Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Tulpje

Tulpje

19-08-2015 om 10:16

Veilig thuis heeft mij gebeld na melding

Inderdaad AnneJ

Het enige dat voor jou telt is dat het kind bij de ouder(s) is. Dat het veilig is doet niet terzake in jouw visie.

Liever een kind doodgeslagen door de ouders/verzorgers dan een kind uit huis geplaatst. Het laatste is tenslotte veel erger!

Tulpje,

De vraag die je kan verwachten, is de vraag waarom je niet met je man naar de dokter bent gegaan. Het niet nemen van die actie, komt heel vreemd over.
Het is mij niet duidelijk of de ruzie 's avonds of overdag plaatsvond, (denk overdag want dan is de dokter telefonisch bereikbaar), maar als het wel 's avonds was, komt meteen de vraag waarom je 6 mnd oude baby niet in bed lag.

Persoonlijk lijkt mij het beter om wel met zijn tweeën er naar toe te gaan zodat ze kan zien dat jullie twee kalme en beheerste mensen zijn en jij met een goed hart een vriendin steunde in moeilijke tijden zoals een sociaal denkend mens betaamd. Laat zien dat jullie een team zijn.
Er bestaan geen getuigen die kunnen aangeven dat in jullie huis een ruzie heeft plaatsgevonden, er zijn geen aanwijzingen dat jullie je kind niet goed verzorgen en ik hoop dat je man een baan heeft. Blijf rustig zoals mensen rustig zijn , die niets verkeerd gedaan hebben.
Je zit, buiten je schuld om, reeds in een systeem met naam en telefoonnummer. Ze sluiten het dossier, als zij overtuigd zijn dat er geen gevaar is.
Wat je ook kunt doen, maar dat hangt van je dokter af, even met je dokter de situatie bespreken. Het is wel belangrijk dat de dokter geen verkeerd beeld heeft van jullie thuissituatie. Veilig thuis zal, lijkt mij, ook met de dokter contact opnemen, ter bevestiging van het beeld wat jij/jullie over je gezin schets.

En sluit af,

Met een positief beeld over Veilig Thuis. Over het goede werk en je begrip voor het gesprek dat Veilig Thuis heeft aangevraagd, alleen was in dit geval sprake van een uit de hand gelopen bespreking tussen anderen welke niet bij jullie thuis had plaatsgevonden. Dat je je vriendin in de gaten houdt en indien nodig Veilig Thuis zal benaderen.
Zo weerleg je het beeld dat jij een hulpweigeraar zou kunnen zijn.

Pol

Pol

20-08-2015 om 10:37

ah..

Eigenlijk speel je dus paniekvoetbal.
Een minder goede manier van oplossen, want die brengt je in de problemen.
Jij wilt uit de problemen blijven maar je instinct zegt je eigenlijk te doen waardoor je nog meer in de problemen zou kunnen komen.

Jammer dat je in situaties zit en mensen in je leven hebt die (in het verleden) slechte keuzes gemaakt hebben. Mensen kunnen best veranderen, maar de enige op wie je vriend kwaad zou moeten zijn is degene die je sloeg. En daar moet hij vooral geen verhaal gaan halen, want dat zou een foute keuze zijn.

Werk mee, vertel de waarheid, goed dat je naar het gesprek gaat. Draai er niet omheen, verzwijg niks, want dat zijn dus dingen die je verdacht maken en je in de problemen kunnen brengen.

rode krullenbol

rode krullenbol

20-08-2015 om 10:39

"Le bon Dieu est dans les détails"!

Geef toe; deze aan de Fransman Gustave Flaubert (1821–1880) toegeschreven uitspraak klinkt wel even heel anders in de oren, dan de moderne, Engelse variant erop (“The devil is in the details”)! Let wel: in een zaak als de voorliggende, kan van beide sprake zijn. Het is maar helemaal wat er nu precies allemaal heeft plaatsgevonden aan ‘goed’ en ‘kwaad’.

