Echtscheiding en erna

tsjor
13-10-2025 om 08:01
ouderschapsplan
Naar aanleiding van een ander bericht op het forum en de situatie bij een van mijn kinderen vraag ik me af: wat regel je eigenlijk in een ouderschapsplan?
Bijvoorbeeld: de gedetailleerde afspraken over wanneer kinderen een nieuwe liefde mogen ontmoeten; irritaties als er logeerpartijen zijn terwijl de ex voor de kinderen zou moeten zorgen etc.
Ik lees dat je moet vastleggen hoe je de kinderen bij het ouderschapsplan hebt betrokken, hoe dan (reclame: scheiding is niet jouw zorg)?
Hoe doe je dat met een kindrekening, bedragen, afspraken over uitgaven etc.. Ik lees en hoorde wel eerder spreken over de behoeftes van een kind, daar is een tabel voor. Maar dat gaat ook over huisvesting en voeding. Ik neem aan dat je dat niet op een kindrekening gaat zetten.
Zelf had ik een ouderwetse regeling: een keer in het weekend omgang met vader. Daar was toen ook geen reden voor om dat te veranderen gezien de problematiek die er speelde, maar ik vind de gedeelde verantwoordelijkheid op zich wel beter. Maar wat ik lees is dat het in dat ouderschapsplan wel veel verder gaat dan praktische afspraken over de dagen bijvoorbeeld. Ouderschapsplannen lijken ook de basis te zijn voor meer vechtscheidingen.
Dus ik ben benieuwd, wat werkt goed en wat niet?

Ysenda
13-10-2025 om 08:44
een ouderschapsplan is een wassenneus.
Als het goed gaat heb je het niet nodig.
Als het niet goed gaat heb je er weinig aan want behalve alimentatie valt er niets af te dwingen als 1 van de ouders zich niet aan de gemaakte afspraken houd.
Hoe jonger de kinderen hoe langer zo'n plan actief is. Dus je zult regelmatig bij moeten stellen. Want een dreumes heeft nog geen schoolvakanties en een puber heeft een eigen mening en zelfstandigheid.
Wat er wat mij betreft in zou moeten staan:
- alimentatie, ik ben geen voorstander van een kindrekening. Wel ook beschrijven dat de betalende ouder 1x per jaar de kinderbijslag krijgt voor grote uitgaven daar: nieuwe fiets, bed of kleding kopen.
- verblijfsregeling inclusief verdeling vakanties en wanneer het nieuwe jaar, bij voorkeur, of bij wisselende roosters vaker de volgende periode vast gelegd wordt.
- wie rijdt voor de verblijfsregeling
- wanneer wordt de regeling geëvalueerd en aangepast, meest handige is als er grote gebeurtenissen zijn: kind naar basisschool, kind naar voortgezet onderwijs, etc
- welk type onderwijs: katholiek, islamitisch, openbaar
- iets over verhuizen, dat als daardoor de verblijfsregeling gewijzigd moet worden de verhuizende ouder geheel verantwoordelijk wordt voor het vervoer ook als dat betekend dat deze ouder in een weekend meerdere keren heen en weer moet voor sport, verjaardagsfeestjes etc omdat het verhuizen de normale activiteiten van de kinderen niet ingrijpend mag verstoren.
Niets over kennismaken met de kinderen van nieuwe partners, niets over logeren/uitbesteden. Hooguit dat eerst de andere ouder gevraagd kan worden maar als die niet kan of wil dat de verantwoordelijkheid bij de vragende ouder blijft.

anoniemn
13-10-2025 om 09:12
Hier vrij recent geschreven en stond hier in het ouderschapsplan:
-rooster qua omgang (wij doen 50/50 en wisselen midden vd week en dan om het weekend hele weekend) en wie dan brengt of haalt. - Kinderalimintatie regeling, had graag een pot gehad alleen dat wilde zij niet. Nu maak ik dus elke maand geld over (ivm draagkracht hoeft zij niet bij te dragen) en krijgt zij KGB en Kinderbijslag en als ik bijvoorbeeld kleren met ze koop moet ik een tikkie sturen. Wel ook hier vast laten leggen dat ik kleren etc. met hun mag kopen.
- Feestdagen omgang (muv 1ste kerstdag wisselt dit per jaar (bijv koningsdag)
- Wie beslist regelt wat met tandarts, mobiele abbo's, dokter etc.
- Bij wie ze ingeschreven staan (ook bijv verzekering)
- Dat je dingen als bedtijd schoolkeuze etc samen maakt en/of op elkaar afstemt.
- Dat we een keer per maand overlegmoment hebben over de kids (was in het begin lastig/gebeurde niet inmiddels loopt dit wel) -Dat locatie delen op telefoon kids aanstaat
- Dat bij toekomstige relaties deze niet zomaar worden voorgesteld, dat je de andere ouder als eerste informeert en dat de andere het recht heeft de nieuwe partner te ontmoeten. Dit alles ging in haar geval niet op.
- dat je eens per jaar het ouderschapsplan evalueert indien nodig
- als iemand van ons verhuisd moet dat binnen een straal van 20km
- dat bij oppas eerst de andere ouder gevraagd wordt ( gebeurt in de praktijk weinig/overleggen meestal wel alleen het is voor de kids ook leuk om soms bij opa en oma te logeren)

