Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex

Maar een geforceerd contact met de vader lijkt mij schadelijk voor het kind. Een kind voelt dat gerust aan dat vader tegen zijn zin contact heeft. Een afwezige vader is makkelijker te behappen voor een kind, het wordt al snel gewoon

Bolmieke schreef op 24-05-2025 om 14:51:

Maar een geforceerd contact met de vader lijkt mij schadelijk voor het kind. Een kind voelt dat gerust aan dat vader tegen zijn zin contact heeft. Een afwezige vader is makkelijker te behappen voor een kind, het wordt al snel gewoon

Nee, dat wordt niet voor alle kinderen gewoon...mijn halfsiblings hebben een afwezige vader , dat wordt niet altijd gewoon en kan heftige sporen achterlaten

Wat gebeurt er als je kiest om het nu te stoppen?  Hadden jullie nog een lopende rechtszaak waarin over de omgang besloten moet worden?

Catwoman schreef op 23-05-2025 om 19:57:

Vanmorgen was de evaluatie. Mijn ex, zijn hulpverlener en de omgangsbegeleiding hadden die samen. De omgangsbegeleiding heeft mij daarna gebeld om te vertellen hoe dat ging. Ze vertelde dat mijn ex gelijk begon over dat hij contact met mij wil want we zijn oké samen zegt hij. Er is toen tegen hem gezegd dat dit over de omgang met zijn zoon gaat en niet over de omgang met mij. De omgangsbegeleider heeft 2 plannen opgesteld welke wij zouden kunnen gaan doen.

Plan 1 is de omgang verlengen met een half jaar en dan zijn er strikte regels aan verbonden. De omgang is dan elke 3 weken en dan 2 uur. Ook moeten er activiteiten gedaan worden en moet mijn ex initiatief nemen hiervoor. Ook moet hij iets doen voor de verjaardag van ons zoontje. Mocht mijn ex zich hier niet aan houden dan stopt de omgangsbegeleiding na dat half jaar.

Plan 2 is de omgang verlengen met een half jaar en dan is het een beetje zoals het nu is. Het is dan 1x per 6 weken 1 uur en mijn ex hoeft geen initiatief te nemen en verder ook niet zijn best te doen.

Ik moet nu heel goed nadenken over of ik door wil of wil stoppen en als ik wel door wil welk plan mijn voorkeur heeft. Mijn ex wil voor plan 1 gaan hoorde ik.

Iedereen kan op zijn vingers uittellen dat de omgang na optie 1 stopt. Je ex ook. Hij lijkt dus die kant op te willen. 

Hoe zou jij je voelen als de omgang stopt? Als je dat oké vindt, dan kun je gewoon in zijn keuze meegaan. Zo niet, moet je sowieso op zoek naar andere omgangsbegeleiding. Zie je daar redelijke mogelijkheden? Zo nee, dan stopt de omgang dus ook. Dus... wat jullie ook kiezen, de kans is groot dat de omgang gaat stoppen.

Anoniemvoornu schreef op 24-05-2025 om 16:53:

[..]

Nee, dat wordt niet voor alle kinderen gewoon...mijn halfsiblings hebben een afwezige vader , dat wordt niet altijd gewoon en kan heftige sporen achterlaten

Tuurlijk maar ik vond het zelf heel erg dat mijn moeder het zielig voor mij vond dat mijn vader geen contact zocht, het had makkelijker geweest als er verder niet over gesproken had geworden

Catwoman

Catwoman

24-05-2025 om 19:08 Topicstarter

Vaaas schreef op 24-05-2025 om 17:21:

Wat gebeurt er als je kiest om het nu te stoppen? Hadden jullie nog een lopende rechtszaak waarin over de omgang besloten moet worden?

Nee we hebben geen rechtszaak. We zijn niet met advocaten bezig. Alleen dit traject voor omgang op vrijwillige basis.

Als ik niet akkoord ga met beide plannen dan stopt de omgang in juli. Het contract met deze begeleiding loopt dan af. Als mijn ex dan omgang wil zal hij met mij zelf iets moeten regelen of hij zal naar een advocaat moeten stappen.

Ik neig er al een tijdje naar om dit af te laten lopen en te stoppen. Maar ik wilde eerst het plan van haar lezen en er dan nog even goed over nadenken. 

Catwoman

Catwoman

24-05-2025 om 19:13 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 24-05-2025 om 18:27:

[..]

Iedereen kan op zijn vingers uittellen dat de omgang na optie 1 stopt. Je ex ook. Hij lijkt dus die kant op te willen.

