Echtscheiding en erna
070512!!
12-08-2026 om 20:25
Partners en hun exxen
hallo,
Ik ben moeder van 2 kids, mijn partner heeft met zijn ex ook 2 kids.
We zijn beide geschieden ten tijde van het bij elkaar komen.
In deze periode heb ik met mijn ex partner een goede verstandhouding opgebouwd. We hebben goed contact maar niet overbodig hij komt binnen op de koffie zegt hallo en als we de verjaardag van 1 van de kids vieren komt hij op de verjaardag en af en toe een leuke foto van wat de kids meemaken naar elkaar.
Mijn partner en zijn ex..zij hebben vanaf dag 1 te veel contact. ( vind ik)
In het begin legde ze nog alles wat haar dwars zat en bezighield bij hem neer.
Na meerder keren aangeven dat ik dit niet oke vond omdat dit zijn rol niet meer was..is hij een tweetal keer het gesprek aan gegaan.
Inmiddels is dat contact dan ook nagenoeg niet meer aanwezig. Op wat regeldingen( die ze prima zelf kan) na.
Echter er is wel nagenoeg dagelijks contact. Soms meerdere keren per dag..
Technisch gezien gaat dit over de kinderen..maar nodig is het niet. Het kan prima tot een overdacht moment wachten of hoeft helemaal niet besproken te worden.
Mijn ex vind het contact echter normaal.
Hij wil normaal blijven doen tegen haar en vind dat er onder vallen..
Ik weet niet wat ik er mee moet..
Moet ik het maar accepteren dat dat de manier is waarop zij het doen? Of mag ik er wat vinden?
FruitMoeder
17-08-2026 om 16:28
Omega schreef op 17-08-2026 om 15:58:
[..]
Ik kan me juist zeer goed voorstellen dat zo'n enorme crisis de boel gigantisch op scherp zet. En dat je, áls je dan toch weer voor elkaar kiest, je veel bewuster met je relatie omgaat, veel alerter bent op valkuilen, waardering naar elkaar meer uitspreekt etc etc. En dus je huwelijk sterker maakt. Waarom is dat niet mogelijk volgens jou?
Hij heeft haar gekwetst, haar vertrouwen beschaamd, zijn belofte gebroken en voor wat? Een geil avondje? Dan voelt dat hele huwelijk toch ontzettend leeg als. Lijkt mij nu een grote poppenkast.
FruitMoeder
17-08-2026 om 16:30
LifeEvent! schreef op 17-08-2026 om 14:09:
[..]
Henkie zei ooit “ op goede stront groeien de mooiste bloemen”
Oh nee, zulke argumenten gebruiken vrouwen ook die huiselijk geweld meemaken, ''hij slaat mij omdat hij van mij houdt''. Dat is geen gezonde blik op een relatie.
AnnaPollewop
17-08-2026 om 19:34
FruitMoeder schreef op 17-08-2026 om 16:30:
[..]
Oh nee, zulke argumenten gebruiken vrouwen ook die huiselijk geweld meemaken, ''hij slaat mij omdat hij van mij houdt''. Dat is geen gezonde blik op een relatie.
Het gaat erom hoe de relatie heropgebouwd wordt nadat het destructieve gedrag is gestopt.
Niet om net te doen of het ideaal is terwijl ondertussen de boel gesloopt wordt. Dat is uiteraard niet wat je moet willen.
LifeEvent!
17-08-2026 om 22:23
FruitMoeder schreef op 17-08-2026 om 14:21:
[..]
Ik ben niet verbitterd. Ik snap zelfs de keuze die je hebt gemaakt, want scheiden is in sommige gevallen gewoon niet mogelijk. Wat ik niet begrijp is dat je jezelf voorliegt dat zijn vreemdgaan jullie huwelijk juist sterker heeft gemaakt. Maar het zal wel te maken hebben met het acceptatieproces.
Bij ons was scheiden wel mogelijk hoor! En ik zeg zeker niet dat zijn overspel ons huwelijk sterker heeft gemaakt , het is juist de periode erna die daarvoor heeft gezorgd waarin we door de crisis zijn heengegaan en onderzocht hebben hoe hij hiertoe was gekomen en we met hulp weer de weg naar elkaar gevonden hebben en zelfs opnieuw verliefd werden naast “het houden van” voelde dat nog intenser dan toen we elkaar 30 jaar geleden ontmoet hadden Daarom zien we het ook als een nieuwe relatie.
