Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex

succes met het gesprek. Ik snap goed dat je zenuwachtig bent.
Wat Ysenda zegt vind ik allemaal heel goed en redelijk. Ik snap alleen ook dat het voor jou lastig is om je grenzen aan te geven. Omdat je niet de boeman wil zijn, en blijft twijfelen of je je kind niks ontneemt. 
 Maar je bent echt niet onredelijk als je een streep trekt. Belangstelling voor zijn kind moet uit hem komen. Dat jij ervoor op je kop moet staan en voortdurend moet aanpassen is echt niet oké.
Alleen denken hulpverleners daar vaak anders over. Of omdat het makkelijker is om naar de ander te wijzen als ze de ene niet in beweging krijgen. Of omdat zij 2 "dwarsliggende partijen" menen te zien die een schop onder hun hol nodig hebben. 
Laat je niet van je stuk brengen daardoor!
Sterkte.

Catwoman

Catwoman

24-10-2025 om 16:40 Topicstarter

Bedankt voor jullie steun! 

Ik heb het gesprek gehad en ik moet zeggen dat het weer erg verassend was. Ik moet er nog van bijkomen. De omgangsbegeleider begon het gesprek met het feit dat we plan 1 hebben geprobeerd maar dit niet is gelukt en ook waarom dit niet is gelukt. Mijn ex zat erbij alsof het hem allemaal nix interesseerde. Toen aan hem werd gevraagd wat hij er van vond zei hij alleen ik zeg nix. Toen kwamen we bij het punt van ja hoe nu verder. Ik zei dat ik nog wel verder wil met de omgang maar dan op een lage frequentie. De omgangsbegeleider stelde voor om dan plan 2 te gaan doen. Ze vond 1x per 3 maanden te weinig, dat zou niet goed zijn voor zoontje. Ik had daar al op gerekend en al voor mezelf besloten dat ik dan wel wat zou schikken daarin. Uiteindelijk heb ik ingestemd met plan 2. Met de kanttekening dat we na 4 maanden evalueren en als het niet goed gaat we er dan ook mee stoppen. Soiezo loopt dit traject af in juli en kan deze instantie dan ook niet doorgaan hiermee dus dan stopt het al. 

De omgangsbegeleider begon ook nog over de brief van de advocaat die zij en ik hebben ontvangen. Mijn ex zei dat dat van de baan was. Toen heb ik mijn ex de vraag gesteld of ik nog een andere advocaat op mijn nek krijg. Hij zei toen daar zeg ik nix over. Ik zeg je kan dat toch gewoon zeggen, en als dat zo is dan stop ik gelijk met dit traject. Hij zei ja ik ben er wel mee bezig. Ik zeg nou dan is het voor mij klaar, ik ga hier niet afspraken zitten maken om vervolgens met een advocaat nieuwe afspraken te maken. Het is voor mij of het een of het ander. Hij zei toen alleen dat is dan jouw keus. Ik werd toen een beetje emotioneel en de hulpverlener van mijn ex heeft hem even apart genomen zodat ik even kon bijkomen. Ik zat toen nog even met de omgangsbegeleiding te praten. Zij zei toen tegen mij dat ik het goed deed en dat ik voet bij stuk moest houden en die grens moet aanhouden dat ik niet verder ga met het traject als hij het hard gaat spelen. Toen mijn ex en zijn hulpverlener terug kwamen bleef hij bij zijn standpunt dat hij naar een advocaat gaat maar nog niet weet of hij er echt een zaak van gaat maken. Dat hij eerst advies gaat inwinnen. Ik heb toen gezegd dat ik dan ook niet verder ga met het traject zolang ik dat niet weet. Dat betekent dus ook dat de omgang van morgen niet doorgaat en er worden geen nieuwe datums gepland. Mijn ex vond dat prima en ging toen weg.

