Echtscheiding en erna
Catwoman
23-01-2023 om 10:56
Problemen met ex
Hallo allemaal,
Een aantal van jullie kennen mijn verhaal wel van eerdere berichten hier. Mijn ex en ik zijn sinds een aantal maanden uit elkaar. We hebben samen een zoontje. Mijn ex is verslaafd en daarom wil ik dat hij ons zoontje alleen onder toezicht ziet. Veilig thuis heeft onderzoek gedaan en we zijn doorverwezen naar een bor traject, hiervoor staan we op de wachtlijst. In de tussentijd heeft mijn ex een advocaat ingeschakeld en geprobeerd omgang te krijgen maar helaas is dit niet gelukt omdat hij niet akkoord gaat met de voorwaarden en daardoor is de omgang nu opgeschort. Ik vind het heel erg moeilijk om met mijn ex om te gaan, hij is erg manipulatief. Heeft iemand ervaring met zo'n zelfde situatie en tips voor mij?
Ysenda
22-12-2025 om 12:59
AnnaPollewop schreef op 22-12-2025 om 11:47:
[..]
En als je je afvraagt waarom je die moeite zou doen voor een ongeinteresseerde ex: het is voor jezelf en voor je zoontje later ook best leuk om van die verslagen met foto te hebben. Even gaan zitten en de afgelopen maand in gedachten samenvatten kan sowieso al leuk zijn. Dus misschien kun je het zo beschouwen en niet als een zinloos ¨moetje". Misschien kan je zoontje er ook nog een leuke tekening bij doen.
Creches maken ook dit soort verslagjes, en dat is later toch best leuk.
Maak de dingen zo licht en leuk mogelijk voor jezelf, zou ik denken.
Idd, mijn ex is precies het tegenovergestelde van die van jouw. Wij hebben 10 jaar aan dagboek van onze zoon, van zijn 1e tot zijn 11e, en het is heel leuk om dat nu terug te lezen. Iedereen schreef er in: wij ouders, maar ook opa's en oma's als hij uit logeren ging, de juffen van het kdv, die van de bso toen ze door kregen dat hij zo'n schrift in zijn tas had. Leuke lijstjes met eerste woordjes, grappige uitspraken etc.
Je maakt het voor jezelf en je stuurt 1x per maand een samenvatting naar je ex. Kun je laten zien dat je echt wel mee wil werken. Aan jou zal het niet liggen.
Catwoman
22-12-2025 om 21:59
Temet schreef op 22-12-2025 om 08:52:
Volgens mij heb ik dit al eens eerder gezegd maar het kan geen kwaad het te herhalen: een advocaat gaat meestal af op het verhaal van zijn cliënt. En dat mag ook. Dus als je ex daar een potje heeft zitten grienen met het verhaal dat hij helemaal niks van je te horen krijgt, dan schrijft die advocaat dat jij je niet aan de informatieplicht houdt.
Dat idee van een maandelijkse update is helemaal niet vreemd trouwens, en je zou daar best in mee kunnen gaan. Dat zijn dan niet alleen bijzondere ontwikkelingen maar ook een hoop algemeenheden, en een recente foto. Het is misschien geen gek idee om dat maar gewoon te doen. Als het tot een rechtszaak zou komen en die omgang wordt afgewezen dan is de kans groot dat er wel iets van een informatieverplichting wordt opgelegd. Maar goed, ga maar met je advocaat overleggen over wat je strategie wordt.
Maar ik zou denken: er komen geen vaste omgangsafspraken want je hebt je kans gehad en je kunt je niet aan de afspraken houden, maar eens in de maand een update en een foto, prima.
Bedankt voor je reactie!
Ik heb vanmorgen de omgangsbegeleider gesproken en zij heeft het verslag in het dossier gezet dus die heb ik inmiddels in mijn bezit. Ze heeft de mail van de advocaat ook gelezen en was verbaasd over alles wat daar in staat. Ze zei mij dat ik het maar voor de rechter moet laten komen. Ook zei ze dat zij in ieder geval niet meer door wil met de omgangsbegeleiding. Dus als ik dat nog wil dan moet er een andere instantie komen.
