Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex

Fijn dat je een goed gevoel hebt bij de nieuwe begeleider! Ik ben ook benieuwd hoe je zoontje het vindt.

Een speeltuintje is voor je kind ook een veel leukere plek, en dat maakt de omgang dan waarschijnlijk ook weer makkelijker en meer ontspannen 

Catwoman

Catwoman

15-08-2026 om 20:59 Topicstarter

Nou we hadden vanmorgen de omgang. Ik moet zeggen dat het me behoorlijk is tegen gevallen. Het was helaas bij de Hema, omdat het regende konden we niet naar de speeltuin. Ik ben er de eerst 15 a 20 min bij geweest. Mijn ex is niets veranderd, had ik ook niet verwacht. Hij vertelde veel dingen over zichzelf en vroeg aan zoontje en mij niets over zoontje. Hij toont nog steeds nul interesse in hem. Hij wilde in het begin een foto maken van zoontje viel mij op. Hij zei toen tegen zoontje dat hij even moest lachen, maar zoontje lachte niet. Zoontje mocht van ex wat uit de winkel uitzoeken. Hij had een kleurboekje en stickers gepakt en daarmee gingen ze samen aan de slag. Toen ik hem kwam halen zat hij aan een ijsje dat hij had gekregen. Wat mij opviel was dat zoontje mij negeerde aan de start van de omgang en ook toen ik hem kwam ophalen negeerde hij mij. Dat was voorheen nooit zo bij de omgang. En in de auto naar huis zei hij dat hij moe was en wilde slapen in de auto terwijl hij dat normaal nooit zegt. Hij slaapt al bijna 2 jaar niet meer overdag. Hij ging niet slapen uiteindelijk maar er was de rest van de dag geen land mee te bezeilen. Thuis kwam alles eruit, hij was driftig en boos en hij wilde niet luisteren. Ik wist niet wat mij overkwam. Hij is wel eens lastig maar dit was wel erger dan normaal. En ik werd er ook wel verdrietig van om hem zo te zien. Ik hoop dat dit snel beter word

Sneu dat het zo moeizaam ging. Ik snap dat je er verdrietig van wordt. Je wil niet dat je zoontje eronder lijdt.
Lukt het om er met je zoontje over te praten, op een positieve manier? Niet om uit te horen of hem wat aan te praten, maar om hem gerust te stellen? Zegt hij er überhaupt iets over of laat hij het allemaal maar over zich heen komen?
Ik hoop voor je dat je zoontje snel bijdraait en het jullie geen 4 weken bezig houdt. Hopelijk kan jij het ook weer loslaten tot het volgende moment. Probeer het niet teveel te overdenken en te oordelen over ex. Zonde van je energie om met hem bezig te zijn.
Spreek je de omgangsbegeleider nog op korte termijn?

Het is helemaal niet per se vreemd of verontrustend dat je zoontje zich anders gedraagt dan normaal, en dat hij moe is na die omgang. Hij moet weer wennen. Ik snap dat je die omgang niet ziet zitten, maar pas op dat je geen redenen gaat zoeken om het af te kappen, daar schiet je niks mee op.
Het is nu vooral afwachten of ex zich nu wel aan afspraken kan houden, of dat hij het weer verprutst.

het jochie is 3,5 moet dan met 2 vreemden tijd doorbrengen, mama laat 'm achter. Dat zijn heel veel indrukken en dat is vermoeiend. Hij krijgt er nu ook veel meer van mee dan een jaar geleden. 
Ik snap je ex ook wel, hij wil een foto van zijn zoon. Maar hij heeft geen band met hem, dus wat moet je dan doen met zo'n kleuter. Dat kleuren en samen aan de slag, wat kun je meer doen bij de Hema, niet veel. En een ijsje als verwennerij met deze warmte ook niet heel vreemd. Niet iedereen heeft ervaring met jonge kinderen.

Er moet eerst weer wat ritme komen van beide kanten. Al met al vind ik het redelijk positief klinken. Nu nog zien of zijn vader het ook vol kan houden want dat geloof ik dan weer niet.

