Echtscheiding en erna
Catwoman
23-01-2023 om 10:56
Problemen met ex
Hallo allemaal,
Een aantal van jullie kennen mijn verhaal wel van eerdere berichten hier. Mijn ex en ik zijn sinds een aantal maanden uit elkaar. We hebben samen een zoontje. Mijn ex is verslaafd en daarom wil ik dat hij ons zoontje alleen onder toezicht ziet. Veilig thuis heeft onderzoek gedaan en we zijn doorverwezen naar een bor traject, hiervoor staan we op de wachtlijst. In de tussentijd heeft mijn ex een advocaat ingeschakeld en geprobeerd omgang te krijgen maar helaas is dit niet gelukt omdat hij niet akkoord gaat met de voorwaarden en daardoor is de omgang nu opgeschort. Ik vind het heel erg moeilijk om met mijn ex om te gaan, hij is erg manipulatief. Heeft iemand ervaring met zo'n zelfde situatie en tips voor mij?
Catwoman
27-06-2026 om 08:41
Tijgeroog schreef op 27-06-2026 om 07:58:
Linn, ik vermoed dat dat komt omdat Catwoman vooral in dit traject is gestapt om anderen een plezier te doen, niet omdat zijzelf denkt dat het iets op gaat leveren. En dat is niet zo raar natuurlijk, gezien alle eerdere trajecten.
Het is allang genoeg voor haar, en toch is ze weer in dit traject gestapt. Om hoe vraag te beantwoorden: ik vermoed dat ze helemaal niet in dit vrijwillige traject had willen zijn, laat staan dat ze er in wil blijven. En er zijn ook geen doelen meer zijn denk ik graag wil halen, hooguit "fijn contact tussen zoon en ex", maar ik snap ook dat ze dat niet zo realistisch meer vindt.
Dia het hele traject is tegen haar zin, om ex tegemoet te komen en dan is "voor vader, tegen jou" heel begrijpelijk.
Ja klopt, ik heb helemaal geen zin in dit traject. Ik ben er al lang al klaar mee. Maar als ik vanaf het begin had gezegd dat ik nix meer wilde dan had ik nu voor de rechter gestaan. Een van de doelen van dit traject is om te kijken of er een omgangsregeling mogelijk is of dat dat op dit moment niet haalbaar is. Als de conclusie is dat het niet haalbaar is dan heb ik dat op papier staan en dan sta ik veel sterker. Ik weet natuurlijk al lang al dat een omgangsregeling met mijn ex niet mogelijk is maar een rechter zal mij niet zo snel geloven. Als de hulpverlening dat zegt is het geloofwaardiger.
linn19
27-06-2026 om 09:01
Tijgeroog schreef op 27-06-2026 om 07:58:
Linn, ik vermoed dat dat komt omdat Catwoman vooral in dit traject is gestapt om anderen een plezier te doen, niet omdat zijzelf denkt dat het iets op gaat leveren. En dat is niet zo raar natuurlijk, gezien alle eerdere trajecten.
Het is allang genoeg voor haar, en toch is ze weer in dit traject gestapt. Om hoe vraag te beantwoorden: ik vermoed dat ze helemaal niet in dit vrijwillige traject had willen zijn, laat staan dat ze er in wil blijven. En er zijn ook geen doelen meer zijn denk ik graag wil halen, hooguit "fijn contact tussen zoon en ex", maar ik snap ook dat ze dat niet zo realistisch meer vindt.
Dia het hele traject is tegen haar zin, om ex tegemoet te komen en dan is "voor vader, tegen jou" heel begrijpelijk
Jij denkt ik zal het even uitleggen aan Linn want ik zou het niet helemaal snappen? Uitleg ook nog gebaseerd op vermoedens en invullen voor Catwoman. Wie is hiermee geholpen?
linn19
27-06-2026 om 09:33
Catwoman schreef op 27-06-2026 om 08:41:
[..]
Ja klopt, ik heb helemaal geen zin in dit traject. Ik ben er al lang al klaar mee. Maar als ik vanaf het begin had gezegd dat ik nix meer wilde dan had ik nu voor de rechter gestaan. Een van de doelen van dit traject is om te kijken of er een omgangsregeling mogelijk is of dat dat op dit moment niet haalbaar is. Als de conclusie is dat het niet haalbaar is dan heb ik dat op papier staan en dan sta ik veel sterker. Ik weet natuurlijk al lang al dat een omgangsregeling met mijn ex niet mogelijk is maar een rechter zal mij niet zo snel geloven. Als de hulpverlening dat zegt is het geloofwaardiger.
