Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Jessa

Jessa

17-09-2018 om 13:05

Partneralimentatie bijstellen/herzien?

Hallo,

Ivm scheiding zijn we bezig met het opstellen van het convenant. Mijn man werkt (heeft ruim €5000 bruto) en ik bleef thuis voor de kinderen.
Nu staat de optie in het convenant (de eerste versie zegmaar) dat wanneer ik ga werken en €1000 of meer netto verdien, dat dan de partneralimentatie bijgesteld wordt.
Is dit gebruikelijk? Ik bedoel, ik heb al zeker 10 jaar geen inkomen en kom moeilijk aan het werk. Ik doe mijn best, maar het beetje wat ik dan verdien moet dan verrekend worden?
Werkt dat zo?

Ik hoor graag tips.

volgens mij correct

Dat is wel gebruikelijk, ja; het feit dat je al lang geen eigen inkomen hebt gehad, maakt eigenlijk niet veel uit.
Zowel de formulering als het grensbedrag lijkt me heel correct; hij had het veel scherper kunnen formuleren door geen grensbedrag op te geven.

Flavia

Flavia

17-09-2018 om 13:34

gebruikelijk

heel gebruikelijk. In het standaard convenant staat er vaak iets als een inkomensstijging van 10% leidt tot aanpassing van de alimentatie. Maar dat geeft ruimte voor interpretatie: in 1 jaar of over meerdere jaren.

Wij hebben er een discussie over gehad, vervolgens wel heel duidelijk vastgelegd wat de interpretatie van het artikel in het convenant volgens ons moest zijn, herberekend en ik heb mijn ex het teveel betaalde terugbetaald.

Daarna hebben we het helemaal aangepast en zijn we met een afbouwschema gaan werken. Partneralimentatie is beperkt tot maximaal 12 jaar en vervalt dan in zijn geheel. De inkomensafspraak en samenlevingsafspraak zijn blijven staan, dus als mijn inkomen veel stijgt gaat de afbouw sneller en bij samenwonen vervalt het.

Ik vind het niet fijn als je inkomen plotsklaps dealt terwijl je daar al 12 jaar rekening mee kunt houden, daarom hebben wij gekozen voor dat afbouwschema.

Verkijk je er niet op

Hoeveel is 5000 bruto netto? Als je daar twee gezinnen van moet onderhouden, hoeveel wordt dat dan (delen door 2)?
En die 1000 euro, is dat netto of bruto?
Ik denk dat je dan tot de ontdekking komt dat die 1000 euro wel iets meer is dan 'het beetje dat ik dan verdien'. Kijk eens na wat een minimumloon is, zowel bruto als netto. Dat wordt al als een inkomen voor een gezin beschouwd.
Ik vind het nogal wat, als je dan gaat bedenken dat je dat niet doet, omdat je het toch weer moet inleveren.
Je zou thuis blijven voor de kinderen. Maar wat als de kinderen groter zijn?
En partneralimentatie is inderdaad maximaal 12 jaar. Wie gaat jou dan na 12 jaar onderhouden?
Ik denk dat je de komende tijd goed moet benutten. Beschouw de partneralimentatie niet als inkomen waar je recht op hebt, maar als tijdelijke inkomensondersteuning, totdat je zelf in je eigen inkomen kunt voorzien. Je hebt gelukkig dan te doen met een ex. Die stelt minder eisen aan sollicitatieplicht etc. dan de gemeente of het UWV. Dus ga je razendsnel oriënteren op werk dat je kunt doen, door mee te lopen, passende opleidingen te zoeken en werkervaring op te doen (op alle gebieden).

Tsjor

"Nu staat de optie in het convenant (de eerste versie zegmaar) dat wanneer ik ga werken en €1000 of meer netto verdien, dat dan de partneralimentatie bijgesteld wordt."

Zoals je het schrijft lijk je erdoor overvallen. Ik neem aan dat je erbij was (hebben jullie een mediator?) toen dit besproken werd... is het dan niet toegelicht?