Catwoman

Catwoman

16-08-2026 om 03:32 Topicstarter

Stresskipje schreef op 15-08-2026 om 22:20:

Sneu dat het zo moeizaam ging. Ik snap dat je er verdrietig van wordt. Je wil niet dat je zoontje eronder lijdt.
Lukt het om er met je zoontje over te praten, op een positieve manier? Niet om uit te horen of hem wat aan te praten, maar om hem gerust te stellen? Zegt hij er überhaupt iets over of laat hij het allemaal maar over zich heen komen?
Ik hoop voor je dat je zoontje snel bijdraait en het jullie geen 4 weken bezig houdt. Hopelijk kan jij het ook weer loslaten tot het volgende moment. Probeer het niet teveel te overdenken en te oordelen over ex. Zonde van je energie om met hem bezig te zijn.
Spreek je de omgangsbegeleider nog op korte termijn?

Nee ik kan er niet echt met mijn zoontje over praten. Ik vroeg in de auto naar huis wel of het leuk was en hij zei alleen maar ja. Ik had het gevoel dat hij er verder niets over wilde zeggen dus dat heb ik maar zo gelaten.

Nee ik spreek die omgangsbegeleider niet meer. Het einde ging ook heel raar want ik kwam zoontje halen en mijn ex ging weg en de begeleider zegt ik loop met je mee om na te praten dus die ging achter ex aan. Ik dacht echt van huh, we hadden afgesproken dat hij met mij na zou praten net zoals ik dat met de vorige begeleider deed. Ik krijg namelijk geen overdracht van mijn ex, dat krijg ik altijd van de begeleider dus dat zouden we dan nu ook zo doen. En ik zei toen doei tegen die man en hij zegt doei terug. En eerst ben ik nog even gaan wachten of hij nog terug kwam maar hij kwam niet en toen zijn wij maar weggegaan. En later krijg ik een app van hem van ja ik was nog terug gelopen maar je was al weg. Ik denk ja jij gaat weg en zegt doei dus wat moet ik dan? 

Catwoman

Catwoman

16-08-2026 om 03:49 Topicstarter

Temet schreef op 15-08-2026 om 23:34:

Het is helemaal niet per se vreemd of verontrustend dat je zoontje zich anders gedraagt dan normaal, en dat hij moe is na die omgang. Hij moet weer wennen. Ik snap dat je die omgang niet ziet zitten, maar pas op dat je geen redenen gaat zoeken om het af te kappen, daar schiet je niks mee op.
Het is nu vooral afwachten of ex zich nu wel aan afspraken kan houden, of dat hij het weer verprutst.

Wie zegt dat ik het wil afkappen? Dat schrijf ik nergens. Ik geef alleen aan dat het mij is tegen gevallen, het ging gewoon anders dan dat ik mij had voorgesteld. Ik had verwacht dat zoontje heel erg aan mij zou hangen en dat ik niet makkelijk weg kon gaan omdat dat vorig jaar het geval was toen er heel lang tussen de omgang zat. Dat hij mij nu compleet negeerde vind ik opvallend want dat doet hij nooit. Toen ze wat in de winkel hadden uitgezocht liep zoontje terug naar de tafel (waar ik nog zat) en ik had wel verwacht dat hij aan mij zou laten zien wat hij had gekregen maar hij ging zitten en ging het uitpakken en deed alsof ik er niet was. En bij het ophalen was hij een ijsje aan het eten en hij keek niet eens naar mij toen hij mij hoorde. Pas toen mijn ex weg was kreeg ik voor het eerst contact met hem. Dat was voorheen nooit zo. Toen kwam hij altijd naar mij toe en kreeg ik een knuffel enz. En hoe hij thuis tegen mij deed vond ik ook heel erg heftig. Misschien maak ik me wel druk om nix en komt het doordat het nu weer de eerste keer is en gaat het de volgende keer wel beter, ik hoop het. 

Catwoman

Catwoman

16-08-2026 om 04:05 Topicstarter

Ysenda schreef op 16-08-2026 om 00:13:

het jochie is 3,5 moet dan met 2 vreemden tijd doorbrengen, mama laat 'm achter. Dat zijn heel veel indrukken en dat is vermoeiend. Hij krijgt er nu ook veel meer van mee dan een jaar geleden.
Ik snap je ex ook wel, hij wil een foto van zijn zoon. Maar hij heeft geen band met hem, dus wat moet je dan doen met zo'n kleuter. Dat kleuren en samen aan de slag, wat kun je meer doen bij de Hema, niet veel. En een ijsje als verwennerij met deze warmte ook niet heel vreemd. Niet iedereen heeft ervaring met jonge kinderen.

