Echtscheiding en erna

Drummer89
12-03-2016 om 13:23
Tijdelijk adres
Goedendag
Ik ga scheiden. Mijn ex blijft in ons huidige huis wonen.
Nu is het zo dat ik per begin april hier wil uitschrijven ivm de bijstandsuitkeringsaanvraag van mijn ex.
Echter, mijn huis kan ik pas per 15 april huren. Kan ik tijdelijk ergens ingeschreven staan zonder dat ik meetel voor toeslagen? Of twee weken zonder adres? Of..? Ik moet dus die twee weken overbruggen.
Gr

wil40
12-03-2016 om 14:32
Ik snap het niet denk ik.
Je woont samen tot 15 April in één huis maar je wilt net doen of je 1 April al weg bent?

vlinder72
12-03-2016 om 15:18
tjonge
Je bent wel heel erg bezig om de bijstandsuitkering van je ex veilig te stellen. Bel de gemeente eerst eens om alle vragen over bijstand na te vragen. Dan weet je waar je aan toe bent.
En misschien kan je ex ook gelijk bij het uitzendbureau langs gaan want minimaal 3 jaar in de bijstand gaan zitten gewoon omdat dat kan is niet verstandig. Werken levert meer op. Nu en in de toekomst.

Imogen
12-03-2016 om 18:51
nou
'Kan ik tijdelijk ergens ingeschreven staan zonder dat ik meetel voor toeslagen? Of twee weken zonder adres?'
Ga je dan ook echt verhuizen voor die paar weken? Dan kun je gewoon tijdelijke woonruimte zoeken.
Of gaat het alleen om het ingeschreven staan en plegen jullie fraude? In dat geval hoeft je ex zich in ieder geval geen zorgen meer te maken over die ontheffing van de sollicitatieplicht ... Gemeenten zijn niet zo vergevingsgezind als het gaat om steuntrekkers die frauderen, dan kan ze meteen gaan werken.

Paddington
14-03-2016 om 07:43
Stel
dat jij die twee weken bij een vriend verblijft, die niet wil dat jij daar ingeschreven wordt, dan kun je een briefadres aanvragen. Dit kun je bij de gemeente doen.

Temet
14-03-2016 om 11:14
briefadres 2
Het is vziw ook mogelijk om je op het adres van een ander in te schrijven - als die ander toestemming geeft - met de vermelding dat het uitsluitend een briefadres betreft. Je woont daar dan dus ook niet feitelijk. De vraag is waar je dan feitelijk wel woont, maar goed, dat hoeft op zichzelf niet direct een probleem te vormen.
Dus als je bij een vriend op de bank slaapt maar je daar niet mag inschrijven dan kun je je mogelijk wel voor een briefadres inschrijven bij een vriend/tante/ouders bij wie je niet op de bank slaapt.
Informeer bij de gemeente waar het briefadres moet worden ingevoerd naar de preciese eisen.
Groeten,
Temet

Paddington
14-03-2016 om 11:17
Briefadres
eis in mijn gemeente is dat je een aantal adressen moet hebben waar je kunt verblijven.

Temet
14-03-2016 om 18:23
Paddington
Wij hebben het over verschillende dingen. Jij hebt het over een door de gemeente verstrekt briefadres. Ik heb het over een door een particulier beschikbaar gesteld briefadres (dat kan vziw per particulier maar voor 2 mensen trouwens, dus iemand kan op zijn adres maar 2 x een briefadres ter beschikking stellen).
Ik weet alleen niet of dat verhaal van het door een particulier beschikbaar gesteld briefadres landelijke wetgeving is (wat ik aanneem) of gemeentelijk beleid (wat mij zou verbazen maar me ook weer niet onmogelijk lijkt).
groeten,
Temet

Paddington
15-03-2016 om 07:43
Temet
volgens mij bedoelen we hetzelfde
Volgens mij heb je voor de GBA een briefadres nodig. Om bij de gemeente een briefadres aan te vragen heb je meerdere mogelijke adressen nodig waar je kunt slapen.
Daarnaast moet je natuurlijk iemand hebben die jou van een briefadres wil voorzien. Daarbij moet diegene verklaren dat alle post aan jou gericht aan jou persoonlijk overhandigd wordt en het formulier dus ondertekenen.
Tenminste zo was het in mijn gemeente. Vervolgens werd ik nog gebeld door een ambtenaar met de vraag waarom ik niet kon worden ingeschreven bij degene die mij van een briefadres voorzag.

