Echtscheiding en erna

Flora2012
02-09-2016 om 08:07
Stiefmoeders hebben ook rechten
Hoi allemaal,
Ik zit nu echt met men handen in het haar. Sedert april 2015 ben ik samen met men nieuwe vriend. Hijzelf heeft 3 kinderen ik 1, dus samen hebben we er dus 4. Dit heeft mij echter nooit afgeschrikt. Ik zie zijn kinderen even graag. De moeder van de kinderen heeft een opvang en mij zoontje gaat daar ook naartoe, dus ik word telkens met haar geconfronteerd. (De kinderen van mijn vriend zijn daar en ik vind het tof dat hij geregeld bij zijn nieuwe broers en zus is), het was mijn eigen keuze om hem daar te laten.
Zij hebben co-ouderschap, de kinderen blijven tijdens de week elke dinsdagavond, woensdagavond en donderdag avond bij mijn vriend en om de 2 weken in het weekend. Mijn zoon verblijft van maandag tot vrijdag bij mij en om de 2 weken in het weekend gaat hij naar zijn vader.
Sommige regeling lijken niet gelijk te verlopen, daarom vroeg ik aan hun moeder of het mogelijk was hier en daar iets te wijzigen. Zij vond dit oorspronkelijk geen probleem. Nu heeft ze erover nagedacht en wil ze toch alles terug wijzigen. Dit is haar volste recht, maar ik dacht zo zijn de kindjes altijd samen hier bij ons.
bv kerst (1ste week kerstvakantie) dan is mijn zoon bij zijn papa en de week erna (2de week) is hij bij mij. Ik had gevraagd aan de ex van mijn vriend of ze het zag zitten dit jaar aan te passen. zodat ze alle 4 bij ons met ouderjaar zijn. Dit was oorspronkelijk goed, maar nu zou ze dit graag terug anders zien.
Ik heb zo het gevoel dat ze niet wil dat ik een plusmama ben voor haar kinderen. Telkens als ik iets vraag, is het i.v.m. huiswerk, kledij, ... is het voor haar teveel. op het moment zelf is alles ok maar een maand later is alles terug omzeep.
We hebben hieral meerdere malen ruzie om gemaakt, de kinderen zien mij doodgraag en ik hen. Ik heb er alles voor over, maar die emmer is meer dan vol met hun moeder.

Leen13
03-09-2016 om 20:55
De 'Franse' opvoeding
http://www.joop.nl/opinies/is-de-franse-opvoeding-beter-dan-de-nederlandse
We hebben hier het boek van een Amerikaanse gehad die nogal onder de indruk was van de Franse opvoeding waar kinderen veel gedisciplineerder zouden zijn.
Alsof dat écht opvoeden zou zijn.
Commentaar:
"Is de Franse opvoeding ook een voorbeeld voor Nederland? Ik denk dat Druckermans boek best interessant is om te lezen, maar dat de aanbevelingen voor het grootste deel geen navolging verdienen. Het Franse opvoedmodel doet het namelijk helemaal niet zo goed, als je naar de cijfers kijkt. Zo is de bijvoorbeeld jeugdcriminaliteit in Frankrijk een stuk hoger en is het algemene scholingsniveau een stuk lager. De opvoedingsmethode levert dus heus niet alleen modelburgers op.
Daarnaast lijkt het de Franse ouders er met name om te doen te zijn dat kinderen zo min mogelijk last veroorzaken. Ze werken vaak allebei fulltime en de kinderen worden de hele dag verzorgd door crèche, school en opvang. Gezamenlijk thuis, moeten de kinderen vooral zichzelf bezighouden, want de ouders doen dat ook.
Een pleidooi voor de strenge Franse stijl gaat er ook vaak vanuit dat op de Nederlandse scholen in de gezinnen nog steeds de jaren ’60 voortleven. Niets is echter minder waar. De school van mijn kinderen is bijvoorbeeld een stuk strenger dan mijn opleiding in de jaren zestig. Spijbelen, met drank op naar het schoolfeest, daar wordt nu heel hard op gereageerd. In mijn tijd kwam ik er probleemloos mee weg."