Er moet eerst weer wat ritme komen van beide kanten. Al met al vind ik het redelijk positief klinken. Nu nog zien of zijn vader het ook vol kan houden want dat geloof ik dan weer niet.

Ja ik vind de omgang zelf ook niet verkeerd gaan. Ik vind het goed dat hij wat uit de winkel haalde zodat ze iets gingen doen want je kan verder ook nix daar. Voorheen had je daar nog een speelkeukentje maar dat is nu weg. En zoontje was lekker druk bezig met kleuren en stickers plakken enzo. 

Het is meer het gevoel dat ik erbij had. Het voelde allemaal heel ongemakkelijk. Mijn ex was vooral met mij bezig, vertelde over zijn werk enz en probeerde aandacht van mij te krijgen terwijl ik dacht van ga je aandacht op je kind richten. Mijn zoontje die mij compleet negeerde terwijl ik had verwacht dat hij aan mij zou hangen en de omgangsbegeleider die naast me zat en nix zei, die negeerde mij ook en zat alleen maar te kijken naar ex en zoon. Dat is natuurlijk zijn werk, maar de vorige omgangsbegeleider zat altijd lekker met mij te kletsen over zoontje. Dat voelde toen altijd relax en nu was dat totaal anders. Ik wilde ook zo snel mogelijk daar weg maar ik ben er nog even bij gebleven om te kijken hoe het met zoontje zou gaan

Je ex weet niet zo goed hoe hij met kinderen om moet gaan, dus opeens een gesprek met je zoontje beginnen is moeilijk, met jou over z'n werk praten is voor hem veel makkelijker. 

Verder: je vroeg aan je zoontje of het leuk was, en hij heeft die vraag netjes beantwoord: "ja". Het is voor jonge kinderen vaak lastig om er meer over te vertellen, het helpt dan als je open vragen stelt: wat hebben jullie gedaan? Wat vond je het leukste? Dat soort vragen helpt hem om er over te praten, om te bedenken wat hij allemaal kan vertellen. Maar dat kun je ook vandaag nog aan hem vragen, hij heeft er nu rustig en nachtje over kunnen slapen. 

En bij de omgangsbegeleider aangeven dat je zoontje na afloop graag vlot naar huis wil, dus dat het voor hen fijn is als het nabespreken direct na afloop kan. 

ik snap je ongemakkelijke gevoel wel hoor. En je zorgen ook als zoontje 'vreemd' doet.
Misschien kan je de omgangsbegeleider nog even vragen naar hoe het gegaan is zonder jou.
Lastig dat je er niet over kan praten met je zoontje. Je wil graag weten wat er in dat koppie omgaat.

Ik snap dat je het wat vreemd vond dat de begeleider eerst met je ex ging praten, maar dat komt waarschijnlijk omdat je anders gewend was bij de vorige. 

Maar vergeet niet dat de begeleider erbij is vanwege je ex. Ik vind het juist heel positief dat hij de omgang meteen met je ex ging nabespreken. Het is immers de bedoeling dat je ex zijn gedrag verandert. 

Ik denk dat je zoontje met de situatie wat moeite had en misschien bevroor en uit zelfbescherming jou negeerde.
Een semi-loyaliteitsconflict. Hij weet dat hij moet.

Dat hij jou minder of geen aandacht gaf kan misschien zeggen dat jij je vertrouwde haven bent, die er altijd is. Dat hij zich veilig bij je voelt, maakt dat hij makkelijker afscheid van je kan nemen. Hij zal het spannend hebben gevonden en misschien wel helemaal in het moment hebben gezeten. 

Ik zou omgangsbegeleider voorstellen om de omgang telefonisch na te bespreken. Nu je zoon al 3,5 is lijkt het me niet in zijn belang om dat te doen waar hij bij is. 

Verder zou ik sneller weggaan, als dat qua zoon blijkbaar kan. Dan kan zijn vader ook geen gesprek met jou gaan voeren. 
Verder is je zoon inmiddels niet meer zo klein dat een onmiddellijke uitgebreide overdracht na een uurtje omgang echt nodig is. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.