Echtscheiding en erna

marjoleinboon
03-09-2014 om 14:52
Sinterklaas en verjaardag vieren in twee huizen?
Hoi allemaal,
ik ben nieuw hier op dit forum en ik heb een vraagje aan jullie.
Sinds vorig jaar ben ik gescheiden van mijn partner en we hebben samen een zoontje van nu 2 1/2 jaar. In november, zoals elke ouder weet, komt de Sint weer langs en ik zit nu al te dubben hoe ik dit moet gaan vieren. Vorig jaar heb ik die periode een beetje aan me voorbij laten gaan omdat ik toen al wel gescheiden was, maar nog in een huis woonde met mijn ex partner.
Nu ik mijn eigen huis heb, wil ik wel pakjesavond vieren met mijn zoontje en zijn vader wilt dit natuurlijk ook. Wij hebben alle twee een nieuwe partner, en die willen ook pakjesavond vieren met mijn zoon en hun familie. Dat betekend dus 4X!!! pakjes avond. Zelf vind ik dit een beetje te veel van het goedde. Zeker omdat hij twee maanden na Sinterklaas jarig is, en dus weer een ton aan cadeautjes krijgt(Kerst vieren we niet met cadeau's).
Ik persoonlijk vind dat mijn zoontje dan te veel overladen wordt met cadeau's en prikkels.
Hoe lossen anderen dit op? Wordt pakjesavond bij de ene ouder gevierd en de verjaardag bij de andere? Of wordt er twee keer pakjesavond gevierd?
Kortom, hoe spreken andere gescheiden ouders deze periode af?
Alvast bedankt.

Hadewich
03-09-2014 om 15:22
4x??
Hoe kom je op vier keer? Als jij het viert met je zoon plus nieuwe partner plus evt kinderen van hem, en je ex doet dat ook, dan kom ik op twee keer. Dat lijkt me nog wel te behappen voor je kind.

amk
03-09-2014 om 15:26
samen
dit is het enige dat ik samen vier met mijn ex, mijn ouders met hun nieuwe partners, mijn eventuele nieuwe partner gaan gewoon mee naar mijn ex, en daar wordt in 1x het feest gevierd.
De verjaardag vieren we op vergelijkbare wijze alleen dan bij mij thuis.

Christel
03-09-2014 om 16:04
Die vier keer
is volgens mij moeder met familie, nieuwe partner van moeder met familie, vader met familie en nieuwe partner vader met familie. Het lijkt mij een beetje veel inderdaad.
Dit moet toch in twee keer kunnen? Jij, nieuwe partner en beide families. Vader, nieuwe partner en beide families. Twee keer vind ik zelf al heel wat hoor.
Een oplossing zoals amk heeft is ideaal, maar dat moet echt iedereen willen.

Dendy Pearson
03-09-2014 om 16:14
nou
Sint komt toch maar één keer per jaar?Dat is de hele magie van het feest. Dan kun je dat toch gewoon om en om vieren? Het ene jaar bij papa en de andere keer bij mama.
Als de andere ouder dan perse ook wat wil geven kan die nog altijd aan de kerstman beginnen.

marjoleinboon
03-09-2014 om 16:27
Met vier keer bedoel ik, 1x bij mijn vriend en zijn ouders, 1x bij mij thuis, 1x een keer bij mijn exman en familie en 1x bij zijn nieuwe vriendin met haar ouders.
Mijn ex man en ik wonen nog niet samen met onze nieuwe partners. En we zijn alle vier nog relatief jong en hebben nog de tradities van het thuisfront in ons systeem, om het maar zo te zeggen
Nu bedacht ik me later, ik kan pakjesavond bij mij thuis natuurlijk ook bij de ouders van mijn vriend vieren (mijn ouders zijn uit beeld tijdens de feestdagen).
Maar ik kan niet eisen van mijn exman dat hij "zijn" pakjes avond ook combineert met die van zijn en haar familie, of ons zoontje niet mee neemt als hij met haar familie pakjesavond wilt vieren.
Dan zou ik toch nog neer komen op 3 pakjes avonden.

marjoleinboon
03-09-2014 om 16:31
samen
Dat zou inderdaad toch een hele mooie oplossing zijn, zo met zijn allen. Helaas heeft A een probleem met B, en C weer een probleem met D.
Dat doen we dus maar niet. Gelukkig kunnen mijn exman en ik wel door een deur met elkaar, dus afspraken maken is geen probleem.
Ik was alleen benieuwd hoe andere gescheiden ouders de Sint vieren.

