Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Vakantie verdelen


Ook hier een ex die zijn verantwoordelijkheid niet neemt. Ook hij heeft jaren geen eigen woonruimte gehad en hij gebruikte dat ook al die tijd als argument om de kinderen niet structureel op te kunnen vangen.

Ooit is hij toch een procedure begonnen om een omgangsregeling te eisen. Geen idee waarom, ik wilde dat zelf ook graag. Zijn eis was echter best vreemd (hij wilde steeds maar 1 kind tegelijk en ik zou ook nooit meer een weekend alle kinderen hebben. Dat liep uit op mediation.

Zelf was ik niet veel eisend. Ik was al blij als ex  af en toe tijd en weekend de kinderen wilde opvangen (ja natuurlijk had ik liever meer gehad, maar dat was toen niet eens realistisch om te verwachten). Mediator was toen echter van mening dat ex ook in een deel van de vakanties zijn verantwoordelijkheid moest nemen. Ex voerde toen aan dat dat niet kon, omdat hij geen eigen woonruimte had. Mediator was het daar niet mee eens. Was er geen familie? Volgens ex niet. Dan huur je een huisje of caravan, was het alternatief van de mediator. Geen geld voor volgens ex. Desnoods zet je ergens een tent op om tijd met de kinderen door te brengen, er was altijd wel iets mogelijk volgens de mediator. 

Bij ons liep het hierdoor vast. Ex vond dat de mediator zeurde en haakte af. Maar na deze ervaring denk ik dus dat jij zeker iets meer zij kunnen vragen/eisen voor die vakanties. Al is het maar een deel.

Ja, dat is eigenlijk wel een terecht punt.
Geen eigen huis is in de zomervakantie niet echt een argument. Dan zit half Nederland met de kinderen ergens op een camping of vakantiepark.  Dus waarom zou hij dat niet kunnen?

MevrouwKrul

MevrouwKrul

02-04-2023 om 23:05 Topicstarter

Anoniemst schreef op 02-04-2023 om 22:44:

Ook hier een ex die zijn verantwoordelijkheid niet neemt. Ook hij heeft jaren geen eigen woonruimte gehad en hij gebruikte dat ook al die tijd als argument om de kinderen niet structureel op te kunnen vangen.

Ooit is hij toch een procedure begonnen om een omgangsregeling te eisen. Geen idee waarom, ik wilde dat zelf ook graag. Zijn eis was echter best vreemd (hij wilde steeds maar 1 kind tegelijk en ik zou ook nooit meer een weekend alle kinderen hebben. Dat liep uit op mediation.

Zelf was ik niet veel eisend. Ik was al blij als ex af en toe tijd en weekend de kinderen wilde opvangen (ja natuurlijk had ik liever meer gehad, maar dat was toen niet eens realistisch om te verwachten). Mediator was toen echter van mening dat ex ook in een deel van de vakanties zijn verantwoordelijkheid moest nemen. Ex voerde toen aan dat dat niet kon, omdat hij geen eigen woonruimte had. Mediator was het daar niet mee eens. Was er geen familie? Volgens ex niet. Dan huur je een huisje of caravan, was het alternatief van de mediator. Geen geld voor volgens ex. Desnoods zet je ergens een tent op om tijd met de kinderen door te brengen, er was altijd wel iets mogelijk volgens de mediator.

Bij ons liep het hierdoor vast. Ex vond dat de mediator zeurde en haakte af. Maar na deze ervaring denk ik dus dat jij zeker iets meer zij kunnen vragen/eisen voor die vakanties. Al is het maar een deel.

Nou, dit klinkt dus precies als mijn ex. Maar die wil ook nog steeds co-ouderschap als hij eenmaal een huis heeft. Op deze manier zie ik dat niet zitten, omdat ik er niet op kan vertrouwen dat we goede afspraken kunnen maken.

De enige reden dat ik er nog over in discussie ga, is omdat we in een communicatietraject zitten. Dat loopt al ruim een half jaar, zonder dat er echt iets op papier staat. Op deze manier wil ik niet nog een half jaar verlenging. Dus ik hoop dat die trajectmensen ook inzien dat op deze manier het echt geen doen is. 

Maar verder ga ik er al lang vanuit dat ik alles zelf moet opvangen. Alles wat ik er toch nog als extra uithaal, is mooi meegenomen. 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

02-04-2023 om 23:08 Topicstarter

GinnyTwijfelvuur schreef op 02-04-2023 om 22:57:

Ja, dat is eigenlijk wel een terecht punt.
Geen eigen huis is in de zomervakantie niet echt een argument. Dan zit half Nederland met de kinderen ergens op een camping of vakantiepark. Dus waarom zou hij dat niet kunnen?