De verslaglegging van Tulpje is uiteraard veel te beknopt om dat te bepalen. Bovendien betreft het slechts haar verhaal. Uit de mond van elke andere betrokkene zouden ongetwijfeld weer heel andere relazen op te tekenen zijn. Zolang wij niet het hele verhaal hebben vernomen, inclusief alle relevante feiten, kunnen we uiteraard naar hartenlust speculeren en is in principe (van) alles denkbaar.

Een misnoegde seksist (m/v) zal waarschijnlijk verongelijkt denken: wie geboren is aan de verkeerde kant van de scheidslijn tussen man en vrouw, trekt nu eenmaal altijd aan het kortste eind. – Wie en wat dat ook mogen betreffen. – Een zwarte band, derde dan judoka vraagt zich misschien wel af, of Tulpje haar verwondingen daadwerkelijk heeft opgelopen door toedoen van een ander. Stel nu eens dat zij in haar eentje een boom van een kerel (hard)handig in een levensgevaarlijke, ongeoorloofde nekklem nam, maar daarbij haar hoofd verwondde tegen een gemeen scherp randje van een elegant glazen salontafeltje? Ook een historisch onderzoeker zal zich de vraag stellen hoe betrouwbaar de (bron van) informatie is. Goede kans, dat hij/zij zich serieus afvraagt, of ook dit verhaal weer eens uit de koker komt van de anti-Jeugdzorg-lobby. Vanwaar anders die gekleurde, eenzijdige en tendentieuze berichtgeving?

Ik wil maar zeggen: speculatie vormt een onuitputtelijke bron van verwarring. Nu zal dat ongetwijfeld geen probleem vormen voor wie zich tevreden stelt met schijnzekerheden en graag een eigen (desnoods paranoïde) realiteit in het leven roept. Menigeen stelt echter hogere eisen aan het leven. Dit laatste hangt niet af van opleidingsniveau, maar van integriteit.

Enfin; binnen ons democratisch bestel is handhaving van de openbare orde bij dreigende of feitelijke verstoring ervan is niet slechts een taak voor de politie. Het doel om eenieder goed tot zijn recht te laten komen, behelst een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. In naam der gerechtigheid: (her)open de discussie!

Rode krullenbol

rode krullenbol

rode krullenbol

20-08-2015 om 11:10

Correctie

"verwondde tegen" moet zijn " verwondde aan".

Staan mogelijk wat op scherp

http://nos.nl/artikel/2051984-meer-steun-voor-protocol-slachtoffers-huiselijk-geweld.html
Na de schietpartijen met dodelijke afloop staan de instanties mogelijk weer wat op scherp. Het beste kun je dan zelf kalm blijven en de- escaleren. Ja, je hebt een onverhoedse dreun gehad, nee niet in je eigen gezin en deze mensen met een relatieprobleem zijn ook even uit beeld om die reden.

Paddington

Paddington

20-08-2015 om 12:52

@AnneJ

Bij de gesprekken die ik heb gehad met Veilig thuis ging het echt over mijn veiligheid en niet van mijn kind.

Dus rustig blijven en het gesprek aangaan.

Ja Paddington

Ik ga er ook vanuit dat er soms mensen zitten die gewoon praktisch en verstandig zijn en waar je gewoon mee kunt levelen.
Je weet alleen vooraf niet of je die zult treffen en het risico is veel groter dat men met een enorm politiek gehypte bril naar jou situatie kijkt en er alsnog een groter drama van maakt dan het is.
Zoals in deze situatie.
Te loslippig meldt draadstartster dat ze gewond is nadat ze een echtpaar met huwelijksproblemen heeft geprobeerd te helpen.
Haar hulpvraag, hoofdwond checken en behandelen, wordt op het 2e plan gezet en eerst komen er een ambulance en politie auto met zwaaiende sirenes. Want er kon wel eens meer aan de hand zijn dan mevrouw meldt en echtgenoot heeft een strafblad en er is een kind bij.
Want we willen toch wel huiselijk geweld opsporen. Ja, en dan?
Het waarheidsgehalte van het verhaal heeft nu al ernstig te lijden onder subjectieve inschattingen.