Temet
15-03-2016 om 11:30
Nee
Nee, we hebben het echt over verschillende dingen. Althans, ik wel .
Hier in Amsterdam kan je als dakloze onder omstandigheden een briefadres van de gemeente krijgen. Dan komt je post op de Jan van Galenstraat 323, een kantoor van de sociale dienst (tevens daklozenloket). Die mogelijkheid bestaat overigens vziw alleen voor die daklozen die ook een bijstandsuitkering hebben.
Daarnaast bestaat er, geheel los daar van, de mogelijkheid dat de ene particulier de andere een dienst bewijst door zijn eigen adres aan die ander als briefadres ter beschikking te stellen.De gemeentelijke sociale dienst heeft daar weer niets mee te maken.
Groeten,
Temet

Paddington
15-03-2016 om 11:57
Klopt
Dat heeft niets met de sociale dienst te maken, maar wel met de gemeentelijke administratie, waar iemand ze iemand kunnen vinden.
Je kunt in Nederland dak/thuisloos zijn terwijl je werkt, doordat iemand voor jou een briefadres wil zijn. Dat wordt verleend voor max 6 maanden. Als het langer duurt dat gaan ze weer kijken naar de situatie. Tenminste zo werkt het in de gemeente waar ik woon. Helaas ben ik bijna twee jaar geleden een aantal maanden thuisloos geweest. In de praktijk verbleef ik bij familie en vrienden, maar een vaste eigen woning had ik niet. Na een paar maanden bleek dat een urgentie er echt niet inzat en heeft een familielid gezegd dat ik een kamer mocht huren daar en mij ook inschrijven.
Als je dus officieel geen adres hebt waar je ingeschreven mag staan, maar je hebt wel genoeg adressen om te verblijven is een briefadres mogelijk.

Gemeente ambtenaar
15-03-2016 om 16:41
Briefadres..... Arghhhhh
Briefadres: De ultieme mogelijkheid om te frauderen.... Wat mij betreft mag het vandaag nog worden afgeschaft.
Gelukkig hebben we in mijn gemeente het aantal briefadressen weten te reduceren naar een absoluut dieptepunt.
Woon je ergens? Dan laat je je daar inschrijven.
Woon je op verschillende adressen? Dan laat je je inschrijven op het adres waar je de meeste nachtrust geniet.
Kan je je niet laten inschrijven omdat toeslagen en/of uitkeringen van de hoofdbewoner in gevaar komt? Dan betaal je maar mee om het tekort aan te vullen.
Hebben we het idee dat je de boel aan het belazeren bent? Dan krijg je binnen een week huisbezoek van onze bijstandsfraudeconsulenten.

Anoniem
15-03-2016 om 19:16
Had ex hier maar een briefadres
Had ex hier maar een briefadres genomen, had mij een hoop gedoe gescheeld. Hier alleen een die vanaf hier rechtstreeks introk bij zijn nieuwe vriendin, maar weigerde zich hier uit te schrijven. Mocht zich daar van nieuwe vriendin niet inschrijven, omdat dat voor haar financieel nadelig was en weigerde een briefadres te nemen.
Heb hem met een adresonderzoek hier uit kunnen laten schrijven, maar was toen uiteindelijk een halfjaar verder. En zonder adres was eigenlijk ook wel gemakkelijk voor meneer, lekker rustig met schuldeisers. En nu heeft hij ook nog eens een advocaat gevonden die beweert dat ik in alle opzichten medelijden met ex moet hebben, aangezien hij dakloos is en omdat hij nog geen nieuw adres heeft, blijven er nog steeds schuldeisers proberen om hem hier te bereiken. Erg leuk allemaal.
Geen adres hebben is dus mogelijk, of het wenselijk is, is een tweede. En lijkt me toch dat er altijd wel een oplossing is? Ik zou me gewoon inschrijven waar ik woon en als dat nadelig is voor je ex, daar samen een oplossing voor proberen te vinden.

