Echtscheiding en erna
Catwoman
23-01-2023 om 10:56
Problemen met ex
Hallo allemaal,
Een aantal van jullie kennen mijn verhaal wel van eerdere berichten hier. Mijn ex en ik zijn sinds een aantal maanden uit elkaar. We hebben samen een zoontje. Mijn ex is verslaafd en daarom wil ik dat hij ons zoontje alleen onder toezicht ziet. Veilig thuis heeft onderzoek gedaan en we zijn doorverwezen naar een bor traject, hiervoor staan we op de wachtlijst. In de tussentijd heeft mijn ex een advocaat ingeschakeld en geprobeerd omgang te krijgen maar helaas is dit niet gelukt omdat hij niet akkoord gaat met de voorwaarden en daardoor is de omgang nu opgeschort. Ik vind het heel erg moeilijk om met mijn ex om te gaan, hij is erg manipulatief. Heeft iemand ervaring met zo'n zelfde situatie en tips voor mij?
linn19
17-02-2026 om 11:49
Dat bied weer een heel klein beetje hoop......maarrrrr dit soort telefoontjes gaan zo te lezen "off the record" oftewel niet volgens protocol. Want plan over omgang en toestemming word telefonisch wel met jouw gedeeld maar niet via mail.
Daar zet ik mijn vraagtekens bij. Eigenlijk zou je deze telefonische toezegging over wanneer jij kan beslissen hieraan mee te werken en uitleg over omgang nog op de mail bevestigd moeten zien te krijgen.
Als dit niet op papier staat kunnen ze te makkelijk zeggen " oh dat heeft U verkeerd begrepen, U hebt toestemming gegeven voor hulp, en niet pas eventuele toestemming na thuisgesprek".
Daarnaast als deze mevr ooit weggaat sta jij met lege handen omdat niks op papier staat van dit telefoongesprek.
Temet
17-02-2026 om 12:52
Ik denk dat dit allemaal prima berichten zijn en dat je je geen zorgen hoeft te maken over wat er allemaal mogelijk mis zou kunnen gaan. Gewoon toestemming geven voor stap 1, dan rustig afwachten, die mevrouw een keertje op de koffie (zo ergens tegen de herfstvakantie) en dan weer rustig afwachten...En ondertussen kan je tegen vaders advocaat zeggen dat eraan gewerkt wordt ![]()
Heb jij nou zelf dat eindverslag van die begeleide omgang inmiddels ook ontvangen? En staat daar inderdaad in wat je dacht dat er in zou staan?
Stresskipje
17-02-2026 om 15:59
fijn dat het telefonisch uitgepraat is. Dat praat makkelijker als via de mail blijkt maar weer. Ik zou niet te angstig zijn om toestemming te geven. Ze mogen zelfs met toestemming niks doen wat jij niet wil. Als ze in het ongunstige geval met iets komen wat jij niet prettig vindt mag je gewoon nee zeggen. Dus daar zou ik niet te zwaar aan tillen.
Zo te lezen hebben ze al aardig goed beeld van jullie situatie, dus dat is in je voordeel. Dit is ook een wat ik bedoel met steun/hulp voor jou. Dat iemand anders een keer zegt; "we doen niks voor vader aan zichzelf gaat werken en inzet toont." Zo te horen staan deze mensen er wel zo in.
Catwoman
17-02-2026 om 18:16
Na ons telefoongesprek heeft ze deze mail nog naar mij en mijn ex gestuurd. Ze had aan de telefoon ook gezegd dat ze het nog even op de mail zou zetten. Dit keer heeft ze het naar mijn oude emailadres gestuurd en naar mijn ex.
Beste ouders,
Even een aanvullende mail over onze ondersteuning en hulpverlening. Vader heeft een verzoek gedaan voor begeleide omgang. Naar aanleiding van dit verzoek hebben wij besloten om eerst een gezinscoach in te zetten. Een gezinscoach kan samen met jullie kijken en onderzoeken wat passend is in jullie situatie. Jullie hebben al veel geprobeerd en de huidige begeleide omgang verloopt niet goed. Daarom is het belangrijk om zorgvuldig te bekijken wat jullie nodig hebben. Wij noemen dit een onderzoek, maar in feite wordt er samen met jullie en de betrokken hulpverlening gekeken naar wat passend en nodig is. Het kan zijn dat er wordt geadviseerd om individuele hulp in te zetten, of juist een combinatie van vormen van hulp. Daarom is het belangrijk dat dit zorgvuldig wordt onderzocht.