Ysenda
13-10-2025 om 09:20
anoniemn schreef op 13-10-2025 om 09:12:
Hier vrij recent geschreven en stond hier in het ouderschapsplan:
-rooster qua omgang (wij doen 50/50 en wisselen midden vd week en dan om het weekend hele weekend) en wie dan brengt of haalt. - Kinderalimintatie regeling, had graag een pot gehad alleen dat wilde zij niet. Nu maak ik dus elke maand geld over (ivm draagkracht hoeft zij niet bij te dragen) en krijgt zij KGB en Kinderbijslag en als ik bijvoorbeeld kleren met ze koop moet ik een tikkie sturen. Wel ook hier vast laten leggen dat ik kleren etc. met hun mag kopen.
- Feestdagen omgang (muv 1ste kerstdag wisselt dit per jaar (bijv koningsdag)
- Wie beslist regelt wat met tandarts, mobiele abbo's, dokter etc.
- Bij wie ze ingeschreven staan (ook bijv verzekering)
- Dat je dingen als bedtijd schoolkeuze etc samen maakt en/of op elkaar afstemt.
- Dat we een keer per maand overlegmoment hebben over de kids (was in het begin lastig/gebeurde niet inmiddels loopt dit wel) -Dat locatie delen op telefoon kids aanstaat
- Dat bij toekomstige relaties deze niet zomaar worden voorgesteld, dat je de andere ouder als eerste informeert en dat de andere het recht heeft de nieuwe partner te ontmoeten. Dit alles ging in haar geval niet op.
- dat je eens per jaar het ouderschapsplan evalueert indien nodig
- als iemand van ons verhuisd moet dat binnen een straal van 20km
- dat bij oppas eerst de andere ouder gevraagd wordt ( gebeurt in de praktijk weinig/overleggen meestal wel alleen het is voor de kids ook leuk om soms bij opa en oma te logeren)
Bedtijd is iets dat per huishouden heel anders kan zijn. Bij mij werd er gesport tot 8 uur, dan is om half 8 naar bed geen optie. Maar bij mij hoefde zoon pas om half 8 uit bed terwijl hij bij papa dan al een half uur in de auto moest zitten om optijd op school te zijn.
Verhuizen binnen een straal van 20km, wat als je werk verhuisd, je overgeplaatst wordt naar een ander filiaal: je baan opzeggen?
Locatiedelen heb ik een enorme rel over geschopt, pubers hebben recht op privacy en dat ouders niet continu kunnen weten waar ze zijn. Mijn ex, nou ja zijn nieuwe partner, wilde dit ook. Gevolg: ik weet beter waar zijn 2e leg uithangt dan hij want ze vertellen het hun siblings wel, hebben van hun werkgeld een 2e telefoon gekocht en de door papa verstrekte telefoon gaat braaf mee naar school maar ligt verder thuis.
Deel jij ook continu je locatie met je kinderen?
Dat van die toekomstige relaties is bij jullie al een wassenneus gebleken, precies de reden om er weinig in te zetten.

anoniemn
13-10-2025 om 09:25
Ysenda schreef op 13-10-2025 om 09:20:
[..]
Locatiedelen heb ik een enorme rel over geschopt, pubers hebben recht op privacy en dat ouders niet continu kunnen weten waar ze zijn. Mijn ex, nou ja zijn nieuwe partner, wilde dit ook. Gevolg: ik weet beter waar zijn 2e leg uithangt dan hij want ze vertellen het hun siblings wel, hebben van hun werkgeld een 2e telefoon gekocht en de door papa verstrekte telefoon gaat braaf mee naar school maar ligt verder thuis.
Deel jij ook continu je locatie met je kinderen?
Haha ja dat snap ik wel, mochten de kids er een probleem van maken dan sta ik er zeker open voor om het af te schaffen (hoop mijn ex ook). Gebruik het nu af en toe als om te zien of ze al onderweg zijn o.i.d. verder eigenlijk niet.

