Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Urgentie


GinnyTwijfelvuur schreef op 23-08-2022 om 21:38:

Dat klopt Leene.
Maar stellen dat je zelden urgentie krijgt gaat veel te ver. Dat helpt Lisa80 niet.

Voor de rest eigenlijk wat jij zegt in je post van 20.19: bellen met je gemeente, of misschien eerder woningbouwvereniging in je gemeente.

Maar je krijgt maar bij een heel klein aantal corporaties urgentie. Het was vroeger een gewone reden voor urgentie, dat is al jaren niet meer het geval. Dus zeggen dat je het zelden krijgt is een realiteit en managen van verwachtingen.

Uuuh, Bijltje vindt het misschien geen probleem maar ik vind het erg onprettig voelen dat we het hier hebben over iemand die in dit draadje niet meeschrijft. 

Angela1967 schreef op 23-08-2022 om 22:12:

[..]

ja en omdat jij bij de albert heijn voor mij stond in de rij moest ik ook langer wachten.

Dûh, je bent wel heel erg met jezelf bezig - of zogenaamd opkomen voor anderen die zielig zijn. Terwijl je het ook welwillender kunt bekijken - wie weet kom jij ooit in een slechte situatie terecht en ben je ontzettend blij dat je voorrang krijgt bij iets. Of voel je je zo benadeeld door de Nederlandse maatschappij dat niemand bevoordeeld mag worden?

gr Angela

Als ik in de rij voor je sta ben ik eerder in die rij gaan staan, zo werkt dat en zo zou dat met het toewijzen van woningen ook moeten werken. Heeft niets met met mezelf bezig zijn te maken maar heeft puur meer eerlijk zijn te maken.  Als je op straat komt te staan omdat je partner je mishandeld snap ik dat je urgentie krijgt maar als je gewoon uit elkaar wilt dan mag je lekker bij de anderen in de rij gaan staan. 



GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

24-08-2022 om 08:08

Decembermamma schreef op 23-08-2022 om 22:04:

[..]

Je hebt gelijk voor haar is het fijn maar de keuzes van Bijtje en ex hebben ervoor gezorgd dat iemand anders weer langer moet wachten op die woning.

Nee dat lijkt mij niet. De meeste woningbouwverenigingen houden ruimte voor bemiddeling. Dus als iemand niet in aanmerking komt voor bemiddeling is het niet zo dat die langer moet wachten omdat iemand via bemiddeling aan een woning is gekomen.

Battle-Royale schreef op 24-08-2022 om 08:08:

[..]

Nee dat lijkt mij niet. De meeste woningbouwverenigingen houden ruimte voor bemiddeling. Dus als iemand niet in aanmerking komt voor bemiddeling is het niet zo dat die langer moet wachten omdat iemand via bemiddeling aan een woning is gekomen.

Ja die woningen worden weggehouden van de mensen op de normale wachtlijst maw er zijn minder woningen beschikbaar voor deze mensen waardoor het langer duurt.

Stel wachtlijst is 40 lang en er komen 40 woningen vrij maar er worden er 5 beschikbaar gesteld voor zogenaamde urgentie. Dan betekend dat er voor de 40 mensen maar 35 woningen beschikbaar zijn in plaats van 40 er grijpen dus 5 mensen mis.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

24-08-2022 om 08:23

Decembermamma schreef op 24-08-2022 om 08:14:

[..]

Ja die woningen worden weggehouden van de mensen op de normale wachtlijst maw er zijn minder woningen beschikbaar voor deze mensen waardoor het langer duurt.

Stel wachtlijst is 40 lang en er komen 40 woningen vrij maar er worden er 5 beschikbaar gesteld voor zogenaamde urgentie. Dan betekend dat er voor de 40 mensen maar 35 woningen beschikbaar zijn in plaats van 40 er grijpen dus 5 mensen mis.

Ja dat is vervelend voor ze maar coöperaties zijn verplicht om ruimte voor bemiddeling vrij te houden. Dus er komen geen 40 maar 35 huizen op de markt. De huizen  waar voor bemiddeld wordt komen ook niet in woning in zicht oid.  

Battle-Royale schreef op 24-08-2022 om 08:23:

[..]

Ja dat is vervelend voor ze maar coöperaties zijn verplicht om ruimte voor bemiddeling vrij te houden. Dus er komen geen 40 maar 35 huizen op de markt. De huizen waar voor bemiddeld wordt komen ook niet in woning in zicht oid.

Dat is correct maar die urgentie zorgt dus voor langere wachtlijsten. En in veel gevallen is urgentie heel discutabel. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

24-08-2022 om 08:35

Decembermamma schreef op 24-08-2022 om 08:29:

[..]

Dat is correct maar die urgentie zorgt dus voor langere wachtlijsten. En in veel gevallen is urgentie heel discutabel.

