Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
11-01-2015 om 10:42
Ik schrijf dit verhaal voor een vriendin, want ik weet niet meer wat ik nog kan doen voor haar.
Uit Marokko gekomen om te trouwen, man blijkt een zeer moeilijk persoon. Er is sprake van opsluiting en mishandeling. Na 2,5 jaar gaat man naar IND en zegt dat hij van haar wil scheiden. IND geeft haar te kennen, dat ze terug moet. Zij doet aangifte bij politie van mishandeling, met foto's etc., maar het wordt niet vervolgd. Vader wil haar niet terug hebben in Marokko, want dat is een schande voor de familie. Ze zit inmiddels wel op een veilige plek, heeft een advocaat etc., maar het lijkt er nu toch op dat ze geen kant uit kan: geen verblijfsvergunning voor Nederland (dan zou ze 3 jaar getrouwd moeten zijn geweest) en niet terug mogen van haar vader. En zelf weinig geïntegreerd.
Moeilijke situatie. Alles loopt wel, maar er lijken weinig perspectieven te zijn.
Ik snap dat die regel over 3 jaar huwelijk er is om schijnhuwelijken te voorkomen, maar het is toch een maatregel die de last bij de overgekomen partner (meestal de vrouw) neerlegt. En bij de samenleving, die nu in feite veel kosten betaalt. Dat moet toch anders kunnen.
Naast alle maatregelen die er al zijn, zoals het verplichte inburgeringsexamen buitenland, de inkomenstoets en de eis van woonruimte, zouden er ook maatregelen moeten zijn die gaan over scheiding. Bijvoorbeeld dat iemand wel een verblijfsvergunning krijgt, maar dat de partner een stevig aantal jaren het volledige levensonderhoud betaalt, eventueel op zo'n wijze, dat het LBIO het bijstandsniveau uitkeert, maar dat verhaalt op de partner. Of dat de partner een behoorlijk aantal jaren een verbod krijgt op een huwelijk, zodat je schijnhuwelijken uitsluit.
Ik bedoel eigenlijk dat de lasten nu eenzijdig bij de ingevlogen partner komen te liggen en veel te weinig bij degene die iemand heeft laten overkomen. Ik ben daar een beetje boos over.
Zijn er nog tips voor deze vrouw, wat kan ze nog doen? Het ziet er nu uitzichtloos uit, alhoewel ik geen begrip heb voor een vader die zijn dochter niet terug wil laten komen vanwege familie-eer.
Tsjor
13-01-2015 om 19:17
Natuurlijk zijn er wel kosten
Leuk idee om de ex-man verantwoordelijk te maken voor haar levensonderhoud maarde uitvoering van zo'n maatregel kost ook heel veel geld.
Misschien dat je hier politiek en heel machtig bent maar aks je dat niet bent vind ik het eerlijk gezegd een beetje luchtfietserij. En als je dan toch luchtfietst, pak dan wel de goede fiets . Het is toch ongehoord dat deze vrouw blijkbaar door haar gehele familie en thuisland wordt uitgekotst omdat ze de pech had uitgehuwelijkt te worden aan de verkeerde? En wij hier maar klagen over de participatiemaatschappij....
13-01-2015 om 21:11
Andere fiets
Dit vind ik ook: 'Het is toch ongehoord dat deze vrouw blijkbaar door haar gehele familie en thuisland wordt uitgekotst omdat ze de pech had uitgehuwelijkt te worden aan de verkeerde?' Maar ik vind het ook naar, dat de gevolgen daarvan helemaal bij haar komen te liggen.
Je mag best een andere fiets ontwerpen, ja voor luchtfietserij, maar soms moet je eerst in de lucht fietsen om een draai-in-het-denken te maken, voordat je weer op de grond verder kunt.
Tsjor
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.