Charlie vo

Charlie vo

20-08-2015 om 13:33

Van België

Is Veilig Thuis een instantie die maatregelen kunnen afdwingen als je niet met hen meewerkt?
Anders zou ik gewoon zeggen dat ze je met rust moeten laten.
Ik kijk wel uit voor zo'n instanties in België.
Ik hou liever controle over mijn eigen leven, daar hoeft niemand anders zich in te mengen.

Ja, wat je ook doet Charlie

Het is lastig want wat je ook doet als men er andere zaken van vind of vermoedt kunnen ze je leven heel lastig maken.
Maar natuurlijk kun je proberen met een onderkoelde brief de zaak op afstand te zetten. Kan best dat men je dossier dan sluit, ze hebben wel meer en grotere zaken te doen.
Maar kan ook dat ze dan juist groter gaan uitpakken en voor je het weet met de kinderbescherming te maken hebt.

rode krullenbol

rode krullenbol

20-08-2015 om 14:11

Over een enorm politiek gehypte bril gesproken ...

AnneJ: “het risico is veel groter dat men [...] er alsnog een groter drama van maakt dan het is.”
Dat is jouw inschatting.

AnneJ: “Te loslippig [...]”?
Dat is jouw kenschets.

AnneJ: “Haar hulpvraag, hoofdwond checken en behandelen, wordt op het 2e plan gezet en eerst komen er een ambulance en politie auto met zwaaiende sirenes.”
Dat is jouw interpretatie van zaken. In de ogen van minder vooringenomen deelnemers aan dit forum zal het inschakelen van ambulance en politie waarschijnlijk niet meer dan logisch zijn geweest: d.w.z. om haar tijdig te voorzien van de nodige medische hulp en het handhaven van de openbare orde.

AnneJ: “Want er kon wel eens meer aan de hand zijn dan mevrouw meldt en echtgenoot heeft een strafblad en er is een kind bij.”
Ook dit is een invulling.

AnneJ: “Want we willen toch wel huiselijk geweld opsporen.”
Inderdaad. Blij toe dat in Nederland zo is geregeld. Daar hebben we in meerderheid voor gekozen.

AnneJ: “Ja, en dan?”
Hulpverlening.

AnneJ: “Het waarheidsgehalte van het verhaal heeft nu al ernstig te lijden onder subjectieve inschattingen.”
Laat ik het met deze uitspraak van jou van harte eens zijn?!
Mag jij raden, wie ik (mede)verantwoordelijk houd voor de “subjectieve inschattingen” van met name Tulpje.

Rode krullenbol

Hulpverlening RK

Er is hier a. geen hulpverlening nodig en b. de hulpverlening bestaat uit dossiers, rechtzaken en nog steeds geen 'echte' hulp want dwanghulp is geen hulp, en dan nog het risico op OTS en UHP van een kind dat mogelijk de klap van moeder meegemaakt heeft maar verder een veilig thuis heeft dat je niet wil verstoren en op stang jagen.
Vader heeft heel erg zijn best gedaan en wordt zo in het diepe gegooid. Kortom angst en dwang gaan het gezin regeren. Dat is geen hulp. Wordt je wel zo mooi voorgespiegeld maar dan heb je oogkleppen op want we weten gewoon te weinig hoe we echt geweld in het gezin terug kunnen dringen laat staan als dat niet eens aan de orde is.

Evanlyn

Evanlyn

20-08-2015 om 14:46

Ben jij soms de vrouwelijke helft van dat echtpaar, dat je precies weet hoe het zit? Hou je handen voortaan dan thuis!

Of heb je net als wij alleen het verhaal van Tulpje om op af te gaan? Bepaal je daar dan toe.

Compliment

Zou fijn zijn als Tulpje hier een compliment kreeg. Goedhartig geprobeerd een lastige huwelijkskwestie van stelletje wat te bemiddelen en onverhoeds in de hitte van de strijd een dreun gehad. Maar snel weggegaan, kind veilig gezet en haar hoofdwond laten behandelen.
Wat had ze hier nog meer kunnen doen dan ze toch al deed?
Lijkt me een adekwate reactie op huiselijk geweld.
Maar daar scoor je helaas geen punten mee. Met een verdachte situatie kunnen hulpverleners tenminste scoren zodat ze daar met een tunnelvisie naar kijken. Nou ja, niet allemaal denk ik inderdaad, gezien Paddington.
Je zou toch wensen dat er meer terughoudende hulpverleners rondlopen die hun ogen niet in hun zak hebben en door goed te luisteren en mensen serieus te nemen een hoop schade kunnen voorkomen en zaken kunnen de escaleren. Want ook hier geld, waar ze niet nodig zijn treden ze op en waar ze wel nodig zijn, mensen vragen zelf hulp en steun tegen geweld, zijn de mogelijkheden maar zeer beperkt.
Dat zou tot nederigheid moeten dwingen.

