Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Uit elkaar... hoe dan?


Mijn partner en ik hebben samen een dochter en sinds 2 jaar een samenlevingscontract. We wonen in een koophuis dat op mijn naam staat, net zoals de hypotheek. 
We gaan nu uit elkaar, mijn partner verblijft al enige tijd elders bij vrienden. De zorg rust merendeels op mijn schouders, hij eet 1 a 2 dagen in de week met haar en onderhoud wel gewoon goed het contact. 

Mijn partner kan zich niet inschrijven op dit adres. Nu heb ik een aantal vragen;

Voordat mijn partner aanspraak kan maken op urgentie bij de woningbouw dienen wij een ouderschapsplan op te stellen. Echter is de situatie NU anders dan wanneer hij een huurhuis heeft. Zowel financieel als betreffende de zorg voor onze dochter. 

Mijn idee was om het samenlevingscontract al wel te ontbinden en daarin al afspraken te maken over de financiële afwikkeling. Zodat mijn partner een spaarpotje heeft en we beiden financieel verantwoordelijk zijn voor onszelf. Ik zou het fijn vinden, dit al uit de lucht te hebben.

Daarbij zou ik graag een ouderschapsplan opstellen, gebaseerd op de situatie wanneer mijn partner een eigen woning heeft. Hier wijken we dan wellicht de eerste maanden op verschillende vlakken nog van af.

Is dit mogelijk en verstandig? Of is het beter eerst een ouderschapsplan op te stellen voor de huidige situatie met daarbij ook voorlopige afspraken over de toekomstige situatie?

Ik merk dat ik niet zo goed weet waar te beginnen en zou graag advies ontvangen.

Groetjes Ellen 


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/ouderschapsplan#:~:text=Ouderschapsplan%20verplicht,samenwonende%20ouders%20met%20gezamenlijk%20gezag.

Je maakt een plan voor de huidige situatie en maakt de aanpassing zodra je expartner een woning heeft. Waarom denk je dat hij urgentie krijgt, dat is in de meeste steden best heel lastig. De voorwaardes voor urgentie staan online voor je gemeente. Ik ben bang dat hij zich moet inschrijven net als ieder ander. Sterkte

ElleBelle

ElleBelle

12-11-2022 om 09:19 Topicstarter

thanks voor je reacite. Ik heb al uitgezocht dat hij bij indienen van ouderschapsplan en ontbinding samenlevingscontract 7 jaar inschrijftijd krijgt. Dus eigenlijk geen urgentie nee. 

Ik ben namelijk als we een plan maken voor de huidige situatie dat moeilijk gaat worden qua overeenstemming. Het kan dan ook geen co-ouderschap worden aangezien de plek waar hij verblijft geen optie is voor verblijf van dochterlief. Dit heeft natuurlijk meer gevolgen, ook financieel... al vallen alle lasten nu toch al voor mijn rekening dus eigenlijk verandert er niks..

ik hoop dat hij mee gaat werken aan een voorstel als deze, na 3 maanden kan hij nog steeds niet echt vooruit kijken en plannen...

ElleBelle schreef op 12-11-2022 om 09:19:

thanks voor je reacite. Ik heb al uitgezocht dat hij bij indienen van ouderschapsplan en ontbinding samenlevingscontract 7 jaar inschrijftijd krijgt. Dus eigenlijk geen urgentie nee.

Ik ben namelijk als we een plan maken voor de huidige situatie dat moeilijk gaat worden qua overeenstemming. Het kan dan ook geen co-ouderschap worden aangezien de plek waar hij verblijft geen optie is voor verblijf van dochterlief. Dit heeft natuurlijk meer gevolgen, ook financieel... al vallen alle lasten nu toch al voor mijn rekening dus eigenlijk verandert er niks..

ik hoop dat hij mee gaat werken aan een voorstel als deze, na 3 maanden kan hij nog steeds niet echt vooruit kijken en plannen...

