Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Samenwonen met nieuwe partner, effect op kinderalimentatie?

In de toekomst zou ik graag gaan samenwonen met mijn huidige partner. Voor mijn ene dochter ontvang ik nu kinderalimentatie en voor mijn andere dochter inmiddels niet meer, omdat zij bij haar vader verblijft (meer dan logisch dat ik voor haar dan ook geen alimentatie meer ontvang)

Mijn nieuwe partner heeft kinderen en heeft co-ouderschap met zijn ex, waardoor hij geen kinderalimentatie betaalt.
Zal mijn ex, wanneer ik ga samenwonen en mijn dochter bij mij verblijft zoals nu ook is vastgelegd, de kinderalimentatie voor haar moeten blijven betalen? Ik snap dat wanneer mijn dochter ervoor kiest wat vaker bij haar vader te willen verblijven, dat hier dan verandering in komt.
Maar mocht de omgangsregeling blijven, zoals nu het geval is, moet de vader dan zijn alimentatieplicht moeten blijven voldoen?

Bedankt.

Paddington

Paddington

05-09-2017 om 14:04

kinderalimentatie verandert niet bij samenwonen. Dat is namelijk geld voor het kind.

Natuurlijk kan het zijn dat jouw inkomen veranderd vanwege het samenwonen, bijvoorbeeld door het wegvallen van het KGB of i.i.g. de alleenstaande ouder kop.

just-me

just-me

05-09-2017 om 14:22 Topicstarter

toeslagen

Je bedoelt de toeslagen... ja, die zullen dan wegvallen.

De alimentatie voor mijn oudste dochter heeft mijn ex zelf gestopt en ik ben daar niet tegenin gegaan, omdat ik dat niet meer dan normaal vond, wanneer zij keuze maakte om bij haar vader te gaan wonen. Dit is niet via officiële weg gegaan, maar gewoon stop gezet.

Ik ben destijds akkoord gegaan met een alimentatie van 375,= per kind, gebaseerd op het inkomen van mijn ex van destijds 8.000,00 netto per maand.
Het was destijds een enorme roes, latere berekening kwam ik op een geheel ander bedrag uit, maar mij werd verteld dat dit het maximale was, ook op dit netto-inkomen en dit zo berekend was door de notaris.
Nogmaals een roes voor me geweest, maar ik wilde ook totaal mijn onafhankelijkheid krijgen en niet de vel van zijn neus halen.

Ik zou het dan ook niet meer dan netjes vinden, wanneer hij vasthoudt aan de alimentatie.
Mijn partner en ik hebben het echt niet slecht (ik voel me rijk, maar dan nog het meest in mijn gelukkig zijn... en dat is wat telt...), maar hebben daarnaast ook zorg over drie kinderen straks. En uiteraard ook wanneer de oudste dochter hopelijk wat vaker weer over de vloer zal komen... maar dat is weer een andere topic.

just-me

just-me

05-09-2017 om 14:22 Topicstarter

KGB

KindGebondenBudget... sorry, zit even op werk... suf

Bosbes

Bosbes

05-09-2017 om 18:39

nee

Nee, het is geld voor jullie kind. Dus ook niet voor de andere kinderen bedoeld. En ook niet bedoeld voor jouw levensonderhoud. Ook moet je nieuwe partner niet voor jullie kind betalen.
Hij mag het niet zomaar stopzetten.
Voor een verandering op een 'juiste manier' zijn twee manieren:
* degene die verandering wil, laat weten wat hij/zij in het hoofd heeft en of ex-partner akkoord gaat met deze verandering
en/of
* het wordt via een advocaat aangevraagd. Dan worden er wel veel extra kosten gemaakt.

Volgens mij wordt bij een nieuwe berekening (zeg maar: als je direct na de scheiding zou zijn gaan samenwonen) wel rekening gehouden met gedeelde woonlasten. Maar verder betalen de echte ouders van het kind.
En zolang ex geen vraag stelt aan jou en/of aan een advocaat, moet hij het al vastgestelde bedrag betalen.

Mocht er ook partneralimentatie zijn, dan is het een heel ander verhaal.

