Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Scheiding bij de rechtbank!

Decembermamma schreef op 23-02-2026 om 21:58:

[..]

Daar kan weleens iets goed mis gaan. Ondernemer gezien die na de scheiding zijn geld, huis en onderneming kwijt was. Die man woont inmiddels bij zoon in. 40 jaar gewerkt aan zijn onderneming en zijn vrouw trekt het hele zaakje weg.

Zij heeft dan toch ook meegewerkt aan zijn onderneming? 

Nick90 schreef op 24-02-2026 om 06:58:

[..]

Zij heeft dan toch ook meegewerkt aan zijn onderneming?

Nee dat had ze niet. Hun vorige adviseur voor het ivm risico faillisement van het bedrijf handiger alle bezittingen op naam van de vrouw te zetten, dat werd vroeger vaak gedaan met eenmanszaken. 

Decembermamma schreef op 24-02-2026 om 08:13:

[..]

Nee dat had ze niet. Hun vorige adviseur voor het ivm risico faillisement van het bedrijf handiger alle bezittingen op naam van de vrouw te zetten, dat werd vroeger vaak gedaan met eenmanszaken.

Dus het was dan sowieso al van haar? Jammer voor hem maar meer een gevalletje van beter nadenken van zijn kant lijkt mij dan. 

Nick90 schreef op 24-02-2026 om 08:19:

[..]

Dus het was dan sowieso al van haar? Jammer voor hem maar meer een gevalletje van beter nadenken van zijn kant lijkt mij dan.

Op papier dus, in de praktijk zit zijn geld en arbeid erin. Hij is er echt ingetuind. 

Decembermamma schreef op 24-02-2026 om 08:24:

[..]

Op papier dus, in de praktijk zit zijn geld en arbeid erin. Hij is er echt ingetuind.

Nou nee, hij heeft zelf met deze constructie ingestemd en klaarblijkelijk nooit meer over nagedacht wat het voor hem zou kunnen betekenen bij een evt scheiding. 

Nick90 schreef op 24-02-2026 om 08:35:

[..]

Nou nee, hij heeft zelf met deze constructie ingestemd en klaarblijkelijk nooit meer over nagedacht wat het voor hem zou kunnen betekenen bij een evt scheiding.

Als hij geadviseerd wordt door iemand die hem verteld dat dit de beste constructie is dan is hij erin getuind toch? 

Ik heb hier moeite mee: 'Dit bedrag is de behoefte zegt ze. Dat is het bedrag wat ex + kinderen nodig hebben om de oorspronkelijke leefstijl voort te kunnen zetten.' Ex is dan de vrouw/moeder. Ik vind het een niet-realistisch uitgangspunt. Je kunt niet uit één huishouden twee huishoudens gaan creëren waarbij in elk huishouden de oorspronkelijke leefstijl voortgezet kan worden. Dus oftewel er moet een keuze gemaakt worden (de vrouw en de kinderen mogen de oorspronkelijke leefstijl voortzetten en de ander moet dat betalen), oftewel je accepteert dat scheiding ook betekent dat er op financieel gebied een stap achteruit gezet moet worden, en dat moet dan bij beide ouders.  
Als een scheiding uitgaat van het principe dat beide ouders nog ouders zijn van de kinderen, dan hebben beiden ouders bijvoorbeeld woonruimte nodig voor de kinderen, onkosten voor dagelijks onderhoud, dragen bij aan eenmalige grotere uitgaven etc. De kosten van de oorspronkelijke leefstijl moeten dus door de helft: ooit drie vakanties per jaar, nu elke ouder anderhalve vakantie zeg maar. 
Daarom ben ik eerder voor herstel van de partneralimentatie, maar dan vooral als een verrekening van het ontwikkelde verdienvermogen tijdens het huwelijk. Als, zoals in de oorspronkelijke vraag, hij de baas is van een bedrijf en zij de administratie deed, hij daar een goed salaris uit haalde en zij soms bijna niets, als het aantal werk- en zorguren onevenredig is verdeeld dan zal daar aan het einde van de relatie een vereffening moeten plaatsvinden. De lengte daarvan kan eventueel samenhangen met de draagkracht: stel dat het gelijk zou zijn als de ene 2000 per maand zou betalen, maar iemand kan maar 1000 per maand betalen dan zal dat de lengte verdubbelen, dus twee keer 5 jaar. Zoiets. 
En dan ervan uitgaan dat beiden goede voor de kinderen zullen zorgen, binnen ieders vermogen. Ook voor kinderen ouder dan 18. DUO geeft daar berekeningen voor, dat hoef je niet via alimentatie te regelen. 
Ik hoop dat op die manier de kinderen even buiten het regelen van de echtscheiding kunnen blijven en conflicten niet emotioneel belast worden met een beroep op de kinderen. 
Wat je moet loslaten is de gedachte dat voor kinderen de oorspronkelijke leefstijl gehandhaafd moet blijven. Dat kan niet, want aan die kinderen zit dan altijd één ouder vast. Twee ouders die de oorspronkelijke leefstijl moeten kunnen handhaven kan namelijk niet. 

