Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Kelly

Kelly

03-10-2015 om 16:05

Verdeling kosten samengesteld gezin bij samenwonen

Hallo,

Mijn vriend en ik gaan samenwonen. We hebben allebei 2 kinderen, mijn kinderen wonen full time bij mij (om het weekend 1 1/2 dag naar hun vader), de kinderen van mijn vriend komen om het weekend van vrijdagavond tot en met maandagmiddag bij ons.

We gaan een huis kopen en betalen ieder de helft van de hypotheek. Maar hoe doen we dat met de boodschappen? Mijn kinderen wonen bij ons, terwijl zijn kinderen er om het weekend zijn. Mijn zoon doet aan topsport en ik koop dus veel extra voeding voor hem. Hoe verdelen jullie dat?
En de vaste lasten zoals gas, water, licht etc?

kortom we horen graag hoe jullie dit opgelost hebben.
bedankt.

Groeten Kelly

Steef

Steef

03-10-2015 om 21:17

Jeetje wat een confronterende vraag. Hier een (voor mij) stief die 50% van de tijd hier woont. Ik had zelf geen kinderen voor deze relatie (nu wel). Wij storten pro rata naar inkomen op de gemeenschappelijke rekening. En aangezien ik behoorlijk meer verdien betaal ik dus ook meer. En als stief iets extra's nodig heeft betaal ik dat vaak ook. Nooit over nagedacht om het anders te doen eigenlijk. Kindkosten van stief die niet in gezinsbudget vallen worden verdeeld met andere ouder vanuit het persoonlijk budget van mijn partner.

Hier.....

......beide inkomens op een rekening, waar ook alle lasten/kosten van betaald worden. Kinderen die niet van mijn man zijn, maar hier wel fulltime wonen, daar er geen omgangsregeling is en kan zijn. Biologische vader betaalt helemaal niets. Wij hebben het -overigens veroorzaakt door biologische vader van de kinderen- financieel dusdanig moeilijk, dat beide inkomens eenvoudigweg nodig zijn om uberhaupt alles betaald te krijgen. Er is bij ons geen ruimte om kosten te verdelen, we moeten al hutje bij mutje leggen om alles betaald te krijgen. Dat zou ik natuurlijk best veranderd willen hebben, maar het principe: wij hebben samen voor dit samengestelde gezin gekozen, dus we draaien er ook samen voor op, dat zou ik niet willen veranderen.

Zou er wel alimentatie betaald worden, dan zou dit wat mij betreft ook op de inkomstenhoop gaan en zou er geld over zijn, dan zou -naast dat we gewoon wat makkelijker zouden leven- gezamelijk besloten worden wat we daarvan zouden kunnen doen.

Katniss

Katniss

04-10-2015 om 13:32

Alles bij elkaar

Toen ik ging samenwonen hebben we alle inkomsten en kosten 'op de grote hoop' gedaan. Iedere andere verdeling zou arbitrair zijn omdat mijn vriend ruim vier keer zoveel verdiende als ik. Door het samenwonen gingen mijn netto kosten voor kinderopvang van 200 naar 1000, dus alleen al aan de helft van de hypotheek en de kinderopvang zou mijn salaris ongeveer op zijn.
Bij een meer gelijke verdeling (ik raad je altijd aan om een huis te kopen waarvan een van de partners de hypotheek alleen kan en mag dragen), zou je kunnen afspreken om de kosten voor hypotheek en gas/licht/water/boodschappen naar rato te doen (niet zeuren over meer of minder kinderen en/of dagen), en de specifieke kinderkosten voor hun ouders.

Kelly

Kelly

04-10-2015 om 20:20

Inkomsten gelijk

Bedankt voor jullie reacties,

Bij ons zijn de inkomsten eigenlijk gelijk. Ik krijg
Wel kinderalimentatie. Het leek me gewoon niet
Eerlijk als mijn vriend ook moet betalen voor mijn
Kinderen. Wij leven toch met z'n 3 en hij alleen.

Of ben ik nu echt zo raar dat ik het verdeeld wil
Hebben...?.....

Jamie

Jamie

04-10-2015 om 20:32

nou

Wat zegt je vriend er van? Hoe moet je het anders gaan verdelen? Wellicht heeft je vriend een wat duurdere hobby en kun je het zo compenseren maar vraag het hem eerst eens...