En ja, het is wel gebruikelijk. Zelf werkte ik part-time toen ik ging scheiden. Maar was er wel de afspraak dat de alimentatie omlaag ging zodra ik meer uren ging werken. Dat ging overigens over kinderalimentatie. Inmiddels werk ik meer maar zijn ook de kosten voor de kinderen omhoog gegaan. Het bedrag is al die jaren gelijk gebleven, dus op zo'n manier kun je het ook nog verrekenen. Waren we allebei mee akkoord, is dus geen rechter aan te pas gekomen.

Ik snap je redenatie wel, want je kunt carrière-technisch gezien nooit helemaal op hetzelfde niveau komen als je a.s. ex waarschijnlijk. Zie het zo dat je 12 jaar de tijd hebt om je inkomen op te bouwen, zodat je het in je eentje redt. Dat moet lukken, tegen die tijd zijn ook de kinderen groot genoeg om weer aan het werk te gaan.

Jessa

Jessa

17-09-2018 om 15:48

aan allen

Ok, dus het is normaal dat met een inkomen (hoe hoog die ook is) te kijken naar partneralimentatie.

William: hoe bedoel je scherper formuleren? Je bedoelt dat je dan een eeuwige discussie kunt krijgen over wat substantiële wijziging in inkomen en dus leefomstandigheden is?

Tjor: Ik ben zeker aan het zoeken naar werk al hoewel het niet gemakkelijk is. Ik heb HEAO maar heb zeker al 11 jaar geen betaald werk gehad; mede door opvoeding van een kind met een diagnose. Ik ga er zeker vanuit dat ik na die 12 jaar mijzelf moet kunnen 'bedruipen' zegmaar.

Jessa

Jessa

17-09-2018 om 15:53

Leanne

"Zoals je het schrijft lijk je erdoor overvallen. Ik neem aan dat je erbij was (hebben jullie een mediator?) toen dit besproken werd... is het dan niet toegelicht?"

Nou, eigenlijk wel ja. Er is gevraagd om erover na te denken, meer niet. Mediator had het zelfs over een netto bedrag van €500 extra. Man heeft het zelf verhoogd naar €1000

"Ik snap je redenatie wel, want je kunt carrière-technisch gezien nooit helemaal op hetzelfde niveau komen als je a.s. ex waarschijnlijk."

Je hebt helemaal gelijk. Het steekt. Als ik dit had geweten had ik wel een manier gevonden om te blijven werken (maar ja, niets is zeker in deze wereld….). Ik zal nooit het niveau qua salaris kunnen bereiken (gezien mijn leeftijd) als ik was blijven werken. Mijn bijna ex-man wist dit van te voren voor hij besloot ons te verlaten.

Jessa

Jessa

17-09-2018 om 16:01

Flavia

"heel gebruikelijk. In het standaard convenant staat er vaak iets als een inkomensstijging van 10% leidt tot aanpassing van de alimentatie. Maar dat geeft ruimte voor interpretatie: in 1 jaar of over meerdere jaren.

Wij hebben er een discussie over gehad, vervolgens wel heel duidelijk vastgelegd wat de interpretatie van het artikel in het convenant volgens ons moest zijn"

Hoe hebben jullie dat vastgelegd? Gek, onze mediator heeft helemaal niets van die strekking erin gezet. Misschien omdat ik nu niet werk?

Flavia

Flavia

17-09-2018 om 17:30

Vastleggen

Wij hebben een aantal dingen later vastgelegd door zelf een document te printen, samen te ondertekenen en bij de advocaat in het dossier te laten opnemen.
Daar werd het tot 10 jaar na de scheiding bewaard.

De advocaat was ook onze mediator.

Victoria

Victoria

17-09-2018 om 18:30

Hier

Mijn ex verdiende een stuk meer dan ik.
Onze afspraak is als volgt: Steeds als ik meer ga verdienen gaat van die extra verdiensten de helft af van de partneralimentatie. Zo gaan we er allebei op vooruit. Ik heb ruim een jaar geleden een veel beter verdienende baan gevonden en ben ook fulltime gaan werken. De partneralimentatie is nu al ruim 350 euro minder dan ruim 2 jaar geleden (ben dus ruim 700 euro meer gaan verdienen). En nu heb ik een vaste aanstelling gekregen en ga weer een stukje omhoog qua salaris. Is voor mij ook allemaal gunstiger; ik betaal veel belasting over de partneralimentatie.

