Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex

Catwoman

Catwoman

26-01-2026 om 20:22 Topicstarter

Ik ben vandaag gebeld door iemand van het wijkteam van de gemeente. Ze hebben een aanmelding gekregen van de advocaat van mijn ex. Ze had een aantal vragen voor mij, die heb ik netjes beantwoord. Ze gaat de omgangsbegeleider bellen die wij de afgelopen tijd hebben gehad en ze gaat mijn ex bellen voor zijn kant van het verhaal. En daarna gaat ze in het team bespreken of zij iets voor ons kunnen betekenen qua begeleide omgang. Ik ben heel benieuwd. 

Rustig afwachten maar weer. 

Het valt me wel op dat het kennelijk de advocaat van je ex is die het wijkteam heeft benaderd, en niet je ex zelf. Nu is het afwachten of ex zelf ook nog energie in dit proces gaat en blijft steken, of dat hij het allemaal weer laat versloffen als het erop aankomt. 

vooral niet in de actiemodus schieten, reageren als het gevraagd wordt, maar niet pro-actief. Laat je ex en zijn advocaat het werk nu maar doen. Jij veert alleen een beetje mee.

Fijn dat die vrouw eerst jou belt, en dan de omgangsbegeleiding. Hopelijk zijn die duidelijk en eerlijk en is de mevrouw van de gemeente een beetje doortastend. Laat ze maar komen met een plan voor begeleide omgang, en dan maar zien wat je ex ervan bakt. 
Ik hoop voor je dat je het ondertussen los kan laten. Zal niet meevallen ,maar gun het hem niet dat het jou voortdurend bezig houdt. 

Catwoman

Catwoman

27-01-2026 om 21:14 Topicstarter

Temet schreef op 27-01-2026 om 08:04:

Rustig afwachten maar weer.

Het valt me wel op dat het kennelijk de advocaat van je ex is die het wijkteam heeft benaderd, en niet je ex zelf. Nu is het afwachten of ex zelf ook nog energie in dit proces gaat en blijft steken, of dat hij het allemaal weer laat versloffen als het erop aankomt.

Ja dat klopt. Mijn ex doet niet eens de moeite om zelf iets te zoeken, hij laat het lekker aan een ander over. Ik ben ook wel benieuwd of mijn ex nu wel moeite gaat doen. Maar het is eerst nog afwachten of die jeugd en gezins coaches überhaupt kunnen helpen met de omgang. En als zij wel willen helpen dan wil ik wel eerst hele goede afspraken maken.

Catwoman

Catwoman

27-01-2026 om 21:38 Topicstarter

Stresskipje schreef op 27-01-2026 om 18:21:

Fijn dat die vrouw eerst jou belt, en dan de omgangsbegeleiding. Hopelijk zijn die duidelijk en eerlijk en is de mevrouw van de gemeente een beetje doortastend. Laat ze maar komen met een plan voor begeleide omgang, en dan maar zien wat je ex ervan bakt.
Ik hoop voor je dat je het ondertussen los kan laten. Zal niet meevallen ,maar gun het hem niet dat het jou voortdurend bezig houdt.

Ja ze zei dat ze mij wel als eerste moest bellen omdat ik alleen het gezag heb over ons zoontje. Ik hoop dat ik de goede dingen heb gezegd. Ze vroeg aan mij waarom ik begeleiding bij de omgang wil en waar ik zorgen over heb. Ik heb gezegd dat mijn ex verslaafd is en drugs gebruikt en hij onder invloed is tijdens de omgang. En ook dat hij erg onvoorspelbaar gedrag vertoont en dat hij niet voor ons zoontje kan zorgen. Ik hoop dat ik het zo een beetje goed gezegd heb. Ze vroeg ook of ons zoontje zijn vader mist. Ik zeg nee hij vraagt nooit naar zijn vader want hij weet niet wie zijn vader is. Ze zegt ja maar hij zag hem toch dus dan weet hij dat toch. Ik zeg nou hij heeft hem zo weinig gezien dat er nog helemaal geen band is opgebouwd. Ik hoop dat ze mij gelooft, en anders kan de omgangsbegeleiding dat evt ook nog bevestigen. 

Ja ik probeer het wel een beetje los te laten maar ik vind het lastig. Het gaat toch om mijn kind en ik wil hem beschermen. 

Nou, niks teveel of verkeerd gezegd, toch? Ze zal van de omgangsbegeleiding als het goed is ook horen hoe hij is.
Ik snap heel goed dat je je manneke wil beschermen, en dat lukt je ook vast wel. Je hebt inmiddels zoveel getuigen dat je ex niet te betrouwbaar is en er geen band is dat geen enkele eventuele rechter hem zonder begeleiding en opbouw zijn zoon toewijst. En die begeleiding en opbouw weet je ex zelf wel te verpesten. Daar hoef jij niks voor te doen. 

Catwoman

Catwoman

27-01-2026 om 22:58 Topicstarter

Stresskipje schreef op 27-01-2026 om 22:01:

Nou, niks teveel of verkeerd gezegd, toch? Ze zal van de omgangsbegeleiding als het goed is ook horen hoe hij is.
Ik snap heel goed dat je je manneke wil beschermen, en dat lukt je ook vast wel. Je hebt inmiddels zoveel getuigen dat je ex niet te betrouwbaar is en er geen band is dat geen enkele eventuele rechter hem zonder begeleiding en opbouw zijn zoon toewijst. En die begeleiding en opbouw weet je ex zelf wel te verpesten. Daar hoef jij niks voor te doen.