Daarnaast delen we dierbare herinneringen aan die 30 jaar die we samen al hebben gehad en rouwen we over de verloren delen en “besmette” herinneringen
Zoals pennestreek ook benoemd hierboven “ iemand die zijn eigen fouten durft te erkennen en benoemen en ermee aan de slag gaat en de ander die in staat is gebleken te kunnen vergeven mogen trots zijn op zichzelf .
Maar mensen die dit niet mee hebben gemaakt of de moeite niet nemen zich te verdiepen of meteen met oordelen komen begrijpen dit niet. En natuurlijk mag je zeggen “ ik denk niet dat ik daartoe in staat zou zijn en bij mij is het meteen einde relatie” maar wees maar voorzichtig met stelligheid te zeggen dat je het nooit zou doen of zou kunnen !
Dat is wel wat ik heb geleerd door onze crisis en dat is ook wat onze kinderen zeggen te hebben geleerd.
Anoniemvoornu
17-08-2026 om 23:42
LifeEvent! schreef op 17-08-2026 om 22:23:
[..]
Bij ons was scheiden wel mogelijk hoor! En ik zeg zeker niet dat zijn overspel ons huwelijk sterker heeft gemaakt , het is juist de periode erna die daarvoor heeft gezorgd waarin we door de crisis zijn heengegaan en onderzocht hebben hoe hij hiertoe was gekomen en we met hulp weer de weg naar elkaar gevonden hebben en zelfs opnieuw verliefd werden naast “het houden van” voelde dat nog intenser dan toen we elkaar 30 jaar geleden ontmoet hadden Daarom zien we het ook als een nieuwe relatie.
Daarnaast delen we dierbare herinneringen aan die 30 jaar die we samen al hebben gehad en rouwen we over de verloren delen en “besmette” herinneringenZoals pennestreek ook benoemd hierboven “ iemand die zijn eigen fouten durft te erkennen en benoemen en ermee aan de slag gaat en de ander die in staat is gebleken te kunnen vergeven mogen trots zijn op zichzelf .
Maar mensen die dit niet mee hebben gemaakt of de moeite niet nemen zich te verdiepen of meteen met oordelen komen begrijpen dit niet. En natuurlijk mag je zeggen “ ik denk niet dat ik daartoe in staat zou zijn en bij mij is het meteen einde relatie” maar wees maar voorzichtig met stelligheid te zeggen dat je het nooit zou doen of zou kunnen !
Dat is wel wat ik heb geleerd door onze crisis en dat is ook wat onze kinderen zeggen te hebben geleerd.
Mensen wijzen je er juist op dat jij zelf wel wat milder mag zijn in je oordelen naar anderen.. Je kinderen gaan hun eigen fouten maken het is raar om te zeggen en te denken dat ze geleerd hebben van die van jullie en ook best oneerlijk naar ze.
Izza
17-08-2026 om 23:58
vergeet niet dat religie hier een grote rol speelt. Scheiden hoort zich niet. En God vergeeft alle zonden. Komt bij dat de mens in veel religies zondaars zijn. En daar valt dit ook onder. Door te bidden en weer actief in het geloof te komen geloven religieuze mensen dat herstel of voortzetting van het huwelijk weer kan.
Anoniemvoornu
18-08-2026 om 09:18
[..]
Daarnaast delen we dierbare herinneringen aan die 30 jaar die we samen al hebben gehad en rouwen we over de verloren delen en “besmette” herinneringenZoals pennestreek ook benoemd hierboven “ iemand die zijn eigen fouten durft te erkennen en benoemen en ermee aan de slag gaat en de ander die in staat is gebleken te kunnen vergeven mogen trots zijn op zichzelf .
Tuurlijk kan je trots zijn op je relatie en het overwinnen van de zelfveroorzaakte ellende. Net als een verslaafde trots mag zijn op het clean zijn. Jouw eigen woorden voor het gedrag van je man. Alleen zou ik oppassen met het invullen welke impact het op je kinderen heeft gehad. 3 jaar na het uitkomen van het bedrog heb je het zelf nog niet verwerkt logisch maar van je kinderen verwachten dat zij er van geleerd hebben is niet eerlijk. Kinderen van verslaafden raken zelf ook eerder verslaafd. Kinderen van gescheiden ouders, scheiden zelf ook vaker, Kinderen die zelf mishandeld zijn hebben ook een hoger risico zelf hun eigen kinderen te mishandelen Etc. Het foute voorbeeld hebben gehad in je jeugd is geen leerzaam iets maar een extra bagage die ze vaak lang meeslepen.
