Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Rechtzaak kinderalimentatie

Hoi allemaal.

Ik ben een aantal jaren geleden gescheiden. Op dat moment werkte mijn ex-vrouw 12 uur en ik 38. We hebben een co-ouderschap waarbij zij nog steeds 12 uur werkt en ik 38. Ze krijgt ook de kinderbijslag en kindgebonden budget. We hebben ten tijde van de scheiding niets over meer werken afgesproken. Ik probeer al een tijd in gesprek met haar te gaan omdat ik graag wil dat ze meer gaat werken zodat mijn alimentatielast naar beneden gaat. Ze geeft aan dat niet te willen ondanks het feit dat we al een paar jaar uit elkaar zijn. Heeft iemand ervaring met deze situatie? Kan ik naar de rechter stappen met als argument dat haar verdiencapaciteit veel hoger is of gaat de rechter vast houden aan het ouderschapsplan? Gezien het feit dat we co-ouderschap hebben vind ik de situatie enorm oneerlijk. 


Hmmm tsja, daar heb je denk ik niets meer over te zeggen en zal je als gegeven moeten zien. Wat is überhaupt de reden geweest dat ze maar 12 uur ging werken, toen jullie nog samen waren? Daar zit het probleem. Nu hebben jullie ieder je eigen leven en moet je je volstrekt niet meer bemoeien met hoeveel zij wel of niet zou horen te werken. Andersom kan dat ook niet wat betreft jouw hoeveelheid uren daadwerkelijke zorg (dat je minder zou moeten werken zodat je er meer voor jullie kinderen kan zijn), daar moet zij zich dan weer niet mee bemoeien. 

Hoeveel kinderen zijn er, hoe oud zijn ze en hoe is de zorg verdeeld?

Partneralimentatie is toch beperkt tot 5 jaar tegenwoordig? Toen jullie getrouwd waren hebben jullie de keuze gemaakt dat je ex thuis was voor zorgtaken, huishouden, kinderen etc. Maar als jullie uit elkaar gaan, dan moet ieder zichzelf gaan bedruipen. Aangezien ex in ieder geval de helft van de tijd de kinderen niet heeft, kan ze in die tijd meer werken dan 12 uur per week, wat sowieso al heel weinig is. 
Ik ben het met je eens dat ze genoeg tijd heeft gehad om meer uren te gaan werken.
De kinderen worden ook steeds ouder. Hoe lang loopt de alimentatieverplichting nog?

MamaE schreef op 24-10-2023 om 22:48:

Partneralimentatie is toch beperkt tot 5 jaar tegenwoordig? Toen jullie getrouwd waren hebben jullie de keuze gemaakt dat je ex thuis was voor zorgtaken, huishouden, kinderen etc. Maar als jullie uit elkaar gaan, dan moet ieder zichzelf gaan bedruipen. Aangezien ex in ieder geval de helft van de tijd de kinderen niet heeft, kan ze in die tijd meer werken dan 12 uur per week, wat sowieso al heel weinig is.
Ik ben het met je eens dat ze genoeg tijd heeft gehad om meer uren te gaan werken.
De kinderen worden ook steeds ouder. Hoe lang loopt de alimentatieverplichting nog?

Er staat alimentatie niet of het PA of KA is. Bij kinderen onder de 12 kan PA langer doorlopen:

Na 1 januari 2020 

De hoofdregel is dat de alimentatieperiode gelijk is aan de helft van de duur van het huwelijk, met een maximum van vijf jaar.  


Op deze regel gelden drie uitzonderingen: 


Als er uit het huwelijk geboren kinderen zijn jonger dan twaalf jaar. Dan eindigt de alimentatie niet eerder dan wanneer het jongste kind twaalf jaar is. 

Voor huwelijken van langer dan vijftien jaar waarbij de ontvangende partner binnen tien jaar de AOW-leeftijd bereikt, loopt de alimentatietermijn door tot de AOW-leeftijd. 