Ik vind het echt onbegrijpelijk van mijn ex dat hij zo doet. Hij zat er ook echt bij alsof nix hem interesseerde. Ik hoorde van zijn hulpverlener daarna dat zij hem al meerdere keren heeft gezegd dat hij niet naar een advocaat moet gaan maar tijdens de evaluatie dingen met mij moet bespreken maar ze komt niet bij hem binnen. Ook vertelde ze dat hij een bewindvoerder heeft vanwege zijn schulden, dat zijn huis een bende is en dat de buren klachten hebben ingediend over hem, dat hij nog steeds veel drugs gebruikt en dat hij niet goed bezig is. Daarom stopt zij ook met de hulpverlening bij hem. Ik heb gevraagd of dat ook in het verslag komt van het gesprek van vandaag en dat komt er wel in te staan. En als iemand meer informatie wil dan mogen ze haar benaderen daarvoor. Ze zei ook dat ik het heel goed heb gedaan de afgelopen jaren en ze gaf mij complimenten daarover. Dat ik er alles aan heb gedaan maar mijn ex er gewoon een potje van maakt. De omgangsbegeleider zei ook dat ik op haar steun kan rekenen en dat zij achter mij staat. Dat is heel fijn om te horen. Ik ga nu even bijkomen van dit gesprek en morgen lekker wat leuks doen met mijn zoontje.

Tjee zeg, wat een plotwendingen!

Laten we hopen dat het hierbij blijft. Ik wens jou en je zoon heel veel rust toe.

Jeetje meid, wat een verhaal. Ik zou er wel echt even werk van maken dat wat zijn begeleider over hem vertelde, en wat de omgangsbegeleider tegen jou gezegd heeft op papier komt te staan, en dat je dat verslag binnen enkele weken ontvangt. Laat hem dan maar komen met zijn advocaat en rechtzaak. 

Helemaal eens met Stresskipje: probeer die verklaringen op papier te krijgen. Al denk ik niet dat dit een rechtszaak wordt, want dat is nog niet zo simpel als hij onder bewind staat. Ik kom er zo snel niet achter of het überhaupt mogelijk is, maar in elk geval vermoed ik dat hij niet zomaar geld heeft om de eigen bijdrage en het griffierecht te betalen. En een beetje goocheme advocaat wil dat geld eerst binnen hebben voordat een procedure wordt gestart

goed gedaan!!!
Wat Temet zegt dacht ik ook gelijk, kijk of je die verklaringen zwart op wit kunt krijgen.

mag ik je nog een tip geven? Maak voor jezelf ook een gespreksverslag nu alles nog vers in je hoofd zit. Dit, omdat de gespreksverslagen van de begeleiding vaak niet compleet zijn.

RoodVruchtje schreef op 25-10-2025 om 10:30:

mag ik je nog een tip geven? Maak voor jezelf ook een gespreksverslag nu alles nog vers in je hoofd zit. Dit, omdat de gespreksverslagen van de begeleiding vaak niet compleet zijn.

Eigenlijk wel handig dat verslag aan ons hier, kun je mooi gebruiken als basis voor het gespreksverslag voor jezelf. Ik vind het sowieso een goede tip van RoodVruchtje.

Het verhaal over je ex zelf wekt de indruk dat hij nog wat meer aan het afglijden is, dat is zijn pad en zijn keuze. Mensen moeten vaak eerst de bodem raken voor ze echt willen veranderen, en die bodem is voor iedereen anders. Hij heeft die nog niet bereikt maar lijkt er zelf ook naar toe te werken door tegen alle adviezen in te gaan en ook niet meer goed voor zichzelf te zorgen. 

Het klinkt lullig maar soms help je iemand juist door hem niet te helpen maar harde grenzen te stellen. Hij zal het immers zelf moeten aanpakken. En je helpt je kind zeker door het bij hem weg te houden tot je ex zijn shit op orde heeft. Daar is hij nu nog lang niet.

Wauw , wat een wending. Je hebt goed je standpunt en het belang van je zoontje verdedigd. Waar ik wel verbaasd over ben is dat zijn hulpverlener van alles vertelt over zijn persoonlijke problemen, zijn huis enz. Dit gezien zijn privacy. Zeker als zoontje niet bij hem thuis komt mag ze hier echt niet alles over vertellen en zeker niet buiten hem om. Bijzonder...

