Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
13-01-2016 om 19:32
Mijn vader overlijdt binnenkort. Ik vroeg me af of het gebruikelijk is om stiefkinderen op de rouwkaart te zetten. Ik vraag dat omdat zij eigenlijk niet of nauwelijks contact met mijn familie hebben (gehad), dus ergens voelt dat een beetje raar. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
16-01-2016 om 09:52
Jamie
Dan blijf je toch lekker op die kast zitten mokken. Ik kan me zelfs niet vorstellen dat je boos zou doen tegen je familie, het gaat om een zus, omdat je kinderen niet naar jou zin op een kaart staan.
Degene die dood is, heeft nergens besef van wat er speelt, je moet verder met je zus en die kaarten liggen na 2 weken bij het oud papier.
Ik kom dus wel uit zo'n grote familie, ik heb net zo vaak een begrafenis als een bruiloft. Ik kan je uit, jammer genoeg veel ervaring, vertellen dat er belangrijkere zaken in het leven zijn.
Jij mag veel waarde hechten aan de formaliteiten, ik hecht meer aan de band met mijn broers en zussen. Dus geen haar op mijn hoofd die hier boos om gaat worden.
En jij leest alleen wat je wilt lezen, trekt er een paar woorden uit en blijft daarover op de kast zitten mokken.
En nu ben ik er wel weer klaar mee, Loesje zit met haar zus bij haar vader, veel belangrijker dan een kaart, te druk om nog te reageren.
Fijne zaterdag.
16-01-2016 om 16:17
Toen mijn schoonmoeder overleed
hebben we ook expres gekozen voor 'en kleinkinderen'. Niet omdat het er teveel waren om op te noemen maar omdat 1 kleinkind op een nare manier geen contact meer heeft met haar ouders. De drie kinderen met schoonkinderen (waaronder ik dus) werden met naam genoemd en de 7 kleinkinderen werden samengevat onder die noemer. Omdat we die ene niet zo pijnlijk duidelijk niet wilden benoemen maar het ook niet goed voelde om die naam er 'zomaar' wel bij te zetten. We waren allemaal erg opgelucht over deze suggestie van de uitvaartbegeleider ter oplossing van ons dillemma en ik heb me echt niet gepasseerd gevoeld dat mijn kinderen niet met naam werden genoemd.
16-01-2016 om 16:39
Brigit
In jouw geval is het in goed onderling overleggeregeld, daar draait het om.
Wat dan de oplossing is hangt van de situatie af.
16-01-2016 om 17:51
Loes
Op een rouwkaart staan mensen die een band hebben met de overledene. Conventie en bloedband zijn minder belangrijk. Mijn vaders tweede vrouw stond op de kaart toen de moeder van zijn eerste, overleden vrouw, kwam te overlijden. Boven haar echte zussen nog wel.
Uit jouw verhaal maak ik op dat de kinderen geen enkele band hebben met je vader. Zo weinig zelfs, dat ze op de uitvaart niet aanwezig zijn. Je familie kent ze misschien zelfs wel amper. Dan lijkt het me niet logisch ze erop te zetten en onnodig om de andere kleinkinderen op een hoop te gooien.
Zet je ze er wel op, dan zit het er dik in dat andere aanwezigen zullen vragen waarom ze er niet bij zijn. En heel eerlijk gezegd, ik zou er als overig familie er ook niet erg gebrand op zijn, vaagbekende kinderen op de kaart.
Want bij anderen belandt de rouwkaart na een paar dagen bij het oud papier,die van mijn overleden dierbaren zitten in doos familiespullen.
Ik hoop dat deze kwestie je niet al te veel kopzorgen bezorgt bij het afscheid nemen van je vader. Sterkte.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.