Voor huwelijken langer dan vijftien jaar waarbij de ontvangende partner geboren is op of voor 1 januari 1970, is de alimentatietermijn tien jaar. 

En voor 1 januari 2020 was de termijn max 12 jaar.

MamaE schreef op 24-10-2023 om 22:48:

Partneralimentatie is toch beperkt tot 5 jaar tegenwoordig? Toen jullie getrouwd waren hebben jullie de keuze gemaakt dat je ex thuis was voor zorgtaken, huishouden, kinderen etc. Maar als jullie uit elkaar gaan, dan moet ieder zichzelf gaan bedruipen. Aangezien ex in ieder geval de helft van de tijd de kinderen niet heeft, kan ze in die tijd meer werken dan 12 uur per week, wat sowieso al heel weinig is.
Ik ben het met je eens dat ze genoeg tijd heeft gehad om meer uren te gaan werken.
De kinderen worden ook steeds ouder. Hoe lang loopt de alimentatieverplichting nog?

Hier staat het:

https://lbio.nl/algemene-informatie/veelgestelde-vragen-over-alimentatie/hoe-lang-moet-partneralimentatie-betaald-worden/

O.a.:
===
Bij huwelijken met kinderen wordt de duur van de partneralimentatie maximaal twaalf jaar, omdat de partneralimentatie dan pas eindigt als het jongste kind 12 jaar is geworden.
===
Kinderalimentatie uiteraard langer (minimaal tot 21 jaar) maar daar gaat het allemaal natuurlijk niet om en ik neem aan dat deze vader wel gewoon meebetaalt aan de kinderen.

PieterAdelaars

PieterAdelaars

25-10-2023 om 10:09 Topicstarter

Ik ga verder niet in op details (i.e. hoeveel kinderen). Ik betaal idd ook PA, nog 2 jaar (jongste is 10). We hadden idd een klassieke rolverdeling tijdens het huwelijk. Mijn punt is dat ze niet meer wil gaan werken en ik nog wel 11 jaar KA moet betalen. Ze kan makkelijk 24-28 uur werken maar doet dat niet.

Helaas voor jou is het niet mogelijk om je ex-partner te verplichten meer te laten werken.
Natuurlijk zijn er wel mogelijkheden. Je spreekt over 'kinderen' en co-ouderschap. Bij co-ouderschap heb je de mogelijkheid dat beide ouders kinderbijslag krijgen evenals dat kinderen verdeeld ingeschreven staan, dus b.v. beide 1 kind.
De verdeling die jullie hebben: zij alle KB en jij KA betalen, suggereert wel dat zij alle verblijfs-overschrijdende kosten op zich hoort te nemen. Dus clubjes, schoolboeken, medische kosten en dergelijke. Als zij dat niet doet, dan kun je daar wellicht iets mee.
Persoonlijk zou ik niet snel naar de rechter stappen. De kosten zijn vaak hoger dan wat het je oplevert en daarnaast gaat het jullie relatie een enorme knauw geven.
Wat je wel zou kunnen doen is het gesprek aangaan, waarbij jij aangeeft dat de financiele druk voor jou te groot wordt en of jullie het samen kunnen regelen. Een herbereking kan ook bij het LBIO (een aantal jaar geleden kostte dat iets van 50,-)

Bekijk het ook eens van deze kant. Je doet het voor je kinderen. Daarnaast is het maar tijdelijk. Op een gegeven moment zijn je kinderen volwassen, ben jij klaar met het betalen van KA + PA, heb jij je hele inkomen en heeft je vrouw nog steeds een baan van 12 uur. Ik snap je frustratie en je gevoel van onrecht, maar mijn advies is: zeur er af en toe over tegen een goede vriend en laat het waaien. Uiteindelijk is ruzie tussen jou en je ex-vrouw iets dat veel meer kost.