Lente

Lente

17-09-2018 om 18:57

Victoria, natuurlijk betaal je belasting over de alimentatie

De partneralimentatie. Dat is namelijk inkomen. Daar betaalt iedereen belasting over, jij dus ook. Als het veel belasting is, doe je het goed qua inkomen.

De regeling die jullie hebben, vind ik erg goed. Positief naar beide kanten. En heel duidelijk en motiverend.

Geen regeling tot 1.000 euro inkomsten is erg ruimhartig.

Jessa

Jessa

18-09-2018 om 04:55

Tremanorm

Mediator kwam met de tremanorm voor vaststelling van de partneralimentatie obv inkomen man van ruim €5300
Ze kwam met de hofnorm van gemiddeld €700 netto? Is dat gebaseerd op het gegeven dat ik dan een inkomen heb? Dit is wel erg laag obv Eem bruto salaris van €5300
Hoe zit dat dan? De mediator zegt alleen dat dat een gemiddelde tremanorm is die de rechter hanteert maar dit zou dan onder bijstandsniveau zijn

Flavia

Flavia

18-09-2018 om 07:12

kinderen?

De tremanorm gaat over wat iemand KAN betalen en staat los van bijstandsormen.
Het gaat niet over jouw behoefte.

Dan wordt eerst de kinderalimentatie berekend en van wat er dan nog overblijft kan een berekening gemaakt worden voor partneralimentatie.

Je as expartner betaalt jou straks een bruto bedrag, daar gaat nog belasting af. Dan houd je netto idd een stuk minder over.

Je zult zolang je geen baan hebt ook nog bijstand aan moeten vragen. Je alimentatie wordt dan aangevuld tot bijstandsniveau. Of als het samen met de kinderalimentatie boven de bijstandsnorm komt krijg je ook geen bijstand.
Je komt ook niet voor bijstand in aanmerking als je vermogen te hoog is, en dat is in jullie geval mogelijk al snel omdat er mogelijk overwaarde in jullie huis zit en er andere vermogenscomponenten zijn: spaargeld, beleggingen etc. Dan zul je eerst moeten interen op je vermogen.

Het financiele verhaal is niet een eenvoudige deling door 2.

Jessa

Je verkijkt je echt steeds op dat bruto-bedrag aan inkomen. De berekening volgens trema-normen is een rekensommetje: je kunt dat sommetje navragen bij de mediator en narekenen. Er is ook een rapport van, maar dat is behoorlijk ingewikkeld.

Tsjor

Lente

'Geen regeling tot 1.000 euro inkomsten is erg ruimhartig.' Dat lijkt mij ook, zeker als de partneralimentatie op 700 netto is vastgesteld.

Tsjor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-09-2018 om 07:57

Best wel veel

700 netto lijkt mij passend bij het inkomen, als ik zo om me heen kijk wat kennissen hun ex moeten betalen. Bruto zul je rond 1000 uitkomen. Alles wat je verdient tot 1000 euro netto krijg je nog daarbij, plus kinderalimentatie, kgb, en evt combinatiekorting (alleen als je werkt). Dan zit je er riant bij hoor.

scherper

Met scherper bedoel ik dat er ook geen inkomensgrens had kunnen staan of veel lager (zoals blijkbaar eerst voorgsteld). In dat geval zou de alimentatie al bijgesteld kunnen worden als je al bv. één dag in de maand zou gaan werken; nu kan je al wat bijverdienen zonder een aanpassing.
Jouw man (ex) heeft het in jouw voordeel aangepast; met twee handen aannemen en akkoord gaan.

Lente

Lente

18-09-2018 om 08:05

Heb je al eens uitgerekend hoeveel je straks netto hebt?

Als je de kinderalimentatie, partneralimentatie, zorgtoeslag, kindgebonden budget en kinderbijslag bij elkaar optelt, waar kom je dan op uit?

Eefje71

Eefje71

18-09-2018 om 08:49

niet definitief bijstellen

Ik weet ook van zo'n bepaling dat als de vrouw geld verdient de helft ervan of zo in mindering op de PA wordt gebracht.

Daarnaast, en dat is een belangrijke!, wordt de PA op het moment dat ze X verdient niet definitief naar beneden aangepast, maar alleen gedurende de periode dat ze meer dan X verdient. Dat kan dus in theorie maandelijks wisselen.