Ik denk dat je 1e plan een noodvoorziening wordt, totdat de situatie verandert. Je zult dan idd nog niet aan co-ouderschap kunnen beginnen behalve op papier.

Gaan jullie uit elkaar met advocaat of mediator? Naast alle tips en adviezen hoe het ouderschaoslan vorm te geven in de huidige situatie, zit er dan misschien ook wat meer dwang achter voor je expartner. Niet zelden vervalt 1 van de 2 qua gedrag in vluchten of bevriezen, dan lijkt een prof achter je hebben staan geen overbodig advies.

Zo’n ouderschapsplan is verder niet afdwingbaar dus je kunt erin zetten wat op dit moment nodig is om een woning te kunnen krijgen. Hoe het daarna wordt ingevuld, kun je altijd nog later bespreken. Dan zet je erin dat er elke zoveel tijd wordt geëvalueerd of zo.
In mijn tijd was een ouderschapsplan niet verplicht, en de kinderen zijn ook groot geworden.

Ben jij niet zijn probleem aan het oplossen? 
Van belang is nu vooral toch dat je jullie samenlevingscontract gaan ontbinden en het financieel gaan regelen? Daar zijn regels voor.

ElleBelle

ElleBelle

12-11-2022 om 12:26 Topicstarter

Zijn problemen oplossen... tsja dat is wel de valkuil geweest in de relatie en nu ook nog. Komt ook voort uit stukje schuld omdat ik de relatie beëindig en hij daardoor geen woning heeft... 

We gaan uit elkaar zonder mediator oid. Juist omdat ik altijd alle financiële lasten heb gedragen, merk ik dat ik daar graag binnen afzienbare tijd van af wil... ik wil me niet meer verantwoordelijk voelen voor zijn situatie (al veel te lang gedaan). Daarnaar ben ik inderdaad ook bang voor een vlucht of bevries reactie waardoor ik nog veel langer aan hem verbonden ben op papier...

Misschien goed om volgende week te besprekn tijdens ons eetmoment dat ik graag het samenlevingscontract al wil ontbinden en dus ook een opzet cooudeeschap wil maken. Dat we ons daar dan nog niet helemaal aan houden is nog niet eens echt een probleem, dan kan hij wel verder als hij daar aan toe is.

Financiele berekening voor in het ouderschapsplan zijn dan ook nog niet realistisch natuurlijk... 

Pff daarom die twijfel;

Of een co ouderschap, zodat hij extra inschrijftijd kan krijgen. Echter klopt het dan niet, financieel klopt er niks van... te weinig toeslagen etc omdat hij nog hier ingeschreven staat.

Of zoals de realiteit is, maar dan zet ik hem helemaal klem.. niet echt een oplossing dus...

Heeft hij financieel nooit iets bijgedragen dan, omdat je schrijft dat alle lasten altijd op jouw schouders kwam? Nu hij tijdelijk elders verblijft kan hij toch wel iets aan kinderalimentatie betalen of begrijp ik je verkeerd?

ElleBelle

ElleBelle

12-11-2022 om 14:48 Topicstarter

uhm nee je begrijpt het goed, ik was de werkende ouder, hij de huisvader. Hij heeft wel eens los vast wat klussen gehad, maar heeft nu pas sinds een jaar een flex contract met redelijk inkomen. Ik verwacht verder voorlopig niet eens een bijdrage, maar wil ook niet meer zijn verzekering etc blijven betalen tot xxx tijd. 
Het lukt hem nu ook nog niet helemaal om rond te komen, en ik heb al een paar keer wat geld overmaakt. Dit hou ik verder wel bij en gaat wat mij betreft ook af van de 'oprotpremie' die we hebben afgesproken. 
* hij heeft bijvoorbeeld wel een aanbouw gerealiseerd, waarbij de waarde van de woning is verhoogd. Inkoop materialen kwamen van mijn rekening, hij de manuren.

