i dus mijn cliënt dient geen procedures meer in, jullie moeten het doen. Anders wordt gaat verweten dat ze doorgaat met juridisch strijden. Zo gezegd zo gedaan. G i heeft toestemmingen moeten vragen aan rechtbank of zoals nu staat het stil en gaan ze praten of wachten op vader.
risico dat ik moet doen zegt Tsjor, werkt escalerend (en dan zit vader er wel in de rechtbank!, zoals bij paspoort en medicatie) 


Eerst dit maar afwachten en zoals dit gevolg gaat krijgen, zal de rest ook wel volgen. 

De raad heb ik toch wel afgelopen jaren twee a drie x benaderd maar die zijn dan niet meer betrokken. Laatste x hebben ze wel de g i dringend verzocht bepaalde zaken te organiseren na ze te hebben gebeld. 
afgelopen week raad weer gebeld met verzoek naar de zitting te komen. Advocaat heeft ze verzocht en ik heb maandag nog weer gemaild. In de rechtbank zat wel een meneer van de raad maar niet voor onze zaak.

Rechter zei, ik ga me ook afvragen of ze opnieuw onderzoek doen en dat dan z n verzoeken. 
Systeem zit ingewikkeld in mekaar.

De raad is vooral van mening dat kind beide ouders ziet en meestaL moet het vrij ernstig zijn voor gezag bij een ouder als advies eruit komt. Bang dat contact met de andere ouder zonder ots en geen gezag door de ene ouder wordt nagelaten.

Juist bij die verzoeken om eenhoofdig gezag die door een ouder worden gedaan zie je vaak dat het een soort punten sparen wordt. In het begin lijkt bijvoorbeeld dat ouders er samen uit moeten kunnen komen. Als na een paar jaar duidelijk wordt dat dat niet lukt en dat het kind daar nadeel van heeft, kan het zijn dat de rechter bij een later verzoek alsnog oordeelt dat er eenhoofdig gezag moet komen omdat inmiddels is gebleken dat gezamenlijk gezag meer kapot maakt dan je lief is. 

Timing is wel iets om op te letten inderdaad. 

Ik zou geloof ik eerst even afwachten. Gaat die ots eraf, dan is de GI uitgespeeld en zal ook de Raad niet meer een verzoek doen. Ik zou dan ook nog even niks doen, tot de eerstvolgende keer dat je er tegenaan loopt dat iets niet kan vanwege tegenwerking van vader, dan verzoek je alsnog eenhoofdig gezag en dan leg je de voorgeschiedenis uit. 

Blijft de ots onverhoopt toch, dan kan je, als vader het contact blijft vermijden, proberen de GI zover te krijgen dat ze aansturen op gezagsbeëindiging. Maar erg rap gaat dat niet. 

Groeten, 

Temet

Spaarkaarten vol wat bij betreft punten. Het werkt in jaren en door de traagheid van adequaat reageren en vooral handelen ernaar is de halve jeugd voorbij. 

Er rest niet anders dan afwachten.

Elke dag een paar keer duimen. En zolang ik deze uitslag niet heb is het je afvragen hoe een rechter dit gaat loslaten. 
indien ze verlengt hoop ik minstens op een korte termijn zodat partijen gecheckt worden op hun woorden. 
Bij de dag, vandaag overleg hoe het met school verder moet. Welke hulp komt er zodat ik in elk geval het schoolwerk en het plan hierin weet. Elke dag dat hij niet naar school terug keert is er een minder en het is zo weer zomervakantie. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.