FruitMoeder
18-08-2026 om 09:37
Izza schreef op 17-08-2026 om 23:58:
vergeet niet dat religie hier een grote rol speelt. Scheiden hoort zich niet. En God vergeeft alle zonden. Komt bij dat de mens in veel religies zondaars zijn. En daar valt dit ook onder. Door te bidden en weer actief in het geloof te komen geloven religieuze mensen dat herstel of voortzetting van het huwelijk weer kan.
Maar vreemdgaan is een van de weinige redenen dat je wel mag scheiden volgens de Bijbel.
FruitMoeder
18-08-2026 om 09:41
[..]
Maar vreemdgaan is geen klein foutje. Het is een bewuste daad om je huwelijk te ondermijnen. En weet jij ook waarom hij vreemdging? En of hij dit patroon zou herhalen?
LifeEvent!
18-08-2026 om 16:37
FruitMoeder schreef op 18-08-2026 om 09:41:
[..]
Maar vreemdgaan is geen klein foutje. Het is een bewuste daad om je huwelijk te ondermijnen. En weet jij ook waarom hij vreemdging? En of hij dit patroon zou herhalen?
Hij is met die waaromvraag naar een psycholoog gegaan en we hebben dat later ook samen onderzocht met therapie
We zijn ons nu van “de voorkant” bewust. D.w.z. dat hij er alles aan doet om dit te voorkomen. Geen 1 op 1 contacten meer met vrouwen , alle communicatie openstellen voor mij , niet terugtrekken of aanvallen als er meningsverschillen zijn om maar wat te noemen En aan zijn patronen gewerkt die uit zijn jeugd zijn ontstaan en zijn trauma’s en familie problemen aangepakt
Hij zegt zelf ,dit NOOIT meer te zullen doen, het is een gitzwarte periode geweest vindt hij !
In de eerste plaats ontzettend teleurgesteld en boos op zichzelf maar was mij en ons gezin, mijn familie ,vrienden ( waarvan een aantal blijvend) kwijtgeraakt en werd en wordt ook nog steeds door velen met de nek aangekeken,wat hij moeilijk vindt maar ook begrijpt, dus wordt nog steeds met de gevolgen geconfronteerd Hij is dankbaar voor veel herstel maar wil dit nooit meer meemaken!
LifeEvent!
18-08-2026 om 16:47
Anoniemvoornu schreef op 18-08-2026 om 09:18:
[..]
Tuurlijk kan je trots zijn op je relatie en het overwinnen van de zelfveroorzaakte ellende. Net als een verslaafde trots mag zijn op het clean zijn. Jouw eigen woorden voor het gedrag van je man. Alleen zou ik oppassen met het invullen welke impact het op je kinderen heeft gehad. 3 jaar na het uitkomen van het bedrog heb je het zelf nog niet verwerkt logisch maar van je kinderen verwachten dat zij er van geleerd hebben is niet eerlijk. Kinderen van verslaafden raken zelf ook eerder verslaafd. Kinderen van gescheiden ouders, scheiden zelf ook vaker, Kinderen die zelf mishandeld zijn hebben ook een hoger risico zelf hun eigen kinderen te mishandelen Etc. Het foute voorbeeld hebben gehad in je jeugd is geen leerzaam iets maar een extra bagage die ze vaak lang meeslepen.
Klopt! Patronen en fouten worden vaak herhaaldmaar dat bedoelde ik nietb Onze kinderen zeggen dat ze nu hebben gezien dat overspel geen definitief einde van de relatie hoeft te betekenen en dat je samen door hard te werken een crisis kan overwinnen en zelfs een hechtere relatie kan krijgen ( huwelijk 2.0) Ze vinden ons positief veranderd omdat ze zien dat we hard werken om onze relatie goed te houden op , nu, een gezonde manier! En niet alleen onze kinderen hoor , ook vrienden en familie valt het op. Onze meningen liggen behoorlijk uiteen en dat escaleerde soms enorm . Tegelijk zagen ze ook dat de basis er wel was en was de verbijstering dan ook groot toen bleek wat mijn man had gedaan en wij zouden gaan scheiden.