Dus ja ingewikkeld zoals ik al zal. Ik ben aan het zoeken naar waar mijn grens ligt, zou ook niet willen dat de relatie ernstig verslechterd want dat heeft ner zo goed invloed op mijn leven...

ElleBelle

ElleBelle

12-11-2022 om 14:50 Topicstarter

GinnyTwijfelvuur schreef op 12-11-2022 om 11:13:

Ben jij niet zijn probleem aan het oplossen?
Van belang is nu vooral toch dat je jullie samenlevingscontract gaan ontbinden en het financieel gaan regelen? Daar zijn regels voor.

Ik ben het met je eens, echter hoort daarbij meteen her ouderschapsplan en ik kom er dus niet helemaal uit hoe dit in te richten.

Ik zou sowieso per direct stoppen met betalen van zijn rekeningen/verzekeringen etc., hij heeft nu toch zelf een inkomen? Hebben jullie bepaalde zaken, zoals de ‘oprotpremie’, in het samenlevingscontract beschreven staan? Ik weet dat wij destijds ons samenlevingscontract per aangetekende brief naar elkaar hebben ontbonden, terwijl ik toch nog bijna een jaar noodgedwongen in zijn koophuis heb gewoond, omdat ik niet direct aan een woning kon komen. Wij bleven dan wel de vaste lasten (buiten de hypotheek) samen betalen, wel zo eerlijk.

Dit zou ik ook van hem eisen nu hij een baan heeft, dat de financiële zaken gedeeld gaan worden ipv enkel door jou betaald. En dat hij een aanbouw heeft geplaatst, tja, hij wist toch van tevoren dat het niet zijn koopwoning was. Daar heeft hij al die jaren toch ook onderdak voor gehad en plezier aan beleefd? 

ElleBelle

ElleBelle

12-11-2022 om 15:14 Topicstarter

RoodVruchtje schreef op 12-11-2022 om 15:00:

Ik zou sowieso per direct stoppen met betalen van zijn rekeningen/verzekeringen etc., hij heeft nu toch zelf een inkomen? Hebben jullie bepaalde zaken, zoals de ‘oprotpremie’, in het samenlevingscontract beschreven staan? Ik weet dat wij destijds ons samenlevingscontract per aangetekende brief naar elkaar hebben ontbonden, terwijl ik toch nog bijna een jaar noodgedwongen in zijn koophuis heb gewoond, omdat ik niet direct aan een woning kon komen. Wij bleven dan wel de vaste lasten (buiten de hypotheek) samen betalen, wel zo eerlijk.

Dit zou ik ook van hem eisen nu hij een baan heeft, dat de financiële zaken gedeeld gaan worden ipv enkel door jou betaald. En dat hij een aanbouw heeft geplaatst, tja, hij wist toch van tevoren dat het niet zijn koopwoning was. Daar heeft hij al die jaren toch ook onderdak voor gehad en plezier aan beleefd?

Ja, je hebt gelijk. De zogenoemde oprotpremie staat in het samenlevingscontract inderdaad. Ik heb al een opzet gemaakt op papier..Dat ik vanaf 1 januari alle rekeningen over ga zetten en dat we uiterlijk vanaf 1 januari 2024 geen toeslagpartner meer zijn/hij zich elders heeft ingeschreven.

Als ik geen kosten voor hem meer hoef te betalen hou ik sowieso geld over... alimentatie is dan niet nodig en voorlopig ook echt niet haalbaar.

Dan kan ik hem uitbetalen en gaan sparen en bouwen aan mijn eigen toekomst. 

Als ik ook maar in de buurt kom van dit bespreken, schiet hij in een stuip. Ik wil alles zo snel geregeld hebben, etc etc. Sinds 3 augustus weet hij dar dit de situatie is... maar hij heeft nog steeds hoop denk ik. Al leek er afgelopen week wel een kwartje te vallen dat hoop verder geen zin meer heeft...