JohanV76
13-10-2025 om 09:33
Dat soort dingen inderdaad.. bij ons ook. Al moet ik wel zeggen dat het ouderschapsplan eigenlijk meer in hoofdlijnen gevolgd wordt en veel van de dingen die er in staan niet gevolgd worden. Ik heb geen behoefte om mijn ex te spreken vanwege de manier waarop ze de scheiding heeft aangepakt dus overal waar staat dat de ouders moeten overleggen (dingen over school, sport etc.) is er geen overleg en gebeurt het in overleg met het betreffende kind die dan evt nog bij de andere ouder checkt. Er staat bijvoorbeeld ook in dat bedragen boven de 100 euro van de kinderrekening alleen in overleg gedaan mogen worden maar daar heeft ex ook sch*** aan. Heeft bijv. een keer een voetbal tenue van 150 gekocht zonder overleg. Dan gaat de rekening hard. Maja je kunt er eigenlijk niks tegen doen. Je gaat daarvoor niet naar een mediator of advocaat dus laat het maar. Het enige wat je zou kunnen doen is noteren voor t geval er ooit gedoe komt zodat je kunt aantonen dat de andere ouder zich niet aan de afspraken hield / houdt.
edit: de kinderen hier zijn overigens al wat ouder (18 / 16 / 16) dus dat maakt het ook wel weer makkelijker omdat ze behoorlijk zelfstandig zijn en bijvoorbeeld ook in de week dat ze bij mijn ex zijn, nog gewoon hier komen om te gamen of af en toe een film te kijken oid.

MamaE
13-10-2025 om 10:54
Ik zou dat echt beperken tot noodzakelijkheden als wanneer bij wie, wie brengt/haalt, wie wat betaalt en bijdraagt en overleg over zaken als schoolkeuze, verhuizing etc.
Alles wat er in staat kan tot gedoe leiden als de ander zich er niet aan houdt. Je kunt ook niet alles controleren en je hebt niet overal invloed op. Natuurlijk is het niet oké om je kinderen alleen maar ongezonde meuk te eten te geven of structureel veel te laat naar bed te brengen, maar dat ondervang je niet met een ouderschapsplan.

tsjor
13-10-2025 om 12:04
MamaE, zo denk ik er ook over en als je kijkt naar de voorbeelden dan leveren vastgelegde afspraken vaak toch andere regelingen op of zelfs onenigheid.
Als ik naar het lijstje van de overheid kijk dan staat bovenaan dat er in elk geval in moet staan: 'de betrokkenheid van de kinderen bij het ouderschapsplan'. Vreemd, want het spotje van Villa Pinedo zegt terecht: scheiding is een hoop geregel, maar niet jouw zorg. Ik heb ook altijd op het standpunt gestaan dat de scheiding zelf een kwestie is van de volwassenen. Natuurlijk houd je rekening met bepaalde situaties en wensen van de kinderen, maar dat zit in jouw taak als ouder. Heeft iemand ooit iets geformuleerd over die betrokkenheid van kinderen?
Hebben jullie iets staan over hoe vaak en op welke manier jullie elkaar informatie geven over het kind?
En over hoe je de grote beslissingen neemt, die mogelijk invloed hebben op de tijd van de andere ouder, bijvoorbeeld als kind gaat tennissen en op zondag competities gaat spelen. Wie bepaalt betaalt lijkt mij een eenvoudige regel, maar dan zit je nog met de tijdsinvestering.
Hoe voorkom je dat je elkaar via geldregelingen alsnog in de greep houdt? Is het ook simpel te doen, bijvoorbeeld co-ouderschap en dan de afspraak dat degene bij wie het kind hoofdverblijf heeft (die dus KB en kindgebonden budget krijgt) in principe de kosten van kleding, fiets etc. betaalt; waarbij de andere ouder zelf beslist over eventuele kosten (geen bonnetjes dus). Stel dat je een laag inkomen hebt, dan krijg je voor een kind van 6 jaar aan kinderbijslag 118 euro en aan kindgebonden budget 491 euro, samen 609 euro, per maand. Dat is veel geld! Ervan uitgaande dat beide partners zaken als huisvesting en voeding toch ieder zelf moeten betalen, ook voor de kinderen.
Andere vraag: hoe geef je 609 euro per maand (elke maand!) uit aan een kind als dat niet is voor huisvesting en voeding?
Of eenvoudiger: KB en KGB verdelen, ieder de helft. Dan kan ieder het zelf uitgeven.
Of toch een kindrekening?
En dan daar bovenop nog kinderalimentatie rekenen?

