Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex

Het kan denk ik simpeler, zonder dat SMART-betoog (niet dat dat per se fout is, maar ik vind het zelf wat gewichtig), door gewoon te vragen dat wordt vastgelegd dat het traject wordt gestopt als vader twee keer heeft afgezegd zonder dat er een nieuwe datum wordt gepland. Misschien ook nog vastleggen dat als vader afzegt hij zelf binnen 2 dagen met een voorstel voor een nieuwe datum moet komen. Volgens mij is dat het belangrijkste deel van wat je bij de intake hebt besproken, toch? 

Temet schreef op 22-06-2026 om 15:31:

Het kan denk ik simpeler, zonder dat SMART-betoog (niet dat dat per se fout is, maar ik vind het zelf wat gewichtig), door gewoon te vragen dat wordt vastgelegd dat het traject wordt gestopt als vader twee keer heeft afgezegd zonder dat er een nieuwe datum wordt gepland. Misschien ook nog vastleggen dat als vader afzegt hij zelf binnen 2 dagen met een voorstel voor een nieuwe datum moet komen. Volgens mij is dat het belangrijkste deel van wat je bij de intake hebt besproken, toch?

Nou ja op zich is het wel handig als er geen twijfel over is,  wat de exacte afspraak is,  wat het doel is een aan welke criteria vader moet voldoen wil dit doel als behaald of niet behaald beschouwd worden.  Dat hoeft niet perse SMART maar dit is wel heel minimaal. 

SMART is alleen een soort check of je alles duidelijk hebt opgeschreven, dat is nu niet het geval. Dan kun je kijken wat er mist. 

Catwoman

Catwoman

22-06-2026 om 18:10 Topicstarter

MamaE schreef op 22-06-2026 om 11:22:

Is een afkorting: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdgebonden.

Zouden de instanties weten wat dit betekent? Kan ik hierom vragen bij hun dat ze het plan op die manier schrijven?

Catwoman

Catwoman

22-06-2026 om 18:15 Topicstarter

Ja dat was een belangrijk stuk inderdaad maar ik mis ook 2 doelen in het plan dat ze hebben opgesteld. Er waren 3 doelen gesteld en in dit plan staat maar 1 doel beschreven namelijk omgang tussen vader en zoon. De andere 2 doelen staan niet beschreven. Er staat niets in het plan over dat vader niet onder invloed mag zijn etc. Ik mis gewoon een heleboel in dit plan. Het plan bij de vorige omgangsbegeleider was veel uitgebreider

Catwoman schreef op 22-06-2026 om 18:10:

[..]

Zouden de instanties weten wat dit betekent? Kan ik hierom vragen bij hun dat ze het plan op die manier schrijven?

Ja, dat mag je verwachten

Catwoman schreef op 22-06-2026 om 18:15:

[..]

Ja dat was een belangrijk stuk inderdaad maar ik mis ook 2 doelen in het plan dat ze hebben opgesteld. Er waren 3 doelen gesteld en in dit plan staat maar 1 doel beschreven namelijk omgang tussen vader en zoon. De andere 2 doelen staan niet beschreven. Er staat niets in het plan over dat vader niet onder invloed mag zijn etc. Ik mis gewoon een heleboel in dit plan. Het plan bij de vorige omgangsbegeleider was veel uitgebreider

Dit plan is dus niet compleet. Er missen nog 2 doelstellingen en de doelstellingen zIjn niet SMART. Hiermee kun je niet akkoord gaan.

Mail ze gewoon dat.

SMART is een heel gangbare term, dat zouden ze moeten weten.
Ik vind het trouwens ook verrassend om in het voorstel te lezen dat jij zelf de omgang gaat begeleiden, en dat als het goed dat afgebouwd wordt en hij dus alleen is met je zoon. Of heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd?

Catwoman schreef op 22-06-2026 om 18:15:

[..]

Dat snap ik wel. Het doel van het traject is omgang. Dat vader niet onder invloed mag zijn is geen doel van het traject, het is een voorwaarde.

Ik zou dus zeggen dat de randvoorwaarden niet duidelijk zijn opgeschreven terwijl die wel zijn besproken bij de intake.

Catwoman

Catwoman

22-06-2026 om 19:35 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 22-06-2026 om 18:57:

SMART is een heel gangbare term, dat zouden ze moeten weten.
Ik vind het trouwens ook verrassend om in het voorstel te lezen dat jij zelf de omgang gaat begeleiden, en dat als het goed dat afgebouwd wordt en hij dus alleen is met je zoon. Of heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd?

Nee dat klopt niet. Er is een omgangsbegeleider bij de omgang aanwezig. Alleen willen ze dat ik er in het begin ook bij ben aangezien het al een hele tijd geleden is dat er omgang was en mijn zoontje het waarschijnlijk erg moeilijk vind als ik weg ga aangezien hij die vrouw (nog) niet kent en mijn ex ook niet (meer) kent. Als het na een paar keer goed gaat met zoontje dan kan ik wel weggaan.

Catwoman

Catwoman

22-06-2026 om 20:34 Topicstarter

Temet schreef op 22-06-2026 om 19:24:

[..]

Dat snap ik wel. Het doel van het traject is omgang. Dat vader niet onder invloed mag zijn is geen doel van het traject, het is een voorwaarde.