Ja daar heb je gelijk in.

Die vrouw vroeg ook aan mij of ik veel mensen om mij heen heb. Ik heb gezegd dat mijn moeder in beeld is, en mijn vader en stiefmoeder en mijn oom en tante. Zij passen allemaal vaak op. En dat ik veel vrienden en vriendinnen heb. En dat hij ook naar een buurtgezin toe gaat. Ze vroeg aan mij of opa een soort vader figuur is voor mijn zoontje. Ik zei ja wel een beetje, en ook mijn oom en de mannelijke vrienden die ik heb. Daar heeft hij een hele goede band mee. Ik weet niet waarom ze dat vraagt maar ik hoop dat het goed is. Ze vroeg best veel. Maar ze vroeg dan niet aan mij waar mijn ex aan verslaafd is. Dat lijkt me toch ook wel belangrijk. Of ze gaat dat misschien zelf aan mijn ex vragen. 

het maakt ook niet uit waar je ex aan verslaafd is. Het resultaat is dat hij geen betrouwbare persoon is daardoor.

Pas op met die vragen over "weet hij wie zijn vader is". 

Waar ze altijd erg op letten is of de moeder niet probeert de vader helemaal weg te poetsen door bijvoorbeeld een andere man naar voren te schuiven als de vader. Je hebt het heel goed gedaan doordat je zelf, nadat je eerst zei dat hij niet weet wie zijn vader is, dat later uit te leggen en te zeggen dat je zoon niet echt een band heeft kunnen opbouwen.

Laat duidelijk zijn dat jij uitlegt dat je ex papa is, dat je ook niet zegt dat iemand anders papa is, dat zoon weet wie papa is, maar dat je nou eenmaal niet van een peuter kan verwachten dat die een diepe band met zijn vader heeft als hij nooit met die man heeft samengewoond en hem alleen maar af en toe gezien heeft in het kader van een omgangsregeling, waarbij er dan ook nog periodes zijn geweest waarin geen contact was omdat je ex zijn afspraken liet schieten. 

Catwoman

Catwoman

28-01-2026 om 15:43 Topicstarter

Temet schreef op 28-01-2026 om 14:18:

Pas op met die vragen over "weet hij wie zijn vader is".

Waar ze altijd erg op letten is of de moeder niet probeert de vader helemaal weg te poetsen door bijvoorbeeld een andere man naar voren te schuiven als de vader. Je hebt het heel goed gedaan doordat je zelf, nadat je eerst zei dat hij niet weet wie zijn vader is, dat later uit te leggen en te zeggen dat je zoon niet echt een band heeft kunnen opbouwen.

Laat duidelijk zijn dat jij uitlegt dat je ex papa is, dat je ook niet zegt dat iemand anders papa is, dat zoon weet wie papa is, maar dat je nou eenmaal niet van een peuter kan verwachten dat die een diepe band met zijn vader heeft als hij nooit met die man heeft samengewoond en hem alleen maar af en toe gezien heeft in het kader van een omgangsregeling, waarbij er dan ook nog periodes zijn geweest waarin geen contact was omdat je ex zijn afspraken liet schieten.

Ja ik heb gezegd dat er nog geen band is opgebouwd omdat hij zijn vader te weinig heeft gezien. Ik heb ook gezegd dat ik meer omgang heb aangeboden en vaker omgang maar dat mijn ex dat niet heeft aangepakt en dat ik dat erg jammer vind. En dat als er omgang is ik bij onze zoon zie dat er wel iets van herkenning is maar dat hij niet echt blij is als hij mijn ex ziet. Dat het meer lijkt alsof het een kennis is. En dat ik de omgang zeker niet stil gelegd had als ik had geweten dat onze zoon zijn vader wel zou kennen en missen. Ik hoop dat dat goed is. Ik vind die gesprekken ook best spannend want ik wil niet de verkeerde dingen zeggen. 

Zolang je maar niet de indruk wekt dat je probeert te verdoezelen dat deze man de vader van je kind is, zeg je denk ik niks verkeerds. Op basis van wat je beschrijft denk ik niet dat er wat is om je zorgen over te maken.

Catwoman

Catwoman

29-01-2026 om 21:12 Topicstarter

Ik werd vandaag weer gebeld door die vrouw van de gemeente. Ze heeft gesproken met de omgangsbegeleider. Mijn ex is niet bereikbaar zei ze, hij neemt zijn telefoon niet op en reageert niet op haar mails dus hij heeft zijn kant van het verhaal niet kunnen vertellen. Ze vroeg aan mij toestemming om verslagen te vragen aan de omgangsbegeleider. Ik heb akkoord gegeven. Ze zei dat ze het nu in het team gaat bespreken en dan bij mij terug komt. Ik ben heel benieuwd. 

leun vooral achterover, hij gooit nu al krediet weg.

Het blijft een droevig beeld dat zoveel mensen zoveel moeite doen om je ex tegemoet te komen, terwijl hij er af en toe in een opwelling de wens uitgooit om zijn kind te zien en dan vervolgens weer verder gaat met zijn eigen wereldje zonder zich druk te maken om wat er allemaal voor hem gedaan wordt en wat dat betekent voor al die mensen, inclusief zijn kind. Maar goed, dat past perfect in het beeld van de verslaafde. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.