Echtscheiding en erna
Catwoman
23-01-2023 om 10:56
Problemen met ex
Hallo allemaal,
Een aantal van jullie kennen mijn verhaal wel van eerdere berichten hier. Mijn ex en ik zijn sinds een aantal maanden uit elkaar. We hebben samen een zoontje. Mijn ex is verslaafd en daarom wil ik dat hij ons zoontje alleen onder toezicht ziet. Veilig thuis heeft onderzoek gedaan en we zijn doorverwezen naar een bor traject, hiervoor staan we op de wachtlijst. In de tussentijd heeft mijn ex een advocaat ingeschakeld en geprobeerd omgang te krijgen maar helaas is dit niet gelukt omdat hij niet akkoord gaat met de voorwaarden en daardoor is de omgang nu opgeschort. Ik vind het heel erg moeilijk om met mijn ex om te gaan, hij is erg manipulatief. Heeft iemand ervaring met zo'n zelfde situatie en tips voor mij?
Temet
27-05-2026 om 07:27
Algemene tip voor iedereen: geef aan iedereen door dat je vakantie een dag langer duurt dan die werkelijk duurt, dat geeft een extra dag om weer te wennen aan het gewone leven.
Ondertussen voor jou, Catwoman: ik ben benieuwd wat je op die intake te horen krijgt. Ik zou benieuwd zijn naar wat hun plan is, en wat het doel is van de begeleide omgang (wordt er toegewerkt naar onbegeleide omgang, of is dat niet per se het doel? ) En ik zou vragen of ze de plannen en afspraken ook even in een mailtje naar jou kunnen bevestigen zodat je daar later op kunt teruggrijpen als je niet meer precies weet wat er nou afgesproken was.
Fijne vakantie!
Vaaas
27-05-2026 om 08:47
Catwoman schreef op 26-05-2026 om 20:29:
Ze zetten er behoorlijk vaart achter. De gezinscoach heeft al een instantie gevonden die de omgang wil doen. En ze wil de intake zo snel mogelijk plannen. Ik heb gezegd dat ik deze week en volgende week op vakantie ben. Heeft ze nu de intake precies een dag daarna gepland.
Hoe meer haast ze maken, hoe eerder duidelijk wordt dat vader zich ook deze keer niet aan de afspraken houdt.
Catwoman
27-05-2026 om 12:10
Temet schreef op 27-05-2026 om 07:27:
Algemene tip voor iedereen: geef aan iedereen door dat je vakantie een dag langer duurt dan die werkelijk duurt, dat geeft een extra dag om weer te wennen aan het gewone leven.
Ondertussen voor jou, Catwoman: ik ben benieuwd wat je op die intake te horen krijgt. Ik zou benieuwd zijn naar wat hun plan is, en wat het doel is van de begeleide omgang (wordt er toegewerkt naar onbegeleide omgang, of is dat niet per se het doel? ) En ik zou vragen of ze de plannen en afspraken ook even in een mailtje naar jou kunnen bevestigen zodat je daar later op kunt teruggrijpen als je niet meer precies weet wat er nou afgesproken was.
Fijne vakantie!
Ja goeie tip! Nu moet ik ook in mijn vakantie nog oppas gaan regelen voor die intake want zoontje is daar niet bij.
Ja ik ben ook wel benieuwd naar wat ze willen. Ik denk niet dat ze toe willen werken naar onbegeleide omgang aangezien mijn ex in gebruik is en de omgang dan niet veilig is. Ik denk dat ze nu eerst gaan focussen op de omgang zo snel mogelijk weer opstarten en het misschien dan ook willen gaan opbouwen zodat vader en zoon een band gaan opbouwen. Mijn vraag is vooral hoeveel omgang ze willen. Ik ga zelf inzetten op 1x per 6 weken 1 uur, maar ik denk dat hun meer willen. Ik weet ook niet of mijn ex bij die intake is of dat ze het met ons beide apart doen.
Ysenda
27-05-2026 om 16:14
dat lastste is een vraag waar je vooraf het antwoord op wil. Je wil niet onverwacht geconfronteerd worden met je ex.
Stresskipje
28-05-2026 om 08:45
Als ze in alles zo doorpakkend zijn is het wel fijn dat je niet weer steeds weken aan het wachten bent.
Ik ben benieuwd hoe de intake verloopt. Ik kan me voorstellen dat het spannend is voor je. Probeer je er op voorhand niet te druk over te maken. Wacht af waar ze mee komen en blijf bij je grenzen. Zie zijn echt wel legitiem!
Temet
28-05-2026 om 09:02
Eens met Ysenda, vraag van tevoren even na wat je kan verwachten bij die intake.
Catwoman
28-05-2026 om 21:58
Ik heb gevraagd waar de intake is en wie daar bij aanwezig zijn. Het is dus bij mij thuis en de gezinscoach is daarbij, degene van de nieuwe instantie die de omgang gaat begeleiden, een gedragswetenschapper en ik. Ze gaan de intake met mijn ex apart doen, dat is wel fijn. Moet ik me nog zorgen maken over die gedragswetenschapper? Ik heb geen idee wat zo iemand doet.
Stresskipje
28-05-2026 om 22:28
fijn dat het duidelijk is dat het gesprek zonder ex is.