Ik zou dus zeggen dat de randvoorwaarden niet duidelijk zijn opgeschreven terwijl die wel zijn besproken bij de intake.

Soort doel: Doel jeugdhulp
Doel: Zoon heeft omgang met zijn vader
Actie: Zoon heeft, passend bij zijn leeftijd en ontwikkeling, veilig, voorspelbaar en begeleid contact heeft met zijn vader.

Doel: Vader neemt verantwoordelijkheid voor zijn rol als vader.
Actie: Hij laat dit zien door betrouwbaar gedrag te laten zien, afspraken na te komen en transparant te zijn over middelengebruik.

Doel: De veiligheid van zoon is gewaarborgd in het contact met vader
Actie: Dit betekent dat er alleen sprake kan zijn van contact met vader wanneer er voldoende zicht is op zijn middelengebruik en emotionele beschikbaarheid. Begeleiding en duidelijke voorwaarden zijn hierin noodzakelijk. Het doel is dat alle betrokkenen duidelijkheid hebben over wat wel en niet verantwoord is in het contact met zoon.

Deze doelen had de gezinscoach opgesteld. Ik zie in het plan helemaal niets over doel 2 en doel 3. Alleen over doel 1

En daarom kun je niet akkoord gaan met het plan in de huidige vorm. Dat is toch logisch? Wat houdt je nou nog tegen om dat te mailen/appen?

Je kunt gewoon die drie doelen mailen en aangeven dat je deze alle 3 in het plan wil hebben staan en dat je het huidige plan niet concreet genoeg vindt. Dan ligt de bal weer bij hun en moeten zij het aanpassen.  

IMI-x2 schreef op 22-06-2026 om 18:21:

[..]

Ja, dat mag je verwachten

Nou, ik zou daar niet vanuit gaan (helaas is niet iedereen zo professioneel als je zou hopen), en zelfs als ze het weten, wil niet zeggen dat ze het dan goed opschrijven.

Heb je dadelijk weer vertraging en irritatie als jij weer zegt dat het niet akkoord is. Ik zou de term wel gebruiken maar ook zelf de SMART-afspraak (zeker rond het afzeggen) formuleren en aangeven dat je zeker dat afzeggen zo geformuleerd wil hebben.

Anders doen ze het alsnog niet goed.

Moet hij bij het afzeggen meteen of binnen 2 dagen een nieuw voorstel doen?

Moet die nieuwe afspraak inderdaad binnen 2 weken na de oorspronkelijke liggen? Ook dat laatste erbij vermelden.

Is dat ook realistisch als hij vakantie plant? Moet hij bij vakantie bewijs leveren (mocht de periode dan langer worden?) of zou hij daar niet over liegen?

Mag hij inderdaad max. 2x afzeggen binnen 6 maanden? 

Consequentie: dan stopt het traject. Is zijn laatste kans.

Maak het allemaal maar expliciet.

En ook die ontbrekende doelen moeten er vanzelfsprekend bij. Wat slordig! 3 doelen noemen en maar 1 opschrijven. 

En als er randvoorwaarden zijn, schrijf die dan ook concreet op.

Naar wie moet hij transparant zijn over middelengebruik? Naar jou? Zet dat erbij. Ook naar hulpverleners? Zet dat erbij. En wanneer? Pas tijdens de omgang, zodat iedereen voor niets komt?

En ook duidelijk maken dat zij altijd begeleiding leveren en dat jij er in het begin, maar zo min mogelijk keren als verantwoord voor zoontje, erbij bent.

Omdat je ex het om jou te doen is, en hij vast komt als jij er bent, zou ik verlangen dat ze opschrijven dat de omgangsregeling tenminste 4 ( of 5)  maanden helemaal goed verloopt als jij er niet bij bent. 

Misschien ook nog tegen ze zeggen dat ze opletten dat hij (nagenoeg) alleen aandacht aan zoontje geeft en niet aan jou als jij erbij bent?

Catwoman schreef op 22-06-2026 om 20:34:

[..]

Doel: Zoon heeft omgang met zijn vader
Actie: Zoon heeft, passend bij zijn leeftijd en ontwikkeling, veilig, voorspelbaar en begeleid contact heeft met zijn vader.

Doel: Vader neemt verantwoordelijkheid voor zijn rol als vader.
Actie: Hij laat dit zien door betrouwbaar gedrag te laten zien, afspraken na te komen en transparant te zijn over middelengebruik.

Doel: De veiligheid van zoon is gewaarborgd in het contact met vader
Actie: Dit betekent dat er alleen sprake kan zijn van contact met vader wanneer er voldoende zicht is op zijn middelengebruik en emotionele beschikbaarheid. Begeleiding en duidelijke voorwaarden zijn hierin noodzakelijk. Het doel is dat alle betrokkenen duidelijkheid hebben over wat wel en niet verantwoord is in het contact met zoon.

Deze doelen had de gezinscoach opgesteld. Ik zie in het plan helemaal niets over doel 2 en doel 3. Alleen over doel 1

Dit zijn doelen.

Worden de vetgedrukte nog uitgewerkt in het plan?

Anders heb je doelen, maar vervolgens onduidelijkheid wat ermee bedoeld wordt.

Begeleiding van hem voor zijn verslaving? Of begeleiding van hem door hulpverleners tijdens omgang?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.