Gemeente ambtenaar
15-03-2016 om 20:34
@ Anoniem
Heel herkenbaar, jouw verhaal. Wat me wel opvalt is dat je een half jaar (!) verder was voordat je ex uitgeschreven was. Ik doe zelf adresonderzoeken en als de gemeente het onderzoek goed en binnen de termijn uitvoert, hoeft het helemaal geen half jaar te duren. In mijn gemeente 5 weken.
Alle post van je ex gewoon retour afzender sturen, met de opmerking: Woont sinds (datum) niet meer op dit adres. Deurwaarders kunnen jou niets maken hoor.
En voor sommigen misschien makkelijk om niet ingeschreven te zijn, totdat je een paspoort, rijbewijs, uitkering of iets anders van de gemeente nodig hebt. Dan lukt het niet altijd om meteen weer ingeschreven te worden. Het is nooit verstandig om uitgeschreven te zijn (of ooit geweest) met onbekende bestemming.

Anoniem
15-03-2016 om 21:25
@gemeenteambtenaar
De termijn die de gemeente hier hanteert voor een adresonderzoek, was ook geen half jaar, maar 3 maanden. Daar ging in mijn geval ook al enige tijd aan vooraf, omdat ik niet op de hoogte was van de mogelijkheid om een adresonderzoek aan te vragen. Toen ik eenmaal een adresonderzoek had aangevraagd, bleek die volle 3 maanden nodig en zelfs nog iets meer, omdat er geen huidig adres of contactgegevens bekend waren. Na die ruim 3 maanden ging de gemeente pas een aankondiging doen van hun voornemen om ex hier uit te schrijven en ook daar hielden ze weer een reactietermijn voor aan, al deed ik de brief retour afzender en zo waren we uiteindelijk meer dan 6 maanden verder, maar daar ging nog een stukje terugwerkende kracht (tot de datum van de brief met het voornemen tot uitschrijven) van af, maar meer dan een half jaar dus.
Maakte voor mij dus wel flink wat verschil, doordat ik daardoor al wel alleenstaande ouder korting en dergelijke misliep (en nieuwe gezin van ex dat dus wel kreeg en krijgt). Ben daarom ook helemaal geen voorstander van dat gedoe, net wat jij zegt, schrijf je gewoon in waar je woont. En ja, dan heb je de ene keer een nadeel, de andere keer een voordeel, maar dat soort regels zijn er niet voor niets. Je gaat met de leeftijd van je kind ook niet sjoemelen als hij net ongelukkig voor de kinderbijslag is geboren
Hier wordt het nu trouwens helemaal leuk. Ex is nu aan het proberen gezag en dergelijke over de kinderen te krijgen, terwijl hij dus officieel dakloos is. Hoop echt dat dat niet gaat werken, want dan heb ik echt een probleem als ik zijn handtekening ergens voor nodig heb. Ook probeert hij nu partneralimentatie van mij te krijgen, omdat hij dus officieel dakloos is...

Paddington
16-03-2016 om 08:23
Frauderen
kan op heel veel manieren.
Persoonlijk was ik erg blij met de mogelijkheid tot het krijgen van een briefadres. Er werd bij controle op mijn aanvraag heel duidelijk aangegeven dat het voor een periode van maximaal 6 maanden was. In sommige gevallen kan het echt noodzaak zijn. De melding: dan ga je maar meebetalen als het degene waar jij je inschrijft veel geld kost, vindt ik erg naar. Als je iemand een keer een week of twee bij je woont als overbrugging dan moet het maar meteen ten koste gaan van je toeslag?
Ik heb het dus niet over langdurige situaties, maar echt over tijdelijk. Voor TS is het bijvoorbeeld 15 dagen.
Dat mensen er misbruik van maken begrijp ik. Net als dat er misbruik wordt gemaakt van de bijstand. Persoonlijk vind ik in deze situatie dat TS zich pas moet uitschrijven op het moment dat hij daar weggaat. Dat zijn vrouw dan geen bijstand krijgt is even jammer. Wellicht kan ze sneller aan werk komen, waardoor ze geen inkomengat heeft. Werken via een uitzendbureau zorgt dat je per week betaald krijgt. Erg prettig als je zonder inkomen zit.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.