Als jouw einddoel voor dit traject is dat hulpverlening voor jou zwart op wit gaat zetten dat omgang niet mogelijk is zul je dit traject uit moeten zitten en dan maar extra werk doen. En afwachten hoe dit gaat verlopen.
Je hebt ook de keuze om dit traject te stoppen ( met zakelijke argumenten) en zelf naar de rechter te stappen om omgang voorlopig op te schorten tot vader zijn zaakjes op orde heeft. Bij begeleide omgang kun je bij de rechter eisen dat er expertise is met verslavingen gezien jou ervaringen over complexiteit omgang/verslaving.
De rechter kan daarin meegaan ( of opschorten of nw begeleid traject) en kan ook bij begeleide omgang met verpichte drugstesten opleggen ( dus de rechter kan duidelijke meetbare doelen stellen).
Het is echt onzin dat een rechter jou niet zou geloven. Je hebt nl al vele trajecten en verslagen liggen die je bij de rechter kan overleggen. Je hebt dus bij de rechter ook keuze mogelijkheden in je eis juist omdat je al die verslagen hebt liggen.
IMI-x2
27-06-2026 om 10:25
Juist omdat je wilt kunnen vastleggen dat omgang niet mogelijk is, zijn die SMART-doelstellingen echt nodig. Vooral dat meetbare.
tsjor
27-06-2026 om 11:27
Ik vind de suggestie van Linn zinvol: formuleer je eigen 'smart' doelstellingen en geef dat door: wanneer vind jij dat er genoeg geprobeerd is en de omgangsregeling mag stoppen. Beter dan dat je in een gevecht met de hulpverleners hen gaat voorschrijven hoe zij het moeten doen, terwijl jij al boos bent en dat ook eruit spat. Concentreer je op wat je zelf aankunt,m waar je invloed ligt, en dat ben je vooral zelf.
Zoals je het tot nu toe beschreven hebt houdt ex zich aan geen enkele afspraak van de omgang met jullie kind, dus dat zal dan vlug genoeg duidelijk worden, toch?
Evaluna
27-06-2026 om 21:49
Hou jezelf voor ogen dat je ex het toch wel verknoeit. Hij is het die het harde werk moet doen, in wezen hoef jij alleen maar achterover te leunen en te wachten tot hij de fout ingaat.
Ik weet uit eigen ervaring hoe moeilijk dit is, dat kost ontzettend veel energie om toch maar weer dat traject in te stappen om bewijs te krijgen.
Ik gun je dat het achterover leunen je beter lukt en je jezelf niet gek laat maken.
Rechtsom of linksom mislukt het traject toch wel.
Veel succes!
Catwoman
28-06-2026 om 08:55
linn19 schreef op 27-06-2026 om 09:33:
[..]
Als jouw einddoel voor dit traject is dat hulpverlening voor jou zwart op wit gaat zetten dat omgang niet mogelijk is zul je dit traject uit moeten zitten en dan maar extra werk doen. En afwachten hoe dit gaat verlopen.
Je hebt ook de keuze om dit traject te stoppen ( met zakelijke argumenten) en zelf naar de rechter te stappen om omgang voorlopig op te schorten tot vader zijn zaakjes op orde heeft. Bij begeleide omgang kun je bij de rechter eisen dat er expertise is met verslavingen gezien jou ervaringen over complexiteit omgang/verslaving.
De rechter kan daarin meegaan ( of opschorten of nw begeleid traject) en kan ook bij begeleide omgang met verpichte drugstesten opleggen ( dus de rechter kan duidelijke meetbare doelen stellen).
Het is echt onzin dat een rechter jou niet zou geloven. Je hebt nl al vele trajecten en verslagen liggen die je bij de rechter kan overleggen. Je hebt dus bij de rechter ook keuze mogelijkheden in je eis juist omdat je al die verslagen hebt liggen.
Mijn advocaat zegt dat ik nog niet genoeg op papier heb en dat ik het beste kan meewerken met een nieuw traject. Dus daarom denk ik dat een rechter mij niet zal geloven.
Catwoman
28-06-2026 om 09:21
Evaluna schreef op 27-06-2026 om 21:49:
Hou jezelf voor ogen dat je ex het toch wel verknoeit. Hij is het die het harde werk moet doen, in wezen hoef jij alleen maar achterover te leunen en te wachten tot hij de fout ingaat.
Ik weet uit eigen ervaring hoe moeilijk dit is, dat kost ontzettend veel energie om toch maar weer dat traject in te stappen om bewijs te krijgen.
Ik gun je dat het achterover leunen je beter lukt en je jezelf niet gek laat maken.
Rechtsom of linksom mislukt het traject toch wel.
Veel succes!
