Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

wos

wos

29-03-2022 om 16:28

samenwonen samengesteld

Hai,
Ik ben een moeder van 2 dochters van 12 en 13 jaar en woon in Oldenzaal.  Ik heb sinds 2 jaar een relatie met een man uit Rijssen, die twee kinderen heeft van 10 en 12 jaar. Het gaat goed en we zijn erg gek op elkaar. Een reden dus dat er sprake is van samenwonen. Mijn vriend heeft al een koopwoning en het is het meest verstandig om daar bij in te gaan trekken. We willen het graag op en top gaan regelen, omdat we beiden een rugzakje hebben. Wie heeft ervaring hiermee en kan ons zeggen waar we rekening mee moeten houden. 
Het gaat me dan vooral om het financiele deel. ( we verdienen beiden evenveel)
Dank je wel alvast.


Dat rugzakje is een beetje onduidelijk. Misschien moet je daar wat meer uitleg over geven. En wat duidelijker over de financiële tips. 

wos

wos

29-03-2022 om 19:34 Topicstarter

We hebben beiden relaties achter de rug, waarbij we financieel niet heel goed achter zijn gelaten. Toen we alleen kwamen te staan moesten we weer bij 0 beginnen. Inmiddels hebben we beiden weer een buffer opgebouwd. We willen beiden de zaken goed regelen, zodat we niet weer in die situatie terecht zullen komen. 

Financiele tips over bijvoorbeeld:
- Hoe bepaal je wie wat betaalt?
- Hij heeft al een hypotheek. Is het verstandig om die op beide namen te zetten of het gewoon zo laten?
- Beiden zekerheid hebben voor als er iemand overlijdt of als we uit elkaar zouden gaan.

Bijtje82

Bijtje82

30-03-2022 om 01:31

wos schreef op 29-03-2022 om 19:34:

We hebben beiden relaties achter de rug, waarbij we financieel niet heel goed achter zijn gelaten. Toen we alleen kwamen te staan moesten we weer bij 0 beginnen. Inmiddels hebben we beiden weer een buffer opgebouwd. We willen beiden de zaken goed regelen, zodat we niet weer in die situatie terecht zullen komen.

Financiele tips over bijvoorbeeld:
- Hoe bepaal je wie wat betaalt?
- Hij heeft al een hypotheek. Is het verstandig om die op beide namen te zetten of het gewoon zo laten?
- Beiden zekerheid hebben voor als er iemand overlijdt of als we uit elkaar zouden gaan.

Behoudt voor zolang mogelijk je huurwoning aan. Hij kan zijn hypotheek ook alleen dragen, dus dat moet geen probleem zijn. Twee jaar is nog niet heel lang, dus ik zou nu nog niet eens nadenken over jouw naam op de hypotheek erbij. 

Aangezien hij het belasting voordeel van de woning heeft, zou ik zeggen dat hij de hypotheek betaald. Jij kunt bijdragen in het huishoudelijke potje, boodschappen, uitjes etc. 

Denk dat je eerst beter kunt kijken wat voor effect het heeft op financiële zaken die met de kinderen te maken hebben. Kindgebonden budget bijvoorbeeld of alimentatie. En is bij beide delen van het gezin nog een andere ouder in beeld? Wat voor afspraken zijn daar mee gemaakt? Denk aan reisafstand en scholing. Is er co-ouderschap? 

Wat overlijden betreft, kun je veel bij een notaris regelen.

Maar ik ben van mening dat dit nog niet van toepassing is. Twee jaar is echt nog heel kort. 

wos schreef op 29-03-2022 om 19:34:



Financiele tips over bijvoorbeeld:
- Hoe bepaal je wie wat betaalt?
- Hij heeft al een hypotheek. Is het verstandig om die op beide namen te zetten of het gewoon zo laten?
- Beiden zekerheid hebben voor als er iemand overlijdt of als we uit elkaar zouden gaan.

Ik zou het huis niet op beide namen laten zetten, want daaraan zijn ook weer extra kosten verbonden. Daarnaast geeft dit ook niet enkel zekerheid, want ook al rijzen de huizenprijzen nu de pan uit (qua overwaarde), is men de tijd van ‘onder water staan’ vergeten? Destijds zou je blij geweest zijn bij een scheiding geen huis/hypotheek op je naam te hebben gehad! Zie hiervan dus vooral niet enkel de voordelen.