Steef
03-09-2016 om 21:27
Jonge opvoeders die streng doen/zijn
Ik hoor het vaker. De jonge ouders zijn veel meer aan het Opvoeden en de wat minder jonge garde laten de boel wat losser. Generaliserend natuurlijk. Ik ontkom niet aan het beeld dat naarmate je meer (levens)ervaring op doet veel mensen meer gaan inzien dat je veel dingen niet in de hand hebt waardoor ze minder krampachtig Opvoeden. Wat ook meetelt denk ik is dat als je meer achter je kiezen hebt je wellicht meer vertrouwen hebt dat er meer wegen naar Rome leiden, en niet alleen de jouwe.
Allemaal niet geldend voor iedereen, meer als algemenisering. Voorbeelden andersom ook te over. Natuurlijk.
Voor topic startster had ik nog wel de vraag wat je precies voor antwoorden zoekt hier? Ik heb het gevoel dat de meeste input niet echt lekker overkomt.

Vesper Lynd
03-09-2016 om 23:20
Het enige recht
Het enige recht van een stiefmoeder is het aanrecht. Zodra er ouders in de buurt zijn, hoeven stiefouders niet actief op te voeden en corrigeren, en al helemaal niet met jaren '50 opvoedpraktijken als 'wanneer grote mensen praten zijn de kindjes stil'. Al was je 50 en pedagoog, dan nog hoef je mijn kind niet te corrigeren waar ik bij ben.

Steef
04-09-2016 om 09:03
Haha Vesper
Jij chargeert m wel heel rijkelijk. Maar ik snap je punt. Zeker dat van dat corrigeren waar moeder bij is en al helemaal niet op zo'n triviaal punt.
In de praktijk voed ik natuurlijk echt wel mee op. Puber woont gewoon de helft van de tijd bij ons en een aantal dingen gaan gewoon door, ook als papa op zakenreis is oid. T zou best gedoe worden als ik dan niet 'mocht' af- en aanspreken. Ik ben trouwens wel iets soepeler in een aantal zaken, onverwachte etentjes en logeerpartijtjes zijn bv meer mijn ding dan die van vader en dat weten al onze kinderen heel goed dus puber ook .

Flora2012
04-09-2016 om 10:50
regels
Mijn zoon wil ook soms iets zeggen maar als ik aan het praten ben dan moet er gezwegen worden. Ik vraag hem daarna wel wat hij wou zeggen. Idem met de kinderen van mijn partner.
En ze weten dat. De kinderen maken er geen probleem van. Zij de ene keer el en de andere keer niet. Ze zegt dat tegen mijn zoon ook. Geen probleem ze moeten weten als grote mensen praten ze moeten stil zijn

Jippox
04-09-2016 om 11:10
en?
Heb je verder nog iets aan de tips die je hier gekregen hebt, van diverse ervaringsdeskundigen? Of weet je het eigenlijk zelf toch allemaal wel het beste en wil je graag even horen dat de moeder van de kinderen van je vriend maar een stom mens is?

Ginny Twijfelvuur
04-09-2016 om 11:11
Ja maar Flora
Je snapt toch wel dat het niet handig is om dat bij haar kinderen te doen waar zij bijstaat.
Vesper heeft gewoon gelijk. Als de ouders erbij zijn hoeven stiefouders niet op te voeden, en dat wel doen is DE manier om alles met ex op scherp te zetten.
Je moet haar kind niet corrigeren waar zij bij is. Zo simpel is het eigenlijk.