rode krullenbol

rode krullenbol

20-08-2015 om 15:00

@AnneJ

Voor de zoveelste keer schuif je anderen in de schoenen, wat jij zelf doet. Wie heeft er nu oogkleppen op? Jij. Wie loopt stelselmatig op zaken vooruit? Jij. Wie geeft verkeerde voorstellingen van zaken? Jij. Wie bedient zich van dwang? Jij. Wie jaagt ouders angst aan? Jij. Wie biedt geen hulp, of helpt zelfs mensen van de wal in de sloot? Jij. Wie weet er niet hoe geweld terug te dringen? Jij.

Rode krullenbol

Haha RK

Misschien kan ik mijn diploma nog even hier laten zien.
Want in mijn geval heeft de hulpverleenster wel de regie bij mij gelaten gelukkig en heb ik zelf, dankzij de hulpverlening van meldpunt vrouwenhulpverlening en de escalerende wijkrechercheur, mijn gezin uit een hele lastige situatie met huiselijk geweld gemanouvreerd.
Ik sta hier nog regelmatig gemoederen te bedaren want vaak is het gewoon onvermogen, onmacht en gebrek aan impulsbeheersing van mensen.
Vroeger werd je daar echt voor opgeleid. Nu gaat het opleidingsgeld naar de 'meldcode' en protocollen 'kindermishandeling'.

En nee, dat was nog voor ik door de jeugd ggz onheus gemeld werd en er een heel circus op gang kwam waar ik juist veel meer moeite moest doen om nog uberhaupt mijn kinderen hulp te kunnen laten krijgen. Justitie is namelijk geen hulp.

Ook hier

Ook hier wil je mensen graag zelf gereedschap in handen geven om geweld te voorkomen en dat is een lastig verhaal maar heel wat anders dan melden. Dat begint in de opvoeding met je kinderen te leren respect te hebben voor elkaars lichamelijke en geestelijke integriteit. En dat je sommige 'geheimen' juist publiek moet maken, want in de openheid heeft geheim geweld minder kans. En dat je doorzoekt tot je iemand hebt die je wel helpt. En dat je je aan sommige situaties moet onttrekken om te de escaleren en hoe je geen kooltjes op het vuur gooit.
En dan is het nog een hele moeilijke zaak. Maar je wil dat mensen zelf de regie in handen nemen en alleen of samen naar harmonie en goede betrekkingen zoeken.
En misschien wel met initiatieven als 'vreedzame school' of 'geweldloos verzet in gezinnen'. En dat mensen daar vrij toegang toe hebben en niet toe gedwongen worden na eindeloze rechtzaken.
En dat mensen handelen, zoals Tulpje, door je er aan te onttrekken en de schade te herstellen.
En dan niet alsnog 'door de molen' hoeven maar dat je gesteund wordt.

Mark74

'Liever een kind doodgeslagen door de ouders/verzorgers dan een kind uit huis geplaatst. Het laatste is tenslotte veel erger!' Er sterven ook kinderen die uit huis geplaatst zijn, soms door zelfdoding, door onachtzaamheid of door onderling geweld. Alleen komen daar geen cijfers van los en wordt er zelden onderzoek gedaan. Kindermishandeling is altijd nog een privilege van ouders.

Tsjor

miskleunen

Zou mooi zijn als dat goed ging. Maar mijn kinderen zouden het zeer slecht hebben elders met hun autisme maar er lag een verzoek voor onmiddellijke uithuisplaatsing.
Een buurgenoot bad en smeekte om kinderen onder te brengen omdat het tussen ouder en kinderen hoogop liep met schreeuwen en handtastelijkheden en zij heeft dat anderhalf jaar zelf moeten regelen met kennissen en vrienden.
Nee, het gaat er niet om dat een gezin veilig is blijkbaar ook al staat dat in de reclame.
En als dat wel je doel is wordt het niet gehaald.