Bosbes

Bosbes

05-09-2017 om 18:43

niet volledig

Sorry, ik was onvolledig. Mocht je ex het normaal vinden om minder te gaan betalen omdat jij bent gaan samenwonen, dan zeg je dus (indien je het voor het overige ook niet redelijk vindt: jullie hebben allebei nog ongeveer hetzelfde inkomen etcetera): ik ga daarmee niet akkoord. Als je echt denkt dat het redelijk is, ga maar naar een advocaat, dan laat je het herberekenen.
In de tussentijd moet hij uiteraard hetzelfde blijven betalen.
Nadeel is dat jij mogelijk ook advocatenkosten moet maken. Voordeel is dat hij dan mogelijk juist méér moet betalen.
Maar ik denk - als zijn financiele situatie niet veranderd is - dat hij niet gek is/ cq snapt dat jij het inmiddels ook snapt- en dan geen herberekening aanvraagt.

just-me

just-me

07-09-2017 om 11:00 Topicstarter

bosbes, dank je wel...

Nee, dat denk ik ook niet... hij is er namelijk heel goed vanaf gekomen en dat weet hij heel goed.

Ik wil ook geen strijd gaan krijgen; ons contact is minimaal omdat het vaak van zijn kant de kinderachtige kant op gaat. Probeert me nog steeds te raken met bepaalde woorden. Weinig tot geen contact geeft mij veel meer rust. Hij heeft destijds schoolkosten op zich genomen (staat in een akte opgenomen) en de sporten, dus ik wil ook niet lullig doen. En laat mij maar zelfstandig zijn.

Tuurlijk is de alimentatie voor ons kind, maar hier valt natuurlijk ook bv. eten/drinken onder. Mijn ex is in staat dan te zeggen dat hij het dan overmaakt naar onze dochter.
Iedere maand maak ik 100,= over voor kleedgeld aan mijn dochter en tussendoor geef ik gerust ook wel eens wat geld. Ik heb alleen niet zo te spenderen, zoals haar vader, maar dat hoeft ook niet.

Ik heb nu een schooltas van 90,= voor mijn dochter gekocht en hoewel dit voor school is, neem ik dit voor mijn rekening en meld dat verder ook niet aan mijn ex. Ik wil niet de kinderachtige kant op gaan, maar hoop dat mijn ex dat ook niet zal gaan doen op moment van samenwonen.

just-me

just-me

07-09-2017 om 11:04 Topicstarter

partneralimentatie

is niet van toepassing.

Tuurlijk zal mijn huidige vriend ook kosten gaan maken voor onze dochter. Hij is daar niet moeilijk in en wil dat ook niet, maar het moet idd niet zo zijn dat mijn ex daarom zijn handen er vanaf trekt.

Het is een dominante man, die graag de dingen ziet gaan, zoals hij wilt, dus ik ben benieuwd hoe het balletje gaat rollen.

Zal me er maar niet te druk om maken. Het staat immers opgenomen in een akte.

Bosbes

Bosbes

07-09-2017 om 11:17

kinderachtigheid

Hm...ik weet niet hóe je ex zegt dat hij het anders wel overmaakt op je dochters rekening (persoonlijk / via mail?), maar als het even kan zou ik er niet op ingaan: niet reageren op dreigementen dus. Actie hoeft pas als het werkelijk zo ver is.
Of anders, als er heel duidelijk een reactie wordt verwacht (persoonlijk): 'dan heb ik de kinderalimentatie niet ontvangen dus zal ik je dan vragen om het me z.s.m. alsnog te sturen. Zo niet, dan zijn er andere wegen die ik kan bewandelen, want het hoort naar mij overgemaakt te worden. Wat je ons kind dan gestort hebt moet je maar met haar eventueel maar oplossen'.
Hij heeft trouwens wel een punt als jullie kind 18 is. Als ik de alimentatieplichtige was, zou ik ook direct aan kind overmaken zodra hij/zij 18 was; dat is ook de bedoeling. Het is juist zo fijn dat de officiele banden met een ex dan klaar zijn.

Overigens vind ik 100 euro kleedgeld nogal veel! Tenzij kind verder geen zakgeld krijgt natuurlijk en het eigenlijk 'zak- en kleedgeld' is. Maar ja, dat is off topic en moet je natuurlijk helemaal zelf weten.

Succes!

just-me

just-me

07-09-2017 om 11:24 Topicstarter

kleedgeld

Mijn ex heeft laten vallen wat ik krijg voor alimentatie per kind.
Mensen verklaren me inderdaad voor gek dat ik dat maandelijks 100,= overmaak, maar ik ga dan inderdaad ook niet meer zelf kleding halen voor haar. Alles draait om merk, dus zou dan ook de spuigaten uitlopen. Tuurlijk ben ik daar zelf bij, maar bij de andere kant lijkt alles te kunnen, althans dat idee heb ik, maar zeggen mij doodleuk dat dat echt niet zo is...

