Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Rechtzaak kinderalimentatie


Ysenda schreef op 25-10-2023 om 14:36:

[..]

Ja, daarom is PA tijdelijk en KA niet, en zal de KA niet zo snel veranderen als zij meer gaat werken want dan gaat ook de levensstandaard van de kinderen omhoog.

Blijkbaar was de rolverdeling toen jullie afspraak, dan moet je nu niet gaan piepen als zij zich aan die afspraak wil houden.

Hier wil ik toch even op reageren.. Ik heb eigenlijk wel ook begrip voor deze vader.

Ja, destijds zijn ze overeengekomen dat vader meer werkte en moeder meer bij de kinderen was. Nog even los van de leeftijd van de kinderen nu, vind ik er wel iets dubbels in zitten dat de kinderalimentatie automatisch op die manier verder gaat. Ik kan me dat bij de meer traditionele omgangsregelingen nog wel goed voorstellen. Vader werkte, moeder was er meer voor de kinderen en na de scheiding bleef dat zo. Kinderen bleven vooral bij de moeder en gingen bij wijze van spreken een keer in de twee weken een weekend naar vader. Dan vind ik die aanname om ook die inkomensverdeling mee te nemen in de kinderalimentatie helemaal prima.

Tegenwoordig hebben we het echter steeds vaker over co ouderschap. Kinderen zijn de helft van de tijd bij de ene ouder en de andere helft van de tijd bij de andere ouder. Door voor die regeling te kiezen, besluit je om de zorg voor de kinderen vanaf de scheiding eerlijker te gaan verdelen. Is het dan fair om van de vader (of meer werkende ouder) te verwachten dat hij (of zij) wel meer blijft werken, omdat de kinderalimentatie anders niet op te brengen is, terwijl de ander met nog maar de helft van de oude zorgtaken die extra ruimte niet hoeft te benutten?


Persoonlijk vind ik dat niet eerlijk, al is het regelgeving. En natuurlijk kun je niet van de zorgende ouder verwachten dat zij (of hij) van de ene op de andere dag meer werk heeft. En natuurlijk heeft de zorgende ouder een achterstand qua salaris, doordat zij (of hij) het inkomen niet heeft kunnen laten doorgroeien en ontwikkelen tijdens de zorgjaren. Daar zullen je rekening mee moeten houden. Maar net als dat van de eerst niet zorgende ouder wordt verwacht dat die nu meer zorg op zich neemt, vind ik dat je van de eerst wel zorgende ouder mag verwachten dat die nu zelfstandiger voor een inkomen zorgt.

Wel heel goede punten, DCS1!

PieterAdelaars

PieterAdelaars

26-10-2023 om 15:55 Topicstarter

DCS1 schreef op 26-10-2023 om 15:45:

[..]

Hier wil ik toch even op reageren.. Ik heb eigenlijk wel ook begrip voor deze vader.

Ja, destijds zijn ze overeengekomen dat vader meer werkte en moeder meer bij de kinderen was. Nog even los van de leeftijd van de kinderen nu, vind ik er wel iets dubbels in zitten dat de kinderalimentatie automatisch op die manier verder gaat. Ik kan me dat bij de meer traditionele omgangsregelingen nog wel goed voorstellen. Vader werkte, moeder was er meer voor de kinderen en na de scheiding bleef dat zo. Kinderen bleven vooral bij de moeder en gingen bij wijze van spreken een keer in de twee weken een weekend naar vader. Dan vind ik die aanname om ook die inkomensverdeling mee te nemen in de kinderalimentatie helemaal prima.

Tegenwoordig hebben we het echter steeds vaker over co ouderschap. Kinderen zijn de helft van de tijd bij de ene ouder en de andere helft van de tijd bij de andere ouder. Door voor die regeling te kiezen, besluit je om de zorg voor de kinderen vanaf de scheiding eerlijker te gaan verdelen. Is het dan fair om van de vader (of meer werkende ouder) te verwachten dat hij (of zij) wel meer blijft werken, omdat de kinderalimentatie anders niet op te brengen is, terwijl de ander met nog maar de helft van de oude zorgtaken die extra ruimte niet hoeft te benutten?