Om dit traject in gang te zetten, hebben wij jullie akkoord nodig. Daarom wil ik jullie beiden nogmaals vragen om akkoord te geven, voordat ik jullie op de wachtlijst plaats.
Catwoman
17-02-2026 om 18:39
Temet schreef op 17-02-2026 om 12:52:
Ik denk dat dit allemaal prima berichten zijn en dat je je geen zorgen hoeft te maken over wat er allemaal mogelijk mis zou kunnen gaan. Gewoon toestemming geven voor stap 1, dan rustig afwachten, die mevrouw een keertje op de koffie (zo ergens tegen de herfstvakantie) en dan weer rustig afwachten...En ondertussen kan je tegen vaders advocaat zeggen dat eraan gewerkt wordt
Heb jij nou zelf dat eindverslag van die begeleide omgang inmiddels ook ontvangen? En staat daar inderdaad in wat je dacht dat er in zou staan?
Ja ik denk dat het niet zo spannend is als dat ik in eerste instantie dacht. Ik ga nu wel akkoord geven voor dat onderzoek en dan wacht ik het wel af wanneer ze daar tijd voor hebben.
Nee ik heb nog geen eindverslag van het vorige traject gekregen want dat traject is nog steeds niet afgesloten. Dat loopt nog tot juli dit jaar. Dus die omgangsbegeleider heeft ook nog geen eindverslag geschreven. Ze heeft wel alle verslagen van de tussentijdse evaluaties die we hebben gehad doorgestuurd naar die mevrouw van de gemeente. In het laatste verslag staat dat we uiteindelijk zijn uitgekomen op max 1x per 6 weken 1 uur omgang. Omdat meer niet gelukt is. En daar staat ook in dat de hulpverlening van mijn ex ermee is gestopt en ook waarom.
Catwoman
17-02-2026 om 18:50
Stresskipje schreef op 17-02-2026 om 15:59:
fijn dat het telefonisch uitgepraat is. Dat praat makkelijker als via de mail blijkt maar weer. Ik zou niet te angstig zijn om toestemming te geven. Ze mogen zelfs met toestemming niks doen wat jij niet wil. Als ze in het ongunstige geval met iets komen wat jij niet prettig vindt mag je gewoon nee zeggen. Dus daar zou ik niet te zwaar aan tillen.
Zo te lezen hebben ze al aardig goed beeld van jullie situatie, dus dat is in je voordeel. Dit is ook een wat ik bedoel met steun/hulp voor jou. Dat iemand anders een keer zegt; "we doen niks voor vader aan zichzelf gaat werken en inzet toont." Zo te horen staan deze mensen er wel zo in.
Ja ik denk dat ze wel al een aardig beeld hebben van de situatie. Die mevrouw van de gemeente heeft de verslagen van de evaluaties gelezen en ze zei dat we al veel geprobeerd hebben en dat de omgangsbegeleider ook haar best heeft gedaan. Ze zei tegen mij dat er misschien hulp kan komen voor mij en ons zoontje om om te gaan met zo'n vader, zodat wij weerbaarder worden. Dat zegt zij ook vast niet zomaar.
AnnaPollewop
17-02-2026 om 22:16
Catwoman schreef op 17-02-2026 om 18:50:
[..]
Ja ik denk dat ze wel al een aardig beeld hebben van de situatie. Die mevrouw van de gemeente heeft de verslagen van de evaluaties gelezen en ze zei dat we al veel geprobeerd hebben en dat de omgangsbegeleider ook haar best heeft gedaan. Ze zei tegen mij dat er misschien hulp kan komen voor mij en ons zoontje om om te gaan met zo'n vader, zodat wij weerbaarder worden. Dat zegt zij ook vast niet zomaar.
Nu ze meer weet begrijpt ze waarschijnlijk jouw reactie ook beter.
Temet
17-02-2026 om 22:18
Mmm, je zoontje gaat toch prima om met zijn vader? Vader gaat niet zo netjes om met zijn zoontje, maar daar lijkt zoontje vooralsnog weinig last van te hebben.
Nou ja, akkoord geven voor inzet gezinscoach en rustig achteroverleunen ...
Catwoman
17-02-2026 om 23:04
Temet schreef op 17-02-2026 om 22:18:
Mmm, je zoontje gaat toch prima om met zijn vader? Vader gaat niet zo netjes om met zijn zoontje, maar daar lijkt zoontje vooralsnog weinig last van te hebben.