Daarna heb ik mijn advocaat gesproken. Hij stelt voor om wel akkoord te gaan met omgang onder begeleiding. Ik vertelde hem dat de omgangsbegeleider die we nu hebben niet meer verder wil. Hij vroeg of ik bereid ben om een andere instantie te zoeken. Ik heb gezegd dat ik dat niet ga doen. Ik heb al 2 instanties geregeld. Eerst de bor en daarna dit traject en ik ben niet van plan weer iets nieuws te gaan regelen omdat mijn ex er steeds met de pet naar gooit. Dus mijn ex zal dan zelf iets moeten gaan regelen. Mijn advocaat begrijpt dat heel goed. Hij heeft nu een brief opgesteld waarin hij dat heeft voorgesteld.
Hij zei ook dat hij alimentatie wil eisen aangezien mijn ex niets betaald. Dus dat heeft hij ook in de brief gezet.
We hebben het verder niet gehad over die informatieplicht. Misschien is dat nu nog niet zo belangrijk. Ik weet niet waarom mijn advocaat daar nu geen aandacht aan heeft geschonken. Dat kan ik nog wel vragen.
tsjor
23-12-2025 om 09:23
Er zou toch paal en perk gesteld moeten worden aan de hoeveelheid rechtszaken die iemand kan beginnen vanwege echtscheidingsperikelen. Bijvoorbeeld door te beperken hoe vaak iemand een beroep kan doen op een toegevoegde advocaat in dezelfde echtscheidingszaak. Je kunt toch niet voor elke gedachte/obsessie/wens/scheet een rechter uit bed halen? Gaat niet over jou Catwoman, maar over je ex.
Temet
24-12-2025 om 09:03
Nu duidelijk is dat er een tegenverzoek om alimentatie komt, en je ex ook nog griffiegeld en eigen bijdrage voor de advocaat zal moeten betalen voordat die een procedure start (of de advocaat moet het voorschieten, wat niet heel verstandig is), lijkt mij dat er best een flinke kans is dat ex het er toch bij laat zitten.
Maar goed, afwachten maar. Fijne kerstdagen!
Catwoman
03-01-2026 om 22:44
Temet schreef op 24-12-2025 om 09:03:
Nu duidelijk is dat er een tegenverzoek om alimentatie komt, en je ex ook nog griffiegeld en eigen bijdrage voor de advocaat zal moeten betalen voordat die een procedure start (of de advocaat moet het voorschieten, wat niet heel verstandig is), lijkt mij dat er best een flinke kans is dat ex het er toch bij laat zitten.
Maar goed, afwachten maar. Fijne kerstdagen!
Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben. Ik heb helemaal geen reactie meer gehad van de advocaat van mijn ex. Aan de ene kant wel fijn want dat geeft mij rust maar ik ben ook wel bang dat er over een tijdje weer gezeur komt. Maar dat is voor latere zorg.
Catwoman
21-01-2026 om 19:25
Nou ik heb vandaag weer een brief ontvangen van de advocaat van mijn ex. We zijn inmiddels een maand verder, ze reageren dus wel erg laat. Er staat in dat ze bezig zijn met het zoeken naar een omgangshuis maar dat mijn ex onze zoon nu moet missen omdat ik de omgang eenzijdig heb stil gelegd. Ik word er weer zo boos om dat hij mij steeds de schuld geeft. Ze vragen of ik de omgang in de tussentijd wil opzetten. Er staat ook in dat ik nu schade toe breng aan onze zoon door omgang af te houden. Hij weet niet eens wie zijn vader is en vraagt ook nooit naar hem dus hoezo breng ik hem schade toe?