Of naar Marokko met de kinderen. Ik snap dat hij dat het liefst met het offerfeest doet. Maar als je kinderen hebt, moet je soms keuzes maken. Maar dat ga ik natuurlijk niet zo tegen hem zeggen. Ik vraag het, ik maak me er hard voor, en als hij 'nee' zegt en blijft zeggen, laat ik dat bij hem en regel ik mijn zaakjes. 

" Nou, dit klinkt dus precies als mijn ex. Maar die wil ook nog steeds co-ouderschap als hij eenmaal een huis heeft. Op deze manier zie ik dat niet zitten, omdat ik er niet op kan vertrouwen dat we goede afspraken kunnen maken."

Mijn vermoeden (maar ik ben in een cynische bui momenteel) is dat jouw ex pas serieus wordt over co-ouderschap als jij een nieuwe vriend hebt (want dan wordt hij jaloers) of als hij een nieuwe vriendin heeft (want dan moet hij tegenover haar laten zien dat hij een heel betrokken vader is). 

Wat betreft zomervakantie: twee weken van tevoren bepalen is kul. Dit soort dingen worden normaal gesproken ruim van tevoren geregeld. Als goed overleg er niet in zit, of mensen gewoon geen zin hebben in jaarlijks gedoe, dan is het heel gebruikelijk om gewoon vaste afspraken te maken: de ene de eerste drie weken en de andere de tweede drie weken bijvoorbeeld, en dan volgend jaar wisselen. De invulling kan je dan later altijd nog regelen, maar de periode staat vast. 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

13-04-2023 om 23:57 Topicstarter

Nou, morgen hebben we weer een gesprek. De afspraak was dat mijn ex voor deze afspraak zou laten weten op welke feestdagen de kinderen bij hem kunnen zijn. Maar hij heeft niets meer doorgegeven. 

In de meivakantoe gaat hij een paar dagen naar Marokko ivm familiezaken. Hij wilde de kinderen meenemen (uiteraard geen probleem ), maar de tickets bleken te duur. 

Omdat we inmiddels in april zitten, en er nog steeds geen duidelijkheid is over de zomer, heb ik een camping gereserveerd. Ik vroeg hem om een akkoord te geven, maar dat wil hij nog niet doen. Hij wil namelijk naar Marokko tijdens het offerfeest met de oudste dochter (blijkbaar niet met de jongste?) Zij heeft dan school, dus het hangt ervan af of de directeur verlof toestaat. En als hij toestemming krijgt, gaat hij akkoord met mijn vakantie. Als hij geen toestemming krijgt 'moeten we nog kijken wat het beste is deze zomer' (lees: ik moet wachten met iets boeken tot hij uitvoerig heeft uitgezocht welke tickets het goedkoopst zijn, en dan mag ij mijn vakantie om die van hem boeken). Te bizar voor woorden dit weer.

Dus dit gaan we morgen bespreken tijdens het gesprek. En ik ga mijn advocaat bellen om een ouderschapsplan te maken zonder een omgangsregeling erin. Want ik word hier echt knettergek van. Hij wil niks afspreken, het moet allemaal rond zijn mogelijkheden en hij wacht tot het allerlaatste moment met zijn plannen.

p.s. ik heb natuurlijk wel gewoon geboekt. Op zich kan ik er de komende twee weken nog onderuit zonder extra kosten, maar eigenlijk ben ik niet van plan om nog te annuleren. Hij is het afgelopen jaar drie keer naar Marokko gegaan met de kinderen, ik heb daar nooit moeilijk over gedaan. Hij zegt dat hij de kinderen niet 3 weken kan opvangen in de zomervakantie, maar biedt ook geen financiële compensatie. Maar ondertussen wil hij wel dat ik al mijn vakantieplannen on hold zet, zodat hij op zijn gemak zijn vakantie kan plannen.   