Kan ingewikkeld zijn qua berekenen, maar wel zo eerlijk.

Bijv. Vrouw (lang niet gewerkt en al 45+), kan na lang zoeken een tijdelijke baan vinden voor meer dan X voor 3 maanden. Als de PA definitief wordt aangepast is het niet interessant voor haar, want na 3 maanden heeft ze mogelijk niet meteen een andere baan.

Of zelfde vrouw vindt een baan maar wordt in de proeftijd ontslagen omdat het opeens slecht gaat met het bedrijf, of een afdeling wordt gereorganiseerd of wat dan ook.

Dus let op dat expliciet wordt geregeld dat aanpassing PA alleen plaatsvindt tijdens de periodes van inkomen boven bedrag X. En het is goed om expliciet op te nemen dat jij in elk geval een deel (bijv. de helft) mag houden. Zo worden jullie er beiden beter van en is er voor jou een financiële prikkel om te gaan werken (en daarnaast mogelijk van alles te moeten regelen rond de kinderen).

Heb je trouwens BSO nodig als je gaat werken? Wie betaalt dat dan?

Zeetakje

Zeetakje

18-09-2018 om 08:52

Lijkt me prima geregeld

De 5300 euro salaris van je man is bruto. Dat is dus lang niet wat hij elke maand netto in handen krijgt. Jouw partneralimentatie zou 700 euro netto! zijn en gezien de hoogte van de partneralimentatie ga ik er van uit dat hij voor de kinderen ook, op basis van die 5300 euro bruto, een flinke netto alimentatie zal gaan betalen. Die wordt nl. eerst berekend.

Als je daarbij de toeslagen neemt, waar jullie met een gezamenlijk inkomen van 5300 euro p.m. geen recht op hebbben, maar jij, als alleenstaande moeder waarschijnlijk wel, denk ik dat er per maand straks bij jou meer geld binnen gaat komen dan in menig gezin.

Helemaal als je daarbij het feit neemt, dat je zelf dan nog tot 1000 euro netto mag bijverdienen zonder dat je op die 700 euro netto partneralimentatie gekort wordt. Dat lijkt mij heel netjes geregeld.

En wat het vinden van werk betreft: het hoeft niet meteen een baan op hbo-niveau te zijn. In de schoonmaak, als huiskamermedewerker in een ouderencentrum, op een klantenservice, ed. is echt op redelijke termijn wel een baantje te vinden waarmee je zelf ook wat inkomen kan genereren. En als je eenmaal ergens binnen bent, weet je nooit waar je naartoe kan groeien.

alimentatie aanpassing als je (meer) gaat werken

Je vraag is moeilijk te beantwoorden zonder aanvullende gegevens zoals hoe oud zijn je kinderen en welk bedrag aan alimentatie wordt er nu betaald (kinder- en partneralimentatie)?

Bij verdiensten boven het bedrag van € 1.000 netto wordt de alimentatie bijgesteld. Er ontstaat dan een nieuwe situatie en er dient opnieuw berekend te worden welk bedrag aan partneralimentatie reeel is. Maar dit hangt uiteraard af van je nieuwe (vaste!) inkomsten.

Je moet eigenlijk omgekeerd beginnen: hoeveel heb je nu nodig per maand om een enigszins normaal leven te hebben? Vervolgens ga je kijken hoe je dit bedrag bijelkaar kunt krijgen. Aan de hand hiervan kan je financiele behoefte in het kader van partneralimentatie worden berekend.

De hofnorm is 60% van het gezamenlijk inkomen, in jouw geval dus € 3.180 (60% van 5.300). Dit is je maximale behoefte. Je ex kan dit bedrag natuurlijk nooit betalen, dus het zal altijd lager uitvallen (nl. naar aanleiding van de berekening van zijn draagkracht).