Ja ik weet ook niet precies wat ze daarmee bedoelt. Misschien meer voor mij dan voor ons zoontje, of misschien voor als hij ouder is ofzo. Ik wacht het nu inderdaad maar af.
linn19
18-02-2026 om 01:54
Ik hou een slag om de arm hoor, vind de laatste mail hetzelfde als de eerste. Mail is volgens protocol, telefoontjes "off the record". Ze vliegen nog steeds een route aan waarbij ze jullie als ouders samen onderzoeken en beoordelen en voor jullie allebei hulp gaan adviseren.
Jullie worden als ouders samen aangesproken. Met daarbij onderzoek naar kind. Ik temper toch de verwachting dat alle ogen op vader gericht zullen zijn bij dit traject.
Hoeft niet verkeerd te zijn maar dit is wel hun aanvliegroute en daar zul dan je in mee moeten gaan. Ze kiezen voor een hele andere route dan begeleide omgang. Ondanks dat jullie daar allebei om vroegen.
Er staat niet specifiek in de mail dat na de gesprek met gezinscoach een beslismoment komt zoals jij die voor ogen hebt. Zij gaan meer uit van stoppen kan ten alle tijden omdat het een vrijwillig traject is.
Temet
18-02-2026 om 07:43
"Er staat niet specifiek in de mail dat na de gesprek met gezinscoach een beslismoment komt zoals jij die voor ogen hebt. Zij gaan meer uit van stoppen kan ten alle tijden omdat het een vrijwillig traject is."
Het maakt uiteindelijk niet uit. Nu instemmen met de volgende stap betekent niet dat Catwoman instemt met hulpverlening, dat weet die gemeentemevrouw ook, en daar gaat het maar om.
Wat ik me wel afvraag, is of ex zich hierbij neerlegt. Het kan zijn dat, nu hij hoort over wachtlijsten, hij weer begint te pruttelen. Maar daar kan Catwoman geen invloed op uitoefenen, en ze kan nu verwijzen naar die gezinscoach: die advocaat van ex heeft de gemeente betrokken, prima, daar wachten we nu op ![]()
tsjor
18-02-2026 om 07:57
Misschien hulp voor Catwoman om beter om te kunnen gaan met alle strapatsen die ex uithaalt, iets relaxter en nonchalanter daarmee om kunnen gaan zou el fijn zijn voor haarzelf. Maar goed, dat zou dan een mogelijke uitkomst kunnen zijn.
Blijkbaar heeft ex ook nog niet getekend, en als hij dat niet doet gebeurt er helemaal niets.
Temet
18-02-2026 om 11:01
"Blijkbaar heeft ex ook nog niet getekend, en als hij dat niet doet gebeurt er helemaal niets."
Klopt helemaal, met als bonus dat bij een eventueel volgende rechtszaak Catwoman erop kan wijzen dat het beschikbare traject niet is gestart omdat vader niet wilde meewerken ![]()
Stresskipje
22-02-2026 om 11:14
Nog wel, maar voor later is het wel goed om kind te leren omgaan met een vader die om het hardst roept dat hij zijn zoon wil zien, maar afspraken niet nakomt, zucht en steunt hoe zwaar een uurtje spelen is, en voortdurend de strijd aangaat om aandacht te krijgen van moeder,zo lijkt het. Om nog maar te zwijgen over het drugsgebruik.
Er moet wel voor gewaakt worden dat kind niet gaat denken dat bepaalde dingen normaal zijn of aan hem liggen, en hij straks op eenzelfde manier wordt leeggezogen door zn vader. Heel goed dat ze dat meenemen in het verhaal.
Temet
22-02-2026 om 17:31
Nou, als Catwoman merkt dat haar kind ergens last van heeft dan kan ze dat misschien wel prima zelf aanpakken en zo niet, dan lijkt het me op dat moment vroeg genoeg om hulp te zoeken. Het klinkt nu alsof ze maar vast preventief willen hulpverlenen, wat mij net zoiets lijkt als paracetamol slikken voordat je hoofdpijn hebt.
Maar goed, dat is allemaal speculatie en het doet er ook niet zoveel toe omdat eerst nog maar eens moet blijken of ex wel mee wil doen en daarna nog een wachtlijst bestaat.
En als die gezinscoach, als die al aan slag mag, daadwerkelijk enige vorm van hulp adviseert geef ik je op een briefje dat ook daar weer een wachtlijst voor bestaat...