Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Vakantie verdelen

Onze oudste heeft straks 6 weken zomervakantie. Dat moet worden opgevangen. Mijn ex heeft nog steeds geen woning en zegt dat hij ze dus niet kan opvangen.

Hij wil de kinderen meenemen naar Marokko voor het Offerfeest. Dit valt net voor de vakantie. Even los van de vraag of hij toestemming van school zal krijgen (dochter is dan net 5), kan ik in het gesprek met de trajectmensen (zie overige topics van mij) aangeven dat ik wil dat hij minstens 2 weken de kinderen heeft? Ook als dat betekent dat hij niet met het Offerfeest maar in de zomer naar Marokko moet gaan? Ik werk zelf in het onderwijs dus ben die hele periode vrij. Maar inmiddels ben ik ook overspannen (morgen gesprek met mijn werkgever en heb al contact met de bedrijfsarts) en vind ik het niet meer dan normaal dat je de dagen verdeelt.

Extra dagen opvang kan hij ook al niet, want hij heeft ook geen (gratis) slaapplek voor ze. Ik kan wel extra dagen regelen, maar die komen dan voor mijn rekening en dat vind ik ook niet eerlijk in deze constructie. Ze gaan nu in de vakanties twee dagen per week naar de opvang. Dat heb ik altijd voor mijn rekening genomen sinds we uit elkaar zijn. Hij heeft ook nog niet een vakantie extra dagen op zich genomen. 


vertaal het naar geld. Dat is het enige waar hij iets aan kan doen. Dus als hij geen tijd kan geven dan geeft hij geld en dat gebruik jij voor opvang vanaf nu plus vaka tie oplossingen.

Gr Angela 

Natuurlijk kun je dat inbrengen. Waarom niet? Hij heeft zijn problemen met de opvang van de kinderen en jij de jouwe. De kans dat je krijgt wat je wil lijkt me niet groot maar het lijkt me wel goed het normale op tafel te leggen. Het normale zou drie weken zijn. Ik zou daar dus gewoon beginnen: “Laten we starten bij het normale. Dat is drie weken.” En dan zie je wel hoe het zich ontwikkelt. Ik denk dat jij moet wegblijven bij hoe de oplossing moet zijn. Wanneer hij naar Marokko gaat. Dat is zijn ding. En eventueel kunnen de trajectmensen proberen zijn probleemoplossend vermogen te stimuleren. 

Inderdaad, niet alvast uitgaan van wat een mogelijke oplossing aan zijn kant kan zijn. Zie het als een onderhandeling. ‘Wij vrouwen’ zijn geneigd om bij onderhandelingen de positie van de ander alvast mee te nemen. Maar dan is je startpunt al niet 100 %, maar bijvoorbeeld 75 %. Kom je dan in het midden uit, dan is de helft dus 35 % ongeveer. En niet 50. Dus, start bij 100 %. Gewoon de vakanties verdelen, en neem mee wat hij in een normale situatie financieel zou bijdragen. Pas dán wordt echt duidelijk hoeveel hij op jou afwentelt.
Sterkte hoor. Ik vind het erg triest voor je dat jullie nog steeds eigenlijk niets zijn opgeschoten.

MevrouwKrul

MevrouwKrul

02-04-2023 om 12:17 Topicstarter

Dank jullie wel. Goede reminder, Jonagold. Ik start met drie weken. Geld vragen heeft weinig zin, dat doet hij gewoon niet. 

Ik ga er ook niet vanuit dat ik er een oplossing komt. Maar ik hoop dat de trajectmensen zien dat deze situatie niet langer kan. Ik sprak die dame vrijdag en die zei dat ze nog een verlenging echt nog niet uitsluiten. Als mijn ex nou rond die tijd een woning krijgt, ok. Dan vind ik het zelf ook fijn om nog begeleiding te krijgen mbt de nieuwe omgangsregeling. Maar niet zo. 

Ik denk inmiddels dat je op een heel ander spoor moet gaan zitten: dat van alleenstaande moeder zonder vader in beeld en zonder alimentatie. Wat ik begrijp is dat je wel afspraken met hem maakt maar dat hij die op het laatst niet nakomt. Nu reken je elke keer op een paar uurtjes en in de zomervakantie drie weken zonder de kinderen, maar dat gaat toch niet gebeuren. Hij brengt ze eerder terug, hij wil ze in het weekend niet, hij moet toch werken, nou ja, jij kent de argumenten beter dan ik. Nu is het trekken aan een dood paard, beter is het om het paard te begraven. 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

02-04-2023 om 12:34 Topicstarter

Rhonda schreef op 02-04-2023 om 12:28:

Ik denk inmiddels dat je op een heel ander spoor moet gaan zitten: dat van alleenstaande moeder zonder vader in beeld en zonder alimentatie. Wat ik begrijp is dat je wel afspraken met hem maakt maar dat hij die op het laatst niet nakomt. Nu reken je elke keer op een paar uurtjes en in de zomervakantie drie weken zonder de kinderen, maar dat gaat toch niet gebeuren. Hij brengt ze eerder terug, hij wil ze in het weekend niet, hij moet toch werken, nou ja, jij kent de argumenten beter dan ik. Nu is het trekken aan een dood paard, beter is het om het paard te begraven.

