Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex

AnnaPollewop schreef op 22-12-2025 om 11:47:

[..]

En als je je afvraagt waarom je die moeite zou doen voor een ongeinteresseerde ex: het is voor jezelf en voor je zoontje later ook best leuk om van die verslagen met foto te hebben. Even gaan zitten en de afgelopen maand in gedachten samenvatten kan sowieso al leuk zijn. Dus misschien kun je het zo beschouwen en niet als een zinloos ¨moetje". Misschien kan je zoontje er ook nog een leuke tekening bij doen.

Creches maken ook dit soort verslagjes, en dat is later toch best leuk.

Maak de dingen zo licht en leuk mogelijk voor jezelf, zou ik denken.

Idd, mijn ex is precies het tegenovergestelde van die van jouw. Wij hebben 10 jaar aan dagboek van onze zoon, van zijn 1e tot zijn 11e, en het is heel leuk om dat nu terug te lezen. Iedereen schreef er in: wij ouders, maar ook opa's en oma's als hij uit logeren ging, de juffen van het kdv, die van de bso toen ze door kregen dat hij zo'n schrift in zijn tas had. Leuke lijstjes met eerste woordjes, grappige uitspraken etc. 

Je maakt het voor jezelf en je stuurt 1x per maand een samenvatting naar je ex. Kun je laten zien dat je echt wel mee wil werken. Aan jou zal het niet liggen. 

Catwoman

Catwoman

22-12-2025 om 21:59 Topicstarter

Temet schreef op 22-12-2025 om 08:52:

Volgens mij heb ik dit al eens eerder gezegd maar het kan geen kwaad het te herhalen: een advocaat gaat meestal af op het verhaal van zijn cliënt. En dat mag ook. Dus als je ex daar een potje heeft zitten grienen met het verhaal dat hij helemaal niks van je te horen krijgt, dan schrijft die advocaat dat jij je niet aan de informatieplicht houdt.
Dat idee van een maandelijkse update is helemaal niet vreemd trouwens, en je zou daar best in mee kunnen gaan. Dat zijn dan niet alleen bijzondere ontwikkelingen maar ook een hoop algemeenheden, en een recente foto. Het is misschien geen gek idee om dat maar gewoon te doen. Als het tot een rechtszaak zou komen en die omgang wordt afgewezen dan is de kans groot dat er wel iets van een informatieverplichting wordt opgelegd. Maar goed, ga maar met je advocaat overleggen over wat je strategie wordt.

Maar ik zou denken: er komen geen vaste omgangsafspraken want je hebt je kans gehad en je kunt je niet aan de afspraken houden, maar eens in de maand een update en een foto, prima.

Bedankt voor je reactie!

Ik heb vanmorgen de omgangsbegeleider gesproken en zij heeft het verslag in het dossier gezet dus die heb ik inmiddels in mijn bezit. Ze heeft de mail van de advocaat ook gelezen en was verbaasd over alles wat daar in staat. Ze zei mij dat ik het maar voor de rechter moet laten komen. Ook zei ze dat zij in ieder geval niet meer door wil met de omgangsbegeleiding. Dus als ik dat nog wil dan moet er een andere instantie komen.

Daarna heb ik mijn advocaat gesproken. Hij stelt voor om wel akkoord te gaan met omgang onder begeleiding. Ik vertelde hem dat de omgangsbegeleider die we nu hebben niet meer verder wil. Hij vroeg of ik bereid ben om een andere instantie te zoeken. Ik heb gezegd dat ik dat niet ga doen. Ik heb al 2 instanties geregeld. Eerst de bor en daarna dit traject en ik ben niet van plan weer iets nieuws te gaan regelen omdat mijn ex er steeds met de pet naar gooit. Dus mijn ex zal dan zelf iets moeten gaan regelen. Mijn advocaat begrijpt dat heel goed. Hij heeft nu een brief opgesteld waarin hij dat heeft voorgesteld.

Hij zei ook dat hij alimentatie wil eisen aangezien mijn ex niets betaald. Dus dat heeft hij ook in de brief gezet. 

We hebben het verder niet gehad over die informatieplicht. Misschien is dat nu nog niet zo belangrijk. Ik weet niet waarom mijn advocaat daar nu geen aandacht aan heeft geschonken. Dat kan ik nog wel vragen.

Er zou toch paal en perk gesteld moeten worden aan de hoeveelheid rechtszaken die iemand kan beginnen vanwege echtscheidingsperikelen. Bijvoorbeeld door te beperken hoe vaak iemand een beroep kan doen op een toegevoegde advocaat in dezelfde echtscheidingszaak. Je kunt toch niet voor elke gedachte/obsessie/wens/scheet een rechter uit bed halen? Gaat niet over jou Catwoman, maar over je ex. 

Nu duidelijk is dat er een tegenverzoek om alimentatie komt, en je ex ook nog griffiegeld en eigen bijdrage voor de advocaat zal moeten betalen voordat die een procedure start (of de advocaat moet het voorschieten, wat niet heel verstandig is), lijkt mij dat er best een flinke kans is dat ex het er toch bij laat zitten.

Maar goed, afwachten maar. Fijne kerstdagen!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.