Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Scheiden uit principe


voelt het vervelend naar de tweede partner? Ligt daar het probleem?

Dirk_RRC

Dirk_RRC

07-03-2023 om 23:15 Topicstarter

Ik vind het wel een fijne ‘discussie’ (althans, iedereen is redelijk eensgezind). Jullie hebben natuurlijk gelijk dat echt scheiden toch wel onzin is, zeker gezien het gedoe en de kosten die er tegenover staan. We moeten het zelf gewoon niet te serieus zien, we doen nu precies wat we niet willen: er een ding van maken. Eye opener (schaam me een beetje dat ik hier een forum voor nodig heb, toch bedankt )

libelletje75 schreef op 07-03-2023 om 22:45:

voelt het vervelend naar de tweede partner? Ligt daar het probleem?

Dit vind ik nog wel een interessante vraag. Daar ligt het probleem niet, althans niet in het ‘getrouwd zijn’. Wat daar nu na een jaar wel wat begint op te spelen is het financiële plaatje (lees:hypotheek kunnen krijgen). Maar dat is een totaal ander onderwerp. 

ik ken iemand die dit gedaan heeft en moest een heel ouderschapsplan opstellen. Ik weet nog dat ze dat onzin vond en een heel gedoe. Maar het moest wel voor het kind.

ms helpt het om niet teveel aan die beloftes en verplichtingen te denken, maar het meer als een soort van verzekering te zien die je afsluit om de mogelijke risico's voor jouw partner en kind af te dekken. Het huwelijk is daarbij de topvariant met de grootste omvangrijkste risicoafdekking. Een alles-in-1-polis. 

Dirk_RRC schreef op 07-03-2023 om 23:15:

Ik vind het wel een fijne ‘discussie’ (althans, iedereen is redelijk eensgezind). Jullie hebben natuurlijk gelijk dat echt scheiden toch wel onzin is, zeker gezien het gedoe en de kosten die er tegenover staan. We moeten het zelf gewoon niet te serieus zien, we doen nu precies wat we niet willen: er een ding van maken. Eye opener (schaam me een beetje dat ik hier een forum voor nodig heb, toch bedankt )

[

Dat is fijn hier dat je buiten je eigen bubbel van vrienden en familie heel andere meningen hoort, ook dingen die mensen soms elkaar niet direct durven te zeggen. Blijf lekker getrouwd en noem haar voortaan je vriendin. Bij mij heeft het ook 15 jaar geduurd voordat ik de woorden ‘mijn man’ kon zeggen, maar ik vermijd het nog steeds zoveel mogelijk. 

Niemand zegt dat je perse over mijn man of mijn vrouw moet praten. Als je trouwt zeg je tenslotte niet de vriendschap op; dus je kunt gewoon je partner als mijn vriendin/vriend blijven aanduiden!

Theekopje schreef op 08-03-2023 om 07:20:

ik ken iemand die dit gedaan heeft en moest een heel ouderschapsplan opstellen. Ik weet nog dat ze dat onzin vond en een heel gedoe. Maar het moest wel voor het kind.

Ja, dat moet ook nog inderdaad, straal vergeten, maar zonder ouderschapsplan kan je in principe niet eens scheiden. Nu pluk je die geloof ik wel kosteloos van internet, maar toch, wat een gedoe

Inderdaad niet te spannend maken, ongetrouwd kun je prima samenwonen dat doen veel mensen voordat ze trouwen. Dus na een scheiding kan dat net zo goed. Je hebt wat fiscale zaken waar je naar moet kijken, maargoed geld is het belangrijkste niet. 

Dirk_RRC schreef op 07-03-2023 om 23:15:

Ik vind het wel een fijne ‘discussie’ (althans, iedereen is redelijk eensgezind). Jullie hebben natuurlijk gelijk dat echt scheiden toch wel onzin is, zeker gezien het gedoe en de kosten die er tegenover staan. We moeten het zelf gewoon niet te serieus zien, we doen nu precies wat we niet willen: er een ding van maken. Eye opener (schaam me een beetje dat ik hier een forum voor nodig heb, toch bedankt )

Fijn toch: gisteren had je een to do list zo lang als je arm, vandaag allemaal afgestreept mede dankzij ons. Graag gedaan 😂

Ik snap het wel hoor. Als er in je directe omgeving nogal traditioneel tegen het huwelijk wordt aangekeken dan wringt het als je gaat vergelijken. Hoef je dus gewoon niet te doen. 