Wat ik erg vervelend vind is dat mijn advocaat gelijk al een antwoord heeft gestuurd naar hun zonder mij eerst de brief te laten zien en te reageren daar op. De vorige keer heeft hij ook gelijk geantwoord zonder mij het te laten lezen en daar heb ik toen iets van gezegd en hij zei dat hij mij het de volgende keer eerst zou laten zien wat hij wil sturen maar dat heeft hij dus niet gedaan. Nu staat er in de brief van mijn advocaat dat ik wel open sta voor onbegeleide omgang als mijn ex tijdens de begeleide omgang progressie laat zien en kan laten zien dat hij zich aan afspraken kan houden. Terwijl mijn ex drugs gebruikt dus onbegeleide omgang is voor mij soiezo geen optie. Ik word er zo moe van. Morgen maar weer bellen naar mijn advocaat hierover. En de omgangsbegeleiding maar even vragen of ze een eindevaluatie wil maken waarin ook staat waarom we niet verder gaan
AnnaPollewop
21-01-2026 om 19:52
Ik snap dat je er moe van wordt, want niemand lijkt zich aan afspraken te houden.
Op zich is de brief van je advocaat nog wel tactisch denk ik, want het laat zien dat je niet onbereidwillig bent terwijl de voorwaarden dat je ex progressie moet laten zien en zich aan de afspraken moet houden bij begeleide omgang waarschijnlijk toch niet door hem gehaald gaan worden. Ik vind als buitenstaander het begrip "progressie" wel vaag, want ietsje minder vaak gebruiken zou dan ook progressie zijn. Dus ik snap je irritatie ook wel weer (nog afgezien van dat brieven sturen uit jouw naam die jij niet eerst gezien hebt, nogal voorbarig is en dus ook tegen de afspraken).
En heeft je advocaat in zijn brief gesuggereerd dat jij die begeleide omgang gaat regelen, of heeft hij daar niks over gezegd? Jouw ex moet dat toch gewoon regelen, en anders geen omgang?
Gemekker dat jij je kind schade doet moet je maar gewoon naast je neer leggen, jij weet heel goed dat dat allemaal onzin is.
Dat jij de schuld krijgt is wel logisch, als je ex zelf schuld zou erkennen zou hij wat aan zijn gedrag moeten doen en daar heeft hij helemaal geen zin in. Ik snap sowieso niet waarom hij maar zo blijft zeuren om omgang terwijl hij 0 interesse in het kind zelf heeft. Maar goed.
Stresskipje
21-01-2026 om 21:25
Hey,
Laat je niet opnaaien door zijn advocaat. Die probeert natuurlijk met bluf en grootspraak jou zover te krijgen dat je omgang regelt met je ex, zodat hij er geen zaak van hoeft te maken.
Ik vind het antwoord van jou advocaat ook wel tactisch. Het klopt toch ook wat hij schrijft?
Laat ex en advocaat het maar regelen, en blijf bij de feiten. Laat je niet gek maken.
Die advocaat zit je gewoon te mindf*cken. Jou advocaat fluit hem terug. Het klinkt alsof hij het scherp heeft, en kordaat bij de feiten en afspraken blijft. Fijn toch? Geef hem vertrouwen, en de ruimte om jou te ontlasten. Dat is zn werk en volgens mij doet hij dat hartstikke goed.
Catwoman
21-01-2026 om 23:08
AnnaPollewop schreef op 21-01-2026 om 19:52:
Ik snap dat je er moe van wordt, want niemand lijkt zich aan afspraken te houden.
Op zich is de brief van je advocaat nog wel tactisch denk ik, want het laat zien dat je niet onbereidwillig bent terwijl de voorwaarden dat je ex progressie moet laten zien en zich aan de afspraken moet houden bij begeleide omgang waarschijnlijk toch niet door hem gehaald gaan worden. Ik vind als buitenstaander het begrip "progressie" wel vaag, want ietsje minder vaak gebruiken zou dan ook progressie zijn. Dus ik snap je irritatie ook wel weer (nog afgezien van dat brieven sturen uit jouw naam die jij niet eerst gezien hebt, nogal voorbarig is en dus ook tegen de afspraken).
En heeft je advocaat in zijn brief gesuggereerd dat jij die begeleide omgang gaat regelen, of heeft hij daar niks over gezegd? Jouw ex moet dat toch gewoon regelen, en anders geen omgang?
