Echtscheiding en erna

Threeboys
27-03-2015 om 19:48
Scheiding in vriendengroep
Hoi
Onze vriendengroep bestaat uit 8 stellen. De mannen en twee vrouwen waren ooit klasgenoten en zijn al zo'n 30 jaar bevriend. Dat gaat altijd goed. Ook de gemêleerde aanhang kan het goed met elkaar vinden. We lopen de deur niet plat bij elkaar. Totdat een stel ging scheiden omdat de man een ander had. Iedereen heeft zich zo neutraal mogelijk opgesteld en beiden uitgenodigd op verjaardagsfeesten e.d. De beide exen kunnen niet door een deur en dat voelde erg lastig voor ons. Vooral de vrouw bleef lang in slachtofferrol hangen. Waarvoor begrip, ze was immers nogal genaaid door haar ex.
De mannenuitjes gaan prima. Daar hoeft immers geen nieuw gezicht in te passen. De damesuitjes zijn lastig. We hebben er een aardige vrouw bijgekregen maar die twee samen gaat dus niet. Als we ze beiden uitnodigen, dan zegt de nieuwe dame: is goed ik kom en wij weten bij voorbaat al dat de oudgediende dit nog niet aankan. En met haar gaan we al minstens 25 jaar op,pad. De man wil dat we zijn nieuwe vriendin meenemen op uitjes en is boos als we haar passeren (al dan niet per ongeluk). Hij beschuldigt er ons van dat de relatie tussen hem en zijn ex slecht is. Heel raar want zo vaak zien we elkaar nou ook weer niet, allemaal grote drukke gezinnen hobby's en werk.
Nu is het drie jaar geleden en hoe zouden jullie dit aanpakken:
De bedrogen vrouw mee blijven nemen en de nieuwe dame ook uitnodigen.
Ze allebei niet meer uitnodigen
Iets anders?
Graag een nuchtere kijk, of van ervaringsdeskundigen!

filalu
02-04-2015 om 14:09
Goed opgelost
Volgens mij hebben jullie het zo heel goed opgelost. Nu jullie vriend duidelijkheid heeft dat niet zijn huidige partner maar zijn vorige partner mee gaat met de vrouwenuitjes. Is het ook duidelijk dat niet hij erover gaat maar jullie.
Verder denk ik ook dat het veilig moet voelen voor jullie vriendin dat er is uitgesproken dat alleen zij mee gaat met de vrouwenuitjes zolang het voor haar is uitgesloten dat de nieuwe vriendin meegaat.
Volgens mij is het altijd zoeken wanneer een stel gaat scheiden in een vriendengroep met stellen. De reden van scheiding maakt dan niet uit.

filalu
02-04-2015 om 14:42
BeenThere
Hoe kom je erbij dat het overlijden van een partner makkelijker is dan bedrogen worden? Heb je beiden meegemaakt?
Ik heb het gelukkig niet allebei meegemaakt. Ik weet alleen hoe het is als je partner vreemdgaat. Inmiddels ben ik 4 jaar bij hem weg na een relatie van 20 jaar. Gelukkig hebben mijn kinderen hun vader nog. Die ene andere persoon die net zoveel van die kinderen houdt als ik. Die net als ik het beste voor ze wil. En met wie ik kan praten over hoe het die kinderen vergaat. Vooral wanneer iets heel goed of heel slecht gaat is dat fijn. Bijvoorbeeld kind doet niets voor school hoe kunnen we zorgen dat hij het weer leuker gaat vinden. Met dat soort vraagstukken zit ik niet alleen.
Een relatie met mijn ex zou ik nooit meer willen. Maar ik denk dat ik erg verdrietig zou zijn als ik zou horen dat hij dood was. Natuurlijk verdrietig voor de kinderen. Maar ook het idee dat die persoon waar ik 20 jaar mijn leven mee hebt gedeeld er niet meer is.
Vreemd gaan wil ik niet goed praten. Ik vind ook dat ik het niet verdiend heb dat er zo met me is omgegaan. Liever had ik dat hij eerst van mij zou zijn gescheiden voordat hij wat met een ander begon. Maar zo gaat dat nu eenmaal niet altijd. Mijn ex kon het kennelijk niet op die manier. Ik zie dat als een fout van hem. Een menselijke fout.

Paddington
07-04-2015 om 08:25
@Filalu
Wat fijn dat jij het gevoel hebt dat jouw ex net zoveel van jullie kinderen houdt als jij. Ik heb dat gevoel helaas niet. Ik zie hoeveel pijn mijn ex ons kind doet. Zijn houding naar haar is ronduit asociaal te noemen.
Hij maakte een fout, hij is een andere relatie begonnen toen wij nog samenleefden als man en vrouw. Dat is iets tussen hem en mij. Daar kan ik mij overheen zetten. Wel blijft dat gevoel van wantrouwen, helaas enorm versterkt doordat mijn vertrouwen nadat hij weg was gegaan nog meerdere malen geschaad is door hem.
Maar dan... hij schaadt nu niet alleen mijn vertrouwen, maar ook dat van ons kind. Voor ons beide was het makkelijker geweest als hij dood was gegaan. Dan had onze dochter een ideaalbeeld van haar vader gehad. Nu maakt hij dat zelf kapot. Onze dochter gaat daaraan kapot en dat sloopt mij ook.
Als jij nu ziet dat jouw ex een goede band heeft met jullie kinderen en hen op de eerste plaats zet, dan begrijp ik heel goed dat jij er anders over denkt. Als je een ex zou hebben als ik, die mij kapot wil maken en onze dochter daarbij als 'bijkomende schade' ook kapot maakt, zou je er waarschijnlijk anders over denken.
Ik ben blij voor jullie kinderen.

dc
07-04-2015 om 11:58
tijdsspanne
Het is me zo vaak opgevallen dat als er iets vreselijks gebeurt in je leven, je ongeveer een half jaar "zielig" mag zijn. Daarna is het geduld op en moet je maar weer gewoon doen.
Het vreselijke kan zijn het doodgaan van je ouder, het vreselijk verraden worden door je partner, of wat dan ook. Er is een tijdsgrens aan en dat vind ik echt raar. Het is niet "al" drie jaar geleden, maar "pas" 3 jaar geleden. En het wordt er niet makkelijker op dat ze nog aan alle kanten met hem en zijn nieuwe vlam gecofronteerd wordt.
Ik ben zelf gelukkig nog nooit bedrogen, maar ik heb echt geen begrip voor vrienden die zich zo halfzacht opstellen. Als een vriendin van mij wordt bedrogen en in de steek gelaten door voor mijn part mijn beste vriend, dan is hij toch echt exit. Je kunt niet met beide partijen bevriend blijven zonder een een totaal onrecht aan te doen. Dan ben je een kennis, geen vriendin.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.