Katniss

Katniss

04-10-2015 om 20:38

Niet fout

Je kunt ook best afspreken dat jij 3/4 van de boodschappen betaalt, maar als je vriend 'het grootste stuk vlees' krijgt is dat misschien ook niet eerlijk? Plus dat het me eerlijk lijkt dat je na betaling van alle kosten allebei hetzelfde 'zakgeld' overhoudt. Anders moet hij bijv. alsnog het grootste deel van de vakantie betalen, of in zijn eentje op vakantie gaan.

Paddington

Paddington

05-10-2015 om 07:47

Ik woon nog niet samen

maar bij mijn ex weet ik dat hij de kosten draagt in zijn samengestelde gezin. Zij werkt niet en haar ex-man betaald wel KA, maar dat is niet genoeg om alles van te betalen.

Als mijn vriend en ik gaan samenwonen, gaan we ook kijken naar een verdeling van de kosten, maar het gaat niet op een hoop. Dat had ik wel met mijn ex-man, met als gevolg dat ik nu opdraai voor het financiele wanbeleid van mijn ex.

vlinder

vlinder

05-10-2015 om 08:31

Kelly

Kelly, er is denk ik geen goed of fout. Jullie moeten vooral doen wat voor jullie goed voelt. Ook in 'gewone' relaties en gezinnen maken mensen heel verschillende keuzes. Soms gaat alles op een grote hoop, maar er zijn ook veel mensen die hun inkomsten echt gescheiden houden. De ene keuze is (vaak) niet beter dan de andere.

Nimbo

Nimbo

05-10-2015 om 11:12

precies

Wij zijn geen samengesteld gezin, maar verdelen de kosten toch precies naar rato. Wij hebben een gezamelijke rekening waar alle algemene kosten(boodschappen, huur, verzekeringen) en de kindkosten vanaf gaan.
Iedere maand storten wij beiden een vast bedrag op die rekening. Van het totaal bedrag betaal ik een/derde en mijn man twee/derde. Wat we daarnaast overhouden is dan helemaal voor onszelf. Dat staat dan ook op ieders afzonderlijke rekeningen. Ik vind het een lekker gevoel omdat je er niet over hoeft te bakkeleien.
Wij hebben dan ook nooit gedoe over geld en dit terwijl wij het echt niet breed hebben. Mijn man is ambtenaar en ik werk in de zorg.
Het is bij een samengesteld gezin even iets ingewikkelder maar als je een juiste verdeelsleutel hebt gevonden kun je dit zo regelen.

Jamie

Jamie

05-10-2015 om 11:45

Nimbo

Tja wij doen dat totaal anders en hebben óók nooit gedoe over geld terwijl we het niet breed hebben.

Wat houden jullie nu precies over voor je zelf per maand en wat doe je daar dan allemaal mee? Wat doe je met de vakanties? Wat doe je als de een veel meer spaar dan de ander hoewel jullie het niet breed hebben en dus niet alles kunnen doen wat je wil (mijn definitie van niet breed hebben)?

Niki73

Niki73

05-10-2015 om 12:33

Alles op de grote hoop

Als je gaat samenwonen ga je samen 1 huishouden voeren. Ik zou kijken hoeveel geld jullie per maand nodig hebben, en dat bedrag naar rato van het inkomen op een gezamenlijke rekening storten en een bedragje zakgeld zelf houden. Dus degene die meer verdient, stort meer op de gezamenlijke rekening maar houdt ook iets meer zakgeld over (of niet, wat jullie maar redelijk vinden).
Ik denk dat dit nu net hét moment is om het verschil tussen "jouw kinderen" en "mijn kinderen" te laten vallen. Het worden "jullie kinderen", al zij er ook nog exen in het spel en zijn ze niet even vaak bij jullie.
Eén huishouden, één huishoudpot, zo zou ik het doen.

mirreke

mirreke

09-10-2015 om 10:11

Wij doen het net als Nimbo, al wel 27 jaar.

Inderdaad, nooit gedoe over geld. En als de een meer spaart dan de ander, dan geeft dat helemaal niks...

En wij hebben het ook niet breed, trouwens. Ook niet heel slecht, maar zeker niet breed.

mirreke

mirreke

09-10-2015 om 10:13

Niet breed

is hier ruim minder dan modaal.