Gemekker dat jij je kind schade doet moet je maar gewoon naast je neer leggen, jij weet heel goed dat dat allemaal onzin is.
Dat jij de schuld krijgt is wel logisch, als je ex zelf schuld zou erkennen zou hij wat aan zijn gedrag moeten doen en daar heeft hij helemaal geen zin in. Ik snap sowieso niet waarom hij maar zo blijft zeuren om omgang terwijl hij 0 interesse in het kind zelf heeft. Maar goed.
Ja daar heb je wel gelijk in. De brief van mijn advocaat is op zich ook niet heel verkeerd hoor. Hij heeft er in gezet dat ik nu niets ga regelen wat betreft de omgang omdat ik de afgelopen jaren al heel veel geregeld heb en dat het initiatief daarom nu door mijn ex genomen mag worden. Dat is wel netjes verwoord en daar sta ik ook achter. Ik ben alleen bang dat er straks gedoe komt als er dingen worden beloofd zoals omgang zonder begeleiding. Ik weet niet of een rechter deze brieven ook te lezen krijgt mocht het uiteindelijk tot een rechtszaak komen.
Ik snap eerlijk gezegd ook niet dat mijn ex nu toch weer loopt te zeuren, ik had verwacht dat hij zou afhaken. Maar ja, hij doet altijd dingen die ik niet verwacht dus het is geen complete verrassing. Ik ben heel benieuwd of we nu nog een reactie krijgen op wat mijn advocaat heeft gestuurd.
Catwoman
21-01-2026 om 23:15
Stresskipje schreef op 21-01-2026 om 21:25:
Hey,
Laat je niet opnaaien door zijn advocaat. Die probeert natuurlijk met bluf en grootspraak jou zover te krijgen dat je omgang regelt met je ex, zodat hij er geen zaak van hoeft te maken.
Ik vind het antwoord van jou advocaat ook wel tactisch. Het klopt toch ook wat hij schrijft?
Laat ex en advocaat het maar regelen, en blijf bij de feiten. Laat je niet gek maken.
Die advocaat zit je gewoon te mindf*cken. Jou advocaat fluit hem terug. Het klinkt alsof hij het scherp heeft, en kordaat bij de feiten en afspraken blijft. Fijn toch? Geef hem vertrouwen, en de ruimte om jou te ontlasten. Dat is zn werk en volgens mij doet hij dat hartstikke goed.
Ja ik heb wel een goede advocaat hoor, en de brief is op zich ook wel goed. Wat er in staat klopt wel alleen dat stuk over dat ik open sta voor omgang zonder begeleiding vind ik erg spannend. Ik ben bang dat zo'n uitspraak problemen gaat opleveren. Straks komt het tot een rechtszaak en eis ik omgang onder begeleiding en dan gaat die rechter zeggen van ja maar jij hebt gezegd dat je open staat voor omgang zonder begeleiding. Of kijkt een rechter niet naar deze brieven?
Stresskipje
22-01-2026 om 08:06
ik zou proberen me daar niet te druk over te maken. Het stukje 'onbegeleide omgang bij progressie' lees ik als reactie op de oproep dat ex nu zn kind wil zien, in samenspraak met jou. Zonder begeleiding dus. Dat gaat dus niet gebeuren, want de afspraak is herhaaldelijk gemaakt dat daar eerst naartoe gewerkt zou worden met behulp van omgangsbegeleiding. En dat is al meermaals mislukt, dus geen rechter die zegt dat je kind met hem mee moet geven hoor. Zover komt het zo te lezen hoogstwaarschijnlijk niet eens, aangezien je ex om de haverklap afhaakt. Ik ken soortgelijk verhaal van heel dichtbij, het is je ex denk ik puur om jou te doen. Met begeleide omgang bereikt hij zn doel niet.
Temet
22-01-2026 om 08:07
" Ja ik heb wel een goede advocaat hoor, en de brief is op zich ook wel goed. Wat er in staat klopt wel alleen dat stuk over dat ik open sta voor omgang zonder begeleiding vind ik erg spannend."