Angela67
04-09-2016 om 11:15
Flora: je hebt geen rechten als stiefmoeder
je hebt alleen plichten.
En de belangrijkste plicht is dat je jezelf heel streng gaat toespreken dat jij misschien niet van nature begrijpt wat je aanricht, maar dat je vanaf nu elke keer gaat bedenken hoe je haar kwetst en welke bescheiden rol jou hier past. Het gaat niet om opvoeden, afspraken, wel of niet kerst of niet.
Het gaat erom dat je denkt dat je net zoveel rechten hebt.
Dat is NIET zo. Je hebt geen rechten. Je man/ vriend heeft jou opgezadeld met iets en je pakt het veel te praktisch aan.
gr Angela

Taxi
04-09-2016 om 11:23
jammer toch die vaders
die gewoon een nieuwe moeder zochten en haar dat gewoon maar even in de schoot geworpen heeft.
Heeft hij nog minder met zijn ex te maken en het scheelt hem een hoop gezever.
Mag iemand mij nog even uitleggen wat het verschil is, behalve in woorden, tot het niet spreken voor je beurt, om de beurt praten, luisteren en je mond houden als een ander/volwassene (wie dan ook) aan het praten is?
Het resultaat blijft hetzelfde: je praat niet als ik praat en als jij praat praat ik niet. Ik ken heel veel kinderen en volwassenen (18+)die dit echt echt niet onder de knie hebben.

Angela67
04-09-2016 om 11:28
taxi
dat tweede: het gaat erom dat zij de kinderen van ex corrigeert als ze bij haar voor de deur staat.
dat klinkt als simpel dingetje maar gezien haar hele verdere houding (alsof het allemaal alleen maar praktische, opvoedkundige dingen zijn en alsof daar maar 1 oplossing is die iedereen toch gewoon snapt) is dit nou typisch iets waar ik me kan voorstellen dat ex zich niet goed bij voelt.
gr Angela
ps maar die ex vrouw is ws ook zo plichtsgetrouw geweest in alles oplossen voor man die het niet deed. Dus ze zal in TS wellicht herkennen dat die het ook alleen maar 'goed bedoeld' maar TS heeft volgens mij geen empathie voor haar gevoelens. En dat is niet een fijne basis ben ik bang.

Triva
04-09-2016 om 11:45
Taxi
Voor mijn gevoel zit er een heel verschil in tussen: 'kinderen zijn stil als grote mensen praten' en 'je praat niet door anderen heen'. Als je dat verschil niet ziet kan ik het je ook niet uitleggen

Steef
04-09-2016 om 12:12
Dit draadje nodigt blijkbaar uit
Tot straffe uitspraken over stiefmoederschap.
Als ik mag vragen Angela: Ik ben wel benieuwd of je er nu zo'n straffe statement van maakt om TS wakker te schudden of dat je deze aanhangt bij elk samengesteld gezin. Ik ben en ken nl geen enkele stiefmoederschap die het zo strikt pakt zoals ik jou tekst lees. Dat je rol heel anders is en zorgvuldige afstemming vraagt, veel diplomatie, dat wel.
Overigens komt TS op mij (ook) behoorlijk zelfingenomen over en zou ik niet gelukkig worden als zij de stief van mijn bloedjes zou zijn.

Flora2012
04-09-2016 om 12:12
wil ok dan toch even iets corrigeren
Moeder heeft vader laten zitten. Het is een hele goede vader. Streng maar rechtvaardig.
Hij heeft mij niet iets in de schoot geworpen. Ik wist op voorhand dat hij 3 kinderen heeft.
Wat moeder volgens de vader niet kan verkroppen is dat ze mij ook heel graag zien. En dat ze niet kan verdragen dat ze mama .... (mijn naam) zeggen.
Opvoeding is voor iedereen een ander onderwerp. De ene doer het zo de ander anders. Zowel de vader als ik zijn op dezelfde manier opgevoed.
De vader vind ook dat ik haar moet leren begrijpen en zij mij.

