Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Suggesties / ervaringen nodig voor zorgverdeling 60/40 + om het weekend

Wij hebben twee jonge kinderen (2 en 6). 
Momenteel hebben wij de wisseldagen op de woensdag en op de zaterdag (zaterdagavond, zon, ma, di, woensdag bij moeder en vanaf woensdagavond, donderdag, vrijdag en zaterdag bij vader). 

Zoals jullie zien is de weekend gedeeld (papa zaterdag, mama zondag). Dit is echter best lastig in de praktijk. Zo heeft vader de 6 jarige altijd op zijn sportdag en moeten we altijd toestemming bij elkaar vragen als we zelf een weekend weg willen, of met de kinderen een weekend weg willen. Dit is niet altijd even makkelijk en zorgt voor de onnodige frictie. 

Wij willen graag de 60 / 40 regeling behouden maar dan om en om een volledig weekend. Echter hebben we ook beide een vaste papa en mamadag nodig gedurende de week. En omdat de kinderen zo jong zijn, willen we ook niet week op week af. 

Ik kom er niet helemaal uit en zelfs met chatgpt kom ik er ook niet. Zou deze optie gewoon niet mogelijk zijn? 

We zijn vast niet de enige die het zo willen regelen, zijn er hier mensen met ervaring / suggesties? 

Ik zie hier geen 60/40 regeling maar als je de wisselslag gewoon veranderd naar maandag dan is het toch opgelost? Pa op do tm zo en daarna ma van maandag tm woe en pa op do en vrijdag en dan ma van zaterdag tm woensdag, pa do tm zondag.

het wisselen is wel een belasting voor de kinderen, die moeten steeds weer landen in het andere huis. 
Voor hun is week op week af fijner.

Ysenda schreef op 28-03-2026 om 21:13:

het wisselen is wel een belasting voor de kinderen, die moeten steeds weer landen in het andere huis.
Voor hun is week op week af fijner.

Ja precies, en anders doe je 6 om 8 dagen ofzo. 

Ik zou ook niet zo vaak wisselen. Is best belastend voor de kinderen. 

Kan prima hoor, hier al jaren ma-di bij pa, woe-vrij bij ma en dan om en om het weekend. Wel nadelig voor moeder als je een lang weekend weg wil, dus enige flexibiliteit is dan wel fijn.

RosaMontana schreef op 29-03-2026 om 20:41:

Kan prima hoor, hier al jaren ma-di bij pa, woe-vrij bij ma en dan om en om het weekend. Wel nadelig voor moeder als je een lang weekend weg wil, dus enige flexibiliteit is dan wel fijn.

Voor beiden nadelig bij lang weekend weg. 

Met alle respect, wat is dan het belangrijkste? Lange weekenden weg, hoe dan? Of werk je niet op maandag en vrijdag? Mij lijkt het criterium 'een lang weekend weg kunnen' geen relevante prioriteit. Door het jaar heen heb je altijd nog een paasweekend, pinksterweekend en vaak ook de dag na hemelvaart en dat weekend; dan heb je nog voorjaarsvakantie, meivakantie, zomervakantie, herfstvakantie en kerstvakantie. 

TKB152

TKB152

30-03-2026 om 10:56 Topicstarter

tsjor schreef op 30-03-2026 om 10:31:

Met alle respect, wat is dan het belangrijkste? Lange weekenden weg, hoe dan? Of werk je niet op maandag en vrijdag? Mij lijkt het criterium 'een lang weekend weg kunnen' geen relevante prioriteit. Door het jaar heen heb je altijd nog een paasweekend, pinksterweekend en vaak ook de dag na hemelvaart en dat weekend; dan heb je nog voorjaarsvakantie, meivakantie, zomervakantie, herfstvakantie en kerstvakantie.

Als je werkt heb je vakantiedagen, die kun je bijv inzetten op de maandag en de vrijdag en vòila: een lang weekend zélfs als je werkt. 

De prioriteit is stabiliteit en zo weinig mogelijk frictie, daar hebben de kinderen en wij het meeste baat bij. 

De overige feest en vakantiedagen ben ik mij van bewust, die zullen in het ouderschapsplan worden opgenomen en dus van te voren al duidelijk zijn wie de kinderen wanneer heeft. 

Ik zie eigenlijk geen enkele relevante tips in jouw bericht, was dat ook de bedoeling of heb ik iets gemist? 

TKB152

TKB152

30-03-2026 om 10:58 Topicstarter

RosaMontana schreef op 29-03-2026 om 20:41:

Bedankt voor je bericht, dit is misschien wel iets voor ons inderdaad. Enige flexibiliteit is vast mogelijk. Hoe oud zijn jouw kinderen? Zij vonden dat vele gewissel niet erg? 