Maar intussen zijn we volledig van het topic afgeweken 🙈
Anoniemvoornu
18-08-2026 om 17:48
LifeEvent! schreef op 18-08-2026 om 16:47:
[..]
Klopt! Patronen en fouten worden vaak herhaaldmaar dat bedoelde ik nietb Onze kinderen zeggen dat ze nu hebben gezien dat overspel geen definitief einde van de relatie hoeft te betekenen en dat je samen door hard te werken een crisis kan overwinnen en zelfs een hechtere relatie kan krijgen ( huwelijk 2.0) Ze vinden ons positief veranderd omdat ze zien dat we hard werken om onze relatie goed te houden op , nu, een gezonde manier! En niet alleen onze kinderen hoor , ook vrienden en familie valt het op. Onze meningen liggen behoorlijk uiteen en dat escaleerde soms enorm . Tegelijk zagen ze ook dat de basis er wel was en was de verbijstering dan ook groot toen bleek wat mijn man had gedaan en wij zouden gaan scheiden.
Maar intussen zijn we volledig van het topic afgeweken 🙈
Dat ze gezien hebben dat jullie bij elkaar bleven betekend niet dat hun relatie daar ook tegen bestand is.. je brengt het alsof het iedereen aan te raden is. Sterker je relatie wordt er alleen maar beter van en je kan daarna trots zijn op elkaar. Iedereen die anders denkt heeft zich er niet goed genoeg in verdiept of het niet zelf meegemaakt..
Ik had eerder geloofd dat de les van je kinderen was, ik wil nooit mijn partner zoveel verdriet aan doen maar dat ook zij het als iets positiefs ervaren is best wel triest.
LifeEvent!
18-08-2026 om 19:27
Anoniemvoornu schreef op 18-08-2026 om 17:48:
[..]
Dat ze gezien hebben dat jullie bij elkaar bleven betekend niet dat hun relatie daar ook tegen bestand is.. je brengt het alsof het iedereen aan te raden is. Sterker je relatie wordt er alleen maar beter van en je kan daarna trots zijn op elkaar. Iedereen die anders denkt heeft zich er niet goed genoeg in verdiept of het niet zelf meegemaakt..
Ik had eerder geloofd dat de les van je kinderen was, ik wil nooit mijn partner zoveel verdriet aan doen maar dat ook zij het als iets positiefs ervaren is best wel triest.
Het is mij inmiddels wel duidelijk dat je het niet wilt begrijpen en wat aL eerder genoemd is je er op uit bent om te framen en nog erger, om te kwetsen
Blijkbaar snap je niet wat ik bedoel met crisis overwinnen
We zijn niet bij elkaar gebleven , we zijn na ruim een jaar weer bij elkaar gekomen. Ze hebben onze pijn en verdriet van dichtbij meegemaakt, zijn zelf ook boos teleurgesteld in hun vader en verdrietig geweest , hebben zelf ook therapie gehad . Overspel ontwricht een gezin maar het positieve aan ons verhaal is dat we weer samen zijn gekomen en dat het gezin hechter is dan ervoor.
En natuurlijk raad ik het niemand aan! Er gaan gezinnen blijvend aan kapot. Hoe kom je erbij?
Pipje3!
18-08-2026 om 21:37
To wees blij voor de kinderen dat het contact tussen ouders goed is. Waar maak jij je nou zo druk om?
Izza
19-08-2026 om 15:19
Zo stellig dat ze gezien hebben dat overspel geen reden is voor beëindigen. En dat alles weer goed komt als je maar hard werkt. En dat het huwelijk bij elkaar houden heel erg belangrijk is. Heel fijn dat het voor jullie heeft gewerkt. Maar dat staat los van je kinderen. Die krijgen of hebben hun eigen relaties. En mogen daarin eigen keuzes maken. Het zou niet goed zijn dat ze een slechte relatie niet mogen of kunnen beëindigen omdat doorgaan en maar blijven investeren de les is. Dat ze daarin zichzelf te kort doen bijvoorbeeld. En maar blijven geloven in doorzetten want de ander zal wel veranderen.