Sorry, ik moest weer even mijn frustratie kwijt. 

nee is ook een antwoord. Waarom laat jij je zomervakantie toch weer van hem afhangen. Jij hebt dit geboekt en als hij ze in de andere weken wil meenemen, prima, zo niet, dan niet, jij gaat deze week naar de camping. Als ik jou was had ik allang de knop omgezet. Je bent alleenstaand en je hebt de kinderen 365 dagen per jaar. Die drie dagen per jaar dat hij voor ze zorgt zijn te verwaarlozen. 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

14-04-2023 om 10:41 Topicstarter

Rhonda schreef op 14-04-2023 om 10:19:

nee is ook een antwoord. Waarom laat jij je zomervakantie toch weer van hem afhangen. Jij hebt dit geboekt en als hij ze in de andere weken wil meenemen, prima, zo niet, dan niet, jij gaat deze week naar de camping. Als ik jou was had ik allang de knop omgezet. Je bent alleenstaand en je hebt de kinderen 365 dagen per jaar. Die drie dagen per jaar dat hij voor ze zorgt zijn te verwaarlozen.

Ik heb ook gewoon geboekt. Maar omdat er niets vastligt, is het wel de norm dat de ander er even een groen licht voor geeft. Dat hij dat niet doet, is echt zijn probleem. Maar ik vráág het wel, in de groepsapp, zodat het ook duidelijk is. En ja, ik irriteer me er ook aan. Dus vandaar dat ik nu dat ouderschapsplan er doorheen ga drukken. 

MevrouwKrul schreef op 13-04-2023 om 23:57:

En ik ga mijn advocaat bellen om een ouderschapsplan te maken zonder een omgangsregeling erin. Want ik word hier echt knettergek van. Hij wil niks afspreken, het moet allemaal rond zijn mogelijkheden en hij wacht tot het allerlaatste moment met zijn plannen.

Juist vanwege al dit gedoe zou ik juist WEL een omgangsregeling voorstellen, anders heb je steeds dit gezeur.

De kinderen hebben 6 weken zomervakantie, jij neemt steeds de eerste 3 weken en hij de tweede 3 weken. Of wissel elk jaar om. Dan heb je járen van tevoren duidelijkheid wanneer jij op vakantie kunt, en kan hij ook lang van tevoren bedenken of hij die weken weg wil of niet en tickets gaan zoeken. Als hij na verloop van tijd meer verantwoordelijkheid op zich neemt, kun je er altijd in onderling overleg van afwijken. Maar in het begin raad ik je dat sterk af, hij moet zich eerst maar eens realiseren dat hij als vader verantwoordelijkheden heeft. In de zomer 3 weken voor je kinderen zorgen, hoort daar ook bij. Misschien doet hij dat uiteindelijk niet, maar dan ben jij tenminste wel op vakantie geweest.

MevrouwKrul schreef op 14-04-2023 om 10:41:

[..]

Ik heb ook gewoon geboekt. Maar omdat er niets vastligt, is het wel de norm dat de ander er even een groen licht voor geeft. Dat hij dat niet doet, is echt zijn probleem. Maar ik vráág het wel, in de groepsapp, zodat het ook duidelijk is. En ja, ik irriteer me er ook aan. Dus vandaar dat ik nu dat ouderschapsplan er doorheen ga drukken.

MK het houdt ook maar niet op hè?! Ik word al moe als ik je verhalen lees, laat staan hoe jij je moet voelen, afschuwelijk en vooral vermoeiend ook.

Kun je beetje inschatten wat school gaat doen vwb toestemming of niet? Overlapt dit met jouw geplande vakantie?

Het ding met steeds op het laatste moment dingen voorstellen of aangeven te wensen is dat mensen dan al wat anders gepland kunnen hebben. Zo werkt dat in het leven.
Dat moet hij dan maar op de harde manier leren. Je hebt een voorstel gedaan en hij weigert antwoord te geven. Dan ga je gewoon. Je kunt niet oneindig wachten met boeken want dan is alles vol. 
Jij hebt veel meer belang bij drie weken in de zomer voor de kinderen zorgen dan ze buiten de schoolvakanties meenemen naar Marokko. 
Dit soort dingen moeten gewoon duidelijk vastgelegd worden. Er kan, op termijn, altijd een keer van afgeweken worden in goed overleg. Maar daar zit bij hem het probleem, dat goed overleg niet mogelijk is. Hij meldt gewoon te pas en te onpas dingen en verwacht dat jij het oplost.

Als ik school een advies mocht geven, zou ik zeggen 'doe het niet'. Niet omdat ik het de kinderen niet gun, maar omdat hij dan gaat verwachten dat het elk jaar mag. En drama schoppen als het op een gegeven moment niet mag. Of als er een andere directeur komt en die wil het niet. En je krijgt ook een stukje precedentwerking. Als jouw kind een week vrij krijgt voor het offerfeest te vieren in Marokko, dan moeten ze dat aan andere ouders die dat willen ook toestaan en ik kan me voorstellen dat een school daar huiverig voor is. 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

14-04-2023 om 11:12 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 14-04-2023 om 10:50:

[..]