Nou, als er afspraken zijn, komt hij ze inmiddels wel na. Het probleem is nu vooral dat hij geen afspraken wil maken. Bijvoorbeeld over vakantie: hij weet nog niet wat zijn plannen zijn, hij ziet het wel, hij laat het zo'n twee weken van te voren weten. Zelfde met de feestdagen: de afspraak was dat hij zou laten weten welke dagen hij met de kinderen wil doorbrengen. Op mijn dringende verzoek heeft hij nu iets over Pasen gezegd. De rest 'is nog heel ver weg dus ziet hij tegen die tijd wel'. 

En ja, ik moet ervan uitgaan dat ik het alleen moet doen. En tegelijkertijd moet ik wel knokken voor meer inzet van zijn kant. Juist nu, omdat die trajectmensen nu nog meekijken. Maar dat is nu ook mijn instelling hoor: ik blijf knokken voor meer zorg van de vader voor de kinderen, en ik ga ervan uit dat die er niet of nauwelijks komt. Vandaag heb ik geluk, en heeft hij de kinderen drie uur langer omdat ik ziek ben. Dus soms werkt hij wel mee.

MevrouwKrul schreef op 02-04-2023 om 12:17:

Dank jullie wel. Goede reminder, Jonagold. Ik start met drie weken. Geld vragen heeft weinig zin, dat doet hij gewoon niet.

Ik ga er ook niet vanuit dat ik er een oplossing komt. Maar ik hoop dat de trajectmensen zien dat deze situatie niet langer kan. Ik sprak die dame vrijdag en die zei dat ze nog een verlenging echt nog niet uitsluiten. Als mijn ex nou rond die tijd een woning krijgt, ok. Dan vind ik het zelf ook fijn om nog begeleiding te krijgen mbt de nieuwe omgangsregeling. Maar niet zo.

Het gaat er niet om of geld vragen (vragen?!? Het zijn zijn eigen kinderen! Hij is moreel en juridisch verplicht bij te dragen, het is geen gunst aan jou!!) zin heeft, je wil duidelijk maken en krijgen hoeveel hij laat liggen, op alle fronten. En daarmee hoop je ook aan de trajectmensen duidelijk te maken dat verlenging van het traject absoluut geen zin heeft. Want ik ben het verder helemaal eens met Rhonda: begraaf dat dode paard en probeer te organiseren dat je als alleenstaande moeder het wel redt. Focus op het organiseren van een netwerk ipv wachten en hopen dat vader je ontlast.

Je zegt dat je overspannen bent. Hoeveel daarvan heeft als oorzaak het energie blijven stoppen in het aanhaken van vader? Heel eerlijk zijn! Ik denk dat de zorg voor je kinderen en je werk prima te handelen zijn door jou. Je hebt hier door de jaren heen wel bewezen dat je erg sterk bent. Maar energie stoppen in een bodemloze put, daar loop je ontzettend op leeg. Stop daarmee, echt.

MevrouwKrul schreef op 02-04-2023 om 12:17:

Dank jullie wel. Goede reminder, Jonagold. Ik start met drie weken. Geld vragen heeft weinig zin, dat doet hij gewoon niet.

Ik ga er ook niet vanuit dat ik er een oplossing komt. Maar ik hoop dat de trajectmensen zien dat deze situatie niet langer kan. Ik sprak die dame vrijdag en die zei dat ze nog een verlenging echt nog niet uitsluiten. Als mijn ex nou rond die tijd een woning krijgt, ok. Dan vind ik het zelf ook fijn om nog begeleiding te krijgen mbt de nieuwe omgangsregeling. Maar niet zo.

Dan naar de rechter voor geld  bijvoorbeeld. 

Laat zien dat hij niet zakelijk is en word boos,  eis een oplossing.

Laat de emoties en het ideaal van co ouderschap zitten. Dat komt wel als er ruimte voor is aan zijn kant .

Jij hebt een gezin te runnen en dat moet geregeld worden.

Gr Angela 


Aangezien de scheiding juridisch nog niet rond is wat betreft ouderschap en de verdeling, denk ik dat hier de crux zit. Er moet uiteindelijk een ouderschapsplan komen met daarin een omgangsregeling, ook over feestdagen en vakanties. Dat moet geen ad hoc beleid blijven, want jij wil misschien ook wel een vakantie plannen met de kinderen. 
Vorig jaar heeft hij toch met ze gekampeerd dacht ik, waarom kan dat niet weer?