Je betaalt niet mee aan zijn hypotheek, maar zou kunnen afspreken een deel vd hypotheekrente te betalen als verkapte huur. Zo heb je ook geen kosten aan groot onderhoud of bijv een nieuwe keuken/badkamer, het huis is en blijft namelijk van hem bij einde relatie. 

Verder zou ik een gescheiden financiële administratie voeren, ieder een eigen rekening waarop salaris wordt gestort. Dan kunnen jullie evt een gezamenlijke rekening nemen waarop jullie beiden maandelijks naar rato een bedrag storten voor boodschappen en vaste lasten.

Inschrijven bij de woningbouw is ook geen overbodige luxe en doordat je niet volledig meebetaalt aan zijn hypotheek, kun je dat geld weer sparen.


Verder kun je bij de notaris alles laten vastleggen vwb samenlevingscontract en testamenten. Daarnaast zou je ook een overlijdensrisicoverzekering op elkaar kunnen afsluiten igv overlijden, ook daarbij kan een notaris je adviseren.

Iets andere situatie hier want geen eerdere huwelijken, maar ik had al een eigen koophuis toen ik mijn man leerde kennen. Hij studeerde toen nog. Trok later bij mij in. Huis is nog steeds van mij en dat blijft ook zo. Man staat wel ingeschreven bij woningbouw en verdient ook voldoende om iets te huren mocht het mis gaan.
Als ik sterf wordt het huis wel van hem. 
Mijn man betaalt andere dingen en draagt ongeveer net zoveel bij aan ons gezin dan ik.
Ik zou dat jullie ook aanraden. Ik zou ook aanraden om goed te kijken naar de kinderen, hun kosten en hoe je dat gaat verdelen. Er zijn nu wellicht verschillen in wat en hoeveel jullie betalen en als je samen in één huis gaat wonen gaat dat natuurlijk wel meer opvallen.

Ander geluid: ik zou niet gaan samenwonen. Jullie hebben allebei pre-pubers en zoals je zelf zegt een rugzakje. Dat het nu goed gaat, niet samen onder 1 dak, is geen garantie dat het ook goed gaat als jullie 4 pubers in huis hebben. Dat is in 'normale' gezinnen altijd al een lastige periode, maar ieder 2 kids in huis hebben die niet van jezelf zijn, ik geef je op een briefje dat het dan allemaal een stuk minder soepel loopt dan nu.
Tel je zegeningen, wees blij met dat het nu zo goed gaat en neem geen risico op 6 ongelukkige mensen. Liefde maakt blind, ik weet het, en ik weet ook best dat je als partners graag samen bent, maar echt, samen wonen, 24/7 met elkaar samen zijn, is heel erg anders dan ieder je eigen plek hebben waar je je terug kunt trekken. En het samen gezellig hebben op vakantie is ook niet hetzelfde als op een doordeweekse donderdagochtend met 6 man strijd hebben om de badkamer (om maar eens wat te noemen).
Denk er nog eens heel goed over na zou ik zeggen.

Eens met Badge, blijf eerst nog een paar jaar apart wonen en kijk hoe de relatie verloopt. En geef je kinderen hun rust en eigen plek om zich thuis te voelen zonder altijd bij vreemden in huis te moeten zitten. Samenwonen kan ook nog als de kinderen uit huis zijn.

wos

wos

30-03-2022 om 12:35 Topicstarter

Hele verschillende verhalen. We wonen niet bij elkaar om de hoek. En door zijn beroep als vrachtwagenschauffeur en het co-ouderschap kunnen we door de weeks vaak niet samen zijn. We hebben nu een weekendrelatie en dat is niet de intentie van deze relatie. Daarnaast zijn zijn kinderen er alleen in het weekend. Dus door de weeks zijn we met zijn 4en. 