Vesper Lynd
04-09-2016 om 12:26
Opvoeden
Wat mij betreft doe je in je eigen huis lekker zoals jullie het willen. Vader maakt zich er schijnbaar makkelijk vanaf door jou een grote opvoedrol te geven, maar naar zijn ex toe zou hij de communicatie moeten doen. Jullie zijn nog maar net een jaar samen. Wat is het voor achterlijks om die kinderen mama te laten zeggen na pas een jaar?
Ik heb al 14 jaar te maken met de stiefmoeder van mijn dochter en zij is een hele grote steun in de opvoeding en bij bijv huiswerk. Dat weet ik via mijn dochter, want in mijn aanwezigheid heb ik de ouderrol. Ik heb ook heus wel eens logistieke zaken met haar besproken, maar in situaties waarbij we allemaal zijn (ouders en stief) doet ze vanzelf een stapje terug. En zo hoort dat ook, het kind heeft namelijk al twee ouders (beschikbaar op dat moment).

Angela67
04-09-2016 om 12:31
steef
inderdaad, ik gebruik sterke bewoordingen omdat TS blijft hangen in 'maar er moet toch gewoon opgevoed worden en zo doe je dat'.
Als dat allemaal goed ging dan hoefde ze hier niet te posten.
Ik ben van mening dat ze met haar man terugmoet naar de basis en dat zeker hij een nieuwe houding moet gaan uitstralen, waarna TS een 'rol' kan definieren, dan zijn er drie volwassenen die de kinderen om zich heen hebben maar die alledrie een duidelijke rol en uistraling hebben.
gr Angela

Taxi
04-09-2016 om 12:31
dat snap ik allemaal best
maar het gewenste effect blijft hetzelfde: als ik praat zwijg jij
Ik vind het mammm,mammaaa, mammaaaaa, mahammmm, maaaaamaaaaaaa ook erg storend als ik met een vriendin praat en het 10-jarig kind van mijn vriendin blijft er maar doorheen tetteren. Dan denk ik ook wel eens: hou gewoon je mond en over mijn vriendin: waarom zeg je daar niks van?
Ik denk niet dat ze daar ernstige schade van oplopen, denk dat ze er wat van leren. Liefst van de ouder ter plekke, maar dat gebeurt dus vaak niet.
Moeder uit dit draadje kan dat ook van de kinderen gehoord hebben, ik kan er niet precies uithalen of ze dat zei waar moeder bij was? In elk geval geef ik ouders graag een kans het zelf te zeggen, wel meer dan een paar kansen ook, maar soms mag een ander dan best wat zeggen. Ik word soms al week bij die vriendin als ze bij dit gedrag maar blijft zeggen: boefjeeee, mamma is eeeeven aan het praten, (aai over haar hoofd)noujaaaa zeg het dan maar, wat is er? Ik wil nu snoehoehoehoep!!!!
Ooo boefje dat moet je maar even aan Taxi vragen, dat mag vast wel.(aai over hoofd, zwijmelige blik, twee paar vragende ogen aan mijn adres).
Ik denk dan: hou óp, ga weg, doe normaal, voed op, je schijt in je broek voor je eigen kind.
En ach, denken we vaak niet allemaal dat we het beter weten dan de andere ouder, ikzelf zal mn fouten best toegeven, heb het achter de rug allemaal, maar ik hoor daar natuurlijk net zo goed bij, was net zo goed beledigd of wist het net zo goed beter. Niets is des mensen vreemd. Dit gaat ook volgens mij niet om Nederland, maar om Belgie en daar gaat het er niet altijd hetzelfde aan toe.
Ik snap het dilemma hier prima, dat is het niet. Maar ik vind ook dat er niets mis is met het trachten op te voeden van mensen die goed meedraaien in de maatschappij, beleefd en behulpzaam zijn. Daar laten veel ouders toch nog wel wat steken vallen door altijd alleen maar liefdevol te zijn. Mijn schoonzus voelde zoveel schuld naar haar kinderen na de scheiding dat ze dat 10 jaar als excuus heeft gebruikt door geen leiding te geven maar ze als gelijke te behandelen. Het is jammer om te zeggen, want het zijn leuke kinderen, alleen het zijn monsters in de omgang, wars van alle gezag in hun leven.
Ik denk dat TS moet leren aanvoelen wanneer wat wel en waar en hoe te zeggen. Maar dat haar streven verder prima is, ze neemt haar rol wel serieus, moet zelf ook nog wat bijleren. Dat komt met de tijd.