Zoals iemand anders ook al opmerkte, jouw advocaat heeft "progressie" verder niet ingevuld. Dus daar kan je nog best veel kanten mee op.
Er is geen harde toezegging gedaan en je advocaat heeft kennelijk goed naar je geluisterd en duidelijk verwoord dat je ex nu aan de beurt is met dingen regelen.
Verder: zoals ik al eens eerder heb opgeschreven is begeleide omgang normaal gesproken bedoeld als overgang naar onbegeleide omgang. Dus wat je advocaat eigenlijk gezegd heeft "als de begeleide omgang goed gaat en de situatie is voldoende verbeterd dan wil Catwoman wel nadenken over onbegeleide omgang", daarmee geeft die advocaat niks weg, want als de rechter erover zou moeten oordelen gaat dat ook zo. Als de begeleide omgang voldoende positieve ontwikkelingen laat zien dat er vertrouwen kan komen in de volgende stap, dan is die volgende stap onbegeleide omgang. Dus uiteindelijk kom je daar toch op uit. Als je ex tenminste kan laten zien dat hij betrouwbaar is, wat hem de afgelopen jaren nog niet is gelukt.
Jouw advocaat heeft in feite gezegd "als meneer zorgt dat er begeleide omgang wordt geregeld en dat gaat goed, dan praten we verder". En nu is je ex weer aan zet. Ben benieuwd. De rendementen uit het verleden geven weinig vertrouwen in de toekomst ![]()
Ik zou wel tegen je advocaat zeggen dat je graag wilt, zoals eerder afgesproken, dat hij berichten aan je voorlegt voor hij ze verstuurt. Ik snap die advocaat wel, want zo'n tussenstap levert vertraging op als je dat voor elke brief moet doen, maar het was wel de afspraak en jij krijgt elke keer de zenuwen. Als hij dingen van tevoren aan je voorlegt dan heb jij minder stress, ook al komt er uiteindelijk precies dezelfde brief uit (nou ja, het zal wel een mail zijn, bedenk ik me nu).
Catwoman
22-01-2026 om 11:15
Stresskipje schreef op 22-01-2026 om 08:06:
ik zou proberen me daar niet te druk over te maken. Het stukje 'onbegeleide omgang bij progressie' lees ik als reactie op de oproep dat ex nu zn kind wil zien, in samenspraak met jou. Zonder begeleiding dus. Dat gaat dus niet gebeuren, want de afspraak is herhaaldelijk gemaakt dat daar eerst naartoe gewerkt zou worden met behulp van omgangsbegeleiding. En dat is al meermaals mislukt, dus geen rechter die zegt dat je kind met hem mee moet geven hoor. Zover komt het zo te lezen hoogstwaarschijnlijk niet eens, aangezien je ex om de haverklap afhaakt. Ik ken soortgelijk verhaal van heel dichtbij, het is je ex denk ik puur om jou te doen. Met begeleide omgang bereikt hij zn doel niet.
Ja ik vraag me ook af of mijn ex het niet gewoon doet om mij te pesten. Hij zeurt nu over dat hij onze zoon al een tijdje niet heeft gezien en hem mist terwijl hij vorige zomer zelf 3x de omgang heeft afgezegd waardoor hij hem ook maanden niet heeft gezien en toen hoorde ik niets van hem over dat hij hem miste. Erg vreemd allemaal!
Catwoman
22-01-2026 om 11:21
Temet schreef op 22-01-2026 om 08:07:
" Ja ik heb wel een goede advocaat hoor, en de brief is op zich ook wel goed. Wat er in staat klopt wel alleen dat stuk over dat ik open sta voor omgang zonder begeleiding vind ik erg spannend."
Zoals iemand anders ook al opmerkte, jouw advocaat heeft "progressie" verder niet ingevuld. Dus daar kan je nog best veel kanten mee op.
Er is geen harde toezegging gedaan en je advocaat heeft kennelijk goed naar je geluisterd en duidelijk verwoord dat je ex nu aan de beurt is met dingen regelen.