Hij heeft nog niets over alimentatie gezegd hoor, wanneer ik zou gaan samenwonen, maar ik loop wellicht op de zaken vooruit, meer ook om niet voor verrassingen te komen staan.
Tuurlijk, wanneer kind 18 is, vind ik het ook niet meer dan logisch dat overgemaakt wordt naar het kind.

Maar wat moet kind dan met 375,= per maand. Ik zou raar vinden dan geld te moeten gaan vragen voor kost en inwoning, is immers je kind.
Maar goed... dat duurt nog vier jaar.... misschien moet ik niet al dingen gaan invullen, die er helemaal nog niet zijn.
Scheelt hoop kopzorgen denk ik zomaar

just-me

just-me

07-09-2017 om 11:26 Topicstarter

toelichitng op 'mijn ex heeft laten vallen wat ik krijg....'

mijn dochter dus laten weten wat ik krijg, waarop mijn dochter zegt dat er kleedgeld overgemaakt moet worden. (ik hoor haar vader praten), maar op zo'n moment denk ik... ik maak over, dan kopen ze zelf maar de spullen.
Ik wil niet het idee geven dat ik mijn kinderen niets geef.
Ik vind idd niet dat een kind iedere maand 100,= hoeft te krijgen, maar ben dus meegegaan in het gesprekje tussen vader en dochter.

tja, alles voor de lieve vrede he...

Vesta

Vesta

07-09-2017 om 11:52

hoezo vreemd om kostgeld te vragen?

Lijkt mij juist heel logisch want het kind moet toch ergens wonen en dat kost geld.

Wij hebben juist afgesproken dat wij als dochter 18 wordt we beiden onze bijdrage direct aan het kind overmaken en zij dan betaald aan de gene waar ze woont: pa, ma of op zichzelf.

Ik betaalde ook wel geld voor kleding aan mijn ex, maar dat is omdat dat mijn verantwoording is. Gaat in goed overleg en inmiddels heeft kind kleedgeld.

just-me

just-me

07-09-2017 om 13:05 Topicstarter

kostgeld

dat komt denk ik omdat ik zelf nooit kostgeld heb betaald aan mijn ouders, maar ik woonde dan ook op mijn achttiende al niet meer bij mijn ouders. Ben dus niet gewend.
Het voelt voor mij prima om die 100,= aan kleedgeld te geven en kunnen ze naar eigen smaak wat aanschaffen.

Eerdaags wel gesprek met mijn ex en zijn huidige partner.
Ze zijn op de hoogte dat we met de tijd wel willen gaan samenwonen. Ik ga het deze week ook bespreken met mijn dochter.
Liefst heb ik haar bij me, met uitzondering dat ze dan om het weekend bij haar vader is, maar ik heb ook in het achterhoofd dat ze wellicht vaker bij haar vader wilt zijn.
De vriendin van mijn ex had al geopperd gesprek met zijn vieren aan te gaan om dan de verdeling te bespreken.

Ik denk dat daar dus al meer met mijn dochter besproken is, dan ik nog heb kunnen doen, temeer omdat ik niet op zaken vooruit wil lopen, althans hierin...

Ik hoop dat het een goed gesprek zal gaan worden, wat voor alle partijen goed voelt, maar vooral voor mijn dochter. Ik zal het haar zeker niet kwalijk nemen wanneer ze ook wat meer bij haar vader zou willen zijn.

just-me

just-me

15-09-2017 om 08:10 Topicstarter

samenwonen

Van de week hebben we mijn dochter verteld van onze samenwoonplannen. Ze reageerde heel relaxed en gaf aan het al verwacht te hebben.
Kennelijk is het ook al besproken bij haar vader, want ze zou wel wat meer ook bij haar zus willen zijn, die bij haar vader woont.
Tuurlijk heb ik haar het liefst bij ons, maar een kind heeft een vader én een moeder en mag beiden natuurlijk meer zien, wanneer daar duidelijk de behoefte naar is.

Nu hoorde ik mijn dochter om dan de ene week bij de vader te zijn en de andere week bij ons. Het is even slikken, maar ik begrijp het wel. Twee dagen extra doordeweeks gaat niet werken, temeer omdat haar vader en vriendin wel druk leventje hebben en beter kunnen plannen rondom kinderen wanneer ze er een week is.