Dat er een gedragswetenschapper bij betrokken is is juist gunstig voor jou. Die heeft kennis van het menselijk gedrag en kan waarschijnlijk heel goed het patroon wat je ex laat zien doorzien en goed kunnen adviseren om je zoontje (en jou) te beschermen tegen zijn onvoorspelbare en onbetrouwbare gedrag.
En meekijken welke invloeden schadelijk zijn voor je zoontjes ontwikkeling. Als ex niet op komt dagen, of ruzie met jou zoekt bijvoorbeeld. En er zal vast ook naar jou gekeken worden, maar er is al meermaals gebleken dat jij het prima doet. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
linn19
29-05-2026 om 09:31
Ze gaan voortvarend te werk, dan is er ook gauw duidelijkheid. Geen zorgen maken, zeker tijdens je vakantie niet.
Catwoman
08-06-2026 om 08:43
Ik kreeg een paar dagen geleden een app van de gezinscoach met de mededeling dat de intake vanmiddag online is. Er staat niet bij wat de reden daarvoor is en er word ook niet aan mij gevraagd of ik dit oké vind. Ik heb liever een gesprek face to face, helemaal als het de eerste keer is dat ik iemand ontmoet. Ik heb degene die de omgang gaat doen nog helemaal niet ontmoet en ik vind het wel belangrijk dat ik er een goed gevoel bij heb. Ik heb de gezinscoach daarom gestuurd dat ik de afspraak live wil en gevraagd of ze op een ander moment kunnen. Ze gaat nu kijken naar een nieuwe datum
Temet
08-06-2026 om 11:15
Mooi zo, ik snap best dat een online intake voor jou helemaal niet prettig is, dus ik hoop dat ze inderdaad een andere datum weten te vinden. Weet je al of je ex daar dan ook bij is?
Stresskipje
08-06-2026 om 16:58
waarschijnlijk kregen ze niet iedereen bij elkaar en vonden ze online praktischer. Dat is sinds corona helemaal ingeburgerd.
Toen mn oudste problemen had wilden ze ook steeds online, omdat het lastig was met 4 verschillende agenda's. Ik heb ook altijd gezegd; jammer dan, je regelt het maar. Het is je goedrecht dat je dat niet wil.
Catwoman
08-06-2026 om 23:32
Temet schreef op 08-06-2026 om 11:15:
Mooi zo, ik snap best dat een online intake voor jou helemaal niet prettig is, dus ik hoop dat ze inderdaad een andere datum weten te vinden. Weet je al of je ex daar dan ook bij is?
Nee mijn ex is er niet bij. Ze doen de intake met hem op een ander moment
Catwoman
18-06-2026 om 23:33
Ik heb vanmorgen de intake gehad. De gezinscoach en de nieuwe omgangsbegeleider waren bij mij thuis. Er was geen gedragswetenschapper bij. Ze willen volgende maand al starten met de omgang. En dan 1x per maand 1 uur. Er komen afspraken waar vader zich aan moet houden. Ze willen er ook in zetten dat als de omgang 2x word afgezegd zonder nieuwe datum te plannen dat het traject dan stopt. Ze gaan de afspraken op papier zetten en naar mij sturen zodat ik kan kijken of ik het daarmee eens ben. Ik vraag me alleen af hoe het zit met de doelen die in het verslag stonden van de gezinscoach. Hoe worden die behaald? En wat als die niet behaald worden, stopt het traject dan ook? Daar hebben ze niets over gezegd. Dat ga ik nog wel vragen. Ik zie er wel tegenop om weer te gaan starten.
ArianneH
19-06-2026 om 09:10
Catwoman schreef op 18-06-2026 om 23:33:
Ik heb vanmorgen de intake gehad. De gezinscoach en de nieuwe omgangsbegeleider waren bij mij thuis. Er was geen gedragswetenschapper bij. Ze willen volgende maand al starten met de omgang. En dan 1x per maand 1 uur. Er komen afspraken waar vader zich aan moet houden. Ze willen er ook in zetten dat als de omgang 2x word afgezegd zonder nieuwe datum te plannen dat het traject dan stopt. Ze gaan de afspraken op papier zetten en naar mij sturen zodat ik kan kijken of ik het daarmee eens ben. Ik vraag me alleen af hoe het zit met de doelen die in het verslag stonden van de gezinscoach. Hoe worden die behaald? En wat als die niet behaald worden, stopt het traject dan ook? Daar hebben ze niets over gezegd. Dat ga ik nog wel vragen. Ik zie er wel tegenop om weer te gaan starten.
1e vetgedrukte:
Dan zou in het verslag moeten staan: Als er twee keer een afspraak door hem wordt afgezegd waarbij hij niet meteen (of evt. binnen 2 of 3 dagen?) een nieuwe datum voorstelt, dan stopt het traject per direct. Dus niet zo vaag geformuleerd, het gaat om afzeggen door hem en snel initiatief van hem voor een andere datum.
2e vetgedrukte:
Ik zou dat dan nu meteen al mailen (of ze erover bellen) zodat dat nu ook meteen helder is en ze dat mee kunnen nemen in het verslag. Ik neem aan dat jij vindt dat het traject dan ook moet stoppen? Dan zou ik dat ook zo vragen.
Ik heb het niet teruggezocht. Was daar een termijn gesteld voor het halen van die doelen? Ook die dan in het verslag opnemen.