Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Urgentie

ik zit in een vreemde situatie. 20 jaar ben ik samen met mijn vriend. Ik wil al lang uit elkaar gaan. Maar hij wil dat niet. Ik heb het al vaak besproken. Maar hij zegt dat hij niet uit elkaar wil gaan en dat hij ook niet weg gaat. Hij wil er niks over horen.

We zijn niet getrouwd en wonen in een huurwoning. Ik wil gaan kijken of ik in aanmerking kom voor urgentie. (Ik heb geen ouders meer waar ik bij terecht zou kunnen. En ook niet iemand anders waar ik met mijn kind zou kunnen blijven). Ik zie dat je bij urgentie met bewijzen moet komen. Maar wat voor bewijzen zouden dat dan zijn? Want volgens m'n vriend zijn we samen. Wie heeft er tips voor me? Ik weet niet wat ik het beste kan doen 


Waarom ga je niet verder in je andere topic? Denk dat je anders wederom dezelfde vragen en antwoorden gaat krijgen en de forummers daar kennen jouw verhaal.

Lisa80

Lisa80

23-08-2022 om 10:36 Topicstarter

omdat dit echt over de urgentie gaat

Hier staat al wat info, verder verwijzen ze je naar je eigen gemeente, want het is niet overal hetzelfde.
https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/wonen/urgentieverklaring

Wiens naam staat er op het huurcontract? Of jullie allebei?

Ik vraag me af of je bij einde relatie de rechter kunt vragen of jij met je kind in de huurwoning kunt blijven, en dat je ex moet vertrekken. Dan heb je een uitspraak die afdwingbaar is. De verhuurder kan je dat misschien wel vertellen.

Lisa80 schreef op 23-08-2022 om 10:36:

omdat dit echt over de urgentie gaat

Dan zou ik je eigen gemeente bellen en je vragen daar voorleggen, juist omdat iedere gemeente zijn eigen regels hanteert.

Heb je zelf inschrijftijd bij de woningbouw, apart van je vriend?
Urgentieregels zijn overal anders, daar kan ik voor jouw situatie niks over zeggen.
Je kunt gewoon eenzijdig een scheiding aanvragen, ook als je vriend dat niet wil. Verdiep je eerst in welke stappen je dan moet ondernemen.
Ik dacht trouwens dat je twee kinderen had, maar je schrijft nu over enkelvoud?

Wie is de hoofdhuurder? Ik vrees dat die het voor het zeggen heeft.
Zo te horen zit je aardig onder de plak. Als je bij hem weg wilt, is er geen sprake van dat hij daar inspraak op heeft. Is het ook zijn kind?

Lisa80

Lisa80

23-08-2022 om 12:11 Topicstarter

ik zal enkele vragen beantwoorden.

Ik ben wel apart ingeschreven bij de woningbouw. Maar te kort om in aanmerking te komen voor een woning. Alleen loting kan ik wel op reageren.

We hebben volgens de woningbouw beiden evenveel recht op dit huis. We moeten zelf bepalen wie hier blijft wonen.

Hij is inderdaad de vader.

Normaal gesproken zou ik bv naar m'n ouders gaan en van daaruit verder kijken. Maar die zijn er niet meer en ik ken niemand waar ik voor langere tijd met kind zou kunnen blijven.

Lisa80 schreef op 23-08-2022 om 12:11:

ik zal enkele vragen beantwoorden.

Ik ben wel apart ingeschreven bij de woningbouw. Maar te kort om in aanmerking te komen voor een woning. Alleen loting kan ik wel op reageren.

We hebben volgens de woningbouw beiden evenveel recht op dit huis. We moeten zelf bepalen wie hier blijft wonen.

Hij is inderdaad de vader.

Normaal gesproken zou ik bv naar m'n ouders gaan en van daaruit verder kijken. Maar die zijn er niet meer en ik ken niemand waar ik voor langere tijd met kind zou kunnen blijven.

Maar als hij weigert te vertrekken, kun je de rechter dan om een uitspraak daarover vragen?

Lisa80

Lisa80

23-08-2022 om 13:35 Topicstarter

Marianne76 schreef op 23-08-2022 om 12:43:

[..]

Maar als hij weigert te vertrekken, kun je de rechter dan om een uitspraak daarover vragen?