Dendy Pearson
03-09-2014 om 16:53
Tja
Onze buren hebben een samengesteld gezin en die doen het dus om en om met de andere "ouders". Dat gaat om 3 families. Ze verdelen de feestdagen zeg maar. Dus wel sint en geen kerst. En dan weer wel oud-en nieuw en geen pasen. En dat wisselt dus per jaar. Zo hou je de feestdagen ook nog speciaal.
Verjaardagen hebben ze wel in elk huishouden met de bijbehorende families. En dat betekend lekker veel kadootjes

Jaina
03-09-2014 om 16:54
Bij jezelf houden
Jij kan er voor kiezen om sinterklaas 1x te vieren bij jouw thuis of 2x of 3x of wat je maar wilt. Je ex zal ook zelf die keuze moeten maken. Tenzij jullie enorm goed met elkaar door een deur kunnen en prima over alles kunnen overleggen zou ik de feestdagen vormgeven zoals je zelf wilt. Je ex zal ook zijn eigen keuzes daarin maken. Zal je zoontje dan 3x pakjesavond vieren? Ach dan is dat maar zo. Tenzij jij en je ex zelf allebei vinden dat meer dan 1x vieren te veel is. Dan zou je om de beurt kunnen vieren als je daar allebei achterstaat.
Aan de andere kant je zoontje is maar een paar jaar in de leeftijd dat Sinterklaas echt een speciaal feest is dus ik kan me ook weer voorstellen dat jullie daar allebei van willen genieten.
Je kan het altijd wat kleiner houden wat betreft de hoeveelheid cadeautjes. Veel niet gescheiden ouders vieren overigens ook wel meerdere keren sinterklaas: thuis, bij de ouders, bij de schoonouders...

Katniss
03-09-2014 om 17:08
Dubbel
Ik geloof dat mijn ex een tijd geen pakjesavond heeft gevierd maar Kerst om te voorkomen dat onze oudste het dubbel vierde. Inmiddels zijn daar meer kleine kinderen in de familie en vieren ze ook Sinterklaas. Dan komt Sint ook nog op school en BSO, en in de zwemlestijd daar ook nog, dus dan vieren ze inderdaad wel heel vaak
Allemaal samen is wat mij betreft geen optie. Dan zit je bovendien met nieuwe schoonfamilies dus kun je onderhand wel een feestzaal afhuren.

Annet
03-09-2014 om 17:15
Eisen kan niet
Je kunt wel overleggen.
Wij zijn niet gescheiden. Maar we hebben altijd gezegd dat Sinterklaas vooral een kinderfeest is dat je viert met het gezin. Opa's en Oma's zijn van harte welkom, maar dan wel bij ons. Ik wilde geen pakjes bij Opa/Oma waar de Sint ook nog wat achtergelaten had.
Het blijft namelijk niet alleen bij pakjesavond. Op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal, school, sportvereniging, zwemles, scouting, winkelcentrum, intocht Sinterklaas, overal wordt het feest gevierd. Dat vonden wij veel te veel.
Het lijkt me goed om met je ex te overleggen wat jullie voor jullie kind willen. Hoe zorg je dat het niet te veel is? Wat willen jullie daarvoor laten?
Dat jij al een mogelijkheid ziet tot combineren, is een goede eerste stap.
Oh, en vergeet het schoenzetten niet. Je zou ook om het jaar bij jou kunnen vieren, en het schoenzetten bij je ex. En het jaar daarna andersom.
Opa's en Oma's kunnen de cadeaus uitstellen tot de kerst.

amk
03-09-2014 om 17:16
o, ja de kadootjesberg
die laten wij daarom volledig aan de grootouders over. Wij als ouders en aanhang daarvan kopen helemaal niets. Ze krijgen tussendoor wel een extra kadootje bv in de vakantie.

Mieke
03-09-2014 om 17:20
Een keer
Een keer pakjesavond en een keer oud en nieuwe. Toen wij nog bij elkaar waren stonden wij het ook nooit toe dat de opa's en oma's ook nog eens pakjesavond over deden. Dus hier afspraken over en weer. Waar vieren wij Sinterklaas. Net zoals oud en nieuw. Dat kan je ook maar een keer ergens vieren.