Decembermamma schreef op 24-02-2026 om 08:39:

[..]

Als hij geadviseerd wordt door iemand die hem verteld dat dit de beste constructie is dan is hij erin getuind toch?

Misleid zelfs. Maar het is lastig om op het forum iets negatiefs te zeggen over vrouwen. 

tsjor schreef op 24-02-2026 om 08:47:

[..]

Misleid zelfs. Maar het is lastig om op het forum iets negatiefs te zeggen over vrouwen.

Ach kom wat een onzin. Dit hele topic staat vol met eigen invullingen, speculaties, meningen terwijl niemand de ins en outs weten over de situatie van topicstarter. 

Afgaand op eerste post is het juist de nwe vriendin die giftig bezig is maar de meeste reageerders kiezen er zelf voor om eigen discussie te over geld te voeren om eigen verhaal naar voren te brengen. Ook jij met waar jij moeite mee hebt. 

Het is "de vriendin van" die zeer haatdragend schrijft over een scheiding van een ander maar daar word gewoon overheen geluld hier. 

Kersje schreef op 23-02-2026 om 10:37:

“Hun huis, waar zij nu al 2 jaar woont, is ruim 1 miljoen waard en hij woont bij mij in mijn huurhuis. Zij heeft een hypotheek van €400 per maand. Wij een huur van €1100,-!”

Waarom klink je zo afgunstig in gequote stukje? Dit is toch jouw huurwoning waar hij is ingetrokken, dus je hebt destijds zelf gekozen zo’n dure huurwoning te accepteren, heeft helemaal niets met hem of zijn ex te maken!

Verder eens met mijn voorgangers, ook ik zou graag de andere kant van het verhaal willen horen.

Ik vind een huurwoning van 1100 per maand helemaal niet zo duur. Mijn dochter woont ook in zo'n woning (inmiddels is de huur weer wat gestegen trouwens) en het is best een mooie woning, maar die prijs is echt niet hoog.

Ik ben ook wel benieuwd wie, bij een hypotheek van 400 eu per maand en een huizenprijs boven de miljoen, daar de belasting over betaalt. En sowieso hoe zo'n deal tot stand komt, waren er geen huwelijkse voorwaarden? En waar werkt die ex nu, en hoeveel verdient ze? Wie betaalt de kinderen? Er is zoveel onduidelijk in dit plaatje.

Ik heb meestal (hopelijk altijd) geen oordeel over mensen, ook niet over degene die een vraag stelt, ook niet als dat een vraag is die gaat over de partner. Het liefst probeer ik de systematiek te ontdekken die ligt achter de vraag: hoe komt het dat dit een probleem is geworden. En dan gaat het hier over geld en over scheiding.
Oordelen, zoals giftig, haatdragend etc. laat ik graag aan jou over. 

tsjor schreef op 24-02-2026 om 09:53:

Ik heb meestal (hopelijk altijd) geen oordeel over mensen, ook niet over degene die een vraag stelt, ook niet als dat een vraag is die gaat over de partner. Het liefst probeer ik de systematiek te ontdekken die ligt achter de vraag: hoe komt het dat dit een probleem is geworden. En dan gaat het hier over geld en over scheiding.

De oordelen staan allemaal al in de openingspost van TO en die gaan niet alleen over geld.

Decembermamma schreef op 24-02-2026 om 08:13:

[..]

Ja dat had ze wel ' als het op haar naam stond droeg zij ook de grootste financiele risico's...

tsjor schreef op 24-02-2026 om 08:47:

[..]

Was de financieel adviseur een vrouw dan? Want die is "de schuldige" voor de vreemde constructie zegt decembermama...
Als er niets op je eigen naam staat kun je het dan eigenlijk wel je eigen bedrijf noemen?

tsjor schreef op 24-02-2026 om 09:53:

( offtopic: Sorry, daar doe je zelf ook aan mee met vrouwen als hoer te bestempelen. )

Een gegeven financiële constructie en advies hoef je niet op te volgen. Nergens ingetuind, gewoon gekozen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.