PieterAdelaars

PieterAdelaars

25-10-2023 om 13:16 Topicstarter

ik kan het prima betalen hoor, maar het voelt enorm oneerlijk 

PieterAdelaars schreef op 25-10-2023 om 13:16:

ik kan het prima betalen hoor, maar het voelt enorm oneerlijk

Maar tijdens jullie huwelijk was het wel eerlijk?

ik zou ook niet meer gaan werken als ik haar was.

Kinderalimentatie is bedoeld voor de kinderen, zodat zij hun levensstandaard van voor de scheiding min of meer kunnen behouden. Als de partneralimentatie over twee jaar wegvalt, betekent dat niet dat de kinderalimentatie dan omhoog moet. Ja, misschien een beetje omdat kinderen op de middelbare school duurder worden dan op de basisschool, maar in beginsel is die alimentatie bedoeld voor dingen voor de kinderen en als moeder ook alle toeslagen krijgt, dan zou ze ook alle verdere kosten moeten betalen. Dus als de kinderen 18 zijn en al die dingen vervallen, kan ze niet meer leven van 12 uur per week werken. Sowieso zijn de kinderen ook niet meer dusdanig klein dat ze er veel voor thuis moet zijn.

PieterAdelaars

PieterAdelaars

25-10-2023 om 14:24 Topicstarter

Ysenda schreef op 25-10-2023 om 14:11:

[..]

Maar tijdens jullie huwelijk was het wel eerlijk?

Ja dat was de rolverdeling. Maar we zijn inmiddels een aantal jaren verder, gescheiden etc. Dan kun je toch verwachten dat iemand meer op eigen benen kan gaan staan

PieterAdelaars

PieterAdelaars

25-10-2023 om 14:25 Topicstarter

Moederkareltje schreef op 25-10-2023 om 14:19:

ik zou ook niet meer gaan werken als ik haar was.

En waarom niet?

PieterAdelaars schreef op 25-10-2023 om 14:25:

[..]

En waarom niet?

Omdat ze misschien geen diploma's heeft, ze koos ervoor om de kroost groot te brengen en het huishouden te doen in overleg met jou. Ik weet niet wat haar achtergrond is maar om ineens 40 uur te gaan schoonmaken terwijl zij al haar tijd aan de kinderen heeft besteedt lijkt mij niet eerlijk.

Misschien fulltime salaris nanny en schoonmaakster storten toen iedere maand

MamaE schreef op 25-10-2023 om 14:20:

Kinderalimentatie is bedoeld voor de kinderen, zodat zij hun levensstandaard van voor de scheiding min of meer kunnen behouden. Als de partneralimentatie over twee jaar wegvalt, betekent dat niet dat de kinderalimentatie dan omhoog moet. Ja, misschien een beetje omdat kinderen op de middelbare school duurder worden dan op de basisschool, maar in beginsel is die alimentatie bedoeld voor dingen voor de kinderen en als moeder ook alle toeslagen krijgt, dan zou ze ook alle verdere kosten moeten betalen. Dus als de kinderen 18 zijn en al die dingen vervallen, kan ze niet meer leven van 12 uur per week werken. Sowieso zijn de kinderen ook niet meer dusdanig klein dat ze er veel voor thuis moet zijn.

eh, nee, kinderalimentatie wordt opgehoogd aan de hand van het indexeringspercentage dat in november wordt vastgesteld. Voor planbare zaken zoals middelbareschool, zorgkosten etc moet je dat gewoon doen vanuit de vastgestelde alimentatie. En dus moet je net zoals andere ouders heel ver vooruit denken, want na de middelbare school komt de vervolgopleiding etc. Valt een deel van het kindgebondenbudget weg want jongste wordt 12 etc. Allemaal planbaar. En eigenlijk moet je als ontvanger ook rekening houden met alle niet planbare zaken die geld kosten en dat over een langere tijd.

Reden om te wijzigen zou kunnen zijn dat de betalende ouder ineens heel veel MINDER gaat verdienen en en dus geen ruimte meer is. Maar zelfs als de ontvangende ouder meer gaat verdienen is dat vooral van invloed op PA en niet op KA. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.