Ik denk dat het dan uiteindelijk wel zo zou moeten gaan. Maar dat geeft ook weer veel stress. Dus als ik toch zelf iets zou kunnen vinden zou ik gaan

Ja, je kan de rechter om een uitspraak vragen. Alleen kan dat niet met een speciale procedure voorlopige voorzieningen zoals bij een echtscheiding. Je kan navraag doen bij het Juridisch Loket en je vanuit daar naar een advocaat laten doorverwijzen, of je kan rechtstreeks naar een advocaat die scheidingszaken doet. Leg van tevoren even uit dat je ongehuwd samenwoont, maar dan moet een scheidingsadvocaat daar ook wel raad mee weten, het komt tenslotte vaak genoeg voor. 

Wat zou de urgentie dan zijn? Je staat niet op straat (vele mensen staan dag wel). Mishandeld hij je? Dan zou je hele andere stappen moeten ondernemen.

Het uit elkaar willen gaan is geen urgentie, dan moet een van beiden op zoek naar iets anders en dat kan inderdaad lang duren want je komt gewoon achter aan in de rij maar niets maakt het dat jij urgenter bent dan pietje die al 10 jaar staat ingeschreven en op zijn 28e toch weleens bij zijn ouders weg wil.

Ik zou sowieso niet proberen de ander uit huis te zetten want die heeft net zo min een ander huis voor het oprapen.

Hoi Lisa, wat jammer dat het blijkbaar niet echt beter gaat met jou en tussen jou en je partner.

Ik heb wel een paar (kritische) vragen. Het uit elkaar willen snap ik op zich, als je je eenzaam voelt in je relatie. Maar nee, je hebt volgens mij geen recht op een urgentieverklaring. Zoals Decembermama ook al uitlegt, er is in feite niks aan de hand dat urgentie rechtvaardigt. Er willen zoveel mensen uit elkaar. Er willen ook zoveel mensen op zichzelf wonen, onder moeders vleugels uit. In die zin ben jij of is je vriend niet anders. Dus zul je achteraan moeten aansluiten ben ik bang.

Dat wetend: is het niet verstandig om toch de relatie te proberen te verbeteren? Ook al heb je zelf in je hoofd die deur al wel dicht gedaan. Heel eerlijk gezegd vind ik dat ook wel een beetje jezelf klem zetten. Je zegt dat je niet gelooft dat je vriend kan veranderen. Tja, je zult in het slechtste geval toch nog wel een paar jaar met hem samen door moeten. Dus ik zou toch gaan voor relatietherapie. Al was het alleen maar om nu beter met elkaar te kunnen samenleven zonder elkaars romantische partners te zijn.

Heb je trouwens nog gezocht naar een andere huisarts, waar je wat meer hulp en steun aan hebt? Iemand die bijvoorbeeld voor je vriend een autismecoach kan regelen?

Ik heb het gevoel dat je je blind blijft staren op die urgentie, zodat je de relatie kan verbreken. Maar dat gaat jouw eenzaamheid denk ik niet echt oplossen. Die zit in jezelf ben ik bang.

Reageer je nog steeds op die lotingwoningen? Het hoeft maar 1 keer raak te zijn! En verder vooral creatief blijven denken. Als je verder niet gebonden bent aan je huidige woonplaats kun je het wellicht ook omdraaien en kijken of je elders in het land een baan en een huis kunt vinden?

Ik vind het oprecht naar voor je dat je nog niks verder lijkt te zijn gekomen.

Zoals al meermaals gezegd verschilt het per gemeente, maar er is geen enkele reden waarom je recht zou hebben op urgentie, dus ik zou daar als ik jou was geen tijd en geld aan besteden om dit aan te vragen. Ik bemiddel zelf regelmatig tussen gemeenten en corporaties voor cliënten, dus heb hier wel de nodige ervaring mee.

In de huidige woningmarkt is het vinden van woonruimte gewoon heel erg moeilijk en zal veel tijd kosten. Ik vrees dat je geduld zal moeten hebben en hopelijk heb je een keer geluk met een loting.
Ik snap dat het niet is wat je op hoopt en ik hoop van harte dat er snel iets op je pad komt. Echt een lastige situatie waar je in zit.  

Marianne76 schreef op 23-08-2022 om 10:42:

Wiens naam staat er op het huurcontract? Of jullie allebei?

Ik vraag me af of je bij einde relatie de rechter kunt vragen of jij met je kind in de huurwoning kunt blijven, en dat je ex moet vertrekken. Dan heb je een uitspraak die afdwingbaar is. De verhuurder kan je dat misschien wel vertellen.

Maar dat is toch raar? Zij wil scheiden en dan zou hij uit het huis gezet worden? Als ik rechter was zou ik in dit geval zeggen: mevrouw, u bent vrij om te gaan, de man kan in het huis blijven met het kind. 
op welke grond heeft zij meer recht op het huis dan hij? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.