Marie
03-09-2014 om 17:26
maar net op welke dag 5 december valt?
Jw schrijft niet of jullie co-ouderschap hebben en welke dagen je zoontje bij jou of zijn vader is. Maar misschien kun je ook zeggen dat pakjesavond "gewoon" op 5 december gevierd wordt en dat is immers elk jaar op een andere dag in de week en dan is het maar net waar zoontje die dag is.
Zijn er trouwens meer kleine kinderen in de familie?
Ik vind vier keer vieren ook teveel van het goede. Dan gaat immers het hele speciale van Sinterklaas af? Vaak is het voor kinderen ook veel te verwarrend.
Begrijp het wel dat de grootouders hun kleinkinderen willen verwennen, maar ze kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om in de zomer eens wat te geven. Onze dochter is in december jarig en dat was ook altijd zoveel in een keer en dan heeel lang niks. En soms zijn ze als ze nog klein zijn nog niet aan bepaald speelgoed toe, maar een half jaar later wel. Het is dan ook wel eens leuk om wat te krijgen.
O, ja nog wat anders. Die Sinterklaasfeesten met de families. Om hoeveel personen gaat dat meestal? Best kans dat het veel te lang duurt voor jullie peuter (dat is heel vaak zo).

Leen13
03-09-2014 om 17:47
gewoon samen
Als je toch nog niet samenwoont kun je ook gewoon met je 'oude' gezin Sinterklaas vieren met je kind. En het inderdaad beperken tot 1 keer.
Hier geen nieuwe partners. We hebben dan ook afgelopen jaar Sinterklaas weer samen gevierd.

marjoleinboon
03-09-2014 om 17:56
5 december op vrijdag
Volgens mij valt 5 december op vrijdag, de dag dat hij altijd bij zijn vader is.
Wij hebben geen co-ouderschap, hij is om het weekend bij zijn vader + elke vrijdag avond en zaterdag ('s avonds krijg ik hem weer terug in 'mijn' weekend).
Dus ik zou inderdaad kunnen zeggen; Mijn zoontje viert dit jaar pakjes avond bij zijn vader. Volgend jaar valt het op een zaterdag en kan het weer bij mij + aanhang, mits het 'mijn' weekend is. Maar ik kan zijn vader volgend jaar niet het sinterklaas feest ontzeggen als hij dan ook pakjesavond wilt vieren.
Verder is er aan mijn kant niet veel familie, bij mijn vriend thuis zijn ze met zijn 9e (incl aanhang).
Bij mijn ex man zijn ze met zijn 8e waarvan 2 peuters. Hoe het met zijn vriendin zit weet ik niet.
Het schoentje zetten bij de een en pakjes avond bij de ander, en het het jaar daarop afwisselen is ook een mooie afspraak.
Ik neem alle tips mee wanneer ik er met mijn ex over ga hebben.
Van vergeten cadeau's bij opa en oma ben ik ook geen voorstander.
Die arme Sint heeft het maar druk, met al die familie's.

marjoleinboon
03-09-2014 om 18:04
AnneJ
Dat zal helaas niet gaan. De nieuwe vriendin van mijn ex heeft er erg veel moeite mee dat ik nog (op gepaste afstand) in zijn leven ben. Ik vind dat wel jammer, maar begrijp haar ook wel. Ze is 23 en heeft een vriend die gescheiden is en een kind heeft. Haar hoofd is nog bij studeren en feesten terwijl haar vriend zich bezig houdt met afspraken maken over het KDV, haal en breng tijden, uitzoeken van bassisscholen ed. Daarbij zien mijn exman en ik elkaar zo'n 3x per week en kunnen we heel goed (gelukkig maar) met elkaar omgaan.
Het is zelfs zo dat hij het haar niet vertelt als hij met mij afspreekt om een school uit te kiezen oid. Als we dan wel samen Sinterklaas vieren, hebben we al helemaal de poppen aan het dansen.

mw1983
24-09-2014 om 09:32
sinterklaas
Mijn man heeft twee dochters uit andere relatie, sinterklaas werd hier bij hun opa en oma gevierd, samen met de andere kleinkinderen. En bij hun moeder werd er ook sinterklaas gevierd bij de opa en oma van hun moeders kant.
Dus twee keer sinterklaas.
Kerst en oud en nieuw wordt verdeeld. Zijn ze bij ons met kerst dan gaan we 1 dag naar mijn ouders en 1 dag naar mijn man zijn ouders. Met oud en nieuw combineren we onze ouders.
Volgend jaar wordt het lastiger. Dan ben ik als alles goed gaat bevallen van onze tweeling, en dan vinden mijn ouders het ook leuk om sinterklaas te vieren. Dus dat wordt dan nog even puzzelen.
Aan de andere kant, dan vieren ze het wat vaker, verjaardagen worden ook twee keer gevierd, het is niet anders.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.