Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ouderschapsplan

Beste forum leden/lezers ik heb een vraag en misschien kan iemand mij ook helpen

Ik moet van mijn advocaat een ouderschapsplan maken
alles is zo goed als rond maar waar ik op vast loop is een schema maken voor over 2 jaar als hij 4 jaar oud is en hij naar school gaat ik heb geen idee wat er over 2 jaar gaat gebeurt.
en als ik nu het schema maak gaat het dan ook dan werken.

Heeft er iemand hier ervaring mee zodat ik weet waar ik tegenaan kan lopen en waar ik rekening mee moet houden.

Waarom ik dit nu moet maken: mijn ex partner is totaal niet flexibel en wil vrij beperkt mee werken, vandaar dat mijn advocaat dit nu op papier wil hebben

Ik heb hier vrij veel moeite mee omdat ik niet weet wat er over 2 jaar gaat gebeuren en waar ik tegenaan kan lopen.

mijn zoon is nu 2 jaar oud.

Flavia

Flavia

09-10-2018 om 10:55

elk jaar opnieuw

Wij hebben er in staan dat ik bij het bekend worden van het indexatie bedrag voor de alimentatie het schema maak aan de hand van:
om en om het weekend, en de 50/50 split van de vakanties.

Dat je zoon als hij 4 wordt vakanties gaat krijgen weet je al. Je weet ook ongeveer hoeveel dat is (12 weken per jaar) Daar kun je bv al over zeggen dat die 50/50 verdeeld worden. Dat de preciese data in november van het voorgaande jaar vastgelegd worden.

Dan heeft je ex 2 weken om daar op te reageren en vervolgens is dat het schema voor volgend jaar waar in overleg van afgeweken kan worden.

Als je kind naar groep 3 gaat ga je evalueren en hetzelfde als je kind naar de middelbare gaat.

Voor de komende 2 jaar moet je ook iets want je kind heeft nog geen vakanties.
Dan kun je bv zeggen dat om en om het weekend of om en om de week. (co-ouderschap) en dat hij een x aantal weken aaneengesloten bij vader is. Zodat vader ook met hem op vakantie kan gaan. bv elk kwartaal 1 week en in kwartaal 2 of 3 2 of 3 aaneengesloten weken.

Over een tijd weet je dat het ouderschapsplan een wassen neus is want het valt niet af te dwingen of je ex blijkt toch wat minder inflexibel en pakt zijn vader rol zeer serieus op. (Ik heb het laatste)

Niet flexibel

Ik heug me dat het al een probleem kan zijn om in weeknummers te spreken. Het kan heel precies nodig zijn. Inclusief weekend voor, vanaf welke tijd op welke dag, tot wanneer.

En elke vakantie precies benoemen. Het is even een werkje.

Bij gebrek aan flexibiliteit valt er niet veel te evalueren.

Houd er ook rekening mee dat het nu eerst om je kind gaat. Je kunt niet zeggen: ik weet niet hoe het dan met mijn werk zit, krijg ik wel zoveel vakantie, of dat soort onzekerheden. Je stelt je garant voor de verzorging van je kind hoe dan ook.

zuchtje

zuchtje

10-10-2018 om 21:27

nou..

Er blijven altijd grijzen gebieden die je toch samen moet bespreken, je kan ook niet alles tot in detail in de agenda, en het ouderschapsplan hebben staan.

Noem maar even een klein voorbeeld, margedagen.. de ene keer de maandag de andere de vrijdag, in jou week op zijn week.

Hier hebben we vanaf 4 jr de afspraak zo : donderdag na school verantwoording bij vader tm de maandag naar school toebrengen. Om de week , even week is vor mij oneven voor hem . Vakantie : 2 wk voor hem in de zomer 4 voor mij . welke ?? Dat is dus niet vastgelegd ... kan wel maar wil je dat ?

De tijdstippen zijn dan afhankelijk van school . hier bv ineens een continu rooster... dus weer het 1 en ander moeten veranderen, en dat staat nergens....

Tja, veel gedoe maar je zult nu toch naar de situati moeten kijken zoals hij nu is en toekomst blijven overleggen ( al dan niet via mail ipv persoolijk . )

Watervrouw

Watervrouw

11-10-2018 om 23:04

Ik zie het verschil niet zo

Je verdeelt nu de dagen en wat kind in die dagen doet nu of later doet is van minder belang. Jullie zullen dan die dagen zelf anders moeten inplannen als kind naar school gaat.
Ouderschapsplan is inderdaad een een behoorlijke wassen neus. Wij hebben er in staan dat er ieder jaar geëvalueerd wordt en bij sommige punten staat "of anders in overleg". Ex weigert te evalueren en lapt veel aan zijn laars. En als hij iets anders wil dan beroept hij zich op dat "in overleg".
Je schrijft dat je niet weet hoe er tegen die tijd voor staat maar dat weet jouw ex ook niet.

Tamara

Tamara

19-11-2018 om 17:48

Baby

Wij moeten ook een ouderschapsplan gaan maken, best een gedoe idd, baby (6 maanden) woont bij mij. Nu moet er een goede omgangsregeling gemaakt worden. Ik woon in Utrecht, mijn ex in nieuw-vennep. Wat is nou een beetje goede omgangsregeling? Hoor meer mensen zeggen 1x in de 14 dagen en co-ouderschap.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

20-11-2018 om 15:16

Artikel ouderschapsplan

We hebben zojuist een nieuw artikel online gezet omtrent het ouderschapsplan, geschreven door onze samenwerkingspartner over echtscheidingen. Bij deze de link voor de geïnteresseerden; https://www.ouders.nl/artikelen/het-ouderschapsplan

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.