Persoonlijk vind ik dat niet eerlijk, al is het regelgeving. En natuurlijk kun je niet van de zorgende ouder verwachten dat zij (of hij) van de ene op de andere dag meer werk heeft. En natuurlijk heeft de zorgende ouder een achterstand qua salaris, doordat zij (of hij) het inkomen niet heeft kunnen laten doorgroeien en ontwikkelen tijdens de zorgjaren. Daar zullen je rekening mee moeten houden. Maar net als dat van de eerst niet zorgende ouder wordt verwacht dat die nu meer zorg op zich neemt, vind ik dat je van de eerst wel zorgende ouder mag verwachten dat die nu zelfstandiger voor een inkomen zorgt.

Dit is precies wat ik bedoel. Het is ook niet dat ik direct naar de scheiding er een probleem van heb gemaakt. Maar er zijn inmiddels een aantal jaren verstreken in een co-ouderschap en ik vind dan ook dat je kunt verwachten dat iemand meer op eigen benen kan staan.

PieterAdelaars

PieterAdelaars

26-10-2023 om 15:56 Topicstarter

-Augusta- schreef op 25-10-2023 om 18:56:

[..]

Dat is waar! In sommige gezinnen zijn ze het natuurlijk tijdens de relatie al niet (of anders niet helemaal) eens, dat lijkt me ook zeer lastig, omdat het ook na de eventuele scheiding van invloed blijft.

Maar zo klinkt het hier niet. Dit is gewoon een man die vroeger goed wilde verdienen, een vrouw voor de zorgtaken met een klein baantje erbij. En na de scheiding werkt en verdient de man evenveel maar vindt het onprettig geld die kant op te sturen.

Hoe jullie het doen qua co-ouderschap vind ik wel interessant als je fulltime werkt. BSO? Of zorgt 's middags dan iemand anders voor de kinderen?

Ik heb idd BSO en neem af en toe een middag vrij

PieterAdelaars

PieterAdelaars

26-10-2023 om 15:57 Topicstarter

rutiel schreef op 26-10-2023 om 12:32:

Ik verbaas me ook wel een beetje over het begrip voor de vrouw in kwestie hoor. Tuurlijk, destijds zijn er bepaalde afspraken gemaakt die op dat moment passend waren. Maar toen waren de kinderen veel jonger. Ik zou me geloof ik ook gruwelijk ergeren aan een ex-partner die (ogenschijnlijk) een luxeleventje leidt en na jaren nog steeds weinig onderneemt om op eigen benen te staan. Komop zeg, we leven niet meer in de vijftiger jaren! Ga werken of investeer in een opleiding waarmee je een goede baan kunt krijgen.
Maar goed, we horen hier natuurlijk maar één kant van het verhaal. Het zit ongetwijfeld wat genuanceerder in elkaar.

Idd een luxeleven. KA + PA plus alle toeslagen is goed voor meer dan 3200 euro netto. Waarom zou je dan meer gaan werken?

ik snap eigenlijk niet waarom die kinderen naar een bso moeten als moeder thuis is. Waarom wil je met alle macht co ouderschap als je fulltime werkt.. en je ex-vrouw meer tijd heeft.. waarom laten jullie de zorg niet 70- 30 ofzo. Dan voelt het voor jou vast ook eerlijker dat je haar betaald en niet een medewerker op een opvang om je kind te verzorgen terwijl jij werkt. Mijn hart zou omdraaien als mijn kind naar de opvang is terwijl ik in een ander huis thuis zit mijn kind te missen. Maargoed ik zou dan ook nooit voor co ouderschap gaan mocht ik gaan scheiden en mijn man wil dat ook niet omdat hij altijd werkt en ik thuis ben. 

Moederkareltje schreef op 26-10-2023 om 19:48:

ik snap eigenlijk niet waarom die kinderen naar een bso moeten als moeder thuis is. Waarom wil je met alle macht co ouderschap als je fulltime werkt.. en je ex-vrouw meer tijd heeft.. waarom laten jullie de zorg niet 70- 30 ofzo. Dan voelt het voor jou vast ook eerlijker dat je haar betaald en niet een medewerker op een opvang om je kind te verzorgen terwijl jij werkt. Mijn hart zou omdraaien als mijn kind naar de opvang is terwijl ik in een ander huis thuis zit mijn kind te missen. Maargoed ik zou dan ook nooit voor co ouderschap gaan mocht ik gaan scheiden en mijn man wil dat ook niet omdat hij altijd werkt en ik thuis ben.