Zoals de meesten hier benoemen is 1 wissel natuurlijk wel fijner voor de kinderen.. alleen die van ons zijn nog zo jong dat zij 6-8 dagen zonder de andere ouder echt niet fijn vinden en ik als moeder van zulke jonge kinderen ook niet. 

TKB152 schreef op 30-03-2026 om 10:58:

[..]

Bedankt voor je bericht, dit is misschien wel iets voor ons inderdaad. Enige flexibiliteit is vast mogelijk. Hoe oud zijn jouw kinderen? Zij vonden dat vele gewissel niet erg?

Zoals de meesten hier benoemen is 1 wissel natuurlijk wel fijner voor de kinderen.. alleen die van ons zijn nog zo jong dat zij 6-8 dagen zonder de andere ouder echt niet fijn vinden en ik als moeder van zulke jonge kinderen ook niet.

wij zijn gescheiden toen zoon 11 maanden was, hier vanwege werk ex iets meer richting 70/30 denk ik. Ik werk 4 dagen per week.

Wij begonnen met: weekenden om en om van vrijdag tot maandag, en dan werd zoon maandag na het avond eten terug gebracht, vrijdag opgehaald vanuit het kdv. Koffertje mee => naar papa. Voor hem duidelijk maar ook voor de leidsters van het kdv. Als er dan wat was belden ze naar papa, want die was dan verantwoordelijk.

En op woensdag haalde ex zoon op vanuit het kdv en bracht hem dan donderdag's naar mij.

Toen ex verhuisde is dat vanwege minder files op vrijdag de donderdag avond geworden.

Toen nog met 3x een week vakantie en 1x 2 weken, zoon zat niet op school tenslotte.

Dat is herzien toen zoon naar school ging: toen werden de vakanties 50/50 gesplit, bij een week de eerste helft aansluitend aan het eerste weekend, wissel op woensdag, tijd in overleg, zodat je ook een dagje weg kon op die woensdag. 

Ik maakte het schema in november, gebaseerd op de vakanties van zoon en die van de 2e leg van ex. Belangrijke toernooien stonden daar ook al in. Verplichte trainingskampen ook. Waarom november, omdat dan ook het indexatie percentage van de alimentatie bekend wordt gemaakt en ik dan de herberekening uitvoerde. Alimentatie wordt vooruit betaald, dus als het in november bekend word dan kan mijn ex het bedrag voor de december betaling aanpassen.

Toen zoon 16 werd was hij wel klaar met het heen en weer reizen en wilde helemaal niet meer, het liep ook mis met de relatie met zijn stiefmoeder, en toen heeft ex de omgangsregeling los gelaten en het contact bij zoon gelegd. Dat heeft heel goed uitgepakt, ze doen echt regelmatig leuke dingen samen. Zoon woont met zijn vriendin bij mij in huis, ik zie ze net zo weinig als ex. 

Zoon is inmiddels 21.

TKB152 schreef op 30-03-2026 om 10:56:

[..]

Als je werkt heb je vakantiedagen, die kun je bijv inzetten op de maandag en de vrijdag en vòila: een lang weekend zélfs als je werkt.

De prioriteit is stabiliteit en zo weinig mogelijk frictie, daar hebben de kinderen en wij het meeste baat bij.

De overige feest en vakantiedagen ben ik mij van bewust, die zullen in het ouderschapsplan worden opgenomen en dus van te voren al duidelijk zijn wie de kinderen wanneer heeft.

Ik zie eigenlijk geen enkele relevante tips in jouw bericht, was dat ook de bedoeling of heb ik iets gemist?

Nee, ik had geen tips, behalve dan dat het mij onverstandig lijkt om de behoefte aan een lang weekend mee te nemen in een eventuele regeling. Je geeft zelf al een andere oplossing aan: genoeg vakantiedagen. 

SAtabiliteit enb zo weinig mogelijk frictie, dat lijkt mij een uitstekend uitgangspunt. Dat betekent ook dat je soms zult moeten slikken, omdat je iets liever anders had gehad. Maar dat 'soms moeten slikken' is minder erg als een voortdurend gevecht om dagen of zelfs uren. 

Wij hebben minstens 15 jaar twee keer per week gewisseld. De kinderen wilden ook in de tienerleeftijd geen weekschema.
Maandag en dinsdag bij moeder.
Donderdag en vrijdag bij vader.
Weekend om de week en de woensdag wisselde contra met het weekend.
Dus in de praktijk waren ze in week 1 bij mij: ma t/m woe en vader do t/m zo.
Week 2 bij mij ma-di, vader wo-vrij en dan het weekend bij mij.
Heel voorspelbaar en duidelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.