Vesper Lynd
04-09-2016 om 12:41
Taxi
Ken je dit filmpje?
https://omdenken.nl/hoe-wij-tegen-kinderen-praten/

Taruh
04-09-2016 om 12:46
doet er niet toe
het doet er niet toe wie wie heeft laten zitten.
Jij hebt de stiefouder rol en die is veel heel veel bescheidener dan die van beide ouders. In de beslotenheid van je huis ja, maar daar buiten en zeker in aanwezigheid van 1 of beide ouders is die op de achtergrond.
En hoewel mijn dochter ook mama + naam zegt tegen haar stiefmoeder was dat in dit geval een logisch gevolg van leeftijd en gebeurtenissen in het gezin en werd het niet gestimuleerd door mijn ex en zijn partner. En is het zeker niet iets dat algemeen geaccepteerd is / wordt.
Nee, TO een grote stap terug en meer bescheidenheid zouden je niet misstaan. Dan kan het in de loop van jaren groeien tot misschien iets meer maar nog steeds bescheiden.

Taxi
04-09-2016 om 12:54
ehm
ik weet niet zo goed wat je met dat filmpje tegen mij wil zeggen.
Dat ik doorgeslagen ben in mijn opvoeding?
Dat ik moet stoppen met opvoeden?
Dat ik teveel boven op een opvoeding zit?
Dat ik mijn kinderen (beiden 25+) anders heb moeten behandelen?
Dat het niet in hun welzijn is als je opvoed?
Dat opvoeden zo 1990 is?
Dat je als je opvoed praat tegen de kinderen zoals de vrouwen van het filmpje?
Dat ik mijn kinderen volwassen had moeten behandelen en hen had moeten laten leiden in alles wat ze wilden?
Ik denk dat je dan totaal voorbij vliegt aan wat ik wil zeggen, mij niet genoeg kent en mij ook niet hebt begrepen.

Vesper Lynd
04-09-2016 om 13:06
Taxi
Het gaat om het onderscheid tussen volwassenen en kinderen. Mijn kinderen mogen ook gelijk hebben, wat dat betreft is er geen niveauverschil tussen hen en mij. Als iemand praat laat je diegene uitpraten, dat geldt dus ook als zij praten en ik iets wil zeggen.
Jij wijst alleen maar naar anderen die het in jouw ogen verkeerd doen en daardoor losgeslagen verwende blagen kweken. Dus... op basis daarvan concludeerde ik dat jij van het soort 'mama's wil is wet' was. Maar goed, jouw kinderen zijn al af en als die het leuk doen is het niet heel erg mis gegaan