Hoe zou jij je voelen als de omgang stopt? Als je dat oké vindt, dan kun je gewoon in zijn keuze meegaan. Zo niet, moet je sowieso op zoek naar andere omgangsbegeleiding. Zie je daar redelijke mogelijkheden? Zo nee, dan stopt de omgang dus ook. Dus... wat jullie ook kiezen, de kans is groot dat de omgang gaat stoppen.

Mijn ex zegt dar hij meer omgang wil en daarom optie 1 wil. De begeleiding heeft gezegd dat hij het afgelopen jaar al veel kansen heeft gehad om meer omgang te krijgen want hij mocht ons zoontje vaker en langer zien maar die kansen heeft hij niet gepakt. Ze zegt dit is je allerlaatste kans om te laten zien dat je er voor gaat. Mijn ex zegt sar hij er voor wil gaan. Maar dat heb ik al zo vaak gehoord. Ik denk niet dat hij beseft wat hij er allemaal voor moet doen en laten. Mijn ex heeft het plan ook niet van te voren gelezen dus ook niet goed over nagedacht denk ik. 

Ik zou denken: akkoord gaan met optie 1, en afwachten of hij het licht ziet. En vraag die begeleiding om de opties en afspraken op schrift te zetten. Ten eerste zodat er geen misverstanden ontstaan, ten tweede zodat je bewijs hebt later, mocht het nodig zijn.

Bolmieke schreef op 24-05-2025 om 18:33:

[..]

Tuurlijk maar ik vond het zelf heel erg dat mijn moeder het zielig voor mij vond dat mijn vader geen contact zocht, het had makkelijker geweest als er verder niet over gesproken had geworden

Dat dat voor jou zo voelde hoeft niet te betekenen dat dat voor alle kinderen met een afwezige vader zo is , mijn halfsiblings gaan/gingen er allebei ook anders mee om, ieder mens is anders de een zal er juist over willen praten de ander helemaal niet. Dat jouw moeders emotie erover zoveel invloed op jou had is heel verdrietig. 

Ik zou meegaan in het plan van ex. Hij wil van alles en speelt mooi weer bij de begeleiding, maar waarschijnlijk doet hij toch niks om dingen te regelen en de omgang te laten slagen. Dus dan is dat zijn eigen keuze, hij heeft genoeg kansen gehad en de begeleiding heeft vast genoeg andere ouders te begeleiden bij de omgang die wel willen. 

leg wel heel duidelijk vast dat dit de allerlaatste kans is en dat het hierna klaar is met pogingen tot omgang als je besluit 1 van de 2 opties te accepteren. 

Catwoman

Catwoman

26-05-2025 om 21:37 Topicstarter

MamaE schreef op 26-05-2025 om 13:56:

Ik zou meegaan in het plan van ex. Hij wil van alles en speelt mooi weer bij de begeleiding, maar waarschijnlijk doet hij toch niks om dingen te regelen en de omgang te laten slagen. Dus dan is dat zijn eigen keuze, hij heeft genoeg kansen gehad en de begeleiding heeft vast genoeg andere ouders te begeleiden bij de omgang die wel willen.

Er is een kans dat hij nu wel ineens zijn best gaat doen omdat hij weet dat dit zijn allerlaatste kans is. De omgangsbegeleider heeft hem dat wel duidelijk gemaakt. En hij weet dat hij nu maar een half jaar zijn best hoeft te doen en dan heeft laten zien dat hij wel wil. Daarna moeten we wel door met de omgang en kan hij weer achterover gaan leunen want hij heeft al laten zien dat hij wil. Ik weet gewoon niet wat het beste is voor ons zoontje. Ik ben zo bang dat hij zich gaat hechten aan mijn ex en dat hij teleurgesteld gaat worden

Hij heeft vziw tot nu toe zich nog nooit een half jaar achtereen aan afspraken kunnen houden. Als hem dat nu wel zou lukken, zou er echt iets veranderd zijn.
Maar de kans lijkt me klein.

'Ik ben zo bang dat hij zich gaat hechten aan mijn ex en dat hij teleurgesteld gaat worden.' Ik vind dit niet het beste motief om de volgende stap te zetten. De band tussen je kind en je ex is een gegeven. Hoe dat ook uitpakt. Net als de band tussen je kind en jou.

tsjor schreef op 27-05-2025 om 08:15:

'Ik ben zo bang dat hij zich gaat hechten aan mijn ex en dat hij teleurgesteld gaat worden.' Ik vind dit niet het beste motief om de volgende stap te zetten. De band tussen je kind en je ex is een gegeven. Hoe dat ook uitpakt. Net als de band tussen je kind en jou.

En sterker nog, daar heb jij niet of nauwelijks invloed op. Dus dat hoef je niet te laten meewegen in jouw keuze.

Ik zou je aanraden gewoon mee te gaan in de keuze van je ex. Ook als hij optie 1 kiest, want dat kan hij toch niet waarmaken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.