Over dat ‘mijn vrouw’: eind tienerjaren had ik een vriendin en als wij wilden weten hoe het met elkaars vriendjes ging vroegen wij: “Hoe gaat het met je man?” Man was dan in de betekenis van ‘mannelijk persoon’, niet ‘echtgenoot’. Vonden wij leuk. Wij deden altijd met taal waar we zelf zin in hadden. Ik vind mijn man en mijn vrouw dus juist leuk klinken. 

Mijn dochter en haar vriendinnen noemen elkaars vriendjes 'je boy'.... Het is maar wat je gewend bent.

diverse niet gehuwde vrienden en collega's noemen hin partner ook mijn man of mijn vrouw. Ook de niet hetrosexuele stellen. Het is maar hoe het voor jou voelt en voegt.

Verder is het huwelijk een zakelijke transactie met veel handigheden een soort voordeelverpakking met regeldingen.

Of je nu man/vrouw of vriend/vriendin of partner zegt...allemaal prima. Daarvoor doet de juridische status er helemaal niet toe.
Ik vind 'mijn man' niet bezitterig klinken. Net als 'mijn dochter', 'mijn moeder', 'mijn zus', etc. Natuurlijk zijn die mensen niet mijn bezit. Maar ze hebben wel een bepaalde specifieke relatie tot mij en die is voor bijvoorbeeld mijn zus heel anders dan voor mijn dochter. Je kunt ook iemands naam gebruiken en in gezelschap dat ik goed ken doe ik dat ook wel. Ik heb het tegen mijn familie en ook mijn collega's nooit over 'mijn man' of 'mijn dochter', maar over hun voornamen. Dus bijvoorbeeld 'X eet niet mee vanavond want hij heeft ouderavond op school' of 'ik moet zo naar huis want Y komt uit school'. 

Ik zou er vooral ook niet te veel waarde aan hechten of een ding van maken. 
Verder is advies vragen helemaal niet verkeerd. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald toch? Dit heeft je sowieso heel veel tijd, moeite en gedoe bespaard.

Je schrijft dat je wilt dat alles mbt bezittingen blijft zoals het is. Maar is "zoals het is" wel echt een volledige gemeenschap van goederen? Of hebben jullie daarnaast ook aparte rekeningen?

Je kunt tijdens het huwelijk alsnog bij de notaris huwelijkse voorwaarden opstellen. Daarmee zou je dan de gemeenschap van goederen grotendeels kunnen ontbinden, en ben je daarna finianceel een stuk "onafhankelijker" van elkaar. Bovendien kun je in huwelijkse voorwaarden vastleggen hoe het moet als jullie later toch uit elkaar willen (specifiek: je maakt een aparte sectie hoe de dingen financieel geregeld worden als jullie "van tafel en bed gescheiden zijn", waardoor het exacte tijdstip van de officiele scheiding bij de rechtbank veel minder uitmaakt). Daarmee maak je de stap naar scheiden een stuk kleiner. Ik weet niet of dat is wat je wilt? Maar goed, zelfs als dat helemaal niet is wat je wilt met huwelijkse voorwaarden, dan nog kan het een goede manier zijn 
om hoe jullie huwelijk eigenlijk (financieel) werkt officieel vast te leggen en te sanctioneren. 

Als je gaan scheiden zonder de boedel te verdelen, en dan blijft samenwonen... dan lijkt me dat als je later toch niet helemaal op goede voet uit elkaar gaat, dat het juridisch dan een hele ingewikkelde en dure afwikkeling gaat worden.

Ysenda schreef op 08-03-2023 om 15:56:

diverse niet gehuwde vrienden en collega's noemen hin partner ook mijn man of mijn vrouw. Ook de niet hetrosexuele stellen. Het is maar hoe het voor jou voelt en voegt.

Verder is het huwelijk een zakelijke transactie met veel handigheden een soort voordeelverpakking met regeldingen.

Een voordeelverpakking.... 🤣

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.