Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
23-01-2023 om 10:56
Hallo allemaal,
Een aantal van jullie kennen mijn verhaal wel van eerdere berichten hier. Mijn ex en ik zijn sinds een aantal maanden uit elkaar. We hebben samen een zoontje. Mijn ex is verslaafd en daarom wil ik dat hij ons zoontje alleen onder toezicht ziet. Veilig thuis heeft onderzoek gedaan en we zijn doorverwezen naar een bor traject, hiervoor staan we op de wachtlijst. In de tussentijd heeft mijn ex een advocaat ingeschakeld en geprobeerd omgang te krijgen maar helaas is dit niet gelukt omdat hij niet akkoord gaat met de voorwaarden en daardoor is de omgang nu opgeschort. Ik vind het heel erg moeilijk om met mijn ex om te gaan, hij is erg manipulatief. Heeft iemand ervaring met zo'n zelfde situatie en tips voor mij?
15-04-2026 om 06:10
Ik zou me niet druk maken, Catwoman. Die dame zal vooral afgaan op het verslag van de vorige omgangsbegeleider. En nogmaals: uit die brief van de advocaat blijkt (als ik het me goed herinner) dat jouw ex bij zijn advocaat de indruk wekte dat jij weigerachtig was. Terwijl uit het verslag van de omgangsbegeleider duidelijk blijkt dat jij wel meewerkte, maar dat ex er met de pet naar gooide.
Kortom: uit de combinatie van die dingen blijkt dat ex de schuld van zijn eigen falen op anderen probeert af te schuiven. Het is helemaal niet verkeerd dat dat ook duidelijk wordt voor die gezinscoach.
Daarom hoef je ook niet uitgebreid in te gaan op die advocatenbrief. Je moet je niet verdedigen als je niet wordt aangevallen, dat maakt een zwakke indruk. Je kan simpelweg zeggen 'ik ben het natuurlijk niet met deze brief eens' om alle misverstanden op dat punt voor te zijn, en verder rustig afwachten. Pas als zou blijken dat die gezinscoach iets helemaal verkeerd begrepen heeft, is het tijd om actief dingen te gaan weerleggen. Maar dat is nu helemaal nergens voor nodig.
15-04-2026 om 06:18
Ondertussen heb ik een paar berichtjes terug gekeken en nu zie ik dat de coach en de vorige omgangsbegeleider wel contact hebben gehad, maar ik lees niet dat die vorige dame nu een eindverslag op schrift heeft gezet. Dat zou ik wel even navragen, of er een afsluitend verslag wordt opgemaakt door die vorige omgangsbegeleider. En als het antwoord ja is, dan neem ik aan dat je daar een afschrift van krijgt, en als ze dat vergeten dan moet je dat opvragen.