ElleBelle

ElleBelle

12-11-2022 om 21:17 Topicstarter

Of ga ik gewoon te snel, verwacht ik teveel in te korte tijd van hem?

Persoonlijk vind ik dat je wel wat snel gaat, maar als dit voor jullie allebei werkbaar is, is het prima natuurlijk. Hoe zit je ex erin? We lezen het vaker omgekeerd, een huismoeder met een vader die tot de scheiding vooral financieel bij droeg. Moeder wil dan vaak voor de kinderen blijven zorgen. Hoe is dat bij jullie?
Het huis stond al op jouw naam, maar hoe kijkt je ex tegen deze hele situatie aan? Is hij het er mee eens dat co-ouderschap nog geen optie is? Heeft hij met die 7 extra jaren inschrijftijd zicht op een huis? Is hij het eens met de dingen die je hier beschrijft of verwacht je weerstand?

ElleBelle

ElleBelle

13-11-2022 om 08:15 Topicstarter

Anoniemst schreef op 12-11-2022 om 23:07:

Persoonlijk vind ik dat je wel wat snel gaat, maar als dit voor jullie allebei werkbaar is, is het prima natuurlijk. Hoe zit je ex erin? We lezen het vaker omgekeerd, een huismoeder met een vader die tot de scheiding vooral financieel bij droeg. Moeder wil dan vaak voor de kinderen blijven zorgen. Hoe is dat bij jullie?
Het huis stond al op jouw naam, maar hoe kijkt je ex tegen deze hele situatie aan? Is hij het er mee eens dat co-ouderschap nog geen optie is? Heeft hij met die 7 extra jaren inschrijftijd zicht op een huis? Is hij het eens met de dingen die je hier beschrijft of verwacht je weerstand?

Bedankt voor je reactie. Het is ook lastig om het helder te blijven bekijken met voldoende empathie.  Natuurlijk zit erg bij mij ook een oude frust van voor alle kosten opdraaien waardoor ik daar nu misschien sneller in wil schakelen.

We willen de zorg voor onze dochter graag eerlijk verdelen maar het is nu nog niet haalbaar. Hij is het dat me eens, zeker aangezien zijn huidige woonplek nog niet geschikt is voor onze dochter. Het neigt dan meer naar een soort nesting oplossing, mijn huis als basis voor het kind.  Dat vind ik zelfs prima zolang dat tijdelijk is. Ik kan ook een weekend of week weggaan zelfs, echter krijgt hij dit nog niet bedacht in zijn hoofd, hij staat er wel voor open. Hij is nu twee keer in de week hier om met haar te eten, de ene keer eet ik mee, de andere keer niet.

Met 7 jaar inschrijftijd wordt het geen luxe woning, maar een flatje ergens..  ik kan me voorstellen dat hij dat pijnlijk vind en/of daartegen op ziet...  Ik vind dat zelf ook lastig om te zien. Het gaat echter ook niet zomaar anders worden, hij heeft niet de financiële middelen om particulier iets groters te huren of om iets te kopen.

Ik verwacht vooral veel weerstand wanneer ik zeg dat ik financieel onafhankelijk wil worden cq het samenlevingscontract wil ontbinden. Voor hen gaat eigenlijk elke stap te snel, het kwam voor hem ook redelijk onverwachts... we hadden al 8 werken afstand genomen, niet bij elkaar geweest voor meer dan 4 dagen etc...

ElleBelle

ElleBelle

13-11-2022 om 09:24 Topicstarter

daarbij wil ik nog wel even vermelden dat ik meer betrokken was/ben dan alleen financieel. Alle regelzaken lagen sowieso bij mij, maar ook gewoon de zorg voor onze dochter na werktijd, huishouden voor gedeelte etc etc.. 

Ik moest ineens denken aan de 'wie is toch die vrouw die het vlees snijdt op zondag?'... nou dat dus niet 🤣

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.