Gek

'De hofnorm is 60% van het gezamenlijk inkomen, in jouw geval dus € 3.180 (60% van 5.300). Dit is je maximale behoefte.' Behoefte is wat je per maand aan contant geld nodig hebt. Maar een bruto salaris is nooit wat je contant in handen krijgt. De redenering van doorgewinterd klopt dan ook totaal niet en kan iemand helemaal over de rode brengen. Stel je voor: ik heb recht op 3180 en ik krijg maar 700.
Bovendien is het uitgaan van behoefte (wat heb je nodig) een vals spoor: ik heb heel veel nodig, zeker als ik mijn huidige levensstijl wil handhaven. Zo werkt het niet, daarmee schep je alleen maar ontevreden mensen die ervan overtuigd zijn dat ze slecht bedeeld worden.

Tsjor

Man

Man

21-09-2018 om 08:58

Daarom ...

..... ook doorgewinterd

Ik heb geen partnerallimentatie

Gehad, genomen. Hoe je het ook wil noemen. Ik wilde op geen enkele manier afhankelijk zijn van mijn ex. Ik had en heb nog steeds een baan.
Ik heb per 4 weken 1400€. Ik werk in de supermarkt. Daarbij krijg ik 336€ kgb 280€ huurtoeslag en 75€ zorgtoeslag. Mijn heffingskorting is gestopt.mijn dochter is al 12. Maar die had ik ook en dat was 150€ per maand dacht ik. En dan nog mijn kinderbijslag. Ik heb vaste lasten 1200€. En geen alimentatie voor mij of kind. Dit zijn allemaal netto bedragen. Dus wat ik echt heb te besteden. Ik zag en zie om mij heen dat er altijd gezeur en gemekker is over het geld. De man vindt dat hij te veel betaald (of later zijn nieuwe partner) en de vrouw vindt dat ze te weinig krijgt.
Daarbij partneralimentatie is inkomen. Dus daar betaal je belasting over. Door de partneralimentatie wordt je dus ook gekort op je belastingvoordelen. Het is beter dat je gaat uitrekenen in welke gevallen je er het meeste aan over houd.
Ow ja elk jaar kreeg ik ook nog bij mijn belasting aangifte 300-500€ terug.
En ik kreeg ook altijd nog wat kgb enzo omdat ik dan tebweinig had gehad. Dat zat meestal ook rond de 300€.
Ga rekenen en nog eens rekenen.
Succes

Lente

Lente

21-09-2018 om 20:03

SandyD

dat je geen partneralimentatie wilde, snap ik helemaal.
Maar waarom ook geen kinderalimentatie?

Lente

Omdat je van een kale kip niet kan plukken. En wat schiet die 25€ Per maand dan op. Ik ben niet getrouwd geweest met de vader van mijn dochter. Ja hij zit in de ouderschap maar neemt de verantwoording niet op geen enkele manier. Steek die 25€ per maand dan ook maar waar de zon niet schijnt. Deze powervrouw doet het in haar uppie 🤣🤣🤣
Wij hebben toen alles onderling geregeld en gingen als goede vrienden uit elkaar. Dit zijn wij inmiddels niet meer omdat ex van mij geld wilde. Heel verhaal verder wat voor hier niet van toepassing is.

Ik wil alleen maar zeggen. Ik snap dat je tijdens je huwelijk een bepaald levenstandaard gewend bent. Maar besef wel dat jou as ex daar nu niet meer verantwoordelijk voor is. Hij is dat wel samen met jou voor de kinderen. Die mogen er niet onder leiden. Wees blij met alles wat je wel krijgt en wees nog blijer met alles waar jij zelf voor heb geknokt.

Wacht even.

Je zegt 1000€ of meer netto. Als je dat verdient per maand dan pas wordt je PA bijgesteld. Simpel rekenen nu...
Stel je vind een partime baan en je verdient daar 900€ per maand netto. Plus die 700€ PA is al 1600€ per maand. Er vanuitgaande dat je dan een huurwoning betrekt krijg je huurtoeslag. De kids zijn bij jou in geschreven neem ik aan. Dan neem ik de bedragen die ik krijg en ik heb dan 1 kind. Ik krijg van de belasting in totaal 591. Dat is ruim 2100 per maand. Dat is best veel..... en daar hoef je maar misschien max 27 uur per week voor te werken.... en dan is je kinderbijslag niet meegerekend...
misschien begrijp ik je verkeerd hoor. Met alle respect. Maar je post komt bij mij over alsof die 700€ per maand weinig is....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.