Maar dat is niet aan ons om over te oordelen. Daar zijn voorwaarden voor en als je daaraan voldoet kun je urgentie aanvragen. En die langere wachtlijsten liggen waarschijnlijk ook niet aan die paar mensen die urgentie krijgen maar aan een tekort aan woningen. Ik ken bijv ook een stel dat hun koophuis niet meer kon betalen en die kregen toen via de gemeente urgentie, die hoefden alleen maar een aanvraag te doen en de brief van de gemeente vormde het bewijs. Overigens mochten ze niet zelf een huis kiezen en ook niet weigeren. 

ja klopt zo gaat dat bijvoorbeeld in de gemeente Rotterdam heel veel mensen komen zo heel makkelijk en snel aan een huurwoning. En mede daardoor zijn die wachtlijsten zo lang, althans komen jongeren die vanuit hun ouderlijke woning zoeken nauwelijks in aanmerking.

Leene

Leene

24-08-2022 om 08:38

Bakkeleien over urgentie helpt TO ook niet verder. We komen er toch niet uit. Zij moet uitzoeken wat in haar gemeente geldt.

Ik kan.alleen nog dit zeggen dat in de grote gemeente waar ik woon zoveel sociale problemen zijn, en echtscheidingen dat ze het hele urgentie systeem hebben afgeschaft. Compleet..was niet meer te doen. Dus ook niet als er sprake is van partner geweld.
Het maakt heel erg uit waar je woont of je een huis krijgt. Het is niet anders, wij gaan dit toch niet veranderen 

Het tekort aan woningen wordt wel steeds erger doordat het aantal personen per woning steeds kleiner wordt. Scheidingen, lat-relaties, ouderen die in hun eentje in een veel te groot huis blijven wonen… allemaal volstrekt legitieme keuzes met flinke gevolgen voor de hele woningmarkt. 
Ik vind zelf een relatiebreuk niet meer of minder reden voor urgentie dan op je zovelentwintigste eindelijk bij je ouders weg willen. Maar daar ga ik niet over, daar gaat de gemeente over. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

24-08-2022 om 08:49

Leene schreef op 24-08-2022 om 08:38:

Bakkeleien over urgentie helpt TO ook niet verder. We komen er toch niet uit. Zij moet uitzoeken wat in haar gemeente geldt.

Ik kan.alleen nog dit zeggen dat in de grote gemeente waar ik woon zoveel sociale problemen zijn, en echtscheidingen dat ze het hele urgentie systeem hebben afgeschaft. Compleet..was niet meer te doen. Dus ook niet als er sprake is van partner geweld.
Het maakt heel erg uit waar je woont of je een huis krijgt. Het is niet anders, wij gaan dit toch niet veranderen

Misschien kan ze ergens een kamer huren en van daaruit verder. Zolang ze een dak boven dr hoofd heeft is er niet echt reden  tot urgentie.

Leene

Leene

24-08-2022 om 08:55

Battle-Royale schreef op 24-08-2022 om 08:49:

[..]

Misschien kan ze ergens een kamer huren en van daaruit verder. Zolang ze een dak boven dr hoofd heeft is er niet echt reden tot urgentie.

Dat of particulier huren is denk ik de enige mogelijkheid als ze snel weg wil.

Hier in de omgeving zijn wat container woningen neergezet een buurmeisje van mij trekt daar binnenkort in een contact van 3 jaar. Het is mini want je hebt een keukenblok met 2 pitjes en 2 kastjes, er kan 2 persoons eettafel in, bed staat in de woonkamer en de kledingkast in de keuken. De badkamer bestaat uit een wc en douche maar is het formaat van een wc. Maar het is wel wat van jezelf. 

Wellicht is zoiets in meer omgevingen beschikbaar. 

Decembermamma schreef op 24-08-2022 om 06:57:

[..]

Als ik in de rij voor je sta ben ik eerder in die rij gaan staan, zo werkt dat en zo zou dat met het toewijzen van woningen ook moeten werken. Heeft niets met met mezelf bezig zijn te maken maar heeft puur meer eerlijk zijn te maken. Als je op straat komt te staan omdat je partner je mishandeld snap ik dat je urgentie krijgt maar als je gewoon uit elkaar wilt dan mag je lekker bij de anderen in de rij gaan staan.



Ik vind er niks eerlijks aan dat men zich met 18 kan inschrijven, een hoog inkomen heeft samen, een huis koopt. Na 15 jaar gaat scheiden en dan eerder een huis heeft dan iemand met altijd een laag inkomen maar werd een jaar later 18. Jij wel? Want die stond eerder in de rij? Waarom kun je in een rij staan met een inkomen waarmee je vooraan niks krijgt? Als je een huis kunt kopen samen los je zelf het huisvestingsprobleem maar op als je gaat scheiden. En pas bij scheiding schrijf je je in. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.