anoniemn
13-10-2025 om 12:15
tsjor schreef op 13-10-2025 om 12:04:
MamaE, zo denk ik er ook over en als je kijkt naar de voorbeelden dan leveren vastgelegde afspraken vaak toch andere regelingen op of zelfs onenigheid.
Als ik naar het lijstje van de overheid kijk dan staat bovenaan dat er in elk geval in moet staan: 'de betrokkenheid van de kinderen bij het ouderschapsplan'. Vreemd, want het spotje van Villa Pinedo zegt terecht: scheiding is een hoop geregel, maar niet jouw zorg. Ik heb ook altijd op het standpunt gestaan dat de scheiding zelf een kwestie is van de volwassenen. Natuurlijk houd je rekening met bepaalde situaties en wensen van de kinderen, maar dat zit in jouw taak als ouder. Heeft iemand ooit iets geformuleerd over die betrokkenheid van kinderen?
Hebben jullie iets staan over hoe vaak en op welke manier jullie elkaar informatie geven over het kind?
En over hoe je de grote beslissingen neemt, die mogelijk invloed hebben op de tijd van de andere ouder, bijvoorbeeld als kind gaat tennissen en op zondag competities gaat spelen. Wie bepaalt betaalt lijkt mij een eenvoudige regel, maar dan zit je nog met de tijdsinvestering.
Hoe voorkom je dat je elkaar via geldregelingen alsnog in de greep houdt? Is het ook simpel te doen, bijvoorbeeld co-ouderschap en dan de afspraak dat degene bij wie het kind hoofdverblijf heeft (die dus KB en kindgebonden budget krijgt) in principe de kosten van kleding, fiets etc. betaalt; waarbij de andere ouder zelf beslist over eventuele kosten (geen bonnetjes dus). Stel dat je een laag inkomen hebt, dan krijg je voor een kind van 6 jaar aan kinderbijslag 118 euro en aan kindgebonden budget 491 euro, samen 609 euro, per maand. Dat is veel geld! Ervan uitgaande dat beide partners zaken als huisvesting en voeding toch ieder zelf moeten betalen, ook voor de kinderen.
Andere vraag: hoe geef je 609 euro per maand (elke maand!) uit aan een kind als dat niet is voor huisvesting en voeding?
Of eenvoudiger: KB en KGB verdelen, ieder de helft. Dan kan ieder het zelf uitgeven.
Of toch een kindrekening?
En dan daar bovenop nog kinderalimentatie rekenen?
Kinderen betrekken is een keuze wij hebben dat inderdaad ook niet gedaan, kregen wel een brief van de rechtbank dat oudste verhaal kon doen hier heeft ze vanaf gezien.
De kinderallimentatie is in principe voor alle verblijfsoverstijgende kosten, onze mediator heeft echter verteld dat KGB en kinderbijslag hier niet onder vallen en dat ze die gewoon mag gebruiken voor verblijfskosten etc.. Vanwege een lage draagkracht (zij werkt maar 20u en heeft minder salaris) betaal ik alle verblijfsoverstijgende kosten via kinderallimentatie aan haar en zij moet dit allemaal regelen. Wat ik aan KA betaal komt in de buurt van het bedrag wat jij noemt en ik vind het eerlijkheidshalve ook nog steeds behoorlijk hoog zeker als je ziet dat er ook nog bijna 1000 euro aan KGB en KB bij haar binnenkomt.

JohanV76
13-10-2025 om 16:30
Bij onze scheiding heeft de mediator wel de kinderen uitgenodigd en elk persoonlijk gesproken. Volgens mij met het idee om te horen hoe de kinderen over de hele situatie dachten. Als ik me goed herinner moesten de kinderen zelfs een document tekenen en zijn die documenten meegestuurd bij de scheidingsaanvraag.
Verder staat er in zo'n plan heel veel dingen waar men zich zomaar niet aan kan houden zonder dat het gevolgen heeft. Meestal zit je niet te wachten op gedoe dus als ex ineens op donderdag al de spullen van de kinderen wil brengen (in t plan staat vrijdag middag) omdat ze op vrijdagochtend vroeg op vakantie gaat dan accepteer je dat maar ook al is dat niet de afspraak.

