Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Overwaarde

Hallo,

Als je scheidt en de een blijft in het huis wonen, dan moet de helft van de overwaarde aan de ander betaald worden.

Maar hoe zit dat, de markt zit nu op zn top. Het kan maar zo zijn dat de woning over een half jaar 50.000 minder waard is.

Hoe wordt dat geregeld, geldt de huidige waarde??

Groetjes

ja natuurlijk. Je gaat toch nu scheiden en dan wordt er een datum bepaald en op die datum de prijs bepaald. 

ja natuurlijk. Je gaat toch op een bepaald moment scheiden en dan wordt er een datum bepaald en op die datum de prijs bepaald. 

als je nu gaat scheiden dan laat je de woning nu taxeren. Die taxatie stel je bindend vast en dan kijk je of je de ander kan uitkopen. Kan je beide elkaar niet uitkopen dan zal de woning verkocht moeten worden en profiteer je dus beide van de overwaarde nu. Je kan er ook voor kiezen niet te scheiden en het over een jaar opnieuw te bekijken hoe het dan gesteld is met de woningmarkt. Kan me alleen niet voorstellen dat degene die niet blijft wonen het daar mee eens is. 

Ik dacht dat het zo werkte dat je afspraken kan maken over de peildatum voor het bepalen van de waarde. Doe je dat niet, dan weet ik eerlijk gezegd niet of de datum van het definitief worden van de echtscheiding de peildatum is, of de datum van de feitelijke splitsing van het gezamenlijke eigendom (wat meestal later is). 

O kijk, ik vind hier wat: https://www.recht.nl/nieuws/familierecht/193764/waarde-woning-bij-verdeling-afwijking-standaard-peildatum-op-grond-van-tijdsverloop/

Als je niks afwijkends afspreekt, is de datum van de feitelijke verdeling de peildatum. Althans, dat is het uitgangspunt. Ik heb dit stuk verder niet gelezen maar kennelijk zat er hier een dertig jaar tussen het uiteen gaan en de feitelijke verdeling en werd daarom bepleit dat van het uitgangspunt zou moeten worden afgeweken. 

Voor TS: als jij degene bent die uitgekocht gaat worden zou ik proberen een afspraak te maken over een peildatum nu, maar ben je degene die gaat uitkopen dan zou ik proberen een peildatum overeen te komen bijvoorbeeld op het moment van echtscheiding. Het voordeel van het afspreken van een peildatum is dat vertragings- of versnellingstactieken daarna niet meer aantrekkelijk zijn. Als je het laat afhangen van de feitelijke verdeling dan kan het partijen of een van hen zinnig zijn om haast te maken of juist te traineren, en dat leidt alleen maar tot stress en ergernis.

Ten overvloede: ik zou dus eerst een peildatum afspreken en dan pas een taxateur zoeken. Als je nu laat taxeren maar er komt geen overeenstemming over de datum, moet het later nog een keer en heb je nu je geld voor die taxateur vergooid.

Ja, dat risico loop je inderdaad. Maar andersom kan ook, sterker nog, op de lange duur is de verwachting dat het huis in waarde zal stijgen. Daar doe je niks aan.
Het is net als met kopen, je kiest voor een bepaald huis op een bepaald moment voor een bepaalde prijs. Als de prijzen daarna snel stijgen heb je geluk, dalen ze en moet je verkopen dan heb je pech. En je hebt ook pech als je (vlak) na de koop een leuker en/of goedkoper huis tegenkomt. Risico van het vak...

Dus zoals Temet zegt spreek je samen een datum af, en je kiest of samen voor een taxateur of je neemt allebei een eigen taxateur in de arm en je spreekt af de gemiddelde waarde aan te houden.

Edit: het gaat natuurlijk om een theoretische waarde. Zolang je niet verkoopt maakt het allemaal niet uit.

Ja het gaat dan om de huidige waarde.

Engeltje schreef op 20-12-2022 om 12:45:

Ja, dat risico loop je inderdaad. Maar andersom kan ook, sterker nog, op de lange duur is de verwachting dat het huis in waarde zal stijgen. Daar doe je niks aan.
Het is net als met kopen, je kiest voor een bepaald huis op een bepaald moment voor een bepaalde prijs. Als de prijzen daarna snel stijgen heb je geluk, dalen ze en moet je verkopen dan heb je pech. En je hebt ook pech als je (vlak) na de koop een leuker en/of goedkoper huis tegenkomt. Risico van het vak...

Dus zoals Temet zegt spreek je samen een datum af, en je kiest of samen voor een taxateur of je neemt allebei een eigen taxateur in de arm en je spreekt af de gemiddelde waarde aan te houden.

Edit: het gaat natuurlijk om een theoretische waarde. Zolang je niet verkoopt maakt het allemaal niet uit.

Precies, de marktwaarde kan eerst dalen en daarna ook weer stijgen.

Ik heb al gehoord van een scheiding met uitkopen waarbij werd afgesproken (en vastgelegd) dat als het huis binnen 3 jaar na de scheiding verkocht zou worden, de winst of het verlies gedeeld zou worden. Is dat een oplossing voor jullie?

De huidige waarde wordt bepaald door de taxateur, de vertrekkende partner kan natuurlijk ook met minder geld genoegen nemen. 

Vergeet niet dat de vertrekkende partner een nieuwe woning moet kopen in dezelfde markt.

skik schreef op 20-12-2022 om 18:19:

Vergeet niet dat de vertrekkende partner een nieuwe woning moet kopen in dezelfde markt.

Dat is zeker iets om rekening mee te houden.
De vertrekkende partij kan echter ook huren ('kan', dit is natuurlijk afhankelijk van beschikbaarheid huurwoningen).

Courage schreef op 20-12-2022 om 20:15:

[..]

Dat is zeker iets om rekening mee te houden.
De vertrekkende partij kan echter ook huren ('kan', dit is natuurlijk afhankelijk van beschikbaarheid huurwoningen).

Klopt maar ook een huurwoning kost veel geld al is het maar omdat je het nog moet inrichten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.