Nou Tulp,

Je weet waar je voor op moet letten; beide kalm praten, geen kritiek uiten op Veilig Thuis en zorgen dat iemand ( liefs een deskundige) je verhaal kan bevestigen.
Het heeft geen zin vooruit te lopen. Het enige vervelende is dat een verdachte situatie maanden op zich kan laten wachten voordat het wordt afgesloten. Zie het als een soort proeftijd van goed gedrag. Het is niet anders.

Ps De fijne reacties tussen RK en AnneJ is tussen hen en wordt gevoed uit standpunten uit het verleden mbt jeugdzorg. AnneJ had te vaak jeugdzorg aan de lijn en RK kan ik niet goed pijlen alleen dan dat een ander snel wordt beschreven als een narcist.
Het gehakketak heeft dus niets met jouw zorg te maken.

mirreke

mirreke

21-08-2015 om 16:14

Ben benieuwd tulp

hoe het nu is? Zijn jullie al naar 'Veilig Thuis' geweest? En hoe ging dat? Lukte het om je hoofd koel te houden en een goed gesprek te voeren?

rode krullenbol

rode krullenbol

24-08-2015 om 10:52

De liefde inspireert!

Het is maf wat dit forum met je kan doen. Eergisternacht, terwijl ik eigenlijk heerlijk ontspannen in een aangename staat van halfslaap vertoefde, trokken zonder meer aangrijpende beelden aan mijn geestesoog voorbij. Ze waren – achteraf bezien – niet alleen geïnspireerd op dit draadje, maar leken bovendien zó uit een film te komen.

“De liefde inspireert”, klonk het fluisterend uit de mond van een jongeman achter tralies. Tegenover hem zat een beeldschone dame van een iets jongere leeftijd. Zo te zien aan haar prachtige hertenogen, waaruit pure onschuld straalde, beschikte zij ongetwijfeld over een brandschoon geweten. Wie weet was haar verleden al even schoon als haar geweten en bestond haar familie bovendien louter uit leden/lieden die zonder uitzondering altijd alleen maar zuiver op de graat waren? Sommige mensen treffen het nu eenmaal uitzonderlijk goed in het leven. Iets wat je hun natuurlijk van harte gunt; dat mag voor zich spreken.

“Ik wil nooit meer met Justitie in aanraking komen en met jou aan mijn zijde gaat dat vast lukken!” vervolgde de gedetineerde. Je kunt je wel voorstellen: mijn hart smolt gewoonweg van deze lieflijke, optimistische woorden. Achter mijn gesloten oogleden begon traanvocht op te wellen. “Laten we trouwen en kinderen krijgen!”, hoorde ik vervolgens de veroordeelde opeens vol van enthousiasme uitbrengen. Enfin; ik hield het niet meer.

Amai! Je zult het maar treffen: pure emotietelevisie zonder ervoor te hoeven betalen! Wat een geluksvogel ben je dan! Vooraleer ik mezelf al dromend in de arm kon knijpen, vertrok al even plotseling het gezicht van de schone tot één groot vraagteken. “Maar, hoe ... hoe denk jij dan, dat dat ...? Je zit een straf uit van 28 jaar!”, stamelde ze. Opmerkelijk snel en luchtig klonk het door de ontvangstruimte: “Oh, maak jij je maar geen zorgen, hoor. Dat is helemaal geen probleem! Daarvoor heb je hier een speciale ... euh, hoe heet het, euh ... servicio; ... voorziening. Wist je dat niet?” Met grote ogen van oprechte verbazing keek hij haar vragend aan.

Kennelijk maakte al snel argwaan zich meester van hem, want zijn toon was veranderd van luchtig naar bozig en dwingend, toen hij haar aansluitend (nog voordat zij had kunnen antwoorden) ter verantwoording riep: “Maar je gelooft toch zeker in mij? Dat heb je me nog zo vaak gezegd!” Als de bliksem greep het meisje door de tralies heen zijn beide handen. “Si, si! Ja. Ik geloof in jou”, bezwoer zij hem plechtstatig, in een poging zijn woede te sussen die nu zichtbaar in hem opkwam. Ze zorgde ervoor dat haar ogen hem geen zicht gaven op haar vertwijfeling.

