Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

thuiszitter

thuiszitter

03-10-2017 om 21:56

referte verklaring

In een zaak aangespannen door mijn Ex over de kinderalimentatie heb ik uiteindelijk ingestemd met het tekenen van een referte verklaring.

Nu enkele weken blijkt dat Ex zich:
A- Niet aan afspraken houdt die we hebben opgesteld
B- De oudste zoon inkomsten heeft die tegenpartij niet heeft gemeld, ( oudste is bijna 20 jaar en heeft een vaste baan)

Vraag: Kan ik een referte verklaring intrekken, omdat blijkt dat Ex zich niet houdt aan afspraken, en omdat inkomsten van Zoon zijn verzwegen?

tante Sidonia

tante Sidonia

03-10-2017 om 22:08

Het lijkt mij

van wel, maar als je in die procedure zit dan kun je deze vraag bij je advocaat neerleggen toch?

V@@s

V@@s

03-10-2017 om 22:12

Zoon

Je ex is toch helemaal geen partij in de kinderalimentatie van je volwassen zoon. Voor zijn kinderalimentatie zou ik met hem overleggen.

Overigens gaat het dus nog maar om ruim een jaar, je kunt dat ook gewoon betalen. Komt de verstandhouding met je zoon vast ten goede.

thuiszitter

thuiszitter

03-10-2017 om 22:29

geen contact

heb ik met de oudste zoon, hij heeft elk contact afgebroken. Ik ben ook niet de biologische vader, dus enige verstandhouding zal er ook zeker niet komen!

V@@s

V@@s

04-10-2017 om 08:52

wat een onzin

Dat er geen verstandhouding kan komen omdat jij niet de biologische vader bent.

Maar goed voor het alimentatiestuk is alleen van belang of je wettelijk zijn vader bent. Is dat het geval?

en de eerste vraag

De eerste vraag die Vaas opwerpt lijkt me de hamvraag. Wie is nou degene die de procedure heeft gestart? Als zoon 20 is, is hij ook de verzoeker. Als ex de procedure is gestart dan gaat het om een jonger kind en dan hebben de inkomsten van de 20 jarige daar verder geen invloed op.

Verder zou ik je aanraden contact op te nemen met je advocaat als je die hebt, of met de griffie van de rechtbank als je geen advocaat hebt, om te vragen of je je referteverklaring kan intrekken en alsnog een termijn kan krijgen om verweer te voeren. Je zult dan overigens wel een advocaat in de arm moeten nemen om dat verweer namens jou in te dienen.

Groeten,

Temet

thuiszitter

thuiszitter

05-10-2017 om 13:10

# Vaas

Er komt geen verstandhouding omdat moeder de kinderen bewerkt.

Oudste en Ex hebben procedure gestart,

Jongste heeft aangegeven bi vader en moeder te willen wonen, maar moeder houdt alles tegen

Thuiszitter

Je bent duidelijk erg boos en het kennelijk ook erg oneens met de alimentatie zoals die wordt gevraagd. Als je al een referteverklaring hebt afgegeven en daar nu op terug wilt komen dan moet je dus nu (ik bedoel dat letterlijk - vandaag nog) de griffie gaan bellen en dat uitleggen (en de advocaat van je ex en oudste ook meedelen dat je je referteverklaring intrekt - ik zou dat schriftelijk doen en een kopie behouden) en als de donder een advocaat zoeken die alsnog namens jou verweer kan voeren.

Op die manier kan je de procedure openbreken. Als dat niet meer lukt (uitspraak is al onderweg) dan rest alleen hoger beroep. Kan ook, maar daar is het griffiegeld hoger.

Maar je moet in het kader van de procedure een verweer indienen en daarvoor is een advocaat nodig. Meer smaken zijn er niet. Er kan overigens wel alsnog tijdens de procedure een mediationtraject worden ingezet, maar dat even terzijde. Maar goed, het alleen intrekken van de referteverklaring levert je op zichzelf dus nog niks op, je moet ook verweer voeren om te voorkomen dat die alimentatie op het verzochte bedrag wordt vastgesteld.

Groeten,

Temet

nog even - ook voor de meelezers

De gang van zaken bij een alimentatieprocedure is gewoonlijk dat het verzoek wordt ingediend, bij de rechtbank administratief wordt verwerkt (daar gaat even overheen) en dat de rechtbank vervolgens een termijn vaststelt waarbinnen de verweerder een verweerschrift kan indienen - door tussenkomst van een advocaat. De rechtbank stelt verweerder daarvan schriftelijk op de hoogte. Wordt er binnen de gestelde termijn niet door een advocaat verweer gevoerd (of uitstel gevraagd) dan wordt het verzoek toegewezen.

Zit er bij het verzoekschrift al meteen een referteverklaring (waaruit blijkt dat de verweerder instemt met het verzoek) dan kan de rechter op basis van de stukken meteen een uitspraak doen en hoeft er niet eerst een verweertermijn gesteld te worden. Dan komt de uitspraak dus sneller. Thuiszitter kan dus in dit scenario alleen nog maar wat bereiken als hij de referteverklaring intrekt voordat de rechtbank die uitspraak heeft gemaakt. Maar omdat het proces van inschrijven van een zaak en opstellen van een uitspraak wel een paar weken in beslag neemt, is de kans best aanwezig dat er hier nog wat aan gedaan kan worden.

Hoe snel een zaak wordt afgehandeld verschilt per rechtbank en kan zelfs binnen éen rechtbank verschillen van jaar tot jaar.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.