Ja ik weet dat dit traject ook weer gaat mislukken omdat er bij mijn ex niets is veranderd. Ik ga ook wel achteroverleunen als alles goed op papier staat en ik akkoord ben met het plan. Dan hoef ik nix meer te doen dan te wachten totdat mijn ex weer door de mand valt.
ArianneH
28-06-2026 om 09:46
Catwoman schreef op 28-06-2026 om 08:55:
[..]
Mijn advocaat zegt dat ik nog niet genoeg op papier heb en dat ik het beste kan meewerken met een nieuw traject. Dus daarom denk ik dat een rechter mij niet zal geloven.
Wat staat er nu in de eindrapporten van de eerste twee onderzoeken?
En wat moet er volgens de advocaat op papier komen van dit derde traject? Heeft de advocaat dat opgeschreven? Zodat je weet waar je naartoe moet werken?
linn19
28-06-2026 om 09:52
Catwoman schreef op 28-06-2026 om 08:55:
[..]
Dat is vreemd, dit is het 3e traject al. Dat zou dan volgens jouw advocaat ook betekenen dat jij in dit traject en eventuele volgende trajecten helemaal geen nee kan zeggen en verplicht bent mee te werken dan?
Dan sta je volgens jouw advocaat nu dus niet sterk.....nou ik zet er echt mijn vraagtekens bij. Jouw advocaat wil dan dat jij maar net zolang aan dus voor jou niet vrijwillige trajecten mee werkt totdat er een definitieve conclusie van hulpverlening ligt dat omgang niet mogelijk is.
Dat betekend dat jij als moeder zijnde al die tijd buitenspel staat tot die conclusie van hulpverlening zonder ooit maar 1 keer bij een rechter te zijn geweest die er ook voor jou is. Waar is jouw recht als moeder zijnde in dit hele verhaal? Ik krijg nu het idee dat die hulpverlening en advocaat voor eigen rechter spelen. Het is de rechter die uiteindelijk toetst wat in het belang van het kind is en jij als moeder ben daar een hele waardevolle positieve basis in.
ik zou zelf een andere advocaat nemen als ik zoiets aan de hand zou hebben gehad, maar goed het is duidelijk dat jij de weg via rechter nu niet wil.
Het is balen dat het voor nu nog niet klikt met begeleider en zit je met extra werk maar hopelijk kom je daar wel samen uit.
Catwoman
28-06-2026 om 20:59
ArianneH schreef op 28-06-2026 om 09:46:
[..]
Wat staat er nu in de eindrapporten van de eerste twee onderzoeken?
En wat moet er volgens de advocaat op papier komen van dit derde traject? Heeft de advocaat dat opgeschreven? Zodat je weet waar je naartoe moet werken?
In het eindrapport van het eerste traject staat dat het doel niet is behaald vanwege vader en dat hij eerst alles op de rit moet hebben voordat er weer omgang gestart kan gaan worden.
Het eindrapport van het tweede traject heb ik nog niet gekregen. Daar vraag ik al weken om bij de vorige omgangsbegeleider maar die heb ik nog steeds niet gekregen. Maar ik heb van haar wel een verslag van vorig jaar waar in staat dat de doelen niet behaald zijn en dat 1x per 6 weken 1 uur contactbehoud zonder doelen het hoogst haalbare is.
Nee daar heb ik het niet met mijn advocaat over gehad. Dat kan ik nog wel navragen bij hem.
Catwoman
28-06-2026 om 21:04
linn19 schreef op 28-06-2026 om 09:52:
[..]
Dat is vreemd, dit is het 3e traject al. Dat zou dan volgens jouw advocaat ook betekenen dat jij in dit traject en eventuele volgende trajecten helemaal geen nee kan zeggen en verplicht bent mee te werken dan?
Dan sta je volgens jouw advocaat nu dus niet sterk.....nou ik zet er echt mijn vraagtekens bij. Jouw advocaat wil dan dat jij maar net zolang aan dus voor jou niet vrijwillige trajecten mee werkt totdat er een definitieve conclusie van hulpverlening ligt dat omgang niet mogelijk is.
Dat betekend dat jij als moeder zijnde al die tijd buitenspel staat tot die conclusie van hulpverlening zonder ooit maar 1 keer bij een rechter te zijn geweest die er ook voor jou is. Waar is jouw recht als moeder zijnde in dit hele verhaal? Ik krijg nu het idee dat die hulpverlening en advocaat voor eigen rechter spelen. Het is de rechter die uiteindelijk toetst wat in het belang van het kind is en jij als moeder ben daar een hele waardevolle positieve basis in.
ik zou zelf een andere advocaat nemen als ik zoiets aan de hand zou hebben gehad, maar goed het is duidelijk dat jij de weg via rechter nu niet wil.