Brigit

Brigit

13-10-2015 om 21:47

Wat je maar wilt

Dat is bij een samengesteld gezin niet anders dan bij een origineel gezin, zoveel mensen zoveel manieren en alles kan als je je er maar goed bij voelt.
Hier gaat alles op de grote hoop en dat bevalt ons prima. Ik breng minder in dan mijn man en komt vooral omdat ik minder uren voor mijn baas werk. Maar daardoor meer uren in het gezin steek. Dat telt ook vinden wij. Als we naar rato in een gezinspot zouden storten zou hij absoluut gezien meer voor 'zichzelf' over houden en dat voelt voor ons niet eerlijk want we leveren dezelfde inspanning. Wat we samen overhouden is van /voor ons samen en daar is nooit gedoe over.
Salarissen kunnen erg verschillen, door verschil in opleiding of door verschil in bedrijfstak en vak. Voor ons telt dat niet, we verdelen de taken en de inspanningen en dan levert dat voor beiden evenveel op. Ik zou dat net zo doen als ik een samengesteld gezin zou gaan vormen. Als je een gezin gaat vormen met iemand die (ook) kinderen heeft dan horen alle kinderen erbij, als je voor die persoon kiest kies je daar ook voor. Het lijkt mij raar om te zeggen, ik wil wel meebetalen voor wat jij eet maar voor je kinderen betaal je zelf maar. Maar dat is mijn mening.

Goed dat je daar over nadenkt

Heb je er een idee van hoe jouw vriend een verdeling in kosten ziet? Wat zou je zelf eerlijk vinden?
Hier ben ik de kinderloze en heeft mijn vriend de kinderen om het weekend en de helft van de vakanties, momenteel wonen we nog niet samen maar hebben we wel een gezamenlijke portemonnee waar we beide 50% verantwoordelijk zijn voor de inhoud ongeacht het verschil in inkomen. We betalen hier alles wat we gezamenlijk doen van, ook boodschappen. Wanneer zijn kinderen er zijn betaalt hij de boodschappen van zijn eigen geld en wil niet dat ik dan meebetaal als ik mee eet, wat meestal het geval is. ik heb vrije keuze of ik geld wil besteden aan de meisjes, maar is het dus geen verplichting. Ik mag ze graag trakteren op een ijsje, even samen ergens lunchen, een extraatje meegeven als ze willen gaan shoppen etc. Dingen die hun vader nu even niet kan betalen en ik leuk vind om met of voor ze te doen. Voor mij voelt dit erg prettig en werkt dit goed. Wanneer we gaan samenwonen zullen we naar rato van inkomen bij gaan dragen in de vaste lasten en denken we nu dat het eerlijk is dat hij de zorgkorting die is vastgesteld vanuit de alimentatieberekening dan extra stort. Dit is echt niet genoeg om de kosten van de meisjes wanneer ze bij ons zijn te dekken maar dat is niet erg. In onze situatie ben ik degene die het meest verdiend, geld wat ik overhoud besteed ik dan wel weer graag om eens samen lekker uit eten te gaan of een weekendje weg of om wat samen met zijn meiden te doen. Ik denk wel dat ik er moeite mee zou hebben wanneer het een verplichting zou worden dat ik aan de meiden financieel zou moeten bijdragen. Maar deze moeite komt meer uit het feit dat in mijn ogen hun moeder wat beter haar best zou kunnen doen om haar financiele verantwoordelijkheid te nemen richting haar dochters zodat mijn vriend ook enige financiele lucht krijgt. Nu voelt het soms voor mij zo, doordat zij niet meer wil werken, draait mijn vriend voor alle kosten van de meisjes op en indirect ik daardoor ook, omdat hij niks over kan houden hierdoor.
Iedereen zal hier natuurlijk anders in staan.

Waarschijnlijk krijg jij alimentatie voor je kinderen en betaalt je vriend alimentatie voor zijn kinderen? Indien dit zo is zou je kunnen overwegen om (een deel van) de alimentatie die jij ontvangt op de gezamenlijke te rekening te storten naast dat bedrag wat jouw aandeel in de vaste lasten wordt. Je vriend zou dan zijn deel kunnen storten en de zorgkorting (kosten van zijn kinderen in de omgangsregeling op het moment dat ze bij hem zijn) als aanvulling kunnen storten. Indien er nog sprake is van een kindgebonden budget zou je dat ook op de gezamelijke rekening kunnen storten ten behoeve van de huishoudkosten, maar wellicht bestaat daar geen recht op. Kosten voor kleding etc van jouw kinderen dan zelf betalen via de kinderbijslag of eigen salaris/spaargeld.

Veel geluk met samenwonen gewenst

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.