Verder: zoals ik al eens eerder heb opgeschreven is begeleide omgang normaal gesproken bedoeld als overgang naar onbegeleide omgang. Dus wat je advocaat eigenlijk gezegd heeft "als de begeleide omgang goed gaat en de situatie is voldoende verbeterd dan wil Catwoman wel nadenken over onbegeleide omgang", daarmee geeft die advocaat niks weg, want als de rechter erover zou moeten oordelen gaat dat ook zo. Als de begeleide omgang voldoende positieve ontwikkelingen laat zien dat er vertrouwen kan komen in de volgende stap, dan is die volgende stap onbegeleide omgang. Dus uiteindelijk kom je daar toch op uit. Als je ex tenminste kan laten zien dat hij betrouwbaar is, wat hem de afgelopen jaren nog niet is gelukt.
Jouw advocaat heeft in feite gezegd "als meneer zorgt dat er begeleide omgang wordt geregeld en dat gaat goed, dan praten we verder". En nu is je ex weer aan zet. Ben benieuwd. De rendementen uit het verleden geven weinig vertrouwen in de toekomst
Ik zou wel tegen je advocaat zeggen dat je graag wilt, zoals eerder afgesproken, dat hij berichten aan je voorlegt voor hij ze verstuurt. Ik snap die advocaat wel, want zo'n tussenstap levert vertraging op als je dat voor elke brief moet doen, maar het was wel de afspraak en jij krijgt elke keer de zenuwen. Als hij dingen van tevoren aan je voorlegt dan heb jij minder stress, ook al komt er uiteindelijk precies dezelfde brief uit (nou ja, het zal wel een mail zijn, bedenk ik me nu).
Ja daar heb je gelijk in. Progressie is inderdaad erg vaag en er zijn geen duidelijke afspraken daarover gemaakt dus dat kunnen we altijd nog duidelijker maken als dat nodig is.
Maar weet jij of een rechter dit soort brieven te lezen krijgen mocht het tot een rechtszaak komen? Er staan elke keer dingen in van zijn kant uit over mij die niet kloppen.
Ja ik ga mijn advocaat vandaag nog wel even mailen dat ik in het vervolg de brief eerst wil lezen voordat hij verstuurd wordt.
tsjor
22-01-2026 om 12:00
'het was wel de afspraak en jij krijgt elke keer de zenuwen. Als hij dingen van tevoren aan je voorlegt dan heb jij minder stress,...'.
Dat laatste vraag ik me af, want het kan ook zijn dat je dan eerst de brief van zijn advocaat leest, daar erg mee bezig bent en daarna ook heel erg druk bent met elk woord wat de advocaat terug moet schrijven.
Ik zou je gunnen dat je minder stress krijgt van de fratsen van je ex. Wellicht helpt het als je:
- bedenkt dat je advocaat goed en snel reageert. Mail hem dan een compliment;
- het is wel goed als je zo'n brief als die van de advocaat ook met iemand anders leest, je had nu de impact van dit stukje niet zo goed door: 'als mijn ex tijdens de begeleide omgang progressie laat zien en kan laten zien dat hij zich aan afspraken kan houden.';
- je niet gaat afvragen of je ex het doet om jou te pesten, wellicht wel, maar wat kun je daar verder mee, het roept alleen maar meer stress en boosheid op;
- geen oude koeien uit de sloot halen 'terwijl hij vorige zomer zelf 3x de omgang heeft afgezegd waardoor hij hem ook maanden niet heeft gezien en toen hoorde ik niets van hem over dat hij hem miste.'. Het verhoogt je stressniveau alleen maar en je kunt er verder niets mee.
Misschien helpt het wel als je de brieven van de advocaat van je ex ongelezen laat en aan je eigen advocaat vraagt of hij alleen een seintje wil geven als er iets nieuws in staat dat relevant is voor de omgangsregeling. De advocaat weet blijkbaar goed wat jij wil, behartigt jou goed, en de rest levert alleen maar stress op.