Het is balen dat het voor nu nog niet klikt met begeleider en zit je met extra werk maar hopelijk kom je daar wel samen uit.
Ja klopt, mijn advocaat zegt dat het voor een kind heel belangrijk is om contact te hebben met de vader (wel veilig natuurlijk) en dat ik daarom ook het beste kan meewerken.
Ik kan wel eens kijken naar een andere advocaat en de situatie voor leggen en dan kijken of die wat anders zegt.
ArianneH
29-06-2026 om 10:42
Catwoman schreef op 28-06-2026 om 20:59:
[..]
In het eindrapport van het eerste traject staat dat het doel niet is behaald vanwege vader en dat hij eerst alles op de rit moet hebben voordat er weer omgang gestart kan gaan worden.
Het eindrapport van het tweede traject heb ik nog niet gekregen. Daar vraag ik al weken om bij de vorige omgangsbegeleider maar die heb ik nog steeds niet gekregen. Maar ik heb van haar wel een verslag van vorig jaar waar in staat dat de doelen niet behaald zijn en dat 1x per 6 weken 1 uur contactbehoud zonder doelen het hoogst haalbare is.
Nee daar heb ik het niet met mijn advocaat over gehad. Dat kan ik nog wel navragen bij hem.
Wanneer had je ex de laatste keer een afspraak?
Oftewel hoe lang wacht je nu op het eindrapport?
En hoe vaak heb je daar nu om gevraagd?
En hoeveel keer daarvan heb je er per maiL om gevraagd?
Ik zou er alleen per mail om vragen en nu op aandringen en daarbij ook aangeven dat het eindrapport van groot belang is voor het vervolg en dat je het graag uiterlijk …. (deze week?) ontvangt. Geef in die mail ook aan wanneer laatste sessie met ex en hoe lang je nu al op dat eindrapport wacht, ondanks herhaald verzoek van jouw kant om het toe te sturen.
Het is toch te gek dat je een derde traject start zonder eindrapport van het tweede traject?
Labyrinth-
29-06-2026 om 12:24
linn19 schreef op 27-06-2026 om 09:33:
[..]
Catwoman heb het draadje van begin gevolgd en niet veel gereageerd. Wat is de reden dat de gang naar de rechter zo spannend vind? Als jij het tweede verslag binnen hebt, kan je dan niet stoppen met alle begeleide omgang. En dat je wacht totdat ex naar de rechter stapt.
Een doorgeven dat je de verantwoordeling en reden voor dit stoppen richting de rechter t.z.t. zal verantwoorden. Dus ook geen verantwoordeling afleggen richting deze laatste partij. En zoek een andere advocaat (een vrouwelijke?) voor een second opinion, want deze advocaat had veel meer kastanjes voor jou uit het vuur kunnen halen.
Er is zo'n verschil in kwaliteit tussen advocaten. Ik had ooit als bewindvoerder voor iemand een lulletje rozenwater die zelfs door de rechter zelf terecht werd gewezen.
Catwoman
29-06-2026 om 14:10
ArianneH schreef op 29-06-2026 om 10:42:
[..]
Wanneer had je ex de laatste keer een afspraak?
Oftewel hoe lang wacht je nu op het eindrapport?
En hoe vaak heb je daar nu om gevraagd?
En hoeveel keer daarvan heb je er per maiL om gevraagd?
Ik zou er alleen per mail om vragen en nu op aandringen en daarbij ook aangeven dat het eindrapport van groot belang is voor het vervolg en dat je het graag uiterlijk …. (deze week?) ontvangt. Geef in die mail ook aan wanneer laatste sessie met ex en hoe lang je nu al op dat eindrapport wacht, ondanks herhaald verzoek van jouw kant om het toe te sturen.
Het is toch te gek dat je een derde traject start zonder eindrapport van het tweede traject?
De laatste omgang was in augustus vorig jaar. In oktober hebben we nog een evaluatie gehad en daar heb ik wel een verslag van gekregen. Daarna lag het traject stil. Ik heb die vrouw laatst op de hoogte gebracht dat de gemeente er nu bij betrokken is en daarna nog een keer gemeld dat er een instantie komt die de omgang weer gaat oppakken. Ik heb toen ook beide keren gevraagd of zij het traject kon gaan afronden en toen zei ze dat ze pas gaat afsluiten als ze zeker weet dat het andere gaat starten. Toen ik zei dat het opgestart gaat worden zei ze dat ze mij zou bellen om alles af te ronden maar dat heeft ze niet gedaan. Dat ben ik wel van haar gewend, dat zij afspraken niet nakomt