Flora2012
04-09-2016 om 14:23
Taxi
Ik denk dat TS moet leren aanvoelen wanneer wat wel en waar en hoe te zeggen. Maar dat haar streven verder prima is, ze neemt haar rol wel serieus, moet zelf ook nog wat bijleren. Dat komt met de tijd
Ik weet dat ik nog heel veel moet leren.
Wat ik wel raar vind is dat enkel de biomoeder er zo'n probleem van maakt. De kinderen zelf hebben er geen last van.
De oudste zegt soms zelf, waarom maakt mama daar nu zo'n probleem van. Zo erg is dat toch allemaal niet.
De 2de, heeft daar een zeer nuchtere kijk op, mama en pluspapa zeggen het zo, en jij en papa zeggen het anders. Wij weten wat we mogen en niet mogen bij mama en pluspapa en omgekeerd.
De kleinste zegt, met jou kan ik dingen doen dat niet lukt met mama.
De vader en ik hebben hen nooit verplicht om mama ... te zeggen tegen mij, ze hebben dat zelf beslist.
Zowel vader als moeder hebben geen tijd om bezig te zijn met het huiswerk van de kinderen, dat doe ik. (moeder zegt dit trouwens zelf) Ze zegt zelf: wil jij vanavond keer kijken naar het huiswerk van.... want ik heb geen tijd gehad. Sedert dat ik met hem bezig ben ivm schoolwerk is hij van 60% naar 80% gegaan. Moeder zegt zelf dat ze enorm verschoten heeft en bedankte mij hiervoor.
Ze vraagt zelf of ik met de kinderen naar de dokter ga, of wil gaan kijken voor kledij,... omdat ze geen tijd genoeg heeft.
Het is idd mijn plicht dit te doen, want ik zie die kinderen echt doodgraag, maar dan vind ik ook dat het ook mijn recht is om iets te zeggen of te doen. Dit geeft ze dan zelf ook toe. Ze zegt zelf dat ze het leuk vind dat de kinderen mij graag zien. Ze zien hun pluspapa ook doodgraag en dat vind mijn vriend ook niet erg.
Ik geef ook toe dat ik soms te direct ben in bepaalde zaken, maar ze hoort dan van de kinderen, Ze is gewoon zo, Ze spreekt zo tegen iedereen en hebben er geen moeite mee. Ik weet dat ik daar moet op letten als ik tegen haar spreek.
en wat dat spreken betreft zoals Taxi zegt :
als ik praat zwijg jij
Ik vind het mammm,mammaaa, mammaaaaa, mahammmm, maaaaamaaaaaaa ook erg storend als ik met een vriendin praat en het 10-jarig kind van mijn vriendin blijft er maar doorheen tetteren. Dan denk ik ook wel eens: hou gewoon je mond en over mijn vriendin: waarom zeg je daar niks van?
Ik denk niet dat ze daar ernstige schade van oplopen, denk dat ze er wat van leren. Liefst van de ouder ter plekke, maar dat gebeurt dus vaak niet.
maar als ze roepen mamama mamaam en dan mijn naam erbij, dan heb ik toch wel (naar mijn mening het recht om te zeggen, wacht nu toch eens tot mama en ik gedaan hebben met praten dan mag jij iets zeggen. Ze wouden iets zeggen tegen mij en niet tegen haar. Dan heb ik toch wel het recht om te zeggen dat ze even stil moet zijn, of haar beurt afwachten....
Kinderen hebben bij mijn weten duidelijkheid nodig. Als ik ergens anders ben mogen ze dat wel, maar als ze thuis zijn niet, dat vind ik maar een raar gedachtegang.... Dit doe ik ook met mijn kind die bij haar in de opvang zit...
en empathie heb ik wel, maar niet op alle vlakken, zoals zij niet met mij, wij moeten elkaar leren begrijpen en dat zal altijd gebeuren via ups en downs....
ik heb er geen moeite mee als een ander mijn zoon zou corrigeren.
Als hij bijvoorbeeld een ander kindjes slaat, dan mogen de ouders van dat kind gerust tegen mijn zoon zeggen dat zoiets niet mag. Ikzelf zeg het dan ook nog eens. Of ik zal het anders zeggen, als we met vrienden wegzijn naar een speelplein en een ander ziet dat mijn zoon is gevallen en rechtstaat om hem te helpen en zegt dat hij voorzichtiger moet zijn is dat voor mij ook geen probleem.

Taruh
04-09-2016 om 20:47
Ieder. ander
Ieder ander is geen probleem maar een stiefouder is een geval apart en dat kan nou net niet.
Als stiefouder moet ue op eieren lopen en dst laat je hier te weinig zien.