Voor kinderen is het heel goed om de helft van de tijd bij vader en de helft van de tijd bij moeder te zijn. Het lijkt mij heel logisch dat je als minder werkende ouder ervoor zorgt dat je onafhankelijk van de andere ouder een leven opbouwt. Meer werken is daarin een hele goede stap. Dus thuis zitten een kind missen, omdat het de week is van de andere ouder zou er in mijn ogen niet zijn. 

Jouw stelling is nu juist het probleem dat de topic starter heeft. Moeder gaat niet meer werken, terwijl ze de tijd ervoor heeft en hij moet daarom meer blijven betalen. Helaas gebeurt het ook heel vaak doordat er geen verplichting is om meer te gaan werken voor in dit geval moeder, het niet mogelijk is dat vader minder gaat werken. Hij heeft er dan de financiële mogelijkheid niet voor, terwijl moeder het lekker rustig aan doet.

Gelukkig is de maatschappij aan het veranderen en ik zie in de toekomst nog wel gebeuren dat ook aan deze situatie toch iets wordt gewijzigd. Dat er gewoon van beide ouders wordt verwacht dat ze een minimaal aantal uur gaan werken b.v. 

Voelt het eerlijker als de kinderen meer bij moeder zijn? Ik weet dat het voor mij niet eerlijker had gevoeld als mijn kind meer bij haar vader zou zijn. Dus een antwoord op je vraag of het eerlijk zou voelen, zou in mijn geval een heel duidelijke "Nee" zijn.

PieterAdelaars schreef op 26-10-2023 om 15:57:

[..]

Idd een luxeleven. KA + PA plus alle toeslagen is goed voor meer dan 3200 euro netto. Waarom zou je dan meer gaan werken?

Het valt mij wel vaker op dat bij discussies over armoede de bedragen van toeslagen vaak niet worden vermeld, terwijl dit toch aanzienlijke bedragen zijn. Rekende deze week nog een fictieve situatie uit, waarin er 800 euro aan toeslagen zou komen. Als zij meer werkt zal dat voor de toeslagen wel verschil maken.

Tsjor

tsjor schreef op 27-10-2023 om 08:11:

[..]

Het valt mij wel vaker op dat bij discussies over armoede de bedragen van toeslagen vaak niet worden vermeld, terwijl dit toch aanzienlijke bedragen zijn. Rekende deze week nog een fictieve situatie uit, waarin er 800 euro aan toeslagen zou komen. Als zij meer werkt zal dat voor de toeslagen wel verschil maken.

Tsjor

Misschien wel omdat je toeslagen afhankelijk zijn van je verdere inkomsten, waaronder parteralimentatie. Het is dus niet zo dat alles maar door stapelt, al denken mensen graag van wel. Meer PA betekent minder recht op toeslagen, meer toeslagen betekent minder recht op kwijtschelding van gemeente heffingen, etc. Je krijgt niet “gewoon” 800 euro aan toeslagen, daarvoor moet er aan een aantal eisen voldaan zijn en die beïnvloeden elkaar ook weer.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/scheiden/content/partneralimentatie

Dat is zeker zo, maar ik denk dat de ex-partner vooral zal benadrukken dat ze te weinig geld heeft en niet hoeveel extra binnenkrijgt. een inkomen van 3200 euro per maand is toch, ahum, ruim zou ik zeggen.
Maar ook anderszins: als er gepraat wordt over mensen met een sociale uitkering, dan gaat het vaak over het bedrag van de uitkering zelf, maar niet over wat er bij komt aan toeslagen etc. en dat kan rustig ongeveer 1000 euro per maand zijn. Meer toeslagen betekent overigens niet dat er minder recht is op kwijtschelding.
Het is algemeen bekend en nog steeds niet opgelost, dat er een armoedeval is: als je meer gaat werken verlies je aan inkomsten, omdat je op alle andere fronten van de toeslagen achteruit gaat. De ex van TO zou meer kunnen gaan werken, dat zou niet eens van invloed hoeven zijn op PA of KA, maar wel op de toeslagen. En daar kan dan het grote verlies optreden.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.