Ik probeer het maar niet als een afwijzing te zien naar ons toe, maar het was even zo van okay? temeer omdat ze het niet uitte ten tijde dat wij het zeiden tegen haar.
Het draait om onze dochter en dat zij zich goed voelt hierbij; dat is het voornaamste.

Wanneer ze dus ene week bij mij is en dan andere week bij haar vader, dan is de gehele alimentatie mijns inziens niet meer van toepassing of zie ik dat verkeerd?
Het draait mij niet om de alimentatie, we komen er ook wel met een gezamenlijk inkomen, maar ben hier toch wel enigszins benieuwd naar.

Kosten

Als vader dan ook wat kosten oppakt als je dochter bij hem is, zoals kleding, schoeisel, zakgeld, mobiel telefoongeld, fiets etcetera.

just-me

just-me

15-09-2017 om 08:39 Topicstarter

thanks anne

ex betaalt al kosten van school en sport; staat ook zo opgenomen in de akte. Denk dat wellicht zinvol is zakgeld van ons beiden op haar bankrekening over te maken.
Er is een dure smaak, waarin ik niet zomaar iedere maand aan kan voldoen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-09-2017 om 08:52

Is het het waard?

Eigenlijk heeft je dochter dus liever niet dat je gaat samenwonen, als je daarom liever meer bij haar vader is. Is dat het je waard? Niets ren nadele van vader, maar dit is wel rechtstreeks gevolg van jouw handelen. Dat krijg je echt nog wel een keer terug.

Vesta

Vesta

15-09-2017 om 08:53

nieuwe afspraken

Dit is zo'n moment waar je de acte even moet vergeten en gewoon nieuwe afspraken moet maken. Sowieso is het regelmatig beoordelen en bijschaven waar nodig handig als je nog kunt overleggen met elkaar.

Kinderen worden groter, krijgen andere behoeften en ook de situatie bij de ouders veranderd.

just-me

just-me

15-09-2017 om 09:26 Topicstarter

nieuwe afspraken gaan we idd maken...

Na vier jaar latten; over en weer van het ene naar het andere huis om met z'n allen een hapje te eten/de sporttassen verzamelen uit twee huizen (even klein vb), gaat iedereen wel beetje opbreken, zo ook bij de kinderen. De kinderen gaan heel goed samen. Ze krijgt haar eigen stek en heeft ook haar inbreng in hoe het gaat worden.
Het huis waar we nu wonen hebben we beiden geen binding mee.

Mijn dochter gaat nu op de dag ook al heel veel naar haar vader, terwijl ze eigenlijk bij mij is. Dit is omdat we dicht bij elkaar wonen.

Ik denk dat er wel rust in gaat komen voor alle partijen, ondanks ik liever had gehad zoals nu ook gaat.

Waarom zou het wel okay zijn dat de vader binnen half jaar al relatie heeft en binnen het jaar al mee samenwoont en dit dan wel voor de kinderen acceptabel is.
Moet de moeder de rest van haar leven dan maar blijven latten? Het contact met mijn ex moet wel beter verlopen, dat zou voor onze kids ook beter zijn, dus we gaan maar weer eens een poging wagen.

We hebben er goed over gesproken en gevraagd naar haar mening. Ze had inderdaad verwacht en wilt wel heel graag ook een stek voor zichzelf (die krijgt ze ook). Ze vond ook fijn dat ze geheel naar eigen smaak mag inrichten. het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat wanneer wij beneden op de bank zitten, ze hier verplicht dan continue bij moet zitten en ze heerlijk haar kamer kan opzoeken.

Vesta

Vesta

15-09-2017 om 09:37

niet alleen over omgang

maar ook de financiele afspraken zouden om de paar jaar of bij grotere wijzigingen tegen het licht gehouden moeten worden.

just-me

just-me

15-09-2017 om 09:47 Topicstarter

mee eens...

ik kan alleen niet bijdragen aan de Kenzo kleding/Stone Island/Canadian Gooze etc. Wat dat betreft zijn het twee totaal verschillende werelden, maar dat maakt verder niet uit en we dienen denk ik dan gewoon goede afspraken te maken.
Kappersbezoeken/Ov-kaarten opwaarderen/kleedgeld a € 100,= per maand/en tussendoor nog wel eens extra geld geven betaal ik nu van de alimentatie a 375,=.

Communiceren met zijn partner gaat beter dan met mijn ex; ik hoop dat nu beter zal gaan in de toekomst, maar er komt altijd weer een sneer uit het verleden naar boven; ik hoop dat dat dan ook achterwege zal blijven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.