tsjor
04-09-2016 om 21:08
Lessen
Les 1: 'Wat ik wel raar vind is dat enkel de biomoeder er zo'n probleem van maakt. De kinderen zelf hebben er geen last van.' voor de kinderen en voor de biomoeder zijn het twee verschillende dingen. Daarom reageren ze ook verschillend. Voor de kinderen is het een kwestie va": oké, wil jij het zo, dan doen we het zo bij jou, geen probleem. Voor de biologische moeder zit er meer het gevoel in dat jij op haar terrein komt, dat jij haar opvoeidng overneemt of zelfs wil verbeteren. Daarom reageren kinderen en biomoeder anders.
Les 2: 'Moeder heeft vader laten zitten.' Wat in hun relatie is gebeurd is voor hun relatie,. Natuurlijk trek je naar de kant van vader, maar er is geen enkele reden om te geloven dat zijn versie de enig juiste is, noch dat jij daar dan op moet reageren cq. moeder niet meer serieus hoeft te nemen als de biologische moeder.
Les 3: 'Het is een hele goede vader. Streng maar rechtvaardig.' Maar ook een vader die geen tijd heeft om met zijn kind huiswerk te maken etc. etc., zelfs om een simpel formulier in te vullen. Terwijl jij helemaal niet voorkomt op dat formulier, omdat jij geen rol speelt in het leven van de kinderen als zodanig. Vader heeft een vrouw gezocht die voor hem de klus kan opknappen en nou wil hij dat zijn twee vrouwen aardig zijn voor elkaar zodat hij er helemaal neits meer mee van doen heeft.
Les 3a: je bent heel streng over moeder die geen tijd heeft, maar je bent heel mild over vader die geen tijd heeft, je houdt zelfs de pen voor hem vast. Terwijl vader ook geen kleren gaat kopen, naar de tandarts gaat, huiswerk maakt etc. etc.
Dus dit moet je nog eens goed bekijken: 'Hij heeft mij niet iets in de schoot geworpen. Ik wist op voorhand dat hij 3 kinderen heeft.'Ja, maar heeft hij er ook bij verteld, dat jij de communicatie met zijn ex moet oplossen?
Les 4: 'Wat moeder volgens de vader niet kan verkroppen is dat ze mij ook heel graag zien. En dat ze niet kan verdragen dat ze mama .... (mijn naam) zeggen.' De concurrentie tussen twee vrouwen wordt door de man wel lekker gevoedt. Hij ziet jou liever dan zijn ex, de kinderen doen het met wat er is, ze zijn aardig voor je, maar let op: als jij de indruk wil wekken dat je het beter doet dan zijn e zul je altijd problemen tegenkomen in de communicatie, want de ex reageert daarop.
Les 3a, herhaling: 'De vader vind ook dat ik haar moet leren begrijpen en zij mij.' Nou nee, jij hoeft eigenlijk niets met haar, vader moet leren om zijn rol als gescheiden vader op zich te nemen, om de communicatie met zijn ex goed te houden en om voor zijn kinderen te zorgen door het beste te kiezen wat onder de omstandigheden mogelijk is. Zijn twee vrouwen hoeven niets met elkaar.
Tsjor

Flora2012
05-09-2016 om 09:11
Tsjor
Les 1: Als de kinderen tegen mij praten, of bij ons zijn hebben ik en hun vader het recht om ze op te voeden zoals wij dat zien.
Les 2: Ik ken de juiste versie, zowel van haar kant als de kant van mijn vriend, dus daar kun je nu niet echt over oordelen denk ik dan.
Les 3: Als je weet welk beroep hij heeft, dan zou je dit kunnen begrijpen. En wat hij allemaal kan, ... Op formulieren staat er genoeg plaats voor plusmama's en pluspapa's. Dus ook hier heb je verkeerd geoordeeld. Deze ochtend zei biomoeder zelf, sorry, was toch gemakkelijker als jij alles al voor 90% had ingevuld...
WIL IK TOCH EVEN DUIDELIJK MAKEN HIJ HEEFT MAAR 1 VROUW HE, dit even voor alle duidelijkheid, want hoe jij het formuleert..
Les 3a: Ik begrijp de moeder heel goed, als zij geen tijd heeft, wil dit toch niet zeggen dat ik dat ga beoordelen, zij werkt ook heel veel. Dus hierin was je volgens bij ook niet heel correct in.
Les 4: de biomoeder heeft duidelijke afspraken gemaakt, wat er bij jullie gebeurd, of word gezegd, blijft bij jullie, en omgekeerd.
dus daar zie ik ook geen enkel probleem.
Les 3a: VIND IK VOLKOMEN BELACHELIJK. Hij neemt zijn rol als vader heel erg goed op, dat vind zelf de moeder. En zowel zij als ik vinden het belangrijk dat we kunnen praten en vertellen wat er op ons lever ligt.