Ik begrijp dat hij naar Marokko wil met offerfeest, maar voor religieuze feestdagen krijg je normaal gesproken maar één dag vrij van school en als dochter dan vijf is, is ze leerplichtig. Ik zou hier zelf geen moeite in steken. Als hij het wil kan hij het aanvragen bij school, maar school mag of eigenlijk moet dit weigeren. Er is namelijk geen zwaarwegende reden dat hij niet in de vakantie kan gaan. Sterker nog, het zou zelfs heel fijn zijn als hij dat wel deed, want dan heeft hij ook een deel van de vakantie met de kinderen.

Als hij geen afspraken wil maken, dan niet. Maar dan kan het dus ook voorkomen dat je al iets anders hebt gepland als hij opeens iets wil gaan doen. 
Reken er op dat alles op jou neerkomt. En dat wat hij wel doet, is mooi meegenomen.

In mijn omgeving merk ik vaak dat de ouder met de meeste vakantie ook de meeste vakantiedagen met de kinderen pakt. Ik zie het aan de buurman die heeft zijn dochter in de zomervakantie 1 week en dat is de laatste week waarin zijn ex 3 halve dagen moet werken (ze werkt in het onderwijs) de rest van de zomervakantie neemt zij voor rekening. Hij is dan weer vaak thuis op de.bijzondede dagen zoals bij ziekte, de studiedagen en ja hij neemt ook in de meivakantie 2 weken vrij om dan met zijn kind op vakantie te gaan.

MevrouwKrul

MevrouwKrul

02-04-2023 om 17:05 Topicstarter

Decembermamma schreef op 02-04-2023 om 14:51:

In mijn omgeving merk ik vaak dat de ouder met de meeste vakantie ook de meeste vakantiedagen met de kinderen pakt. Ik zie het aan de buurman die heeft zijn dochter in de zomervakantie 1 week en dat is de laatste week waarin zijn ex 3 halve dagen moet werken (ze werkt in het onderwijs) de rest van de zomervakantie neemt zij voor rekening. Hij is dan weer vaak thuis op de.bijzondede dagen zoals bij ziekte, de studiedagen en ja hij neemt ook in de meivakantie 2 weken vrij om dan met zijn kind op vakantie te gaan.

Ik vind het ook geen enkel probleem om de meeste dagen te pakken. Mijn voorstel was in eerste instantie dat de regeling gewoon doorloopt in vakanties. Alleen zouden we ieder een week hebben (voorjaars- of najaarsvakantie om en om). Voor vakanties van 2 weken zou het me niet uitmaken: de vaste regeling of ieder een week. En als hij een keer in een vakantieweek de kinderen mee wil nemen, vind ik dat ook helemaal prima. 

Maar in de zomervakantie is het wel een ander verhaal onder deze omstandigheden. Het hoeft voor mij ook echt geen 50/50 te zijn. Maar hij kan toch zeker op zijn minst proberen een of twee weken iets te bedenken?

Oh ja, zieke kinderen, studiedagen, zieke juffen....dat komt allemaal ook op mijn schouders. Ik heb al een paar keer studenten naar huis moeten sturen omdat er geen collega's waren om mijn lessen over te nemen, en er geen oppas was voor mijn zieke kind. 

Ik zou het regelen alsof hij er helemaal niet is. Dat is lullig voor jou, maar je bent nu eenmaal de pineut bij een afhakende andere ouder.

je kunt zeker een 50/50 verdeling op tafel leggen als uitgangspunt. Voor minder ga je niet.
Maar! je zorgt er wel voor dat je voor 100% opvang hebt geregeld, want je ex is onbetrouwbaar in het zorgen.

 Als ex toestemming krijgt van school zou ik hem met het offerfeest gewoon laten gaan. Het klinkt alsof jij de rust goed kunt gebruiken. Voor de zomervakantie kun je toch niet op hem rekenen.

MevrouwKrul

MevrouwKrul

02-04-2023 om 21:23 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 02-04-2023 om 20:53:

Als ex toestemming krijgt van school zou ik hem met het offerfeest gewoon laten gaan. Het klinkt alsof jij de rust goed kunt gebruiken. Voor de zomervakantie kun je toch niet op hem rekenen.

Ja, maar in die periode werk ik. Ik heb écht rust nodig en wil ook even weg. En natuurlijk, beter iets dan niets. En uiteindelijk zal het daar ook wel op neerkomen. Ik realiseer me dat ik moet rekenen op de hele zomervakantie voor mij. Maar ik wil het op zijn minst ter sprake brengen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.