Juist vanwege al dit gedoe zou ik juist WEL een omgangsregeling voorstellen, anders heb je steeds dit gezeur.

De kinderen hebben 6 weken zomervakantie, jij neemt steeds de eerste 3 weken en hij de tweede 3 weken. Of wissel elk jaar om. Dan heb je járen van tevoren duidelijkheid wanneer jij op vakantie kunt, en kan hij ook lang van tevoren bedenken of hij die weken weg wil of niet en tickets gaan zoeken. Als hij na verloop van tijd meer verantwoordelijkheid op zich neemt, kun je er altijd in onderling overleg van afwijken. Maar in het begin raad ik je dat sterk af, hij moet zich eerst maar eens realiseren dat hij als vader verantwoordelijkheden heeft. In de zomer 3 weken voor je kinderen zorgen, hoort daar ook bij. Misschien doet hij dat uiteindelijk niet, maar dan ben jij tenminste wel op vakantie geweest.

We zitten in een traject waarin we leren om beter te communiceren. Dit is vanuit de rechtbank opgelegd. Als de doelen worden behaald, komt er co-ouderschap, en anders niet. Dus we kunnen pas een omgangsregeling vastleggen als het traject is afgerond. We hebben net een half jaar verlenging gehad, en ze sluiten niet uit dat er daarna nóg een verlenging van 6 maanden komt. Daarnaast heeft mijn ex nog geen huis, en kunnen de kinderen maar 1x per week bij hem terecht en overnachten. Een omgangsregeling kan nu dus nog niet. Maar al het andere, zoals vakanties en zo, wel. Dus daar wil ik nu gewoon dingen in laten vastleggen. En als hij nu de kinderen geen 3 weken kan opvangen in de vakantie, vind ik dat hij wel 3 weken de kosten van de opvang moet dragen. Ik betaal alles alleen, ook in schoolvakanties. Als docent ben ik dan weliswaar ook vrij, maar dat betekent niet dat ik automatisch degene ben die alle vakanties opvangt. 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

14-04-2023 om 11:16 Topicstarter

Kersje schreef op 14-04-2023 om 10:55:

[..]

MK het houdt ook maar niet op hè?! Ik word al moe als ik je verhalen lees, laat staan hoe jij je moet voelen, afschuwelijk en vooral vermoeiend ook.

Kun je beetje inschatten wat school gaat doen vwb toestemming of niet? Overlapt dit met jouw geplande vakantie?

Ja, het is inderdaad vermoeiend. Hoewel ik ook merk dat ik steeds sneller mijn irritaties weer kwijt ben en inderdaad gewoon mijn plan trek. 

Ik heb geen idee wat school gaat doen. Ze wordt morgen 5, dus op zich is het niet dat ze nou heel veel hele belangrijke dingen mist. En eerlijk, ik gun het ze allemaal om samen het offerfeest te vieren. Zowel de kinderen als mijn ex en mijn ex-schoonfamilie. Dus als het mag, vind ik dat ook oprecht leuk. Maar dan wel met 3 kinderen en niet ten koste van zorgverantwoordelijkheid in de zomervakantie. 

MevrouwKrul schreef op 14-04-2023 om 11:12:

[..]

We zitten in een traject waarin we leren om beter te communiceren. Dit is vanuit de rechtbank opgelegd. Als de doelen worden behaald, komt er co-ouderschap, en anders niet. Dus we kunnen pas een omgangsregeling vastleggen als het traject is afgerond. We hebben net een half jaar verlenging gehad, en ze sluiten niet uit dat er daarna nóg een verlenging van 6 maanden komt. Daarnaast heeft mijn ex nog geen huis, en kunnen de kinderen maar 1x per week bij hem terecht en overnachten. Een omgangsregeling kan nu dus nog niet. Maar al het andere, zoals vakanties en zo, wel. Dus daar wil ik nu gewoon dingen in laten vastleggen. En als hij nu de kinderen geen 3 weken kan opvangen in de vakantie, vind ik dat hij wel 3 weken de kosten van de opvang moet dragen. Ik betaal alles alleen, ook in schoolvakanties. Als docent ben ik dan weliswaar ook vrij, maar dat betekent niet dat ik automatisch degene ben die alle vakanties opvangt.

Oké, ik snap het. Klinkt redelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.