En zijn zijn kinderen er ieder weekend, of om het weekend? Hoe zouden zijn kinderen zich voelen als jullie gaan samenwonen? Mogen ze om de week 2 dagen logeren in het huis van hun eigen vader en zijn tijd en aandacht dan ook nog eens delen met een vreemde vrouw en haar twee kinderen. Die doordeweeks wél hún vader in huis hebben. Voor de band tussen vader en kinderen lijkt mij dat heel eerlijk gezegd desastreus. Ik zou me er als puber in ieder geval door ingeruild hebben gevoeld.
Echt, ik begrijp helemaal dat jullie als partners graag samen willen zijn, maar het belang van alle 4 de kinderen moet altijd voorop staan. En dat zie ik hier niet. Jullie hebben allebei je roze bril nog op, na 2 jaar en elkaar niet vaak kunnen zien. Een goede tip vind ik altijd: wat zou je je beste vriendin adviseren? Dat helpt je om met een beetje afstand naar een situatie te kijken.
Het is ook geen besluit dat je gemakkelijk weer terugdraait zonder dat er iemand gekwetst hoeft te raken. Zelfs als je je eigen huis (voorlopig) aanhoudt. Op het moment dat je het weer terug wil draaien is er dus iets ernstig niet goed gegaan. Ik begrijp uit je laatste bericht dat je vriend ver weg woont. Als jij naar zijn woonplaats verhuist heeft dat voor jouw kinderen neem ik aan ook behoorlijk wat consequenties. Hoe zit het met het co-ouderschap? Waarschijnlijk wordt reizen naar hun vader dan flink lastiger en ik neem aan dat ze dan ook van school moeten wisselen.

Ik vind het onverantwoord om een experiment aan te gaan waar voor 4 kinderen zoveel consequenties aan zitten. Maar ik laat het hierbij, ik heb mijn punt wel gemaakt denk ik. Ik zou het niet doen... Misschien is dichter bij elkaar gaan wonen nog een optie? Maar wel in gescheiden huizen.

wos

wos

30-03-2022 om 12:52 Topicstarter

Misschien een brutale vraag. Maar heeft u zelf ervaring hier mee?

Niet zelf, wel 3 keer fout zien gaan in mijn omgeving. Heel triest, vooral voor de kinderen. Die hebben namelijk niets te kiezen, maar moeten wel dealen met de gevolgen. Eerst hun ouders die scheiden, dat zijn ze nauwelijks te boven en dan is er een nieuwe partner, vervolgens worden 2 gezinnen samengevoegd en daarna moeten ze weer opnieuw beginnen... Je gunt dat echt niemand.

Natuurlijk kan het ook goed gaan, zeker, en ik ken jullie situatie verder niet natuurlijk, maar verdiep je er eerst goed in. Het is ook goed om je te verdiepen in de dynamiek van een samengesteld gezin. Daar zijn ook boeken over te vinden. Wist je dat meer dan de helft van de samengestelde gezinnen weer uit elkaar valt?

Bezint eer ge begint, een waarheid als een koe. Maar als je dat allemaal gedaan hebt en je ziet het toch zitten, dan wens ik je oprecht heel veel liefde en geluk.

Is er in het huis van vader voor ieder kind een eigen slaapkamer? 

wat vinden je kinderen er van om naar Rijssen te verhuizen? Het is wel wat anders dan Oldenzaal. En qua school en vriendinnen? Heb je daar over nagedacht?

Als zijn kinderen er minder vaak zijn dan de jouwe, en alleen maar in het weekend, is het véél logischer om in Oldenzaal te blijven. Kan hij geen huisje voor 3 daar huren? Zo hoeft niemand van school of woonplaats te veranderen, behalve de man die toch al bijzonder weinig thuis is.

Heeft hij nu een koopwoning? Is het geen optie dat hij die verhuurt? Als jullie elkaar vaker zien in Oldenzaal en alles over een paar jaar vlotjes verloopt, kunnen jullie misschien samen iets groters kopen of huren.

wos

wos

30-03-2022 om 13:36 Topicstarter

Jippox schreef op 30-03-2022 om 13:00:

Is er in het huis van vader voor ieder kind een eigen slaapkamer?

Ja ze krijgen allemaal hun eigen slaapkamer. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.