Kaplablokje
05-09-2016 om 10:25
Snap je
dat het voor de moeder van de kinderen gevoelig ligt als zij jou mama Flora2012 noemen, aangezien je begint te schreeuwen bij de gedachte dat je vriend twee vrouwen heeft. Ook als de kinderen dat zelf bedacht hebben, kun je toch antwoorden: "Nee, je kunt me geen mamaFlora2012 noemen, want je hebt maar één mama. Noem mij maar Flora2012."

Taruh
05-09-2016 om 10:36
dringt niet door
volgens mij dringen wij niet door Flora, je wil maar niet aanvoelen/begrijpen dat stiefmama zijn een heel voorzichtige rol is die moet groeien en JAREN EN JAREN.
je gaat nu als een olifant door een porceleinkast en blijft maar door drammen.
Vader moet echt meer gaan doen. Het zijn ZIJN kinderen, niet die van jou.
Mijn ex werkt ook heel veel en heel veel in het buitenland, maar brieven tekenen, gesprekken op school, gesprekken over zijn kind doet hij. Veel werken is geen excuus om verantwoording af te schuiven.

Mijnnaamishaas
05-09-2016 om 11:02
happy f
Let wel: jij zit in een andere, meer riante positie als de andere moeder, waardoor het kennelijk lastig is je in te leven haar.
Jouw kind gaat 'slechts' om het weekend naar zijn vader (en ik weet niet of die al een nieuw gezin heeft).
Stel nou dat het andersom is, en de nieuwe vrouw van je ex speelt Happy Family met jouw zoon die haar Mama X noemt. Dat wordt wel heel lastig om de twee Happy Family's tevreden te stellen.
Er is m.i. geen Happy Family, kinderen zijn geen bezit.
Ik proef een beetje te veel: zoals ik en mijn partner Het Doen Is Het Goed.

Flora2012
05-09-2016 om 11:03
Olifanten
Ik laat de kinderen de vrije keuze, moeder heeft ook al een vriend die wordt ook papa... genoemd, wij maken daar ook geen drama van zoals jullie.
IK denk niet dat vader veel meer moet gaan doen. Mama maak er geen drama van om dit te bespreken met mij, Zij gaat eens kleren kopen, dan weer ik. Ik teken ook geen papieren van op school ik vul gewoon in ... . Gesprekken op school daar gaan wij samen naartoe, want ik ben diegenen die met hen moeilijke punten bespreekt en uitlegt.
Moeder heeft daarover duidelijke afspraken met de vader. Die ik volledig respecteer. Zij maakt er geen punt van dat ik met de vader naar school ga ...
Ze noemen dat ook wel eens interesse tonen in hetgeen ze doen, en zo ziet de moeder dat ook.....

Jippox
05-09-2016 om 12:52
oke
Je oorspronkelijke vraag ging er over dat het NIET lekker liep tussen jou en de echte moeder. Maar blijkbaar doe en weet en kun jij alles goed/beter en ben je vooral niet van plan om ook maar iets te gaan veranderen.
Nou, tot ziens binnenkort in een andere rubriek dan maar...

Flora2012
05-09-2016 om 13:19
mijn naam is haas
Mijn ex heeft ook een nieuwe vriendin en mijn zoontje noem haar ook mama X. Dat zijn nu zaken die gebeuren. en mijn zoontje weet wie zen echte mama is en wie zen stiefmama is.
JIppox,
idd, het liep niet lekker, maar we proberen eraan te werken. ik van mijn kant, zij van haar kant. vind ik alleen maar positief klinken.
reacties zoals jij mag dit niet of jij hebt alleen maar plichten en geen rechten, en biomoeder moet nix .. Daar heb ik niets aan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.