Ja, dat verbaast mij ook, en ik hoop maar dat ze die verklaring inderdaad op schrift wil stellen

Ik snap wel dat eens per drie maanden een uurtje wel heel weinig is, te weinig om iemand echt te leren kennen en een band op te bouwen. 
Maar je ex is wel een dood paard en neemt zelf ook helemaal geen initiatief. Hij kan wel een zaak beginnen, maar zo lang zijn verslaving hem in de greep heeft, heeft hij financieel andere prioriteiten en de kans dat hij een poot heeft om op te staan is niet erg groot gezien de geschiedenis. Jij hebt je goede wil en medewerking getoond, het houdt een keer ergens op. Ook voor die begeleiders. Ik zou echt heel moe worden van werken met mensen als je ex. Dat zuigt toch elk sprankje energie uit je? Ik snap best dat zo'n traject dan een keer eindig is. Die mensen kunnen hun tijd en energie ook beter besteden. 

Catwoman

Catwoman

26-10-2025 om 23:12 Topicstarter

Temet schreef op 24-10-2025 om 18:24:

Helemaal eens met Stresskipje: probeer die verklaringen op papier te krijgen. Al denk ik niet dat dit een rechtszaak wordt, want dat is nog niet zo simpel als hij onder bewind staat. Ik kom er zo snel niet achter of het überhaupt mogelijk is, maar in elk geval vermoed ik dat hij niet zomaar geld heeft om de eigen bijdrage en het griffierecht te betalen. En een beetje goocheme advocaat wil dat geld eerst binnen hebben voordat een procedure wordt gestart

Daar had ik nog niet eens over nagedacht. Ja dat lijkt me wel erg lastig als hij geen geld heeft

Catwoman

Catwoman

26-10-2025 om 23:13 Topicstarter

RoodVruchtje schreef op 25-10-2025 om 10:30:

Ja dat is een goed idee. Ik houd al veel dingen bij maar dit zal ik ook nog even opschrijven in grote lijnen 

Catwoman

Catwoman

26-10-2025 om 23:19 Topicstarter

AnnaPollewop schreef op 25-10-2025 om 19:44:

[..]

Eigenlijk wel handig dat verslag aan ons hier, kun je mooi gebruiken als basis voor het gespreksverslag voor jezelf. Ik vind het sowieso een goede tip van RoodVruchtje.

Het verhaal over je ex zelf wekt de indruk dat hij nog wat meer aan het afglijden is, dat is zijn pad en zijn keuze. Mensen moeten vaak eerst de bodem raken voor ze echt willen veranderen, en die bodem is voor iedereen anders. Hij heeft die nog niet bereikt maar lijkt er zelf ook naar toe te werken door tegen alle adviezen in te gaan en ook niet meer goed voor zichzelf te zorgen.

Het klinkt lullig maar soms help je iemand juist door hem niet te helpen maar harde grenzen te stellen. Hij zal het immers zelf moeten aanpakken. En je helpt je kind zeker door het bij hem weg te houden tot je ex zijn shit op orde heeft. Daar is hij nu nog lang niet.

Ja hij is waarschijnlijk nog verder aan het afglijden. Maar ik vraag me af of hij ooit echt tot de bodem komt. Hij is in zijn leven al een keer zijn huis kwijt geraakt, meerdere banen kwijtgeraakt, meerdere vrouwen kwijt geraakt, zijn moeder is overleden, hij wilde zelfs een keer zelfmoord plegen. En toch ging hij nadat hij dan weer een tijdje was gestopt weer beginnen met die troep. Dus die hoop heb ik opgegeven 

Catwoman

Catwoman

26-10-2025 om 23:25 Topicstarter

Yeps schreef op 26-10-2025 om 21:03:

Wauw , wat een wending. Je hebt goed je standpunt en het belang van je zoontje verdedigd. Waar ik wel verbaasd over ben is dat zijn hulpverlener van alles vertelt over zijn persoonlijke problemen, zijn huis enz. Dit gezien zijn privacy. Zeker als zoontje niet bij hem thuis komt mag ze hier echt niet alles over vertellen en zeker niet buiten hem om. Bijzonder...

Dank je wel!

Ja dat vond ik zelf ook apart. Mijn ex was al weg dus ze praatte over hem achter zijn rug om. Ze heeft best wat dingen verteld die privé zijn.  De dingen die ze heeft verteld verbazen mij niet en het is niet nieuw voor mij maar toch niet netjes 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.