Dweedledee
13-10-2025 om 20:31
Ysenda schreef op 13-10-2025 om 09:20:
[..]
Verhuizen binnen een straal van 20km, wat als je werk verhuisd, je overgeplaatst wordt naar een ander filiaal: je baan opzeggen?
Dit is júist iets wat je zeker moet laten vastleggen in een ouderschapsplan. Je wil niet weten hoe vaak rechters in Nederland moeten ingrijpen op dit vlak. Erger nog, dit soort kwesties worden door een meervoudige kamer behandeld. Dus er zijn drie (!) rechters die hun waardevolle en schaarse tijd hieraan moeten besteden, omdat mams of paps zonodig met de nieuwe vlam een teringeind verderop is gaan/wil gaan wonen.
Daarnaast heb je in de huidige tijd eerder een nieuwe baan, dan een nieuwe woning.

tsjor
14-10-2025 om 08:32
Die nieuwe woning geldt dan toch ook voor die 20 km.? Als je in de randstad wil blijven wonen, terwijl je elders wel een woning kunt krijgen, bij werk bijvoorbeeld. Wij hadden dat niet vastgelegd en dan zijn er wel gevolgen van moet ik zeggen. In ons geval was het wel zo dat er één treinreis nodig was, de oudste was oud en zelfstandig genoeg om dat te doen, broertje en zusje mee.
Maar iets als: wie verhuist moet ook de gevolgen accepteren voor de zorgafspraken, zoiets kan ik me wel voorstellen.

tsjor
14-10-2025 om 08:39
anoniemn schreef op 13-10-2025 om 12:15:
[..]
Kinderen betrekken is een keuze wij hebben dat inderdaad ook niet gedaan, kregen wel een brief van de rechtbank dat oudste verhaal kon doen hier heeft ze vanaf gezien.
De kinderallimentatie is in principe voor alle verblijfsoverstijgende kosten, onze mediator heeft echter verteld dat KGB en kinderbijslag hier niet onder vallen en dat ze die gewoon mag gebruiken voor verblijfskosten etc.. Vanwege een lage draagkracht (zij werkt maar 20u en heeft minder salaris) betaal ik alle verblijfsoverstijgende kosten via kinderallimentatie aan haar en zij moet dit allemaal regelen. Wat ik aan KA betaal komt in de buurt van het bedrag wat jij noemt en ik vind het eerlijkheidshalve ook nog steeds behoorlijk hoog zeker als je ziet dat er ook nog bijna 1000 euro aan KGB en KB bij haar binnenkomt.
KB en KGB voor verblijfskosten is riskant: met 18 jaar krijg je dat niet meer, terwijl je dan wel nog in hetzelfde huis woont. Ik heb dat echt altijd als geld voor de kinderen beschouwd (KGB kwam pas later). Maar eigenlijk is dat dus een soort zorgloon, waardoor degene die zorgt minder kan werken. Interessant voor de politieke discussie.
En alimentatie is dan voor de verblijfsoverstijgende kosten, volgens jouw advocaat.

anoniemn
14-10-2025 om 08:44
Klopt in ons geval is echt een straal van 20km om ons (nu dus mijn) huis getrokken. Je kan wel van die 20km afwijken maar alleen in overleg dus als je een starre verhouding hebt dan schiet dat inderdaad niet op. Maarja naar mijn idee heb je alleen jezelf met een starre verhouding want het werkt natuurlijk 2 kanten op, zegt de ene altijd nee dan doet de andere dat ook en zo krijg je een cirkeltje.

Ysenda
14-10-2025 om 11:21
anoniemn schreef op 14-10-2025 om 08:44:
Klopt in ons geval is echt een straal van 20km om ons (nu dus mijn) huis getrokken. Je kan wel van die 20km afwijken maar alleen in overleg dus als je een starre verhouding hebt dan schiet dat inderdaad niet op. Maarja naar mijn idee heb je alleen jezelf met een starre verhouding want het werkt natuurlijk 2 kanten op, zegt de ene altijd nee dan doet de andere dat ook en zo krijg je een cirkeltje.
En dus heeft het weinig zin dat in een ouderschapsplan te zetten.
Wel wat Tjor en ik ook al zeiden, dat als je verhuist de gevolgen voor de verhuizende zijn. Dus wel zelf die extra auto ritten ook een keer extra want kinderfeestje of sport in het weekend.
Ex verhuisde verder weg, mijn consessie was dat de woensdagnacht de donderdagnacht werd want vrijdags zijn de files minder.