Diep in haar ontstak een bijna tot wanhoop drijvende, benauwende gedachtestorm. “Hij wil vader worden, terwijl hij in de gevangenis zit. Hoe moet ik in hemelsnaam in mijn eentje voor een kind zorgen? Met de verkoop van kaarsen en sigaretten verdien ik nog maar net genoeg voor alleen mezelf! Of denkt hij misschien eerder vrij te komen door met mij te trouwen en kinderen te krijgen? Zo gaat dat toch niet? En wat hij hij straks inderdaad vervroegd vrijkomt? Zeggen op het rechte pad te willen blijven, is één ding. Daarin slagen nog weer een tweede. Wie garandeert me, dat het ons gaat lukken een stabiel leven op te bouwen?”

Maar terwijl twijfel haar innerlijk verscheurde, zette zij haar zoetste stem op en verklaarde : “Jouw wens in mijn bevel, Joran.” Als om haar toezegging kracht bij te zetten, liet ze met een flonkerende lach haar lange donkere haren bevallig langs één van haar handen glijden. De tl-verlichting deed de witheid van haar ontblote tanden extra goed uitkomen, zo wist ze.

Wat als een innemend tafereel was begonnen, had zich ontpopt tot een hartverscheurend drama. Met een schok werd ik wakker. Zowel mijn kussen als gelaat was nat van de tranen. Helaas bleef het gedroomde me bij, in plaats van weer snel te verdwijnen in de krochten van mijn geheugen. Zoekend naar troost, nam ik in overweging dat zelfs koelbloediger personen als Peter R. de Vries en mijn moeder ook wel zouden balen van een dergelijk nachtmerrie-scenario.

Bij toeval sprak ik laatstgenoemde dezelfde dag nog en kon zij mij een luisterend oor bieden. Eigenwijs als zij is, schoot de schat natuurlijk zodra het kon in de rol van advocaat van de duivel. “Laat het lòssss!”, benadrukte ze. “Het is toch allemaal in de handen van Onze-Lieve-Heer en je weet: Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.” Ik wist weer precies waarom ik haar kerk de rug toe had gekeerd en me zoveel beter thuis voelde bij het humanisme. Eigen verantwoordelijkheid; zelfs een door Marc74 voor ‘aso’ uitgemaakte Tulpje zou daar meer oog voor hebben.

Ik begrijp haar begrip voor de boosheid van haar partner wel. Als partner van iemand met een strafblad beseft zij maar al te goed, hoe belangrijk het is om geen geweldfantasieën op te roepen in het hoofd van een man die zijn zaken desnoods op onwettige manier afhandelt. Zo zie je maar: de liefde inspireert inderdaad. Idealiter tot verantwoordelijk gedrag.

En over verantwoordelijkheden gesproken? Hopelijk beseft Tulpje inmiddels ook, dat het te veel gevraagd is van huisartsen om hun eigen gezondheid op het spel te zetten ingeval een cliënt zich (al dan niet door eigen toedoen) in een crisissituatie bevindt. Waar de openbare orde in gevaar is gekomen, geldt hetzelfde voor de verleners van medische hulp. Assistentie door de politie is dan niet meer, maar ook niet minder dan noodzakelijk.

Beterschap met de hoofdwond, Tulpje; en het helpen te voorkomen dat je man in recidive vervalt.

Rode krullenbol

Ja RK

Er zijn ook huisartsen die niet meteen in morele paniek een veel te grote broek aantrekken. Die van mij gelukkig.

Nog een tip

Wij hebben hier juist veel steun gehad van de huisarts. Maar meer last van waarnemers of huisartsen in opleiding. Die kennen je gezin niet goed en hebben net vers op de opleiding de kindermishandelingsmeldcode met toebehoren geleerd en willen ook weleens proberen hoe dat nou werkt. Op jou kosten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.